Gå til innhold

Fikk en dårlig vurdering på finn.no


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 19.7.2019 den 19.30, AnonymBruker skrev:

Du kommer deg aldri opp igjen på 10, uansett hva du gjør. Jeg har mengder av 10ere før en idiot jeg ikke forstår hva var misfornøyd med kom med en dårlig score. 

Anonymkode: 54bc0...73b

Jo, det er mulig.

Jeg fikk en litt lavere vurdering som dro ned scoren min. Tror hun ga 9,75. Skjønte ikke helt foranledningen for det, men og det var litt irriterende ettersom jeg bare hadde fått tiere tidligere. 

Trodde at jeg aldri kom til å få gjennomsnittsscoren tilbake på 10 igjen, og satset på å få den opp til 9,9. Har hatt flere titalls salg etterpå, og nå står det 10 igjen (til tross for at den vurderingen med litt lavere score fortsatt ligger på profilen min). 

Jeg selger mer enn jeg kjøper på Finn, og hadde ikke problemer med å få solgt når snittscoren var 9,8-9,9. Det er uansett en god score.

Men jeg tror at høy score (og mange anmeldelser) har hjulpet meg som kjøper. Dersom noen legger ut en attraktiv vare som mange vil kjøpe, blir jeg ofte valgt. Scoren min gir selger grunn til å anta at jeg kommer til å hente på avtalt sted og tidspunkt, og betale som avtalt.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har egentlig gått lei av kjøperne som ikke gidder å møte opp, greit nok at de har ombestemt seg, men da kan de i det minste si fra, så nå har jeg gått over til å kun gi en sjanse, møter de ikke opp eller lignende, så får de ikke kjøpe noe av meg.

Er det flere som har innført den praksisen, eller er jeg urimelig her?

Anonymkode: 41aa9...5c4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.7.2019 den 18.33, AnonymBruker skrev:

Argh fy faen jeg fikk også en 'dårlig' vurdering her om dagen. 7.5. Helt sjukt siden han også skrev dette

'Super selger, god kommunikasjon, kjapp levering og apparatet fungerer utmerket' hvorfor ga han meg ikke topp score da? Ble skikkelig sur for han var egentlig ganske masete og pågående (pensjonist) og jeg dro faktisk og møtte han et sted selv om jeg ikke hadde tid. 

Anonymkode: 9aef9...534

Kaaaan du ha glemt å avslutte med en blow job, da? 🤔

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 19.7.2019 den 18.22):

Fikk en dårlig vurdering på finn.no... Vi hadde helt fin kommunikasjon med høflige fraser, jeg hentet varene til avtalt tid og det var ingen problemer, trodde jeg. Jeg fikk hjelp til å bære, men det var ikke tunge og store ting og selger tilbø seg å gjøre det.

Merker at jeg er ganske irritert men vil lære av det; hva trekker du for når kjøp og salg gjennomføres? 

Er det flere som har fått tilbakemeldinger de er uenige i? Og har dere opplevd at en dårlig vurdering gjør utslag i at selgere ikke vil selge til deg eller at kjøpere blir skeptiske? Hvor mye legger du i tilbakemeldingene på finn.no når du kjøper/selger?

Fader, jeg ønsket å holde perfekt score... :( Og i tillegg tar jeg nok dette litt vel personlig. :P

Anonymkode: 3d088...4b9

Ser at det er en stund siden dette ble skrevet av deg, men problemstillingen er like gyldig i dag. Mange blir irriterte pga dårlige vurderinger fra folk som bare er duster. 
Mange vet kanskje ikke om disse reglene:

https://hjelpesenter.finn.no/hc/no/articles/202850691-Hvordan-gi-en-vurdering-av-selgere-og-kjøpere-på-Torget

Og de er ikke lette å finne heller, på Finn! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir bare ti i score hvis det er noe litt ekstra. Jeg bruker det som jeg triller terninger på filmer, for å få en sekser skal det være over all forventning - ikke bare innfri forventningene.

Når man har 1-10 som skala, enda mer enn terninger, så skal det mye til å gjøre seg fortjent til en tier.

At noen med skåre på over 8 skal føle at det er noe feil med det synes jeg er hull i hodet. Hva er vitsen med en så omfattende skala hvis det i bunn og grunn bare skal vurderes "kjempebra" eller "noe var galt". Det hadde holdt med 1-3 i så fall.

Anonymkode: 4b1dd...788

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg gir bare ti i score hvis det er noe litt ekstra. Jeg bruker det som jeg triller terninger på filmer, for å få en sekser skal det være over all forventning - ikke bare innfri forventningene.

Når man har 1-10 som skala, enda mer enn terninger, så skal det mye til å gjøre seg fortjent til en tier.

At noen med skåre på over 8 skal føle at det er noe feil med det synes jeg er hull i hodet. Hva er vitsen med en så omfattende skala hvis det i bunn og grunn bare skal vurderes "kjempebra" eller "noe var galt". Det hadde holdt med 1-3 i så fall.

Anonymkode: 4b1dd...788

Jeg gir heller score på dette som om det var en gradering av hvor bra det gikk. Der 10 er perfekt, og så trekker jeg for alt som evt. ikke fungerte, etter hvor graverende jeg syntes det var. 
(Møter ikke opp til tid, men gir beskjed på forhånd, gir en bedre score enn en som ikke møter og heller ikke sier ifra.) 

Dessverre så er kjøp og salg-verdenen litt svart-hvit. Enten så går alt perfekt, eller så er det helt ræva. 
En selger som selger en vare som ikke holder mål, og som ikke ordner opp, vil jo normalt få dårligste score. Mens en der varen var som forventet og der salget ble avklart raskt, vil få topp. 

Det høres ut som om du forventer at dersom du kjøper noe på finn.no, så skal en selger (for å få perfekt score fra deg) enten slå av ekstra på prisen, levere varen på døra di uten ekstra kostnad, eller gi deg en ekstra gave ved kjøp. 
Mens en kjøper skal komme med blomsterbukett for å ha fått lov til å kjøpe, eller betale mer enn avtalt. 
Siden det skal leveres "over forventet" for å få full score. 

I min verden er altså en perfekt handel en handel der salget ble avgjort raskt og effektivt, og kjøper kommer fort og henter og betaler, samt at varen er i den stand det kunne forventes ut fra avtalt pris.
Ingen diskusjoner, ingen utsettelser, ingen urealistisk pruting, ingen selger som gjør seg vanskelig, og ingen kronglete kommunikasjon.
 

Anonymkode: dc1bf...a72

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg gir bare ti i score hvis det er noe litt ekstra. Jeg bruker det som jeg triller terninger på filmer, for å få en sekser skal det være over all forventning - ikke bare innfri forventningene.

Når man har 1-10 som skala, enda mer enn terninger, så skal det mye til å gjøre seg fortjent til en tier.

At noen med skåre på over 8 skal føle at det er noe feil med det synes jeg er hull i hodet. Hva er vitsen med en så omfattende skala hvis det i bunn og grunn bare skal vurderes "kjempebra" eller "noe var galt". Det hadde holdt med 1-3 i så fall.

Anonymkode: 4b1dd...788

Jobber du i kundesenteret til Finn.no, eller? He he 🙂 

Anonymkode: 0aa3a...d83

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir 10 hvis personen svarer fort, er hyggelig og produktet er som det skal.

Anonymkode: 60d0a...23e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes selgere skal ha litt å strekke seg etter.  Gir aldri full score.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.7.2019 den 18.29):

Enda et problem i samfunnet, som er menneskeskapt. Vi skal vurdere hverandre igjen, ikke noe med snapchat, instagram og alle andre hjernedøde apps.

Presset tar aldri slutt.

Sukk. Ta meg tlbake til 80 tallet, da vi levde.

Anonymkode: 4c8d3...26c

Enig. Kunne gjerne levd på 1970 tallet, for min del.. Gi litt f... Det går ikke å henge seg opp i alt hele tiden. Vet det ikke er lett, men 🙈 Forsøk.. Tenk mindre på hva andre mener om deg. 

Anonymkode: 57d88...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Enig. Kunne gjerne levd på 1970 tallet, for min del.. Gi litt f... Det går ikke å henge seg opp i alt hele tiden. Vet det ikke er lett, men 🙈 Forsøk.. Tenk mindre på hva andre mener om deg. 

Anonymkode: 57d88...ae3

Ja, for nabokjerringa dømte deg ikke nedenom og hjem og lokalmiljøet frøys deg ikke ut sånn at du knapt fikk handle på lokalbutikken dersom du stakk en tå ut av orden på 70- og 80- tallet. Store synder som å gå i røde sko, skille deg fra en voldelig mann eller (gud forby!) velge å ha en jobb og barn og du var ute i kulden livet ut. 

Gode, gamle dager, gitt.. :ironi: 

Anonymkode: a42ad...788

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 28.9.2020 den 17.47):

Jeg har egentlig gått lei av kjøperne som ikke gidder å møte opp, greit nok at de har ombestemt seg, men da kan de i det minste si fra, så nå har jeg gått over til å kun gi en sjanse, møter de ikke opp eller lignende, så får de ikke kjøpe noe av meg.

Er det flere som har innført den praksisen, eller er jeg urimelig her?

Anonymkode: 41aa9...5c4

Ja, har vært borti en god del av de. Folk som sier de kommer på et visst tidspunkt. Jeg "rydder kalenderen min", sier nei til ting og alt, for at de ikke dukker opp. Syns det er rimelig irriterende, siden hvis de ikke i det hele tatt dukker opp (og noen ganger flere ganger på rad), så kan man fortsatt ikke gi vurdering av brukeren. Har innimellom vurdert å sette ting som solgt på en person, bare for å kunne gi negativ vurdering for at de har laget en avtale, for så å bryte den og ikke svare (eller svare timesvis eller dager etterpå). Har begynt å bli mer restriktiv, med at jeg ber om depositum på forhånd, dersom de ikke skal komme samme dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har i dag fått vurdering på 7.5, hvor kjøper satte alle smileyene ett hakk under "toppvurdering". Spurte han om hvorfor han ga dårlig vurdering, og han svarte bare "jeg ga ikke dårlig vurdering, jeg ga bare nest høyeste på alle valg". Hva skal det bety? Har 100+ vurderinger hvor 99% av dem er 10.

Selv har jeg vurdert poengsystemet til Finn.no at 10 så er er "alt som normalt", med mindre kjøper/selger har vært innmari trege med å svare og/eller varen er mer skadet enn hva man kan forvente. Betalingsvurderingen syns jeg er mer vanskelig. Og prisen på varen bør være grei, når man som kjøper har møtt opp. Jeg ber alltid om penger på forhånd ved sending, eller når kjøper kommer.

Han som kom og kjøpte min vare, spurte på forhånd om jeg kunne møte han på en bensinstasjon i nærheten, noe som jeg sa nei til, siden jeg måtte jobbe. Han kjørte lastebil, så skjønner det er enklere å slippe å kjøre i et boligfelt, men det er strengt talt ikke mitt problem. Er på hjemmekontor, og så kunne sikkert kjørt en dag, men ikke denne dagen han var innom. Ikke svarer jeg tregt heller. Og betaling syns jeg det er rart han trekker på, siden jeg tar imot både vipps og kontant. Varen var også på halv pris av nypris og ikke spesielt dyr. Vi snakker om 100kr. :')

Syns Finn.no skulle innført noe av det samme systemet som ebay har, hvor man oppfordres til å ta kontakt med selger dersom man har et problem med varen, før man legger igjen en negativ/nøytral vurdering. Eventuelt at man får "ja/nei" spørsmål. "Er varen som forventet:  JA / NEI", "Var overlevering som forventet: JA / NEI", "Var det enkelt å betale? JA / NEI".

Heldigvis så har jeg en del positive tilbakemeldinger, så jeg har fortsatt 10 i vurdering på brukeren min, men det er kjedelig for dem som er nye/solgt lite/kjøpt lite på finn, og som må jobbe seg opp på vurderingsskalaen.

/End rant

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, rosabanan said:

Har i dag fått vurdering på 7.5, hvor kjøper satte alle smileyene ett hakk under "toppvurdering". Spurte han om hvorfor han ga dårlig vurdering, og han svarte bare "jeg ga ikke dårlig vurdering, jeg ga bare nest høyeste på alle valg". Hva skal det bety? Har 100+ vurderinger hvor 99% av dem er 10.

Selv har jeg vurdert poengsystemet til Finn.no at 10 så er er "alt som normalt", med mindre kjøper/selger har vært innmari trege med å svare og/eller varen er mer skadet enn hva man kan forvente. Betalingsvurderingen syns jeg er mer vanskelig. Og prisen på varen bør være grei, når man som kjøper har møtt opp. Jeg ber alltid om penger på forhånd ved sending, eller når kjøper kommer.

Han som kom og kjøpte min vare, spurte på forhånd om jeg kunne møte han på en bensinstasjon i nærheten, noe som jeg sa nei til, siden jeg måtte jobbe. Han kjørte lastebil, så skjønner det er enklere å slippe å kjøre i et boligfelt, men det er strengt talt ikke mitt problem. Er på hjemmekontor, og så kunne sikkert kjørt en dag, men ikke denne dagen han var innom. Ikke svarer jeg tregt heller. Og betaling syns jeg det er rart han trekker på, siden jeg tar imot både vipps og kontant. Varen var også på halv pris av nypris og ikke spesielt dyr. Vi snakker om 100kr. :')

Syns Finn.no skulle innført noe av det samme systemet som ebay har, hvor man oppfordres til å ta kontakt med selger dersom man har et problem med varen, før man legger igjen en negativ/nøytral vurdering. Eventuelt at man får "ja/nei" spørsmål. "Er varen som forventet:  JA / NEI", "Var overlevering som forventet: JA / NEI", "Var det enkelt å betale? JA / NEI".

Heldigvis så har jeg en del positive tilbakemeldinger, så jeg har fortsatt 10 i vurdering på brukeren min, men det er kjedelig for dem som er nye/solgt lite/kjøpt lite på finn, og som må jobbe seg opp på vurderingsskalaen.

/End rant

Noen gir bare full pott hvis det er "ekstra bra" og ikke hvis det "bare" går problemfritt. Men jeg ville ikke bekymret meg for det, de som bruker Finn mye er klar over dette. Jeg handler mye på Finn, og når jeg sjekker vurderingene til folk så legger jeg ingen vekt på dårlige vurderinger som ikke har begrunnelse, dersom vedkommende også har mange gode vurderinger.

Jeg har et par sånne 7,5 selv og mange 10-ere, og jeg får alltid solgt ting jeg legger ut til ok pris, også til folk som må få det tilsendt og betale på forhånd.

Anonymkode: 9a244...a5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Jeg har hatt bare tiere i score, men idag fikk jeg en bunn-vurdering. Begrunnelsen hans er at HeltHjem ikke leverte pakken Helt hjem!  Altså, jeg skjønner godt at han blir irritert over det, det hadde jeg også blitt, men ta det opp med Helthjem og ikke gi meg bunnscore! Jeg kan da vel ikke noe for hva Helthjem driver med.
Jeg sendte ham en melding og spurte hvorfor han var så misfornøyd, men han skrev tilbake at han var veldig fornøyd med det han hadde kjøpt og kommunikasjonen med meg som selger, men siden Helthjem gjorde en så elendig jobb satte han laveste score.... 

Tenker kanskje Finn burde endre spørsmålsstillingen når folk skal legge igjen vurdering. Det er jo tydeligvis ganske mange som som misforstår og dermed ødelegger ryktet til seriøse selgere.

Anonymkode: 7f320...200

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Setter alltid kun høyeste score. Selv om det er småtteri som måtte dukke opp. Det er så bedritent å gjøre landets største side for bruktsalg til en dårlig opplevelse for folk bare fordi man tror man er en filmanmelder eller noe, jeg er evig takknemlig for alle som gidder å selge brukte ting fremfor å kaste de. 

Når det er sagt, må det også sies at det har vært et par ganger jeg har handlet med veldig spesielle folk og da har jeg ikke turt å "svare" på tilbakemeldingen i frykt for dårlig karakter. Hvis folk har en score under 9, leser jeg reviews og hvis det bare er en dust som er fornøyd men som har gitt 8 på alt, gjør det meg ingenting å handle fra de.

 

Anonymkode: d64d5...09f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.7.2019 den 18.33):

Ja, jeg er delvis enig.

På finn.no er det derimot greit at de har begynt med tilbakemeldinger fordi det var så sinnsykt mange rare og frekke folk der. 

Nå er jeg redd for at folk tror det er noe galt med meg... Skulle gjerne visst hva selgeren trakk meg for... Det kjipe er at jeg ga selgeren 10 poeng og oppdaget da jeg kom hjem at det var en feil på det jeg kjøpte. Nå får jeg ikke endret egen vurdering og det er nesten like kjipt som at jeg fikk dårlig av henne, hun fortjente ikke sin 10er.

Anonymkode: 3d088...4b9

Nå kan man trekke egne vurderinger av andre.

Anonymkode: 65b05...5d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem bryr seg? Skulle trodd dette her var et faktisk problem. 

Anonymkode: 4df7c...57e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Setter alltid kun høyeste score. Selv om det er småtteri som måtte dukke opp. Det er så bedritent å gjøre landets største side for bruktsalg til en dårlig opplevelse for folk bare fordi man tror man er en filmanmelder eller noe, jeg er evig takknemlig for alle som gidder å selge brukte ting fremfor å kaste de. 

Anonymkode: d64d5...09f

Enig! Men jeg solgte noen greier til en person som var veldig vanskelig å ha med å gjøre.

Kommunikasjonen var dårlig, mye fram og tilbake, stadige skambud og hadde skyhøye forventninger til meg som selger. Ble blant annet bedt om å skrive et kort sammendrag av noen bøker jeg solgte til spottpris. Vedkommende syntes at det var for slitsomt å lese «vaskelappen» bak på bøkene (som jeg hadde tatt bilde av).

Vedkommende krevde også å få kjøpe en vare jeg hadde til salgs, men som jeg ikke ønsket sende i posten fordi det var en ukurant størrelse og jeg allerede hadde flere kjøpere lokalt. Da jeg ga beskjed om dette, fant personen nummeret mitt på Vipps, og sendte penger. Så krevde han at jeg skulle sende fordi h*n «allerede hadde betalt for varen».

Etter sju måneder fikk jeg SMS fra kjøper om at personen ikke hadde mottatt de tingene jeg sendte i posten. H*n var ikke villig til å betale for sporing da pakken ble sendt, og pakken hadde ikke blitt returnert til meg. Men kjøper ønsket tydeligvis pengene tilbake likevel.

Heldigvis hadde jeg tatt bilde av den ferdigfrankerte pakken og kvitteringen da jeg var på postkontoret. Jeg tilbød meg å sende bildet, men vedkommende kunne ikke ta imot bilder via meldingsfunksjonen på Finn, hadde ikke MMS på telefonen, og hadde ikke e-post. Men ønsket tydeligvis fortsatt pengene tilbake.

Forklarte at jeg hadde gjort mer enn man kunne forvente av meg som selger, og at jeg ikke kunne følge opp saken videre. Da ble jeg umiddelbart oppringt av et ukjent nummer, mange ganger etter hverandre. Nummeret viste seg å tilhøre en avrusningsinstitusjon er annet sted i landet. Jeg kjenner ingen bosatt på denne plassen, og er ikke kjent med at noen i min omgangskrets har rusproblemer.

Det er mange som har det vondt og vanskelig, men i dette tilfellet vurderte jeg faktisk å legge igjen laveste rating. Synes at andre bør slippe den opplevelsen jeg hadde, det var veldig mye styr for noen skarve hundrelapper.

Mange uker etterpå fikk jeg en SMS der personen antydet at jeg burde be om unnskyldning for at jeg hadde sluttet å svare på meldinger. Det viste seg at h*n så på Finn som sin primære sosiale arena. Trist, men det er grenser for hvilke forventninger man kan ha til fremmede mennesker.

Anonymkode: 9ed3d...a83

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...