Gå til innhold

Utredning ME med påvist psykisk sykdom


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Hayworth
På 19.7.2019 den 16.55, AnonymBruker skrev:

Er det noen som har fått utredning for ME med psykisk sykdom diagnostisert? Har traumer, og er utmattet hver eneste dag. Kan sove til 3-4 på ettermiddagen om jeg ikke bruker vekkerklokke. Våkner ikke uthvilt. Blir sliten av alt. Har også kastet opp mange ganger fordi jeg har vært utslitt. 

Er det noen som har det på samme måte, som har fått ME diagnose? Er det umulig å få stilt ME diagnose om man har psykisk lidelse? Det ene utelukker vel ikke det andre? 

Anonymkode: d1dd5...dd2

Jeg har både diagnosen bipolar lidelse 2 og ME. Så ja, det går ann 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det å vite hva PEM er når man har hatt ME i 31 år tar jeg som en selvfølge. Like stor selvfølge som at alle vet hvem vår statsminister er.

Du, det tviler jeg sterkt på om du ikke har fått med deg hva PEM er. Haha.

Anonymkode: 5e816...57a

Man kan ha en sykdom uten å være bevisst alt. Man kan ha traumer uten å vite at man har det eller hva det vil si å ha det. Samme som man kan ha ME uten å være klar over symptomene. Det er tester som viser om man har en sykdom eller ikke, ikke de kunnskaper man måtte ha eller mangle knyttet til sykdommen. 

Ts

Anonymkode: d1dd5...dd2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Hayworth skrev:

Jeg har både diagnosen bipolar lidelse 2 og ME. Så ja, det går ann 👍

:klem:

ts

Anonymkode: d1dd5...dd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ha en sykdom uten å være bevisst alt. Man kan ha traumer uten å vite at man har det eller hva det vil si å ha det. Samme som man kan ha ME uten å være klar over symptomene. Det er tester som viser om man har en sykdom eller ikke, ikke de kunnskaper man måtte ha eller mangle knyttet til sykdommen. 

Ts

Anonymkode: d1dd5...dd2

Når man hevder å være oppdatert på forskning og ha lest mer om ME enn meg blir det ganske merkelig å ikke vite hva PEM er (hovedsymptomet på ME, som du selv ikke hadde giddet å lest deg opp på selv om du har mistenkt det i flere måneder...). Hun har også vært syk i 31 år. Jeg kunne forstått det dersom det var ved sykdomsutbrudd og man ikke fikk med seg alle detaljene rundt sykdommen, men dette her er bare sært på et helt annet nivå...

Anonymkode: 5e816...57a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man hevder å være oppdatert på forskning og ha lest mer om ME enn meg blir det ganske merkelig å ikke vite hva PEM er (hovedsymptomet på ME, som du selv ikke hadde giddet å lest deg opp på selv om du har mistenkt det i flere måneder...). Hun har også vært syk i 31 år. Jeg kunne forstått det dersom det var ved sykdomsutbrudd og man ikke fikk med seg alle detaljene rundt sykdommen, men dette her er bare sært på et helt annet nivå...

Anonymkode: 5e816...57a

Jeg vet at de med ME blir forverret av anstrengelser, men hadde ikke hørt forkortelsen PEM😊

ts

Anonymkode: d1dd5...dd2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

PEM er den engelske forkortelsen, ikke noe fancy ord...

 

Anonymkode: 5e816...57a

Nåja, det høres nok mer ...overbevisende ut å lide av PEM enn av anstrengelsesutløst symptomforverring, altså at man blir verre etter anstrengelse slik man blir av flere sykdommer. Men nå er vi på Kvinneguiden i Norge og ikke i England, så kanskje vi kan holde oss til norsk og dermed gjøre oss bedre forstått? ☺️  

 

Anonymkode: 7f3bc...dd7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at de med ME blir forverret av anstrengelser, men hadde ikke hørt forkortelsen PEM😊

ts

Anonymkode: d1dd5...dd2

Og da har du ikke ME, skjønner du :sarkasme: :nigo:

Det er nok et nytt diagnosekriterium at man VET hva PEM er! 

Jeg blir heller ikke sengeliggende av smerter og utmattelse etter anstrengelse, det er helt og holdent umulig fordi jeg har nemlig ikke ME... :overrasket:

Anonymkode: 7f3bc...dd7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at de med ME blir forverret av anstrengelser, men hadde ikke hørt forkortelsen PEM😊

ts

Anonymkode: d1dd5...dd2

Jeg mener også at norske fagfolk også bruker betegnelsen PEM ofte, så ikke kun ME syke som bruker det ofte.

Anonymkode: 5e816...57a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Hayworth skrev:

Jeg har både diagnosen bipolar lidelse 2 og ME. Så ja, det går ann 👍


Nei, Ikke om utreder faktisk hadde fulgt nasjonal veileder og/eller canada-kriteriene for ME:
 

Sitat

Eksklusjonskriterier:

Tidligere eller nåværende diagnose av psykisk sykdom (alvorlige depressive lidelser med psykotiske eller melankolske trekk, bipolar lidelse, schizofreni, ulike vrangforestillinger, demens, anoreksia nervosa, bulimia nervosa

https://www.helsedirektoratet.no/tema/cfs-me/_/attachment/inline/63b695db-59b0-48e9-9da5-f49a4de282ba:35fd11d1509dd099b5bf142021e5813d10070553/CFS-ME – Nasjonal veileder for utredning, diagnostikk, behandling, pleie og omsorg.pdf


At noen leger ikke forholder seg til kriteriene for diagnosen, er dessverre et problem idag. En hverken skal eller kan sette ME-diagnose om det er annen pågående sykdom som kan forklare symptombildet. 

Anonymkode: f5246...80a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:


Nei, Ikke om utreder faktisk hadde fulgt nasjonal veileder og/eller canada-kriteriene for ME:
 

https://www.helsedirektoratet.no/tema/cfs-me/_/attachment/inline/63b695db-59b0-48e9-9da5-f49a4de282ba:35fd11d1509dd099b5bf142021e5813d10070553/CFS-ME – Nasjonal veileder for utredning, diagnostikk, behandling, pleie og omsorg.pdf


At noen leger ikke forholder seg til kriteriene for diagnosen, er dessverre et problem idag. En hverken skal eller kan sette ME-diagnose om det er annen pågående sykdom som kan forklare symptombildet. 

Anonymkode: f5246...80a

Det står i din lenke fra helsedirektoratet: 

Pågående sykdomsprosesser, inkludert primære psykiatriske lidelser og rusmisbruk, som kan forklare de fleste symptomene på utmattelse, primære søvnforstyrrelser, smerte og kognitive forstyrrelser, utelukker diagnosen kronisk utmattelsessyndrom.

Du må jo lese hva som faktisk står der. 

ME-diagnosen kan altså fint settes ved samtidig psykiatrisk sykdom dersom den psykiatriske sykdommen ikke forklarer symptombildet, men det krever naturligvis en ekstra grundig psykiatrisk utredning. 

 

 

Anonymkode: 96621...72d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hayworth
11 timer siden, AnonymBruker skrev:


Nei, Ikke om utreder faktisk hadde fulgt nasjonal veileder og/eller canada-kriteriene for ME:
 

Joda. Det er godt dokumentert og utredet av psykiater ved DPS at mine symptomer ikke skyldes bipolar lidelse ALENE, utmattelsen og PEM er for ekstrem. 

Så kom ikke her å vær bedreviter ovenfor meg. Detta dritet her ødelegger livet mitt, så jeg blir rett og slett forbanna om en eller annen på kvinneguiden(lol) har googlet seg frem til noe annet og anklager meg for å komme med usannheter! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hayworth
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står i din lenke fra helsedirektoratet: 

Pågående sykdomsprosesser, inkludert primære psykiatriske lidelser og rusmisbruk, som kan forklare de fleste symptomene på utmattelse, primære søvnforstyrrelser, smerte og kognitive forstyrrelser, utelukker diagnosen kronisk utmattelsessyndrom.

Du må jo lese hva som faktisk står der. 

ME-diagnosen kan altså fint settes ved samtidig psykiatrisk sykdom dersom den psykiatriske sykdommen ikke forklarer symptombildet, men det krever naturligvis en ekstra grundig psykiatrisk utredning. 

 

 

Anonymkode: 96621...72d

Dette er helt riktig! ☺️👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.7.2019 den 8.13, AnonymBruker skrev:

De fleste med me vil jo ikke ha hjelp. De rabler rabiat med en gang noen er blitt bedre ved hjelp av en eller annen form for behandling. Eller det kommer fram forslag til behandling som kan hjelpe. Som UDTANNEDE personer har funnet ved FORSKNING. Men nei, de vet best selv. De er ikke syk, de er sykdommen. 

Anonymkode: bb629...19b

Jeg får sponk i trynet av å lese det du tror. For noe piss du rir av deg. Du finner knapt en eneste én med ME som ikke har snudd på hver en stein i livet for å bli bedre eller frisk. Noen klarer det, andre ikke. Hvorfor i all verden ramser du opp løgn om forskning? Forskningene finner ikke svarene, hadde det eksistert et svar eller en veiledning så hadde alle ME-pasienter gjennomført dette. Det er ingen andre pasientgrupper med pårørende som følger forskningen tettere enn ME-pasienter. Fordi dem er desperat på å få svar! 

Anonymkode: 64645...948

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får sponk i trynet av å lese det du tror. For noe piss du rir av deg. Du finner knapt en eneste én med ME som ikke har snudd på hver en stein i livet for å bli bedre eller frisk. Noen klarer det, andre ikke. Hvorfor i all verden ramser du opp løgn om forskning? Forskningene finner ikke svarene, hadde det eksistert et svar eller en veiledning så hadde alle ME-pasienter gjennomført dette. Det er ingen andre pasientgrupper med pårørende som følger forskningen tettere enn ME-pasienter. Fordi dem er desperat på å få svar! 

Anonymkode: 64645...948

Ta en titt i me-gruppen på Facebook. Der har du bevis. I samtlige kommentarfelt i aviser, der har du bevis. 

Anonymkode: bb629...19b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 22.7.2019 den 0.18, AnonymBruker skrev:

Nei, Ikke om utreder faktisk hadde fulgt nasjonal veileder og/eller canada-kriteriene for ME:

Du har helt rett i dette. ME-diagnosen stilles utelukkende på Canada-kriteriene, fordi det er en nasjonal veiledning for å sette diagnosen. Og der står det svart på hvitt hvilke psykiske diagnoser som skal utelukke ME. Det er et problem at leger ikke forholder seg til de faktiske kriteriene som foreligger. Det kan godt være at pasienter føler på utmattelse og PEM. Men da skal det diagnoseres med noe annet enn ME. Det er i diagnoselisten minst 3 utmattelsesdiagnoser. ME er én av dem, og denne diagnosen skal settes hvis Canada-kriteriene innfris og alt annet er ekskludert. 

Anonymkode: 64645...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hayworth
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har helt rett i dette. ME-diagnosen stilles utelukkende på Canada-kriteriene, fordi det er en nasjonal veiledning for å sette diagnosen. Og der står det svart på hvitt hvilke psykiske diagnoser som skal utelukke ME. Det er et problem at leger ikke forholder seg til de faktiske kriteriene som foreligger. Det kan godt være at pasienter føler på utmattelse og PEM. Men da skal det diagnoseres med noe annet enn ME. Det er i diagnoselisten minst 3 utmattelsesdiagnoser. ME er én av dem, og denne diagnosen skal settes hvis Canada-kriteriene innfris og alt annet er ekskludert. 

Anonymkode: 64645...948

Niks, det stemmer ikke. Det står (svart på hvitt som du sier), følgende: 

Pågående sykdomsprosesser, inkludert primære psykiatriske lidelser og rusmisbruk, som kan forklare de fleste symptomene på utmattelse, primæresøvnforstyrrelser, smerte og kognitive forstyrrelser,utelukker diagnosen kronisk utmattelsessyndrom.

Når symptomene ikke kan forklares av den psykiske lidelsen alene, kan ME diagnosen settes. 

Komorbiditet heter det. Også fra disse Canada-kriteriene du sikter til:  Dersom en komorbid medisinsk tilstand er 
under kontroll, kan man så overveie diagnosen ME hvis pasienten ellers tilfredsstiller kriteriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...