Gå til innhold

Utredning ME med påvist psykisk sykdom


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nemlig! Så du har ikke snøring om hva du snakket om

Anonymkode: cff52...f6e

Jeg, i motsetning til ts, leste litt om PTSD før jeg tok det opp med psykologen. Jeg trodde at du hadde endret holdning, men den gang ei. HEJ DÅ!

Anonymkode: 5e816...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er rimelig sikker på at TS ikke får en ME-diagnose når man er under behandling for psykiske plager og har psykiske diagnoser i journalen. Da også traumer. Utmattelse hører til uendelig mange sykdommer, og psykiske diagnoser må ekskluderes for å få en ME diagnose. Sjansen til TS er større for å ende opp med psykisk lidelse heller, enten hen vil det eller ikke.

Målet bør heller ikke være å få en ME diagnose. Fordi det er ikke til hjelp i det hele tatt. Så fort du blir plaget med noe eller får symptomer så henger legestanden alle plagene på ME diagnosen, selv om det kanskje ikke er det. Og noe behandling for ME er som man alle vet ikke tilgjengelig. Man er uansett på bar bakke og må håndtere symptomene og livet på egenhånd. 

Anonymkode: 64645...948

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg, i motsetning til ts, leste litt om PTSD før jeg tok det opp med psykologen. Jeg trodde at du hadde endret holdning, men den gang ei. HEJ DÅ!

Anonymkode: 5e816...57a

Så fordi du har lest om ptsd så vet du hvordan det kjennes ut? Og igjen alvorlig grad med me og i stand til å holde lenge på med skjerm ???🤔

Anonymkode: cff52...f6e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skal være glad. ME er den verste sykdommen noen kan få.

Anonymkode: 3b82d...499

Sier hvem? Ja forstår det er jævlig,men det verste må jeg si meg uenig i

Anonymkode: cff52...f6e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sier hvem? Ja forstår det er jævlig,men det verste må jeg si meg uenig i

Anonymkode: cff52...f6e

Da har du ikke opplevd den, eller har vært hardt nok rammet

Anonymkode: 64645...948

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har du ikke opplevd den, eller har vært hardt nok rammet

Anonymkode: 64645...948

Vil påstå at alvorlig kreft med negativ prognose,ASL,og ms i full blomstring trumfer ME. Og jeg har folk i min nærhet med alvorlig ME,og har sett ASL og ms på nær hold.

Anonymkode: cff52...f6e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vil påstå at alvorlig kreft med negativ prognose,ASL,og ms i full blomstring trumfer ME. Og jeg har folk i min nærhet med alvorlig ME,og har sett ASL og ms på nær hold.

Anonymkode: cff52...f6e

Jeg vil si at alle disse tilstandene er like alvorlig og livsødeleggende. Ønsker ikke debattere med deg hva som er verst. Alle er like ille, på sitt vis. Men aksepterer ikke at noen undergraver alvorlighetsgraden til ME. Noen med ME som ikke har sett dagslys og folk på 10 år, som er levende "død", kan nok sikkert betraktes minst like ille som alt du ramser opp. Og det som kanskje er verre med ME kontra dem andre, er at du blir kanskje liggende slik i 50 år uten at en kjeft bryr seg. Fordi du dør ikke av det. 

Anonymkode: 64645...948

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil si at alle disse tilstandene er like alvorlig og livsødeleggende. Ønsker ikke debattere med deg hva som er verst. Alle er like ille, på sitt vis. Men aksepterer ikke at noen undergraver alvorlighetsgraden til ME. Noen med ME som ikke har sett dagslys og folk på 10 år, som er levende "død", kan nok sikkert betraktes minst like ille som alt du ramser opp. Og det som kanskje er verre med ME kontra dem andre, er at du blir kanskje liggende slik i 50 år uten at en kjeft bryr seg. Fordi du dør ikke av det. 

Anonymkode: 64645...948

Jeg undergraver ikke,men jeg svarte som jeg gjorde fordi du sa at det var den verste sykdommen. Og det synes jeg et feil. Jeg lever selv ned alvorlige sykdommer som har tatt fra meg hele livet mitt blandt annet c-ptsd som blir undergravd i denne tråden.

Anonymkode: cff52...f6e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg undergraver ikke,men jeg svarte som jeg gjorde fordi du sa at det var den verste sykdommen. Og det synes jeg et feil. Jeg lever selv ned alvorlige sykdommer som har tatt fra meg hele livet mitt blandt annet c-ptsd som blir undergravd i denne tråden.

Anonymkode: cff52...f6e

Jeg sa ikke det, en annen bruker sa det.Javel, men jeg er uenig med deg. Jeg mener all sykdom er like ille på sitt eget vis, hvis vi tenker verst case scenario i alle tilfellene. Vi lar diskusjonen ligge, er ingen hensikt å diskutere hva som er verst. Alt er verst, av de aller verste. Og jeg tror nok at c-ptsd kan være like ille som ME, MS og kreft å leve med. På sitt vis. 

Anonymkode: 64645...948

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg sa ikke det, en annen bruker sa det.Javel, men jeg er uenig med deg. Jeg mener all sykdom er like ille på sitt eget vis, hvis vi tenker verst case scenario i alle tilfellene. Vi lar diskusjonen ligge, er ingen hensikt å diskutere hva som er verst. Alt er verst, av de aller verste. Og jeg tror nok at c-ptsd kan være like ille som ME, MS og kreft å leve med. På sitt vis. 

Anonymkode: 64645...948

Men vi er egentlig enig :)  Jeg synes ikke sykdommer skal rangeres,sånn som en annen gjør her i tråden. Så mitt svar nok preget av den frustrasjonen

Anonymkode: cff52...f6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil påstå at alvorlig kreft med negativ prognose,ASL,og ms i full blomstring trumfer ME. Og jeg har folk i min nærhet med alvorlig ME,og har sett ASL og ms på nær hold.

Anonymkode: cff52...f6e


Du vet kreftlegene i Bergen som har forsket på ME? De har uttalt at flere av de sykere ME pasientene i deres studie, om de hadde vært kreftpasienter ville de sagt at de hadde kun kort tid igjen til døden - de hadde det preget som mennesker i starten av aktiv dødsfase har. Bortsett fra at de ikke døde, bare fortsatte i den tilstanden, i årevis.

Anonymkode: f5246...80a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg undergraver ikke,men jeg svarte som jeg gjorde fordi du sa at det var den verste sykdommen. Og det synes jeg et feil. Jeg lever selv ned alvorlige sykdommer som har tatt fra meg hele livet mitt blandt annet c-ptsd som blir undergravd i denne tråden.

Anonymkode: cff52...f6e


Men det blir jo ikke det? Du fortolket noe i den retningen, som like gjerne kunne ha en annen mening enn den du tilla utsagnet.

Ingen har faktisk sagt at 'ptsd er ikke alvorlig' - tvert imot har en sagt fra at det var jo ikke det som mentes. 

Anonymkode: f5246...80a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Hvem har sagt at jeg ikke har mine egne traumer? Når jeg ser det du skriver forstår jeg virkelig ikke hvorfor du overhodet tenkte på ME. Har du i det hele tatt lest om ME? Tvilsomt. Du vet ikke en gang hva PEM er.

Så for de som har ME er det ikke vits å få satt diagnosen, fordi det uansett ikke finnes behandling for det?

Svar: Fordi ME pasienter har få rettigheter i helsevesenet.

Anonymkode: 5e816...57a

Hei, jeg må si jeg synes du oppfører deg ganske usmakelig i debatten. Du hoverer med at ts ikke vet hva PEM er, men du tar deg altså ikke bryet med å forklare? 

Mange med diagnosen ME kjemper med nebb og klør for å avkrefte at ME er psykisk betinget i tillegg til opp og i mente bedyre at dette er den verste sykdommen man kan få, tydeligvis er psykiske lidelser langt ned på listen over sosialt aksepterte lidelser, så bl.a. av denne grunn er jeg uenig med deg at ME er verre enn andre sykdommer. Psykisk syk -stempel vil man helst ikke assosiere seg med.

Til ts: jeg er enig med dem som sier at det kanskje er vanskelig å få satt i gang utredning på nåværende tidspunkt, som du selv er inne på så avvent til du har kommet litt videre i behandlingen, føler du deg like utmattet, er det kanskje en ide å nevne det til legen. Lykke til! :) 

Anonymkode: 2eae8...bac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:


Kan skjønne at det leses slik av utenforstående, og det er en uheldig kommunikasjonssvikt ME-syke bør tenke på. 

Men 'sett fra innsiden', så oppfattet jeg ikke kommentaren slik ment.

Det de fleste ikke vet, eller helt klarer å tro, er hvor uendelig alene en blir etter at en ME-diagnose er stilt. Det er ingen som hjelper deg, veileder deg eller behandlingssteder å henvise til. Ingen sykehusavdeling som tar deg inn på årlig kontroll, eller har erfaring med hvilken symptomlindring som kan forsøkes.

En blir overlatt helt til seg selv, uansett hvor syk en er. Og kanskje en velvillig fastlege, om en er heldig.

Det er et veldig vakuum. 

Mens TS er under behandling på Modum Bad. 

Ender en opp med å få en ME-diagnose, så vil en ofte oppleve at absolutt alle plager og helsetilstand vil bli bortforklart med det. Og annen hjelp kan bortfalle, fordi du "har jo bare ME". Så TS ville kunne risikert å miste det behandlingsopplegget h*n alt er i, om en ME-diagnose ble satt, og overlatt helt til seg selv.

 

Anonymkode: f5246...80a

De fleste med me vil jo ikke ha hjelp. De rabler rabiat med en gang noen er blitt bedre ved hjelp av en eller annen form for behandling. Eller det kommer fram forslag til behandling som kan hjelpe. Som UDTANNEDE personer har funnet ved FORSKNING. Men nei, de vet best selv. De er ikke syk, de er sykdommen. 

Anonymkode: bb629...19b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:


Men det blir jo ikke det? Du fortolket noe i den retningen, som like gjerne kunne ha en annen mening enn den du tilla utsagnet.

Ingen har faktisk sagt at 'ptsd er ikke alvorlig' - tvert imot har en sagt fra at det var jo ikke det som mentes. 

Anonymkode: f5246...80a

Les hele tråden du. Og vedkommende som sa at det nok ikke var sånn det mentes er ikke det vedkommende som sier at hen heller hadde valg me foran ptsd.

Anonymkode: cff52...f6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste med me vil jo ikke ha hjelp. De rabler rabiat med en gang noen er blitt bedre ved hjelp av en eller annen form for behandling. Eller det kommer fram forslag til behandling som kan hjelpe. Som UDTANNEDE personer har funnet ved FORSKNING. Men nei, de vet best selv. De er ikke syk, de er sykdommen. 

Anonymkode: bb629...19b

Kan du linke til forskningen du snakker om, som de fleste med me ikke vil prøve?!

Anonymkode: ca53b...51f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 20.7.2019 den 19.43, AnonymBruker skrev:

Ikke dersom man allerede mistenker ME. Det er som om jeg skulle ha mistenkt at jeg hadde PTSD, men ikke fått med meg at man må ha traumer for å få den diagnosen. TS har nok ikke lest om ME i det hele tatt.

Anonymkode: 5e816...57a

Jeg har ME, har vært syk i 31 år og hatt diagnosen i 13, men jeg vet heller ikke hva PEM er. Kanskje har jeg PEM, kanskje ikke, men det at jeg ikke har pugget alle moderne forkortelser gjør meg ikke mindre syk eller gir meg mindre symptomer.

Anonymkode: 96621...72d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ME, har vært syk i 31 år og hatt diagnosen i 13, men jeg vet heller ikke hva PEM er. Kanskje har jeg PEM, kanskje ikke, men det at jeg ikke har pugget alle moderne forkortelser gjør meg ikke mindre syk eller gir meg mindre symptomer.

Anonymkode: 96621...72d

Det er for meg merkelig å ha ME i 31 år uten å vite hva hovedsymptomet på ME er for noe. Har du ikke PEM, har du ikke ME. 

Anonymkode: 5e816...57a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er for meg merkelig å ha ME i 31 år uten å vite hva hovedsymptomet på ME er for noe. Har du ikke PEM, har du ikke ME. 

Anonymkode: 5e816...57a

Jeg har fått diagnosen av fire uavhengige spesialister, men jeg tipper du vet best likevel, med dine fancy forkortelser.

Kanskje du burde informere helsemyndighetene om at  du har funnet en diagnostisk test for ME, slik at denne kan tas i bruk snarest mulig? 

Anonymkode: 96621...72d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...