Gå til innhold

Utredning ME med påvist psykisk sykdom


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja for ptsd er noe å prise seg lykkelig for 🙄

Anonymkode: cff52...f6e

For det var jo også noe å henge seg opp i 🙄

Anonymkode: 5e816...57a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det var jo også noe å henge seg opp i 🙄

Anonymkode: 5e816...57a

Selvfølgelig! Du indikere jo at ptsd kun er en bagatell i forhold til ME

Anonymkode: cff52...f6e

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

ME er en diagnose du får og får utredning for når du ikke feiler noe annet som kan arte seg som tretthet, eller økt trettbarhet. 

Du skal være frisk på alle andre mulige måter for å få ME diagnosen fordi ME er en ekskjuderingsdiagnose. 

 

Anonymkode: 5ad38...039

 

Nei, dette er ikke riktig, men en mye utbredt misoppfatning, også blant pasienter. 

ME er en symptomdiagnose, og de har vi mange av i medisin. Det er konkrete krav og observasjoner som må oppfylles. Men i tillegg, og dette er også vanlig ved alle sykdommer, må en kontrollere for en del sykdommer/tilstander som kan gi liknende symptombilde.

Det er selvfølgelig ikke sånn at 'har du ikke noe annet, så har du ME'. Det er personer som sliter med utmattelse og endel tilleggssymptomer, hvor en ikke finner annen sykdom - men som likevel ikke oppfyller kravene til en ME-diagnose.

 

 

Anonymkode: f5246...80a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig! Du indikere jo at ptsd kun er en bagatell i forhold til ME

Anonymkode: cff52...f6e


Kan skjønne at det leses slik av utenforstående, og det er en uheldig kommunikasjonssvikt ME-syke bør tenke på. 

Men 'sett fra innsiden', så oppfattet jeg ikke kommentaren slik ment.

Det de fleste ikke vet, eller helt klarer å tro, er hvor uendelig alene en blir etter at en ME-diagnose er stilt. Det er ingen som hjelper deg, veileder deg eller behandlingssteder å henvise til. Ingen sykehusavdeling som tar deg inn på årlig kontroll, eller har erfaring med hvilken symptomlindring som kan forsøkes.

En blir overlatt helt til seg selv, uansett hvor syk en er. Og kanskje en velvillig fastlege, om en er heldig.

Det er et veldig vakuum. 

Mens TS er under behandling på Modum Bad. 

Ender en opp med å få en ME-diagnose, så vil en ofte oppleve at absolutt alle plager og helsetilstand vil bli bortforklart med det. Og annen hjelp kan bortfalle, fordi du "har jo bare ME". Så TS ville kunne risikert å miste det behandlingsopplegget h*n alt er i, om en ME-diagnose ble satt, og overlatt helt til seg selv.

 

Anonymkode: f5246...80a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:


Kan skjønne at det leses slik av utenforstående, og det er en uheldig kommunikasjonssvikt ME-syke bør tenke på. 

Men 'sett fra innsiden', så oppfattet jeg ikke kommentaren slik ment.

Det de fleste ikke vet, eller helt klarer å tro, er hvor uendelig alene en blir etter at en ME-diagnose er stilt. Det er ingen som hjelper deg, veileder deg eller behandlingssteder å henvise til. Ingen sykehusavdeling som tar deg inn på årlig kontroll, eller har erfaring med hvilken symptomlindring som kan forsøkes.

En blir overlatt helt til seg selv, uansett hvor syk en er. Og kanskje en velvillig fastlege, om en er heldig.

Det er et veldig vakuum. 

Mens TS er under behandling på Modum Bad. 

Ender en opp med å få en ME-diagnose, så vil en ofte oppleve at absolutt alle plager og helsetilstand vil bli bortforklart med det. Og annen hjelp kan bortfalle, fordi du "har jo bare ME". Så TS ville kunne risikert å miste det behandlingsopplegget h*n alt er i, om en ME-diagnose ble satt, og overlatt helt til seg selv.

 

Anonymkode: f5246...80a

Jeg kan forstå dette føles frustrerende,men dette gjelder også veldig mange personer som sliter med nettopp ptsd. Pasienter med c-ptsd har gjerne en eller flere tilleggesdiagnoser som følge av ptsd som gjør man faller mellom samtlige stoler og ikke får hjelp. Jeg er en av de og da reagerer jeg selvsagt når noen sier indirekte at man skal prise seg lykkelige for at det er ptsd.

Anonymkode: cff52...f6e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen 😊

Jeg har lurt på en stund om jeg kan ha ME, men jeg vet det er en sterk psykisk komponert med tanke på traumer. Det er nok også derfor jeg er kognitivt redusert (og bl.a ikke kan kjøre bil), fjern, har forstyrret søvn og kan kaste opp. Jeg har en tanke om at jeg er så overaktivert at jeg er konstant underaktivert. 

Sånn sett hjelper det kanskje heller ikke å få en ME diagnose, da det ikke finnes noe behandling for det. Må prøve å komme til bunns i traumene og se om jeg får mer energi med tiden. Eventuelt se om utmattelsen har en tilleggsårsak utenom traumene når de er nøstet opp i. Det er nok en langvarig utmattelse grunnet alarmberedskap. Skal nevnes at jeg har vært slik siden 2012. 

Et spørsmål, hvorfor skulle jeg mistet behandlingen jeg har nå? Jeg er ikke i tvil om at jeg har traumer, uavhengig av om utmattelsen skulle hatt en fysisk komponert også. 

Ts

 

Anonymkode: d1dd5...dd2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig! Du indikere jo at ptsd kun er en bagatell i forhold til ME

Anonymkode: cff52...f6e

 

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan forstå dette føles frustrerende,men dette gjelder også veldig mange personer som sliter med nettopp ptsd. Pasienter med c-ptsd har gjerne en eller flere tilleggesdiagnoser som følge av ptsd som gjør man faller mellom samtlige stoler og ikke får hjelp. Jeg er en av de og da reagerer jeg selvsagt når noen sier indirekte at man skal prise seg lykkelige for at det er ptsd.

Anonymkode: cff52...f6e

Det var da voldsomt til kverulering. Jeg mener ikke at man skal prise seg lykkelig for at man har PTSD, men at man ikke har ME. Forøvrig ville jeg hatt hvilken som helst sykdom utenom ME, inkl. PTSD. Jeg har alvorlig grad og dette er en tilstand som er ren tortur.

Anonymkode: 5e816...57a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal være glad. ME er den verste sykdommen noen kan få.

Anonymkode: 3b82d...499

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Det var da voldsomt til kverulering. Jeg mener ikke at man skal prise seg lykkelig for at man har PTSD, men at man ikke har ME. Forøvrig ville jeg hatt hvilken som helst sykdom utenom ME, inkl. PTSD. Jeg har alvorlig grad og dette er en tilstand som er ren tortur.

Anonymkode: 5e816...57a

Dette viser bare at du ikke ser lenger enn din egen nese og har null kunnskap om ptsd! Og alvorlig grad,men sitter på PC/telefon og skriver på kg?

Anonymkode: cff52...f6e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette viser bare at du ikke ser lenger enn din egen nese og har null kunnskap om ptsd! Og alvorlig grad,men sitter på PC/telefon og skriver på kg?

Anonymkode: cff52...f6e

Sjæl! Slike som deg gidder jeg ikke å bruke min tid på... Hej då!

Anonymkode: 5e816...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sjæl! Slike som deg gidder jeg ikke å bruke min tid på... Hej då!

Anonymkode: 5e816...57a

Wow. Angrep er det beste forsvar. Antar noen følte seg truffet 

Anonymkode: cff52...f6e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Det var da voldsomt til kverulering. Jeg mener ikke at man skal prise seg lykkelig for at man har PTSD, men at man ikke har ME. Forøvrig ville jeg hatt hvilken som helst sykdom utenom ME, inkl. PTSD. Jeg har alvorlig grad og dette er en tilstand som er ren tortur.

Anonymkode: 5e816...57a

For de som gjenopplever overgrep daglig er dette også tortur 

Anonymkode: d1dd5...dd2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar alle sammen 😊

Jeg har lurt på en stund om jeg kan ha ME, men jeg vet det er en sterk psykisk komponert med tanke på traumer. Det er nok også derfor jeg er kognitivt redusert (og bl.a ikke kan kjøre bil), fjern, har forstyrret søvn og kan kaste opp. Jeg har en tanke om at jeg er så overaktivert at jeg er konstant underaktivert. 

Sånn sett hjelper det kanskje heller ikke å få en ME diagnose, da det ikke finnes noe behandling for det. Må prøve å komme til bunns i traumene og se om jeg får mer energi med tiden. Eventuelt se om utmattelsen har en tilleggsårsak utenom traumene når de er nøstet opp i. Det er nok en langvarig utmattelse grunnet alarmberedskap. Skal nevnes at jeg har vært slik siden 2012. 

Et spørsmål, hvorfor skulle jeg mistet behandlingen jeg har nå? Jeg er ikke i tvil om at jeg har traumer, uavhengig av om utmattelsen skulle hatt en fysisk komponert også. 

Ts

 

Anonymkode: d1dd5...dd2

 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For de som gjenopplever overgrep daglig er dette også tortur 

Anonymkode: d1dd5...dd2

Hvem har sagt at jeg ikke har mine egne traumer? Når jeg ser det du skriver forstår jeg virkelig ikke hvorfor du overhodet tenkte på ME. Har du i det hele tatt lest om ME? Tvilsomt. Du vet ikke en gang hva PEM er.

Så for de som har ME er det ikke vits å få satt diagnosen, fordi det uansett ikke finnes behandling for det?

Svar: Fordi ME pasienter har få rettigheter i helsevesenet.

Anonymkode: 5e816...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Du vet ikke hva PEM er, og du har "kun" de andre symptomene? Du kan prise deg lykkelig, for da har du ikke ME :)

Dette er feil :)

Anonymkode: 5e816...57a

Man kan vel ha PEM uten å vite hva det er da. 

Anonymkode: ab46a...8a1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man kan vel ha PEM uten å vite hva det er da. 

Anonymkode: ab46a...8a1

Ikke dersom man allerede mistenker ME. Det er som om jeg skulle ha mistenkt at jeg hadde PTSD, men ikke fått med meg at man må ha traumer for å få den diagnosen. TS har nok ikke lest om ME i det hele tatt.

Anonymkode: 5e816...57a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Hvem har sagt at jeg ikke har mine egne traumer? Når jeg ser det du skriver forstår jeg virkelig ikke hvorfor du overhodet tenkte på ME. Har du i det hele tatt lest om ME? Tvilsomt. Du vet ikke en gang hva PEM er.

Så for de som har ME er det ikke vits å få satt diagnosen, fordi det uansett ikke finnes behandling for det?

Svar: Fordi ME pasienter har få rettigheter i helsevesenet.

Anonymkode: 5e816...57a

Hvis du har traumer hvordan kan du være sikker på at du har ME? Spiller bare ballen tilbake...

Anonymkode: cff52...f6e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Hvem har sagt at jeg ikke har mine egne traumer? Når jeg ser det du skriver forstår jeg virkelig ikke hvorfor du overhodet tenkte på ME. Har du i det hele tatt lest om ME? Tvilsomt. Du vet ikke en gang hva PEM er.

Så for de som har ME er det ikke vits å få satt diagnosen, fordi det uansett ikke finnes behandling for det?

Svar: Fordi ME pasienter har få rettigheter i helsevesenet.

Anonymkode: 5e816...57a

Det er forskjell på å ha traumer og leve med alvorlig ptsd som følge av traumer 

Anonymkode: cff52...f6e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har traumer hvordan kan du være sikker på at du har ME? Spiller bare ballen tilbake...

Anonymkode: cff52...f6e

Fordi PTSD ble utelukket hos psykolog helt i begynnelsen av utredning.

Anonymkode: 5e816...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For de som gjenopplever overgrep daglig er dette også tortur 

Anonymkode: d1dd5...dd2

Ikke sant! Og veldig mange med ptsd sliter også med flere av de fysiske utfordringene som de med ME lever med og mange får heller ikke hjelp.Så jeg har full forståelse at å leve med ME er jævlig og de har virkelig min sympati,noe man ikke kan si frøken aggressiv her i tråden har. Hun ser kun seg selv og skal lage en syk konkurranse om hvem som har det jævligst

Anonymkode: cff52...f6e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi PTSD ble utelukket hos psykolog helt i begynnelsen av utredning.

Anonymkode: 5e816...57a

Nemlig! Så du har ikke snøring om hva du snakket om

Anonymkode: cff52...f6e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...