Gå til innhold

Utredning ME med påvist psykisk sykdom


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som har fått utredning for ME med psykisk sykdom diagnostisert? Har traumer, og er utmattet hver eneste dag. Kan sove til 3-4 på ettermiddagen om jeg ikke bruker vekkerklokke. Våkner ikke uthvilt. Blir sliten av alt. Har også kastet opp mange ganger fordi jeg har vært utslitt. 

Er det noen som har det på samme måte, som har fått ME diagnose? Er det umulig å få stilt ME diagnose om man har psykisk lidelse? Det ene utelukker vel ikke det andre? 

Anonymkode: d1dd5...dd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er du overbevist om at du har ME?

Anonymkode: 67be2...7f2

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo vanlig å være utmattet når man sliter mye med psyken. Jeg har det helt likt pga sterk angst.

Anonymkode: b7d24...96d

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt det på samme måte, jeg sov og sov og sov og sov, men istedenfor ME har jeg fått diagnosen PTSD! Traumer kan føre til utmattelse uten at det er noen annen sykdom inne i bildet! Og utmattelse er en ganske så normal komplikasjon av traumeopplevelser. Du skriver at du allerede har en psykisk diagnose, er det en traume-diagnose? Får du hjelp til dette? Hvis ikke så kan det anbefales på det sterkeste! Og etter tre år i behandling så kan jeg skrive under på at ting kan bli bedre!

Anonymkode: 43040...d18

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er du overbevist om at du har ME?

Anonymkode: 67be2...7f2

Jeg er ikke overbevist. Bare lurer 😊

 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt det på samme måte, jeg sov og sov og sov og sov, men istedenfor ME har jeg fått diagnosen PTSD! Traumer kan føre til utmattelse uten at det er noen annen sykdom inne i bildet! Og utmattelse er en ganske så normal komplikasjon av traumeopplevelser. Du skriver at du allerede har en psykisk diagnose, er det en traume-diagnose? Får du hjelp til dette? Hvis ikke så kan det anbefales på det sterkeste! Og etter tre år i behandling så kan jeg skrive under på at ting kan bli bedre!

Anonymkode: 43040...d18

Jeg føler med deg. Ja, har traumediagnose. Jeg går i behandling😊 Har du blitt bedre ift utmattelsen?

Anonymkode: d1dd5...dd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke overbevist. Bare lurer 😊

 

Jeg føler med deg. Ja, har traumediagnose. Jeg går i behandling😊 Har du blitt bedre ift utmattelsen?

Anonymkode: d1dd5...dd2

Så bra du får hjelp! Ja, jeg har blitt bedre, men jeg har i tillegg til PTSD en smertesykdom som også har utmattelse som en del av seg, dermed er det ikke alltid like lett å si hvilken av diagnosene som gir utmattelsen når den kommer.

Så ta tiden til hjelp! Har du mange diffuse symptomer og plager er det viktig å ta det på alvor, men utmattelse er som sagt en del av traumebildet! Behandleren din kan sikkert en del om dette😊

Anonymkode: 43040...d18

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bra du får hjelp! Ja, jeg har blitt bedre, men jeg har i tillegg til PTSD en smertesykdom som også har utmattelse som en del av seg, dermed er det ikke alltid like lett å si hvilken av diagnosene som gir utmattelsen når den kommer.

Så ta tiden til hjelp! Har du mange diffuse symptomer og plager er det viktig å ta det på alvor, men utmattelse er som sagt en del av traumebildet! Behandleren din kan sikkert en del om dette😊

Anonymkode: 43040...d18

Jeg er glad for å høre at du har blitt bedre 😊 Leit å høre at du har en annen sykdom i tillegg. Må være vanskelig å ha det slik. 

Ja. Er under behandling hos Modum Bad. Ei av miljøterapeutene sa at hun aldri har møtt en eneste traumepasient som er full av energi, så ingen der synes det er rart at jeg er utmattet. Tror også det er på grunn av traumene. 

Anonymkode: d1dd5...dd2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det på samme måten for noen år siden. Var også sikker på at det var ME. Jeg fikk diagnosen ptsd, har jobbet helt enormt med meg selv de siste to årene og er sjelden så utslitt nå som jeg var da. Jeg har dager enda, men kan se at det henger sammen med dårlige dager. 

Min ptsd har jeg veldig i sjakk nå, jeg vet om triggere, har eksponert meg selv mye for å bli kvitt triggere og er forberedt hvis jeg kan risikere å møte på dem. Det å ha en viss kontroll på sykdommen har gjort utrolig mye for helsen ellers. Det er godt å kunne leve igjen uten å alltid være å utrolig trett. 

Anonymkode: b9aa8...25b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare på spørsmålet ditt, men vet at ME-pasientene har et eget forum du kan registrere deg og spørre i - eventuelt søke etter for å se om andre kan ha spurt om det samme. Det heter ME forum tror jeg, og handler ene og alene om ME, både før og etter utredning. 

Anonymkode: 904ee...28e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt sett, så er det nok ikke vanlig å sette i gang en ME-utredning mens en er under behandling for en annen diagnose som kan forklare symptombildet - uavhengig av om det er fysisk eller psykisk sykdom. 

Jeg vet f.eks en som hadde mye utmattelse og en del andre symptomer, som det ble startet utredning på. Da det ble oppdaget cøliaki kunne det, naturlig nok, ikke settes en ME-diagnose før den tilstanden var behandla og under kontroll. Heldigvis for min bekjente forsvant symptomene/problemene med glutenfri kost.

På samme måte utelukker enkelte psykiske diagnoser at en ME-diagnose kan settes. 

Det handler også om samfunnsøkonomi. Veldig, veldig mange diagnoser og sykdommer har utmattelse som symptom. En kan ikke utrede alle disse for ME (som er en tidkrevende og kostbar utredning). Det var en undersøkelse ved Haukeland, hvor de fant ut at hele 8 av 10 som ble sendt til ME-utredning egentlig feilte andre ting. Kun 20 % fikk diagnosen. Det har vært et problem for de få avdelingene som utreder, så en vil høyst sannsynlig få avslag på henvisning om en er i behandling for annen sykdom som kan forklare problemet. 

Siden det likevel ikke er noen behandling for ME, så ville det uansett neppe gjort noen forskjell for deg. Det eneste en kan gjøre er å behandle traumene, som du alt gjør, og håpe at tilstanden vil rette seg for deg ❤️ 

 

Anonymkode: f5246...80a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor antas alltid ME så fort det er snakk om utmattelse? ME er mye mer enn utmattelse. Har du andre symptomer enn utmattelse ts? Uansett tror jeg ikke du har ME, da du har en traumelidelse (PTSD?) som forklarer din utmattelse. Såvidt jeg vet kan man heller ikke få ME diagnose når man har PTSD. Man kan ha psykiske sykdommer som angst og depresjon og likevel få ME diagnose, men da må ikke de diagnosene være hovedårsaken til utmattelsen og symptomene man har.

Anonymkode: 5e816...57a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du PEM? Utifra det du skriver skjønner jeg ikke helt hvorfor du tenker at du bør utredes for akkurat ME. 

Anonymkode: 4cb53...2a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor antas alltid ME så fort det er snakk om utmattelse? ME er mye mer enn utmattelse. Har du andre symptomer enn utmattelse ts? Uansett tror jeg ikke du har ME, da du har en traumelidelse (PTSD?) som forklarer din utmattelse. Såvidt jeg vet kan man heller ikke få ME diagnose når man har PTSD. Man kan ha psykiske sykdommer som angst og depresjon og likevel få ME diagnose, men da må ikke de diagnosene være hovedårsaken til utmattelsen og symptomene man har.

Anonymkode: 5e816...57a

Søvnvansker, kognitive vansker, til tider vanskelig å huske kort tid tilbake. 

Ja, jeg skjønner 😊

Anonymkode: d1dd5...dd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men har du PEM? Utifra det du skriver skjønner jeg ikke helt hvorfor du tenker at du bør utredes for akkurat ME. 

Anonymkode: 4cb53...2a9

Hva er PEM?

Anonymkode: d1dd5...dd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Generelt sett, så er det nok ikke vanlig å sette i gang en ME-utredning mens en er under behandling for en annen diagnose som kan forklare symptombildet - uavhengig av om det er fysisk eller psykisk sykdom. 

Jeg vet f.eks en som hadde mye utmattelse og en del andre symptomer, som det ble startet utredning på. Da det ble oppdaget cøliaki kunne det, naturlig nok, ikke settes en ME-diagnose før den tilstanden var behandla og under kontroll. Heldigvis for min bekjente forsvant symptomene/problemene med glutenfri kost.

På samme måte utelukker enkelte psykiske diagnoser at en ME-diagnose kan settes. 

Det handler også om samfunnsøkonomi. Veldig, veldig mange diagnoser og sykdommer har utmattelse som symptom. En kan ikke utrede alle disse for ME (som er en tidkrevende og kostbar utredning). Det var en undersøkelse ved Haukeland, hvor de fant ut at hele 8 av 10 som ble sendt til ME-utredning egentlig feilte andre ting. Kun 20 % fikk diagnosen. Det har vært et problem for de få avdelingene som utreder, så en vil høyst sannsynlig få avslag på henvisning om en er i behandling for annen sykdom som kan forklare problemet. 

Siden det likevel ikke er noen behandling for ME, så ville det uansett neppe gjort noen forskjell for deg. Det eneste en kan gjøre er å behandle traumene, som du alt gjør, og håpe at tilstanden vil rette seg for deg ❤️ 

 

Anonymkode: f5246...80a

Tusen takk for godt svar :klem:

Anonymkode: d1dd5...dd2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor antas alltid ME så fort det er snakk om utmattelse? ME er mye mer enn utmattelse. Har du andre symptomer enn utmattelse ts? Uansett tror jeg ikke du har ME, da du har en traumelidelse (PTSD?) som forklarer din utmattelse. Såvidt jeg vet kan man heller ikke få ME diagnose når man har PTSD. Man kan ha psykiske sykdommer som angst og depresjon og likevel få ME diagnose, men da må ikke de diagnosene være hovedårsaken til utmattelsen og symptomene man har.

Anonymkode: 5e816...57a

ME er en diagnose du får og får utredning for når du ikke feiler noe annet som kan arte seg som tretthet, eller økt trettbarhet. 

Du skal være frisk på alle andre mulige måter for å få ME diagnosen fordi ME er en ekskjuderingsdiagnose. 

 

Anonymkode: 5ad38...039

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søvnvansker, kognitive vansker, til tider vanskelig å huske kort tid tilbake. 

Ja, jeg skjønner 😊

Anonymkode: d1dd5...dd2

 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er PEM?

Anonymkode: d1dd5...dd2

Du vet ikke hva PEM er, og du har "kun" de andre symptomene? Du kan prise deg lykkelig, for da har du ikke ME :)

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ME er en diagnose du får og får utredning for når du ikke feiler noe annet som kan arte seg som tretthet, eller økt trettbarhet. 

Du skal være frisk på alle andre mulige måter for å få ME diagnosen fordi ME er en ekskjuderingsdiagnose. 

 

Anonymkode: 5ad38...039

Dette er feil :)

Anonymkode: 5e816...57a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Dette er feil :)

Anonymkode: 5e816...57a

Du kan ikke bare påpeke at en annenskriver noe du mener er feil, uten å komme med den riktige infoen, eller hva som er feil. 

Har du sett skjemaene du må fylle ut før du i det hele tatt slipper inn til en nevrologisk utredning ved mistanke om ME? 

Vet du hva en ME utredning går ut på, i praksis? Dvs. Har du vært igjenom en ME utredning selv? Siden du vet så godt hva andre ikke vet? 

Anonymkode: 5ad38...039

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke bare påpeke at en annenskriver noe du mener er feil, uten å komme med den riktige infoen, eller hva som er feil. 

Har du sett skjemaene du må fylle ut før du i det hele tatt slipper inn til en nevrologisk utredning ved mistanke om ME? 

Vet du hva en ME utredning går ut på, i praksis? Dvs. Har du vært igjenom en ME utredning selv? Siden du vet så godt hva andre ikke vet? 

Anonymkode: 5ad38...039

Du har jo åpenbart ikke peiling på ME, så sjekk Canada-kriteriene... Det stemmer også at man kan ha psykiske vansker som angst og depresjon, eller historie med angst og depresjon, så lenge de ikke forklarer symptomene/utmattelsen man har.

Jeg har hatt ME i 10 år, diagnostisert etter Canada-kriteriene.

Anonymkode: 5e816...57a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Du vet ikke hva PEM er, og du har "kun" de andre symptomene? Du kan prise deg lykkelig, for da har du ikke ME :)

Dette er feil :)

Anonymkode: 5e816...57a

Ja for ptsd er noe å prise seg lykkelig for 🙄

Anonymkode: cff52...f6e

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...