Gå til innhold

Hva mener du om nynorsk? Bør barn og unge tvinges til å lære å skrive nynorsk? Eller er det bare vestlandsnasjonalisme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som ikke vil lære nynorsk - skal de med nynorsk hovedmål ikke lære bokmål? 

Anonymkode: 1fade...42b

Lære bokmål? Bokmål har eg fått inn gratis siden eg lærte å lese! 

Anonymkode: d9472...7b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

La dem holde seg til bokmål om nynorsk er så vanskelig for dem. Det er uansett forenklet og inspirert av dansk, så det burde jo de fleste klare.

 

På en annen side synes jeg nynorsk er bra! Man kan til og med forstå en del islanske ord ved å lære nynorsk. Lykke til :)

Anonymkode: e3e00...0fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde være valgfritt, men heller en belønning for å ha det, enn en straff for å uke ville ha det.

ekstra studiepoeng for å ha begge målformene f.eks, og la de som ikke ønsker det slippe, og konsentrere seg om andre fag.

Anonymkode: 9ef52...4e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kvinne35+ skrev:

Nynorsk er endel av det norske språket.

En ubrukelig del for de som ikke har lært det fra barndommen av, og som tar mye tid og skaper unødvendig frustrasjon. Bedre å bruke dette på et fremmedspråk.

Norskfaget må forøvrig endres fra å være et språkhistoriefag til å være faktisk tekstforståelse og -forfatning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nynorsk er vakkert og det er litt trist at vi hadde så lite om det på skolen. Leser flere bøker på nynorsk for barna og de elsker det.

Anonymkode: 8dd44...ba5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ordet er ditt!

Anonymkode: 5609b...79c

Nynorsk trenger vi ikke. De fleste, selv om de prater dialekt, kan skrive og lese bokmål, uten problemer.

Ha heller samisk og engelsk fra første klasse. 

Anonymkode: a2885...df8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

På ungdomsskole og videregående skole får elevene 3 karakterer i norsk, norsk hovedmål, norsk sidemål og norsk muntlig. Dersom det ikke kom tydelig frem mener jeg at hovedmål og sidemål bør slås sammen til et fag - og en karakter, hvor man legger størst vekt på hovedmålet til eleven, men også har litt sidemålsundervisning. 

Anonymkode: 0ae42...b3b

Men så les det jeg skriver. Det er allerede ett fag. Det finnes kun faget norsk. Man får tre karakterer i norsk, en hovedmålskarakter, en sidemålskarakter og en muntligkarakter. Det har vært gjennomført prøveordninger med en og to karakterer i norsk, skriftlig/muntlig og bare norsk. 

Anonymkode: 5aa1d...91b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da kan en jo også argumentere med at alle bør lære samisk i Norge. Både norsk og samisk er offisielle språk i landet vårt.

Jeg synes nynorsk bør være valgfritt.

Anonymkode: bdede...0dd

Samisk er ikkje ein av våre målformer nei. Så det er ikkje noko argument . 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man burde droppe hele nynorsk, og heller holde seg 100 % til bokmål! 

Langt bedre å lære ett språk best mulig. I steden for å lære TO atykker...      

Anonymkode: cb5ad...917

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man burde droppe hele nynorsk, og heller holde seg 100 % til bokmål! 

Langt bedre å lære ett språk best mulig. I steden for å lære TO atykker...      

Anonymkode: cb5ad...917

Kva med oss som vil skrive nynorsk da? Skal det bli slik som det var med samer og samisk ei tid, da dei vart tvinga til å skrive norsk? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som norsklærer synes jeg sidemål karakteren bør ut av skolen. Læring handler om motivasjon, og elever sliter med å se nytten i det. Det forstår jeg godt. Hadde jeg ikke valgt å undervise i norsk, ville jeg aldri fått bruk for det igjen. 

Hovedargumentet er det at en har rett til å få svar fra offentlige organer på samme målform som en selv skriver. Derfor må alle lære seg nynorsk. De fleste bruker standardiserte skjemaer uansett, og de færreste vil noen gang få bruk for det. Jeg måtte lære meg det på nytt selv, fordi jeg ikke hadde brukt det på mange år. 

La elevene lære å lese nynorsk, og heller bruke tid på å lese nynorske tekster, fremfor å skrive. Det er mange som heller må få mer tid til å jobbe med hovedmålet sitt. Bokmål, nynorsk, engelsk og for noen et fremmedspråk blir for mange for mye. Motivasjonen for norskfaget synker, og det går utover skriveferdighetene. Det er mye annet elevene burde få muligheten til å lære. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde lære å forstå, men ikke tvinges til å skrive. 

Ganske patetisk med tenåringer som ikke klarer å forstå mye av nynorske tekster

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at man kan ha kjennskap til det, mtp anerkjennelse av begge skriftspråkene. En time til sidemålet, eller en uke, men at all den tiden man har brukt på å bøye dykkar kan man heller lære et annet språk. Samisk eller tegnspråk til dømes.. Eller noe.. 

(gjelder begge veier, at nynorskene kan lære om bokmål en ukes tid de og) 

Anonymkode: c0be0...11b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, NBA skrev:

En ubrukelig del for de som ikke har lært det fra barndommen av, og som tar mye tid og skaper unødvendig frustrasjon. Bedre å bruke dette på et fremmedspråk.

Norskfaget må forøvrig endres fra å være et språkhistoriefag til å være faktisk tekstforståelse og -forfatning.

Uenig med deg. 
Nynorsk er like viktig som bokmål og norskfaget på skolen fungerer utmerket det er bare ungdommen som bruker alt for mye forkortelser og LOL osv osv på sms, snapshat, instagram, facebook og alle andre kanaler hvor rettskriving og utfyllende ord ikke teller. Så derfor sliter de så klart på skolen med å skrive rett. Ikke er de vant til å holde i en kulepenn heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nynorsk er et falskt språk. Ser ingen grunn til at det skal undervises. 

Anonymkode: 07f34...d43

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ah.. Digg å få pirka litt eller?

Anonymkode: 8c0e1...c3f

På hvilken måte er det pirk å påpeke at nynorsk er et skriftspråk? Det er en relevant kommentar til påstanden om at vedkommende aldri har snakket nynorsk. 

Anonymkode: 43f77...0e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Gagaen said:

Kva med oss som vil skrive nynorsk da? Skal det bli slik som det var med samer og samisk ei tid, da dei vart tvinga til å skrive norsk? 

Dere får vel bare skrive grautmålet deres, men ikke forvente at hver eneste nettside er oversatt til "språket" deres? Er det så ille da?

Selv fikk jeg 3 på nynorskeksamen ved hjelp av ordbok. Hadde ikke hatt en eneste time, så forventet ikke noe bedre.

3 hours ago, hocane said:

Det ironiske her er at nynorsk er mer norsk og bokmål er mer dansk.

 

Ekte, god gammeldags norsk eksisterer ikke lenger. Den moderne muntlige norsken er mer dansk enn gammelnorsk. Da synes jeg også det blir mer riktig at skriftspråket vårt er nærmere dansk. Dermed bokmål.

Anonymkode: 4a9b9...095

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nynorsk er et falskt språk. Ser ingen grunn til at det skal undervises. 

Anonymkode: 07f34...d43

Falskt språk 😂 Hørt det også

Anonymkode: 573cc...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dere får vel bare skrive grautmålet deres, men ikke forvente at hver eneste nettside er oversatt til "språket" deres? Er det så ille da?

Og korleis gjer ein det i praksis da? Hvis nynorsk liksom skal ut av skulen? Må jo framleis vera i bruk så dei som blir lærare og slik kan nytte det. EG vil ha mine skjema på nynorsk, så da må nokon lære å lage dei. Vi er ein gjeng som ikkje gjev oss på dette så lett. 

Anonymkode: 4a9b9...095

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...