Gå til innhold

Hva mener du om nynorsk? Bør barn og unge tvinges til å lære å skrive nynorsk? Eller er det bare vestlandsnasjonalisme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Forstår svensk bedre enn nynorsk, især skriftlig. Er norsk og har vokst opp i Norge, har norske foreldre, men bare får ikke til nynorsken. Den ødela nesten sekseren i norsk på VGs. Syns det er gammeldags å ha nynorsk i læreplanen. 

Anonymkode: 72dad...b39

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nynorsk må avskaffes og forsvinne. Helt ubrukelig med mindre du ønsker å snakke med en bonde i midtvest-Norge. At vi skal få karakterer i et så ubrukelig fag er helt på trynet. Burde mye heller være et valgfag, ikke et fellesfag. Norskfaget på vgs er generelt ganske ubrukelig, kun brukbart hvis du vil bli norsklærer.
Det morsomste er vi nesten ALDRI har nynorsk timer i norsktimene, men likevel blir vi vurdert i det. (Har 1 år igjen av Vgs..) 

Endret av FunnyBoy123
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det burde avvikles. Er heller for mer og bedre undervisning i fremmedspråk. Man kommer lengre med å kunne engelsk, fransk og spansk, enn engelsk og nynorsk. Erstatt nynorsk med styrking av og flere timer med fremmedspråk! 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Etter å ha hatt nynorsk på skolen i flere år kan jeg vel ikke huske å ha hverken skrevet eller snakket nynorsk i ettertid. Husker jeg sa til læreren at jeg ikke kom til å snakke nynorsk dersom jeg dro til et sted der de snakket det. Jeg hadde faktisk hatt mer utbytte av å lære et annet språk. Altså et tredje språk i tillegg til engelsk og tysk. 

Anonymkode: 8c0e1...c3f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen holdninger. Bonde i midt-Norge. 🤦‍♀️Sa hvem? 

Sitat

 

 

Anonymkode: 573cc...8b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, FunnyBoy123 skrev:

Nynorsk må avskaffes og forsvinne. Helt ubrukelig med mindre du ønsker å snakke med en bonde i midt-Norge. At vi skal få karakterer i et så ubrukelig fag er helt på trynet. Burde mye heller være et valgfag, ikke et fellesfag. Norskfaget på vgs er generelt ganske ubrukelig, kun brukbart hvis du vil bli norsklærer.
Det morsomste er vi nesten ALDRI har nynorsk timer i norsktimene, men likevel blir vi vurdert i det. (Har 1 år igjen av Vgs..) 

Vel, bor selv i midt-norge og skjønner ikke nynorsk og her snakker vi ikke nynorsk heller.

Er det ikke mer på Vestlandet at nynorsk blir praktisert? 

Eneste gangene jeg kommer borti nynorsk nå, er om jeg skulle finne på å se på en dårlig serie på NRK med nynorsk teksting og da overser jeg testingen for det er enklere å forstå engelsk. 

Anonymkode: 72dad...b39

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Vel, bor selv i midt-norge og skjønner ikke nynorsk og her snakker vi ikke nynorsk heller.

Er det ikke mer på Vestlandet at nynorsk blir praktisert? 

Eneste gangene jeg kommer borti nynorsk nå, er om jeg skulle finne på å se på en dårlig serie på NRK med nynorsk teksting og da overser jeg testingen for det er enklere å forstå engelsk. 

Anonymkode: 72dad...b39

Var jo en slags metafor da... Eller er det vanskelig å skjønne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, FunnyBoy123 skrev:

Var jo en slags metafor da... Eller er det vanskelig å skjønne?

Tror du bomma litt der gitt.

Anonymkode: 72dad...b39

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

For noen holdninger. Bonde i midt-Norge. 🤦‍♀️Sa hvem? 

 

Anonymkode: 573cc...8b7

Holdninger? Sier bare det 99% av alle andre elever og tenker! Det med midt-norge var en metafor, din bonde!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, bor selv i midt-norge og skjønner ikke nynorsk og her snakker vi ikke nynorsk heller.

Er det ikke mer på Vestlandet at nynorsk blir praktisert? 

Eneste gangene jeg kommer borti nynorsk nå, er om jeg skulle finne på å se på en dårlig serie på NRK med nynorsk teksting og da overser jeg testingen for det er enklere å forstå engelsk. 

Anonymkode: 72dad...b39

Nei vedkommende har ikke peiling mildt sagt. 

Anonymkode: 573cc...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, FunnyBoy123 skrev:

Holdninger? Sier bare det 99% av alle andre elever og tenker! Det med midt-norge var en metafor, din bonde!

Oi så tøff fjortiss 😂you know nothing

Anonymkode: 573cc...8b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel flere i Norge som snakker dialekter nærmere nynorsk enn bokmål, så ja, det bør man lære seg litt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Oi så tøff fjortiss 😂you know nothing

Anonymkode: 573cc...8b7

Haha, så resten av det jeg skrev var feil? ps- skru av anonymknappen da lille venn ;) 

Endret av FunnyBoy123
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

 Er det en kunnskap jeg aldri har fått bruk for i mitt liv så er det jammen den. Og alle med litt språkøre forstår dialektene i Norges land. Og Sverige for den saks skyld. Og en danske som snakker litt sakte. Den kulturelle verdien veier ikke opp for unyttigheten og sløsingen med tid brukt på dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, FunnyBoy123 skrev:

Holdninger? Sier bare det 99% av alle andre elever og tenker! Det med midt-norge var en metafor, din bonde!

Høres ikke ut som at du vet hva en metafor er. Du burde fulgt bedre med i norsktimen.

Anonymkode: 1fade...42b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som ikke vil lære nynorsk - skal de med nynorsk hovedmål ikke lære bokmål? 

Anonymkode: 1fade...42b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Høres ikke ut som at du vet hva en metafor er. Du burde fulgt bedre med i norsktimen.

Anonymkode: 1fade...42b

Trodde metafor var at man skrev eller snakket om en ting for å uttrykke en annen ting? I såfall har norsklæreren min lært oss feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nynorsk er et norsk språk. Dersom enkelte elever har problemer med sitt sidemål, bokmål eller nynorsk, så betyr ikke det at samtlige skal slutte med sidemål. 

Anonymkode: 43f77...0e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...