Gå til innhold

Hva mener du om nynorsk? Bør barn og unge tvinges til å lære å skrive nynorsk? Eller er det bare vestlandsnasjonalisme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 hours ago, hocane said:

Det ironiske her er at nynorsk er mer norsk og bokmål er mer dansk.

 

Klassisk nynorskpropaganda. Nynorsk kan ikke kalles norsk, men i beste fall vestlandsk. Det mest riktige er nok å kalle ivarsk.

Bokmål derimot er hele Norges skriftspråk og dermed det eneste skriftspråket som kan betegnes som ekte norsk. . 

Anonymkode: 07f34...d43

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Klassisk nynorskpropaganda. Nynorsk kan ikke kalles norsk, men i beste fall vestlandsk. Det mest riktige er nok å kalle ivarsk.

Bokmål derimot er hele Norges skriftspråk og dermed det eneste skriftspråket som kan betegnes som ekte norsk. . 

Anonymkode: 07f34...d43

Det er slett ikkje berre vestlandet som er nynorsk, gudbrandsdalen er og nynorskland :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nynorsk er totalt bortkastet å ha på læreplanen. Kunne heller lært et anet språk. Det er bare vestlendingene som blir fornærmet av at dette kuttes ut. Der jeg vokste opp hadde vi nynorsk som hovedmål, følte det var veldig lavstatus. Byttet til bokmål når jeg startet på videregående. Alle jeg kjenner fra østlandet hvor de har bokmål, hater nynorsken.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med nynorsk handler veldig mykje om haldning ; mange har bestemt seg for at nynorsk er vanskeleg før dei har lagt ned ein innsats og prøvd. Når ein er så fordomsfull så blir ting vanskelegare enn det treng å vera. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, BiancaWhite skrev:

Nynorsk er totalt bortkastet å ha på læreplanen. Kunne heller lært et anet språk. Det er bare vestlendingene som blir fornærmet av at dette kuttes ut. Der jeg vokste opp hadde vi nynorsk som hovedmål, følte det var veldig lavstatus. Byttet til bokmål når jeg startet på videregående. Alle jeg kjenner fra østlandet hvor de har bokmål, hater nynorsken

Beste alternativet hadde vel vært å la elever velge hvilket skriftspråk de vil bruke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, Example skrev:

Som norsklærer synes jeg sidemål karakteren bør ut av skolen. Læring handler om motivasjon, og elever sliter med å se nytten i det. Det forstår jeg godt. Hadde jeg ikke valgt å undervise i norsk, ville jeg aldri fått bruk for det igjen. 

Hovedargumentet er det at en har rett til å få svar fra offentlige organer på samme målform som en selv skriver. Derfor må alle lære seg nynorsk. De fleste bruker standardiserte skjemaer uansett, og de færreste vil noen gang få bruk for det. Jeg måtte lære meg det på nytt selv, fordi jeg ikke hadde brukt det på mange år. 

La elevene lære å lese nynorsk, og heller bruke tid på å lese nynorske tekster, fremfor å skrive. Det er mange som heller må få mer tid til å jobbe med hovedmålet sitt. Bokmål, nynorsk, engelsk og for noen et fremmedspråk blir for mange for mye. Motivasjonen for norskfaget synker, og det går utover skriveferdighetene. Det er mye annet elevene burde få muligheten til å lære. 

Fornuftige ord.

Kan jeg spørre deg om hvordan du motiverer elevene dine til å lære nynorsk? Husker selv hvor lite motivert jeg var for nynorsk og den elendige undervisningen vi hadde hjalp ikke akkurat på. Det virket det som om læreren også synes det var tull med nynorskundervisning og ga undervisning deretter. 

Anonymkode: f3ff6...1f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Gagaen said:

Det er slett ikkje berre vestlandet som er nynorsk, gudbrandsdalen er og nynorskland :)

Majoriteten av nordmenn skriver bokmål og snakker noe nærmere bokmål enn nynorsk. Ergo er bokmål den korrekte og ekte formen for norsk.

Anonymkode: 4a9b9...095

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Majoriteten av nordmenn skriver bokmål og snakker noe nærmere bokmål enn nynorsk. Ergo er bokmål den korrekte og ekte formen for norsk.

Anonymkode: 4a9b9...095

Ehh, nei , det eine er ikkje meir korrekt enn det andre. Nynorsk kjem ikkje til å forsvinne, det er eg trygg på. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Gagaen skrev:

Det er slett ikkje berre vestlandet som er nynorsk, gudbrandsdalen er og nynorskland :)

Det vet vi, men det er stygt for det. Gudbrandsdalen er også forferdelig gammeldags, direkte en lang og trist dal.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, BiancaWhite skrev:

Det vet vi, men det er stygt for det. Gudbrandsdalen er også forferdelig gammeldags, direkte en lang og trist dal.

Vi blir ikkje enige om korkje det eine eller det andre, så eg berre ler og held på mitt eg. Trass er ikkje sjarmerande :P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortkastet å bruke så mye tid på å lære nynorsk, da skulle jeg heller ha lært et av de samiske språkene eller tegnspråk. Har aldri fått bruk for nynorsk i ettertid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Radon skrev:

Bortkastet å bruke så mye tid på å lære nynorsk, da skulle jeg heller ha lært et av de samiske språkene eller tegnspråk. Har aldri fått bruk for nynorsk i ettertid.

Kor ofte trur du at du får bruk for samisk da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Gagaen skrev:

Kor ofte trur du at du får bruk for samisk da? 

Sannsynligvis ikke så ofte dessverre siden de fleste er nesten utdødd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra vestlandet. Jeg kan forsikre dere om at flertallet skriver på bokmål her også så vestlandsnationalisme er det neppe. Se gjerne på skattetallene herifra, prosenten av hovedmål på alle skoletrinn.. stort sett alle deler der man snakker om folket. Dessverre så har nynorskforkjemperne fått inn at det er antall kommuneadministrasjoner som teller og ikke folket når det kommer til nynorsk, så derfor har vi fått dette stempelet på oss som nynorskskrivende her.
Forøvrig så mener jeg at nynorsken bør være tilgjengelig for dem som ønsker å lære den enten som hoved eller sidemål, men også at en kan velge bort målformen sidemål med et annet språk.
Jeg for eksempel var overhodet ikke glad i nynorskundervisning, men var veldig glad i fransktimene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Onkel barnløs said:

Jeg er fra vestlandet. Jeg kan forsikre dere om at flertallet skriver på bokmål her også så vestlandsnationalisme er det neppe. Se gjerne på skattetallene herifra, prosenten av hovedmål på alle skoletrinn.. stort sett alle deler der man snakker om folket. Dessverre så har nynorskforkjemperne fått inn at det er antall kommuneadministrasjoner som teller og ikke folket når det kommer til nynorsk, så derfor har vi fått dette stempelet på oss som nynorskskrivende her.
Forøvrig så mener jeg at nynorsken bør være tilgjengelig for dem som ønsker å lære den enten som hoved eller sidemål, men også at en kan velge bort målformen sidemål med et annet språk.
Jeg for eksempel var overhodet ikke glad i nynorskundervisning, men var veldig glad i fransktimene.

Nettopp. Majoriteten på vestlandet skriver bokmål. Majoriteten på sørlandet skriver bokmål. Samme med østlandet. Nord-norge vet jeg faktisk ikke. På tide å gjøre det valgfritt med sidemål! Fjern karakter i sidemål!

Anonymkode: 4a9b9...095

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Majoriteten på vestlandet skriver bokmål. Majoriteten på sørlandet skriver bokmål. Samme med østlandet. Nord-norge vet jeg faktisk ikke. På tide å gjøre det valgfritt med sidemål! Fjern karakter i sidemål!

Anonymkode: 4a9b9...095

Tror majoriteten her i nord og skriver bokmål. Helt enig med deg!

Anonymkode: f2ca6...483

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye ignoranse. For det første, så snakker ingen nynorsk. Man snakker heller ikke bokmål. Nynorsk og bokmål er skriftspråk. For det andre, så kan vi takke Ivar Aasen og nynorsken for at vi i det hele tatt har norske skriftspråk i dag, inkludert bokmål. Jeg er bokmålsbruker selv og klaget ustoppelig over nynorsken på ungdomsskolen og vgs, men jeg har senere lært mer rundt historien bak nynorsk og har fått en ny respekt for målformen. Nynorsk er svært viktig for historien rundt det norske skriftspråket siden Aasens og romantikernes kamp for et norsk skriftspråk er grunnen til at vi har begge skriftspråkene vi har i dag. 

Anonymkode: 1d8f9...1f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Her var det mye ignoranse. For det første, så snakker ingen nynorsk. Man snakker heller ikke bokmål. Nynorsk og bokmål er skriftspråk. For det andre, så kan vi takke Ivar Aasen og nynorsken for at vi i det hele tatt har norske skriftspråk i dag, inkludert bokmål. Jeg er bokmålsbruker selv og klaget ustoppelig over nynorsken på ungdomsskolen og vgs, men jeg har senere lært mer rundt historien bak nynorsk og har fått en ny respekt for målformen. Nynorsk er svært viktig for historien rundt det norske skriftspråket siden Aasens og romantikernes kamp for et norsk skriftspråk er grunnen til at vi har begge skriftspråkene vi har i dag. 

Anonymkode: 1d8f9...1f9

De aller fleste her snakker om det som et skriftspråk... men uansett, vi kan ikke bli sittende fast i fortida. Historien er ikke relevant. Nåtid er relevant. Majoriteten av nordmenn misliker nynorsk. Den absolutte majoriteten av studenter hater sidemål. Få det ut!

Anonymkode: 4a9b9...095

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De aller fleste her snakker om det som et skriftspråk... men uansett, vi kan ikke bli sittende fast i fortida. Historien er ikke relevant. Nåtid er relevant. Majoriteten av nordmenn misliker nynorsk. Den absolutte majoriteten av studenter hater sidemål. Få det ut!

Anonymkode: 4a9b9...095

Sit ikkje fast i fortida om ein gjer det til eit levande språk og brukar det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...