Gå til innhold

Hva mener du om nynorsk? Bør barn og unge tvinges til å lære å skrive nynorsk? Eller er det bare vestlandsnasjonalisme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja.. Etter å ha hatt nynorsk på skolen i flere år kan jeg vel ikke huske å ha hverken skrevet eller snakket nynorsk i ettertid. Husker jeg sa til læreren at jeg ikke kom til å snakke nynorsk dersom jeg dro til et sted der de snakket det. Jeg hadde faktisk hatt mer utbytte av å lære et annet språk. Altså et tredje språk i tillegg til engelsk og tysk. 

Anonymkode: 8c0e1...c3f

Ikke så rart at du ikke snakker nynorsk, siden nynorsk er et skriftspråk. 

Anonymkode: 43f77...0e1

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta ikkje frå meg hovedmålet mitt, da blir eg arg! 

Det er heilt idiotisk og diskutere om nynorsk skal vekk eller ikkje. Den rette diskusjonen bør i såfall vera ; skal sidemål vera valfag ? For det er det det dreier seg om. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp i en nynorskkommune, hadde nynorsk som hovedmål til og med sisteåret på vgs. Så byttet jeg til bokmål pga. eksamen. Bokmål kom "gratis" for meg (de færreste populærbøker var på nynorsk), men på ungdomsskolen husker jeg at jeg hadde medelever som syntes bokmål var vanskelig. Nynorsk er et mye mer muntlig skriftspråk enn bokmål, og det synes jeg er positivt. Nå jobber jeg i det offentlige, og skriver vekselsvis på bokmål og nynorsk.

De gangene jeg skriver nynorsk i jobbsammenheng merker jeg at det tar mye, mye lenger tid. Det er så mange ulike bøyinger og alternativer som alle er lovlige/riktige. På bokmål er det som regel bare én måte å skrive et ord, men på nynorsk er det noen ganger tre eller fire varianter som alle er innenfor. Det har gjort at jeg synes det er vanskelig å vite hva som faktisk er riktig, og jeg må slå opp i ordboken ofte. Og dette er altså til tross for at jeg hadde nynorsk som hovedmål i veldig mange år, og at jeg er fra en nynorskommune (og har en nynorsk "dialekt", selv om det ikke er slik at man kan snakke nynorsk/bokmål). 

Synes jeg og kollegene mine bruker unødvendig lang tid på å skulle skrive på nynorsk, det går alt for mye tid og ressurser med til det. Og likevel er det alltid et eller annet som er feil. Særlig de av kollegene mine som bare hadde nynorsk som sidemål, sliter ganske mye med skrivingen. Jeg er glad i nynorsk, til en viss grad, og jeg skjønner at dette er et sensitivt tema. Samtidig sliter jeg litt med å se hvorfor det er så viktig at alle nordmenn lærer seg nynorsk, og da på bekostning av andre fag.

Anonymkode: 8be1c...5f6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri likt nynorsk og jeg hopper over artikler på NRK som er skrevet på nynorsk, og jeg ser ikke tv som er tekstet med nynorsk. Jeg skulle ønske nynorsk ble fjernet fra skole og NRK. 

Anonymkode: a6bf4...964

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høyres sikkert rart ut for bokmålsfanatikere, men eg har skrive nynorsk så lenge no at eg slit med å skrive bokmål. Og eg nekter å ikkje få lov til å bruke målet mitt. Eg syns norskfaget skal vera slik at ein lærer begge målformer, det er ein del av skriftspråket vårt. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener at Norge må bestemme seg for et av skriftspråkene. Selv er jeg jo litt mer for bokmål, men uansett hva, så trenger vi virkelig ikke to skriftspråk! Et holder massevis, så vi burde virkelig velge et av dem og la det andre dø ut. Da vil kanskje flere klare å lære seg bedre norsk skriftlig enn nå når man lærer litt av begge og ikke kan noen 😅😂 (gjelder jo ikke alle, men de av oss som er dårlige i gramatikk sliter).

Anonymkode: a0137...931

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke så rart at du ikke snakker nynorsk, siden nynorsk er et skriftspråk. 

Anonymkode: 43f77...0e1

Ah.. Digg å få pirka litt eller?

Anonymkode: 8c0e1...c3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ah.. Digg å få pirka litt eller?

Anonymkode: 8c0e1...c3f

Rett skal nå være rett da :) 

Anonymkode: 0c73c...aa7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at skriftspråk bør være tydelig som bokmål er. Jeg bruker endel ord i min dialekt som er i nynorsk siden jeg er fra vestlandet, men jeg mener at et skriftspråk som liksom skal etterligne dialekt er unødvendig. Orker ikke lese artikler o.l som er på nynorsk. I kommunen min er bokmål hovedmål. 

Anonymkode: 0ba1d...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Gagaen skrev:

Det høyres sikkert rart ut for bokmålsfanatikere, men eg har skrive nynorsk så lenge no at eg slit med å skrive bokmål. Og eg nekter å ikkje få lov til å bruke målet mitt. Eg syns norskfaget skal vera slik at ein lærer begge målformer, det er ein del av skriftspråket vårt. 

 

Da kan en jo også argumentere med at alle bør lære samisk i Norge. Både norsk og samisk er offisielle språk i landet vårt.

Jeg synes nynorsk bør være valgfritt.

Anonymkode: bdede...0dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nynorsken ødela snittet mitt på vgs slik at jeg ikke kom inn på medisin. Mens flere klassekamerater med utenlandske foreldre fikk fritak og slapp nynorsk og kom inn på medisin. Synes det er så blodig urettferdig at jeg holder på å sprekke bare å tenke på det, selv så mange år etter.

Anonymkode: 43f73...578

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, FunnyBoy123 skrev:

Trodde metafor var at man skrev eller snakket om en ting for å uttrykke en annen ting? I såfall har norsklæreren min lært oss feil...

Du har nok missforstått noe, tror jeg. Anonymknappen er på, men ikke fordi jeg er så redd for å fornærme deg med brukernavn. 

Anonymkode: 573cc...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes sidemålsundervisning skal være en del av norskfaget, ikke et eget fag slik det er i dag. Elever bør fremdeles få velge om de ønsker å ha bokmål eller nynorsk som hovedmål. I praksis vil dette si at sidemål (for de fleste nynorsk) burde bli en del av det skriftlige norskfaget, hvor man også er innom dansk, svensk og samisk. Norsk muntlig bør bli stående slik det er.

Anonymkode: 0ae42...b3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det stod Vestlandsnazisme..føles mer riktig..Det bør være valgfritt. Særlig for barn med andre språk, som Samisk, eller andre morsmål. Da blir det mye tull og rot med for mange språk, for å kakle i vei på dialekt, som de gjør i noen få nynorske bygder.

Anonymkode: 9c7d1...d63

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nynorsk burde slettes som skriftspråk alt i alt. Det er jo ingen spesifikk dialekt heller, men et sammensurium satt sammen av ulike dialekter. Synes det virker som det i hovedsak velges bokmål, også i bygder og kommuner som tidligere har brukt nynorsk nå i dag. Det er uforståelig og kronglete. 

Anonymkode: a02e1...ec1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er så mange ulike bøyinger og alternativer som alle er lovlige/riktige. På bokmål er det som regel bare én måte å skrive et ord, men på nynorsk er det noen ganger tre eller fire varianter som alle er innenfor. Det har gjort at jeg synes det er vanskelig å vite hva som faktisk er riktig, og jeg må slå opp i ordboken ofte.

Anonymkode: 8be1c...5f6

Uff ja, Ivar Aasen hadde snudd seg i graven av alle disse sideformene. Han var jo veldig streng på at det kun skulle være en eneste tillatt form av hvert ord for at det skulle være lett å lære seg språket, og bruke det i praksis. 

Sideformene er (i dag) et resultat av at nynorskfolket vil ha hver sin lokaldialekt inn i skriftspråket. Hvis man vil gjøre det enklere å bruke må nynorskfolket selv snu om på dette. Noregs mållag kunne ha litt å jobbe med her. 

Anonymkode: 5aa1d...91b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes sidemålsundervisning skal være en del av norskfaget, ikke et eget fag slik det er i dag. Elever bør fremdeles få velge om de ønsker å ha bokmål eller nynorsk som hovedmål. I praksis vil dette si at sidemål (for de fleste nynorsk) burde bli en del av det skriftlige norskfaget, hvor man også er innom dansk, svensk og samisk. Norsk muntlig bør bli stående slik det er.

Anonymkode: 0ae42...b3b

Hehe, det er en del av det skriftlige norskfaget i dag 🙂 

Anonymkode: 5aa1d...91b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, det er en del av det skriftlige norskfaget i dag 🙂 

Anonymkode: 5aa1d...91b

På ungdomsskole og videregående skole får elevene 3 karakterer i norsk, norsk hovedmål, norsk sidemål og norsk muntlig. Dersom det ikke kom tydelig frem mener jeg at hovedmål og sidemål bør slås sammen til et fag - og en karakter, hvor man legger størst vekt på hovedmålet til eleven, men også har litt sidemålsundervisning. 

Anonymkode: 0ae42...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...