Gå til innhold

Får ikke fri til begravelsen hva gjør jeg

vesla1985

Anbefalte innlegg

Vi hadde en sånn episode på jobb, onkelen som min kollega hadde tatt seg av og hatt boende hos seg siste årene døde, hun fikk ikke fri pga det ikke var rett opp eller nedadgående. Ble mye styr men fikk byttet til slutt. Et par uker senere tok leder seg en fridag for å gå i begravelse til naboen, så regler gjelder tydeligvis ikke for alle. Dette var selvfølgelig også i helsevesenet, vesenet med minst empati. 

Anonymkode: 0cfb5...582

• Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du organisert? Jeg ville tatt kontakt med fagforbundet du er organisert i, og hørt hva de sa, siden det kan være stor forskjeller rundt om. Men å ikke gi deg fri, og at andre nekter å bytte med deg synes jeg er meget kritikkverdig! 

Anonymkode: 0bedc...78a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan man ta egenmelding, jeg hadde vært så psykisk nedbrutt om jeg mista tanta mi nå. Hun har vært som en mamma for meg gjennom hele oppveksten. Dessuten hadde jeg ikke fungert overhode på jobb den dagen begravelsen er, ville gått rundt med hovne øyne og grått konstant. Hvem vil ha en sånn ansatt på jobb, de kan bestride den egenmeldingen alt de vil :)

Anonymkode: 52c2a...777

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsgiver kan bestride egenmelding... 

Tante anses dessverre ikke som nær familie. Nær familie er mor, far, barn eller partner. 

Du må snakke med andre på jobben for å bytte. 

Anonymkode: 8c5fb...b88

Ja, når de allerede vet grunnen til egenmelding er det lett å bestride den.  

Anonymkode: 8e792...38c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, når de allerede vet grunnen til egenmelding er det lett å bestride den.  

Anonymkode: 8e792...38c

Ikke om man tar den på grunn av psyken. 

Anonymkode: 52c2a...777

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt vanlig og innenfor personalreglemanget at man ikke får fri til begravelse annet enn ved rett oppad eller rett nedad slektninger, altså foreldre, besteforeldre og egne barns begravelse. Dette har vært prøvd rettslig for en del år siden. Følgelig er det sikker rett.

Når det i yillegg er underbemanning og ferietid på arbeidsplassen så kan de ikke gi deg fri, det forstår vel du og at setter liv og helse i fare på en arbeidsplass innen helsevesenet?

Dere som oppfordrer ts til å ta sykedag/egenmelding, det kan være lett å tenke slik, men ts har alt varslet om hva hun ønsker å gjøre den dagen, så en egenmelding vil lett kunne avsløre hva hun  er "syk" av. Og da får hunadvarsel for ugyldig fravær, nor som forfølger henne i hennes jobb nå og kan påvirke en eventuell ny jobb og referanser i fremtiden.

Det vi har gjort i tilfeller der vi ikke får gå i begravelser vi ønsker å delta i, er å lage en "ekstra begravelse" på kvelden ved graven etter den ordinære begravelsen. Det viktige med en begravelse er nemlig å ta avskjed med den døde, noe man kan gjøre uten å være en del av et begravelsesfølge. 

Så ts kom deg på jobb og reis til graven etter arbeid. Vis ryggrad på jobb og overfor kolegaer og overordnede de gjør jobben sin, selv om du ikke liker måten de gjør jobben sin på. En dag kan det være du som sitter i deres stol og må gjøre deres jobb, og følge et regelverk du selv har kjent på hvordan fungerer.

Anonymkode: 079a5...f75

Jeg har selv en jobb lignende hs og har sittet i en lederposisjon. Jada, vet alt om ferie og det der, det er vanskelig. Men jeg synes likevel at det er hårreisende at hun ikke får fri. Det er mulig du kjenner regelverket bedre enn meg, men det er en ordning som heter velferdspermisjon og som er til for slike tilfeller. 

Er kjent med at man kun har rett på permisjon med lønn når det gjelder slektninger i «rett linje» men skulle tro at fri uten lønn var en selvfølge her. At ikke ledere/kolleger kaster seg rundt og rearrangerer på vaktplanen for ts’ skyld er dårlig gjort og tyder ikke på det beste arbeidsmiljøet.

Selv om sjefen er på ferie er det sikkert en sjef høyere opp som kan hjelpe Ts.

• Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ta meg en ringe runde i dag. Håper noen er snill å vil bytte med meg.  Var på jobb da jeg fikk dødsbudskapet og brast i gråt. Så ikke så lett å skjule det heller

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt vanlig og innenfor personalreglemanget at man ikke får fri til begravelse annet enn ved rett oppad eller rett nedad slektninger, altså foreldre, besteforeldre og egne barns begravelse. Dette har vært prøvd rettslig for en del år siden. Følgelig er det sikker rett.

Når det i yillegg er underbemanning og ferietid på arbeidsplassen så kan de ikke gi deg fri, det forstår vel du og at setter liv og helse i fare på en arbeidsplass innen helsevesenet?

Dere som oppfordrer ts til å ta sykedag/egenmelding, det kan være lett å tenke slik, men ts har alt varslet om hva hun ønsker å gjøre den dagen, så en egenmelding vil lett kunne avsløre hva hun  er "syk" av. Og da får hunadvarsel for ugyldig fravær, nor som forfølger henne i hennes jobb nå og kan påvirke en eventuell ny jobb og referanser i fremtiden.

Det vi har gjort i tilfeller der vi ikke får gå i begravelser vi ønsker å delta i, er å lage en "ekstra begravelse" på kvelden ved graven etter den ordinære begravelsen. Det viktige med en begravelse er nemlig å ta avskjed med den døde, noe man kan gjøre uten å være en del av et begravelsesfølge. 

Så ts kom deg på jobb og reis til graven etter arbeid. Vis ryggrad på jobb og overfor kolegaer og overordnede de gjør jobben sin, selv om du ikke liker måten de gjør jobben sin på. En dag kan det være du som sitter i deres stol og må gjøre deres jobb, og følge et regelverk du selv har kjent på hvordan fungerer.

Anonymkode: 079a5...f75

Hvis TS noen gang kommer til å sitte i deres støl så antar jeg at hun ikke kommer til å være like empatiløs.

En av mine ansatte mistet et familiemedlem og vi var manko. Jeg valgte selv å stå for henne den dagen slik at hun kunne dra fordi jeg er ikke et kaldt og ondt menneske.

Anonymkode: 5ea93...750

• Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tante regnes ikke som nær familie og du har ikke krav på fri til den begravelsen. 

Det er veldig syns at det er sånn, men du må ikke finne på å bruke egenmelding, da kan du bli sagt opp. En kollega av meg ba om fri en dag, fikk avslag men dukket ikke opp likevel. Hun fikk sparken på dagen.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her en av årsakene til at mange ønsker endring i sykedagene. Folk tar for lett på det og snyter/ svindler ordningen. Håper det ordner seg for deg TS, men det er ikke greit å ta egenmelding.

Anonymkode: 06d38...1b0

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, vesla1985 skrev:

Har prøvd å bytte det er manko på folk og så prøver de seg på den at en får ikke fri til annet enn to ledd opp et til siden og et ned. Jeg krever ikke lønn for det er uvesentlig i slike situasjoner. 

Har jobbet mange år i HV. Mener at du HAR rett på fri for å gå i begravelsen til såpass nærstående. Men siden hun «kun» er din tante kan du ikke kreve lønnet permisjon.

Til deg over her som skrev om minnestund ved graven på kveldstid etter gravferden, dette blir ikke det samme. Du overser det sosiale aspektet ved sorg og gravferd.

Det er typisk dette i helsevesenet. Jo lenger ned du er i hierarkiet jo verre er det. Typisk at lederne bare stikker fra jobb når DE skal i begravelse, selv om det dreier seg om en nabo. Mens en hjelpepleier må søke i det vide og det brede for å gå til tannlegen. 

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er veldig dårlig at du ikke får fri, men får man ikke fri så må man dessverre på jobb. Her avspaserte jeg da jeg skulle i begravelse til en bekjent. Jeg kjente ikke vedkommende noe særlig, men det var faren til min bestevenninne og etter å ha vært der døgnet rundt for henne ukene før dødsfallet falt det naturlig at jeg kom i begravelsen også.

Anonymkode: 19aca...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, EvaLena skrev:

En tante regnes ikke som nær familie og du har ikke krav på fri til den begravelsen. 

Det er veldig syns at det er sånn, men du må ikke finne på å bruke egenmelding, da kan du bli sagt opp. En kollega av meg ba om fri en dag, fikk avslag men dukket ikke opp likevel. Hun fikk sparken på dagen.

Hadde funnet ny jobb enn å ha en sjef som ikke viser forståelse. Kollegaen din kunne lett ha løyet til deg, men valgte å være ærlig. Hva fikk hun tilbake? Sparken.

Anonymkode: 1d7df...42d

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde funnet ny jobb enn å ha en sjef som ikke viser forståelse. Kollegaen din kunne lett ha løyet til deg, men valgte å være ærlig. Hva fikk hun tilbake? Sparken.

Var ikke jeg som sparket henne, vi var bare kolleger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, EvaLena skrev:

Var ikke jeg som sparket henne, vi var bare kolleger.

Åja ok, da beklager jeg så mye! Misforstod deg :) Uansett teit sjef dere har.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og her en av årsakene til at mange ønsker endring i sykedagene. Folk tar for lett på det og snyter/ svindler ordningen. Håper det ordner seg for deg TS, men det er ikke greit å ta egenmelding.

Anonymkode: 06d38...1b0

Fordi så mange ønsker å gå i begravelser? Seriøst?

Anonymkode: 301cc...aac

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi så mange ønsker å gå i begravelser? Seriøst?

Nei, fordi mange mener at de kan benytte egenmelding/sykedager på å få fri til ting de ikke har krav til å få fri for. Fordi ordningen misbrukes ønsker noen å endre ordningen.

Anonymkode: d4410...5bb

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, fordi mange mener at de kan benytte egenmelding/sykedager på å få fri til ting de ikke har krav til å få fri for. Fordi ordningen misbrukes ønsker noen å endre ordningen.

Men det gjelder ikke i denne situasjonen. Her nekter arbeidsgiver permisjon til begravelse, noe som minimum burde kvalifisere til velferdspermisjon uten lønn. Regelverket åpner for egenmelding når man er psykisk pjusk også, noe mange vil være ved dødsfall til et nært familiemedlem.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, vesla1985 skrev:

Min tante døde i ung alder denne uken. Det var et brått dødsfall. Desverre får jeg ikke fri til begravelsen noe jeg syns er veldig vondt. Hva gjør jeg? Begravelsen  er 3 timer unna så uansett hvordan jeg snur på det rekker jeg ikke vakten min. 

Huff, så leit å høre. Kondolerer så mye med din tante ❤️

Håper du finner noen som kan ta vakten din. Du snakker om å ikke rekke vakten din, i verste fall, tror du at noen av de som jobber vakten før deg, kunne vært lenger på jobb og tatt deler av den for deg? 🍀

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men det gjelder ikke i denne situasjonen. Her nekter arbeidsgiver permisjon til begravelse, noe som minimum burde kvalifisere til velferdspermisjon uten lønn. Regelverket åpner for egenmelding når man er psykisk pjusk også, noe mange vil være ved dødsfall til et nært familiemedlem.

Å først søke om fri og få nei - for så å sende inn egenmelding for psykisk pjuskdom på begravelsesdagen er alvorlig og kan føre til at du mister jobben. Man HAR IKKE krav på fri ved tanters dødsfall. Å benytte seg av en egenmelding i denne situasjonen er misbruk av ordningen. Regelrett misbruk av ordningen. Arbeidsgiver kan bestride egenmeldingen, og bør også det i en situasjon som dette. Det er heller ikke snakk om at TS har en kontorjobb hvor man kan "være borte en dag uten at det syns" eller at hun kan jobbe det inn en dag senere. Det virker som TS jobber i en turnusstilling, og nå er det lav bemanning og lavere marginer - og da fikk hun dessverre ikke fri denne gangen.

Det er et enormt puslespill som skal gå opp. Og det går ikke opp nå. Det er selvfølgelig kjempetrist, og jeg føler inderlig med TS.

Men at dere oppfordrer henne til å gjøre noe som i beste fall gir henne en advarsel, og verste fall kan være til avskedigelse.... Det er hårreisende.

TS: jeg håper du får napp på at noen kan ta vakten din for deg, og at det ordner seg. Virkelig. Men IKKE risikér jobben din for dette.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...