Gå til innhold

Dobbeltrom på barsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lå på 4 sengsrom på barsel, med felles toalett og dusj i gangen. Så dobbeltrom høres nesten ut som luksus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min første fødsel endte i hastekeisersnitt pga komplikasjoner. De fikk heldigvis ut babyen i tide. Men endte med flere komplikasjoner hos meg da de skulle lappe meg sammen. Mistet to liter blod og måtte bli lagt i narkose for at de skulle få kontroll på situasjonen. 

Jeg våknet opp på intensiven med et dren i magen og blodfattig som f... 

Babyen var ikke i form, så han lå på nyfødtintensiven. 

Jeg ble kjørt inn på dobbelt, trippelt eller firemannsrom (jeg husker ærlig talt ikke). 

Lå der i fire netter. Våken hele natta pga andre babyer som grein og grein. Mens min egen lå på intensiven. 😪 Følte at babyen var eid av sykehuset. Jeg måtte karre meg til intensiven for å være sammen med babyen min. 

Det var et helvete i 4 døgn for min del! Men ENDELIG fikk jeg reise hjem etter 4 dager. Jeg kunne ikke komme meg fort nok ut derfra. 

Sto utenfor og ventet på taxien, men da hadde faen meg sjåføren med seg et barnesete til store barn!! Jeg ble helt fortvilet! Var så redd for at jeg ikke kom meg raskt nok unna slik at sykehuspersonalet skulle rekke å ta meg igjen og legge meg inn igjen. 

Og hva gjorde jeg da??? Dette har jeg ikke fortalt til en levende sjel fordi jeg skammer meg sånn!!!! Men sier det nå og håper jeg husker anonymknappen. Jeg sa til mannen min at det med setet gjør ikke noe, vi tar bare babyen på fanget!! Og det gjorde vi. For meg føltes det som om vi var på rømmen fra gestapo eller lignende. 

Så jeg signerer på at fellesrom på sykehus kan oppleves som et rent helvete!

Anonymkode: 9045a...738

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til Trondheim, på St.Olavs er det enerom på barsel :) 

Begge mine fødsler har vært uten store komplikasjoner, men jeg hadde nok taklet flermannsrom særs dårlig med førstemann. Fysisk var alt greit, men psykisk var jeg et vrak (utviklet etter hvert fødselsdepresjon). Med andremann var det helt annerledes og det hadde nok vært uproblematisk å dele rom med flere da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full forståelse for at det er slitsomt å dele rom med andre etter fødsel. Men tenk så heldige dere var som fikk ha deres egen friske baby sammen med dere! Jeg måtte ligge på føden fordi baby måtte ligge på intensiv for klargjøring av operasjon. Hadde glatt sovet på dobbeltrom om jeg kunne hatt barnet med meg. Gjorde det med nr 1 og for de få dagene gikk det helt fint. 

Anonymkode: 7d2b4...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min første fødsel endte i hastekeisersnitt pga komplikasjoner. De fikk heldigvis ut babyen i tide. Men endte med flere komplikasjoner hos meg da de skulle lappe meg sammen. Mistet to liter blod og måtte bli lagt i narkose for at de skulle få kontroll på situasjonen. 

Jeg våknet opp på intensiven med et dren i magen og blodfattig som f... 

Babyen var ikke i form, så han lå på nyfødtintensiven. 

Jeg ble kjørt inn på dobbelt, trippelt eller firemannsrom (jeg husker ærlig talt ikke). 

Lå der i fire netter. Våken hele natta pga andre babyer som grein og grein. Mens min egen lå på intensiven. 😪 Følte at babyen var eid av sykehuset. Jeg måtte karre meg til intensiven for å være sammen med babyen min. 

Det var et helvete i 4 døgn for min del! Men ENDELIG fikk jeg reise hjem etter 4 dager. Jeg kunne ikke komme meg fort nok ut derfra. 

Sto utenfor og ventet på taxien, men da hadde faen meg sjåføren med seg et barnesete til store barn!! Jeg ble helt fortvilet! Var så redd for at jeg ikke kom meg raskt nok unna slik at sykehuspersonalet skulle rekke å ta meg igjen og legge meg inn igjen. 

Og hva gjorde jeg da??? Dette har jeg ikke fortalt til en levende sjel fordi jeg skammer meg sånn!!!! Men sier det nå og håper jeg husker anonymknappen. Jeg sa til mannen min at det med setet gjør ikke noe, vi tar bare babyen på fanget!! Og det gjorde vi. For meg føltes det som om vi var på rømmen fra gestapo eller lignende. 

Så jeg signerer på at fellesrom på sykehus kan oppleves som et rent helvete!

Anonymkode: 9045a...738

Skal vi se, sykehuset reddet livet på barnet ditt, reddet livet ditt, dere kunne reise derfra etter bare fire dager, det kostet dere ikke en krone, og du kaller helsepersonellet for gestapo!?! Altså hva faen, dette viser bare hvor ufattelig selvsentrert gjeng som føder for tiden! Lær deg historie, lær deg hvordan reell tortur utføres før du våger å kalle helsepersonell for gestapo. Skam deg.

Anonymkode: 8376a...b55

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Skal vi se, sykehuset reddet livet på barnet ditt, reddet livet ditt, dere kunne reise derfra etter bare fire dager, det kostet dere ikke en krone, og du kaller helsepersonellet for gestapo!?! Altså hva faen, dette viser bare hvor ufattelig selvsentrert gjeng som føder for tiden! Lær deg historie, lær deg hvordan reell tortur utføres før du våger å kalle helsepersonell for gestapo. Skam deg.

Anonymkode: 8376a...b55

Helsevesenet er finansiert over skatteseddelen, de fleste av oss bidrar. 

Anonymkode: 0118a...e85

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal vi se, sykehuset reddet livet på barnet ditt, reddet livet ditt, dere kunne reise derfra etter bare fire dager, det kostet dere ikke en krone, og du kaller helsepersonellet for gestapo!?! Altså hva faen, dette viser bare hvor ufattelig selvsentrert gjeng som føder for tiden! Lær deg historie, lær deg hvordan reell tortur utføres før du våger å kalle helsepersonell for gestapo. Skam deg.

Anonymkode: 8376a...b55

For en stygg kommentar. Hvem er du til å nedgradere andres følelser? Om hun følte seg forfulgt og redd for å innlegges igjen så synes jeg Gestapo var en grei beskrivelse av nettopp det. 

Anonymkode: a00c4...4b4

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Full forståelse for at det er slitsomt å dele rom med andre etter fødsel. Men tenk så heldige dere var som fikk ha deres egen friske baby sammen med dere! Jeg måtte ligge på føden fordi baby måtte ligge på intensiv for klargjøring av operasjon. Hadde glatt sovet på dobbeltrom om jeg kunne hatt barnet med meg. Gjorde det med nr 1 og for de få dagene gikk det helt fint. 

Anonymkode: 7d2b4...be5

Når man er så dårlig at man ikke klarer å ta vare på baby, og helst skulle sett at noen andre kunne ta seg av den biten, da er det med å ha baby hos seg en fattig trøst. 

Anonymkode: 8dc40...f30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal vi se, sykehuset reddet livet på barnet ditt, reddet livet ditt, dere kunne reise derfra etter bare fire dager, det kostet dere ikke en krone, og du kaller helsepersonellet for gestapo!?! Altså hva faen, dette viser bare hvor ufattelig selvsentrert gjeng som føder for tiden! Lær deg historie, lær deg hvordan reell tortur utføres før du våger å kalle helsepersonell for gestapo. Skam deg.

Anonymkode: 8376a...b55

Må du gi deg.. 

Dette blir bare for dumt. 

Anonymkode: 8dc40...f30

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For en stygg kommentar. Hvem er du til å nedgradere andres følelser? Om hun følte seg forfulgt og redd for å innlegges igjen så synes jeg Gestapo var en grei beskrivelse av nettopp det. 

Anonymkode: a00c4...4b4

Hun nedgraderer alle de som faktisk er blitt torturert og forfulgt. Umoden dame. Skamme seg bør hun faktisk ja. Og du og, som tror dette kan sammenligned med gestapo. Sier mye om hvilken selvsentrert bomullsverden dere lever i. 

Anonymkode: 8376a...b55

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun nedgraderer alle de som faktisk er blitt torturert og forfulgt. Umoden dame. Skamme seg bør hun faktisk ja. Og du og, som tror dette kan sammenligned med gestapo. Sier mye om hvilken selvsentrert bomullsverden dere lever i. 

Anonymkode: 8376a...b55

Du mangler noe forståelse for andres situasjon og dermed også empati. Da er det heller ingen vits i å diskutere med deg. Du har helt tydelig ikke opplevd mye vanskelig i livet med så liten evne til å sette deg inn i og forstå andres vanskelige situasjoner og opplevelser. 

Anonymkode: a00c4...4b4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du mangler noe forståelse for andres situasjon og dermed også empati. Da er det heller ingen vits i å diskutere med deg. Du har helt tydelig ikke opplevd mye vanskelig i livet med så liten evne til å sette deg inn i og forstå andres vanskelige situasjoner og opplevelser. 

Anonymkode: a00c4...4b4

Neimenn der kom hersketeknikken frem og gitt. Jeg har stor forståelse for at barsel kan oppleves overveldende og vanskelig, men å sammenligne det med å bli forfulgt av en av verdens dødeligste politistyrker viser bare mangel på innsikt. Og i motsetning til deg så har jeg møtt mennesker som faktisk har flyktet i reell fare for eget liv, ofte etter å ha blitt utsatt for tortur. Å dele rom med andre kan ikke sammenlignes med å få strøm mot kjønnsorgan eller under føttene, å få negler trukket ut, å bli hengt etter armene til skuldrene går ut av ledd, å bli slått til du svimer av og beina dine knekker, å bli hengt etter ankelene til du svimer av, bli pisket, bli skadet med syre, voldtatt på verste vis eller måtte bevitne nær familie bli utsatt for det samme. At det er dette du og andre her inne mener det er sammenlignbart med å dele rom, vel det sier mye om både manglende historieforståelse, samfunnsforståelse og viser til det fulle evnen til å seg seg selv i universets fokus. At det å dele rom etter fødsel ikke er det mest optimale gjør det ikke til tortur. Å ikke få det som man hadde håpet på og drømt om betyr ikke at gestapo er etter deg.

Og ikke minst, barselkvinner er ikke midtpunktet i helsevesenet, selv om de syns det selv. Det er pasienter som er mye sykere som likevel deler rom uten å klage, uten å ha et alternativ, uten å skrike om at det gir depresjon og kreve psykolog etterpå. Når du og andre her inne kommer i den situasjonen, som en del av dere statistisk sett vil gjøre, så håper jeg inderlig at dere tenker over denne tråden. At det å dele rom som barselkvinne faktisk ikke er verre enn når du ligger og spyr av cellegift for sjette uken på rad og må holde ut besøk og mobilmas hos nabosengen, parfymen til besøket til andre nabosengen, eller ropene til demente Berit i gangen. Det er faktisk dere som sliter med å forstå andres situasjon, og at dersom alle barselkvinner skal ha enerom betyr det at andre, mye sykere pasienter blir nedprioritert. Men meg først sant? meg, meg, meg, meg, MEG! 

Anonymkode: 8376a...b55

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man er så dårlig at man ikke klarer å ta vare på baby, og helst skulle sett at noen andre kunne ta seg av den biten, da er det med å ha baby hos seg en fattig trøst. 

Anonymkode: 8dc40...f30

Det kan jeg være enig i. Men trodde faktisk at de som var så dårlige ble prioritert til å få familierom slik at far har mulighet til å være der hele døgnet. Det var hvertfall sånn de praktisere det fikk jeg fortalt før fødsel med både nr 1 og 2. 

Men i tilfellene der mor og barn har det ok, tenker jeg at noen netter på flermannsrom går greit. 

Anonymkode: 7d2b4...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neimenn der kom hersketeknikken frem og gitt. Jeg har stor forståelse for at barsel kan oppleves overveldende og vanskelig, men å sammenligne det med å bli forfulgt av en av verdens dødeligste politistyrker viser bare mangel på innsikt. Og i motsetning til deg så har jeg møtt mennesker som faktisk har flyktet i reell fare for eget liv, ofte etter å ha blitt utsatt for tortur. Å dele rom med andre kan ikke sammenlignes med å få strøm mot kjønnsorgan eller under føttene, å få negler trukket ut, å bli hengt etter armene til skuldrene går ut av ledd, å bli slått til du svimer av og beina dine knekker, å bli hengt etter ankelene til du svimer av, bli pisket, bli skadet med syre, voldtatt på verste vis eller måtte bevitne nær familie bli utsatt for det samme. At det er dette du og andre her inne mener det er sammenlignbart med å dele rom, vel det sier mye om både manglende historieforståelse, samfunnsforståelse og viser til det fulle evnen til å seg seg selv i universets fokus. At det å dele rom etter fødsel ikke er det mest optimale gjør det ikke til tortur. Å ikke få det som man hadde håpet på og drømt om betyr ikke at gestapo er etter deg.

Og ikke minst, barselkvinner er ikke midtpunktet i helsevesenet, selv om de syns det selv. Det er pasienter som er mye sykere som likevel deler rom uten å klage, uten å ha et alternativ, uten å skrike om at det gir depresjon og kreve psykolog etterpå. Når du og andre her inne kommer i den situasjonen, som en del av dere statistisk sett vil gjøre, så håper jeg inderlig at dere tenker over denne tråden. At det å dele rom som barselkvinne faktisk ikke er verre enn når du ligger og spyr av cellegift for sjette uken på rad og må holde ut besøk og mobilmas hos nabosengen, parfymen til besøket til andre nabosengen, eller ropene til demente Berit i gangen. Det er faktisk dere som sliter med å forstå andres situasjon, og at dersom alle barselkvinner skal ha enerom betyr det at andre, mye sykere pasienter blir nedprioritert. Men meg først sant? meg, meg, meg, meg, MEG! 

Anonymkode: 8376a...b55

Du skjønner godt hva hun mente om du gidder å bruke hue.. 

Vi er faktisk flere som klarer å bruke hue, som både har opplevd flermannsrom.som kritisk syke/skadde OG som fortsatt syns barel med flermannsrom var hundre ganger verre og mer innvaderende og sårbart. 

Tenk deg det du! 

Anonymkode: 8dc40...f30

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/16/2019 at 3:45 PM, Anonymus Notarius said:

Det handler om ressurser. All den tiden det har vært vanlig å føde på sykehus (etter 2. vk) har det vært vanlig å ligge på flermannsrom, og flermannsrom er jo også generelt standarden når man er innlagt på sykehus ellers. Tror en del fødende nå for tiden er mer kravstore enn tidligere, for det er jo ikke slik at folk hadde så mye enklere fødsler før i tida 😜 

Før i tida lå babyen på et eget rom og ble passet på av barnepleiere mens mødrene fikk hvile.

Anonymkode: 8c3cb...b32

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Før i tida lå babyen på et eget rom og ble passet på av barnepleiere mens mødrene fikk hvile.

Anonymkode: 8c3cb...b32

Ja, men som sagt måtte man jo dele bad og ha undersøkelser etc. (som jo i hovedsak er det TS klager på) likevel.

Og det har vært vanlig å ha babyen på rommet mesteparten av tida siden 80-tallet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 17.7.2019 den 22.47, AnonymBruker skrev:

Full forståelse for at det er slitsomt å dele rom med andre etter fødsel. Men tenk så heldige dere var som fikk ha deres egen friske baby sammen med dere! Jeg måtte ligge på føden fordi baby måtte ligge på intensiv for klargjøring av operasjon. Hadde glatt sovet på dobbeltrom om jeg kunne hatt barnet med meg. Gjorde det med nr 1 og for de få dagene gikk det helt fint. 

Anonymkode: 7d2b4...be5

Er jo ikke det det handler om. 

Alle skulle fått enkeltrom, enten baby/du er frisk eller ei. 

Og andre syke ellers burde også fått enkeltrom. 

Jeg følte meg ihvertfall sykere av å være på barsel

Anonymkode: 3577e...492

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.7.2019 den 23.19, AnonymBruker skrev:

Fødte i høysesongen i Stavanger, ble først plassert som nr 5 i et tremannsrom. Noen timer senere plassert i gangen, og til slutt inn på et tomannsrom. Alle som var på avdelingen, var jo der pga komplikasjoner. Selv hadde jeg hastekeisersnitt og det var mitt første barn.

Må innrømme at jeg fikk med meg svært lite av det som foregikk rundt meg. Var temmelig i ørska og hadde mer enn nok med meg selv og babyen. Jeg hadde dog det innerste rommet, så fikk ikke med meg evt trafikk til henne jeg delte med. Snakka bare litt med henne de dagene vi delte rom. Tiden gikk veldig fort, og vi sov veldig mye alle sammen utenom ammingen og leger som var der.

 

Her jeg bor nå, har fødeavdelingen endelig fått et fødebasseng. Dette er da betalt av folket, innsamling vis Spleis. Dette burde så absolutt ha blitt dekket av sykehuset!! UNN (ambulansetjensten) fikk også inn hjertestarter (var det vel) via Spleis. Hvordan i huleste har ikke det offentlige råd til det??

 

Jeg kommer ikke til å få flere barn, mye pga av hvordan tilstanden er på fødeavdelinger i nærområdet!

Anonymkode: d771c...a0d

Jo, jeg skal fortelle deg; det er fordi staten bruker mer på å sponse livene til nye flyktninger som de tar inn hele tiden.

Anonymkode: 7aeea...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.7.2019 den 16.34, AnonymBruker skrev:

Jo, jeg skal fortelle deg; det er fordi staten bruker mer på å sponse livene til nye flyktninger som de tar inn hele tiden.

Anonymkode: 7aeea...f21

🤦‍♀️

Anonymkode: 3577e...492

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.7.2019 den 12.12, AnonymBruker skrev:

Mulig jeg misforstår, men TS ble vel flyttet til avdelingen som kalles barsel grunnet komplikasjoner? Dvs. ikke "vanlig barsel" nede på føden. Jeg ble også det grunnet gulsott hos babyen, og der var ikke noe særlig. Vi ble flyttet fra familierom på føden dag 3, og jeg gråt og var redd. Ingen som forklarte meg noe om gulsott, og babyen ble plassert i lysbehandling. Jeg fikk ikke skifte bleie selv en gang, og pleierne bare ignorerte at jeg gråt sikkert 7 timer i strekk. Far ble sendt hjem og kunne besøke i besøkstiden. Jeg var på rom med 2 andre, et rom som slettes ikke var tilpasset flere. Var knapt plass til kuvøsene og de to andre mødrene var i dårlig form. Senga måtte enten stå langt unna babyen pga mangel på stikkontakt til kuvøsen, eller jeg måtte ligge nær babyen ganske eksponert. Valgte det siste, men det var ikke så gøy at alle som kom inn døra så rett på oss 

Ingen god opplevelse å bli presset inn på et rom med flere som hadde det vanskelig og en stor kontrast til føden der vi hadde lagt i to netter, der vi fikk god oppfølging av personalet og far var deltakende. Jeg måtte pumpe og prøve å amme mens de andre hadde besøk og det var ubehagelig, det var innsyn fra døra der folk kom inn. Ble også undersøkt nedentil og det er faktisk ikke noe særlig med masse folk inne på rommet. Ammingen kunne lett gått rett vest, men jeg holdt ut. De fikk heller se puppene mine enn at babyen ikke skulle få sjans til å legges til..

Så selvom det kan være vel så tøft å ha flermannsrom uten komplikasjoner på føden, er det ganske invaderende å ha det på barsel når babyen eller mor er syk. Personalet har også ofte mye dårligere tid, det var stappfullt på barsel så de kom, stelte babyen og gikk. Jeg har aldri følt meg så alene og nedfor, men det er ikke personalets feil. Det er mangel på ressurser og plass.

Likevel er det forskjell på det som mange steder er en avdeling som kalles barsel, der man får ekstra oppfølging grunnet problemer med babyen eller mor, og "vanlig" barsel på føden eller barselhotell. Tror mange i tråden ikke har fått med seg dette.

Anonymkode: 961fd...bc1

Litt OT her, men må bare si at jeg synes helsepersonell på barsel på ta bedre vare på de bare gulsott-babyer! For dem er det sikkert vanlig og ukomplisert, men for en nybakt mor uten kjennskap til tilstanden, er det helt jævlig! For ikke å snakke om naturstridig å skulle isolere son nyfødte baby uten å kunne holde, amme, skifte på den osv. 

Anonymkode: 53a3a...3d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...