Gå til innhold

Dobbeltrom på barsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fødte mitt første barn for noen måneder siden, midt i den travleste perioden på Ahus. På grunn av forskjellige fødselskomplikasjoner havnet jeg på dobbeltrom på barselavdelingen i fire netter. De fire døgnene var utrolig tøffe, og jeg lurer på om det egentlig er greit at barselavdelingen er organisert slik.

For det første var nettene vanskelige. Mannen min måtte ut fra 22:00 til neste morgen. Det var vanskelig for meg å løfte babyen min for å amme og stelle henne (delvis grunnet overnevnte komplikasjoner), og jeg var helt utslitt etter to døgn uten søvn allerede før vi kom på fødeavdelingen. Jeg var også frynsete etter en tøff fødsel. Nettene fra barselavdelingen husker jeg som marerittaktige. De som havner på barselavdeling er jo der på grunn av komplikasjoner, og har mer behov for hjelp og støtte de første døgnene. Her kunne far/medmor spilt en viktig rolle. 

Det verste med hele opplevelsen var at jeg grunnet komplikasjonene måtte gjennom flere intime undersøkelser i døgnet hele oppholdet mens den jeg delte rom med var på rommet. Jeg opplevde det som veldig ydmykende. Jeg kan ikke huske å ha signert en taushetserklæring, og mener at keg har rett til å holde mine helseopplysninger privat. Personvern gjelder tydeligvis ikke på dobbeltrom på sykehus. Er ikke det egentlig veldig spesielt?

Hva tenker dere? Er jeg sær og urimelig, eller burde det være en selvfølge at man fikk bo på familierom også på barselavdelingen? 

Hvis jeg skulle fått et barn til, hvordan kan jeg unngå å havne i samme situasjon igjen?

Anonymkode: 0118a...e85

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det handler jo om ressurser, så dessverre er det ikke et familierom til alle når man føder ved samme sykehus som mange andre fødende. Et eget rom hadde selvsagt vært best, men jeg forstår at det ville krevd en del utbygging i blant annet Oslo og omegn. 

Jeg fødte begge mine på Riksen og hadde også dobbeltrom der, for meg var det helt ok, men jeg valgte å ta det som det var. Det blir folk ut og inn og mindre ro, men far var der så mye av døgnet han kunne. 

Ønsker du enerom må du nesten velge sykehus deretter, men så er jo ofre barsel med nummer 2 enklere på mange måter. Synes det var et hav av forskjell fra fødsel nummer en, hvor jeg følte jeg var blitt overkjørt av en trailer 😅

Anonymkode: bb28c...a9a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en skam at man ikke har enkeltrom på sykehusene i Norge. Virkelig.

Jeg delte rom med tre andre i fjor sommer i kokende varme. Babyene våre holdt hverandre våken om natta, vi delte og blødde utover felles toalett (jeg blødde MYE og slet oppriktig med å tørke opp alt! Jeg blødde utover gulvet når jeg gikk ut av senga de første dagene), den ene kvinnen vi delte rom med var ekstremt pratesjuk, nr to snakket ikke norsk og hadde besøk av familien på seks stk HVER dag når vi andre ville sove. (Og det luktet svette i rommet en evighet etterpå) Nr tre lå og gråt hver eneste natt og hadde det helt klart ikke bra. Når vi ringte på pleieren latet hun som hun sov.. Jeg blødde mer enn normalt og fikk ikke dra hjem så tidlig som jeg ville. Jeg hadde en vilter toåring hjemme og hadde egentlig håpet at jeg kunne bruke tiden på sykehuset til å lade opp og hente meg inn til jeg kom hjem etter en tøff fødsel men det var det bare å glemme. 

Og jeg var blant de heldige! Det var visst de som måtte sove på gangen med babyen sin den uka gjemt bak en skillevegg!!

Det burde være en selvfølge med enerom på norske sykehus. Både på barsel og ellers. Poenget er jo å få folk friske så fort som mulig og få dem ut av huset så fort som mulig. Det skjer ikke når man ikke får sove om natta, utsettes for bakterier på felles toalett eller ikke får slappe av på dagtid fordi man deler rom med ekstremt pratsomme folk, skrikende babyer eller får besøk av storfamilier med Adhd-unger. 

Dagene på barsel er faktisk noe av det verste jeg har vært med på. Det ødela de første dagene med baby for min del. Hadde det ikke vært for komplikasjonene jeg har hatt etter fødslene mine hadde jeg satset på hjemmefødsel neste gang..

Og ja - selvfølgelig skal de med syke barn eller operasjonssår få enerom, det er ikke det det handler om. Det handler om at ALLE burde fått egenrom. Med både dusj og toalett. Polakker som bor på brakkerigg bor finere enn nybakte mødre på barselavdelinger i norge. 

Anonymkode: 3577e...492

  • Liker 39
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler om ressurser. All den tiden det har vært vanlig å føde på sykehus (etter 2. vk) har det vært vanlig å ligge på flermannsrom, og flermannsrom er jo også generelt standarden når man er innlagt på sykehus ellers. Tror en del fødende nå for tiden er mer kravstore enn tidligere, for det er jo ikke slik at folk hadde så mye enklere fødsler før i tida 😜 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Før i tida lå ikke babyene på rommet med mødrene. Før i tida lå babyene på eget rom og barnepleierne skiftet og stelte dem. Nå sover fire babyer på samme rom og vekker hverandre om nettene. Hverken mødrene eller babyene er klare for hverdagen når de kommer hjem fra sykehuset. Å føde er tøft, men å bli født er enda tøffere. En nyfødt baby trenger ro og stillhet for å bli kjent med og trygg på mammaen sin. 

Det er ikke snakk om å være kravstor. Det er snakk om at ting går framover og at ikke alt var bedre før

Anonymkode: 3577e...492

Det var vanlig å ha babyene på rommet fra 1980-tallet i alle fall. Men mye av det TS klager over har jo ikke noe med barna å gjøre, men at hun ikke liker å ligge på rom med en annen. Dele bad, undersøkelser osv. ville jo vært det samme også uten barna på rommet.

Har ikke påstått at alt var bedre før (stort sett er det meste bedre nå), men du kan ikke akkurat nekte for at flere er mer kravstore og krevende i dag enn for 50 år siden.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her. 

Ja, jeg er nok kravstor. Jeg forventer mer av helsevesenet i 2019 enn det de kunne tilby på 80-tallet. Dette var mitt første møte med sykehusinnleggelse, og for meg var det nesten sjokkerende. Jeg synes enkeltrom på sykehus burde være en selvfølge for alle pasienter. Det handler om retten til privatliv. 

Anonymkode: 0118a...e85

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg har full forståelse for både dette med ressurser, økonomi, personale og plass - er jeg helt enig med TS. Flermannsrom på barsel burde vært utgått for lengst. Folk er generelt mye mer private nå enn tidligere, man har ikke det samme samarbeidet på barselavdelingene hvor mødrene satt å delte erfaringer som tidligere. Nå er det for svært mange en pest og en plage å ha fremmede mennesker så tett på i en svært sårbar fase. I tillegg hyles det høyt om likestilling, at far skal bidra hjemme og skal ta mye permisjon - ja da synes jeg fedrene burde få lov til å være sammen med sin elskede og deres nyfødte barn den aller første og mest sårbare tiden.

Anonymkode: 702a1...abb

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fødte mitt første barn for noen måneder siden, midt i den travleste perioden på Ahus. På grunn av forskjellige fødselskomplikasjoner havnet jeg på dobbeltrom på barselavdelingen i fire netter. De fire døgnene var utrolig tøffe, og jeg lurer på om det egentlig er greit at barselavdelingen er organisert slik.

For det første var nettene vanskelige. Mannen min måtte ut fra 22:00 til neste morgen. Det var vanskelig for meg å løfte babyen min for å amme og stelle henne (delvis grunnet overnevnte komplikasjoner), og jeg var helt utslitt etter to døgn uten søvn allerede før vi kom på fødeavdelingen. Jeg var også frynsete etter en tøff fødsel. Nettene fra barselavdelingen husker jeg som marerittaktige. De som havner på barselavdeling er jo der på grunn av komplikasjoner, og har mer behov for hjelp og støtte de første døgnene. Her kunne far/medmor spilt en viktig rolle. 

Det verste med hele opplevelsen var at jeg grunnet komplikasjonene måtte gjennom flere intime undersøkelser i døgnet hele oppholdet mens den jeg delte rom med var på rommet. Jeg opplevde det som veldig ydmykende. Jeg kan ikke huske å ha signert en taushetserklæring, og mener at keg har rett til å holde mine helseopplysninger privat. Personvern gjelder tydeligvis ikke på dobbeltrom på sykehus. Er ikke det egentlig veldig spesielt?

Hva tenker dere? Er jeg sær og urimelig, eller burde det være en selvfølge at man fikk bo på familierom også på barselavdelingen? 

Hvis jeg skulle fått et barn til, hvordan kan jeg unngå å havne i samme situasjon igjen?

Anonymkode: 0118a...e85

 For kort tid siden, var det en annen tråd der ts klaget over at personopplysningene hennes skulle holdes privat og at personvernet hennes ble krenket. Ordlyden i den tråden er meget lik din i formulering og spesielle ordbruk her. 

Er man syk og trenger sykehusbehandling så havner man på sykehus enten det er på barsel, i psykiatrien eller i somatikken forøvrig. De fleste mennesker har nok med seg selv, og ingen blir pålagt å undertegne taushetserklæring i forhold til andre pasienter på samme avdeling.  Det handler om folkeskikk og etikk noe de fleste er inforstått med på sykehus. 

Måtte du kateteriseres, så setter de inn skjermbrett eller trekker gardin foran sengen din. Det er vanlig praksis. At andre hører og forstår at du må få tømt blæren eller få hjelp på andre måter etter en fødsel er noe de fleste forstår uten å lage noe voldsomt nummer ut av dette. Jeg vil tippe du fikk med deg også litt om den andre på rommet? Går du og skvaldrer om henne, eller forventer du at hun holder tett? 

Skulle alle på sykehus få enerom fordi de er så livredde for alt mulig som denne tråden og den andre tråden er opptatt av med personvern og taushetsplikt, så vil ingen kunne føde eller få behandling på sykehus, legevakt eller hos fastleger m.m. 

Dette sagt og skrevet, helsepersonell har taushetsplikt, og skal skjerme pasienter så langt som mulig. Men her er det en avveining mot å yte nødvendig hjelp innenfor de rammene helsepersonell har til rådighet. Jeg og ingen andre på forumet har vært tilstede på rommet ditt i de angivelige situasjonene som har skjedd. 

Er du misfornøyd, elelr trenger å snakke med noen om situasjonen så et pasient og brukerombudet bare en telfon unna. 

Anonymkode: 5857b...853

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selvfølgelig enig i at det hadde vært best med enerom, men det er vel bare ikke plass og ressurser da. Hvis alle som er på sykehus skulle ha enerom ville jo sykehusene måtte være enorme. (??) Men barselhotellet som på Ullevål fungerer jo bra eller ? kanskje hvis man organisere lignende de fleste steder, ihvertfall store sykehus? 

Anonymkode: 7884c...a6b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, de eneste som kan gjøre noe med dette er jo politikerne. Sykepleierne, jordmødrene, legene, sykehusdirektørene kan jo ikke gjøre noe med det. Det er bare å bruke stemmeretten og håpe på det beste. Eventuelt kan du engasjere deg politisk selv.

Anonymkode: a30b7...35d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, de eneste som kan gjøre noe med dette er jo politikerne. Sykepleierne, jordmødrene, legene, sykehusdirektørene kan jo ikke gjøre noe med det. Det er bare å bruke stemmeretten og håpe på det beste. Eventuelt kan du engasjere deg politisk selv.

Anonymkode: a30b7...35d

Hvilket parti mener du har rett til enerom på barsel som ganesak? Opplys meg. 

Ellers er det for ts som for alle andre når de er misfornøyd med offentlig helsevesen, søk hjelp privat og betale for helsehjelpen selv. 

Anonymkode: 5857b...853

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvilket parti mener du har rett til enerom på barsel som ganesak? Opplys meg. 

Ellers er det for ts som for alle andre når de er misfornøyd med offentlig helsevesen, søk hjelp privat og betale for helsehjelpen selv. 

Anonymkode: 5857b...853

Ja, hvilke muligheter har man for å føde på et privat sykehus i eller betale for enerom på barselavdeling i Norge? 

Anonymkode: 0118a...e85

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sykehusene er gamle, og den gangen de ble bygget var ikke enerom til alle noe tema. Det gjør det utfordrende i dag, blant annet mtp taushetsplikt som du sier. Men hva får man egentlig gjort i øyeblikket?

Jeg har jobbet både på gynekologisk avdeling og på nyfødtintensiv. På gyn har de så mye som 4-manns rom, dessverre. Og ikke finnes det noen andre plasser lett tilgjengelig til å gjøre f.eks gynekologiske undersøkelser. Og det er vanskelig å kaste ut hele rommet hver gang man skal gjøre noe.

samme på nyfødtintensiv - der må mange av rommene dele bad. Veldig dumt, men sånn er det - for det var ikke penger nok til å bygge bad på både alle familie- og foreldrerom.

Det er mye som er ganske kjipt, og sykehusene burde gjerne bygges for fremtiden i områder hvor det lett kan bygges på, slik at man ikke blir stående slik man ofte gjør nå. Med sykehus som ikke passer dagens ønske om standard, og ingen plass til å bygge ut. 

Hvis du sier fra om dine bekymringer/ønsker, eller nekter å feks undersøkes med andre tilstede, så må de jo bare finne en løsning. Dessverre og heldigvis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, syns overhodet ikke dette er greit. Har født barn på Ahus 3 ganger. 07, 09 pg 2018. Opplevelsen i 2018 var horribel. Jeg hadde hatt ks og havnet på dobbeltrom med en annen som hadde hatt ks også. Hun snorket, bråkte og var konstant i tlf. Jeg fikk såvidt bytte til et annet rom. Dro til barselhotellet kl 8 dagen etter fødsel og der fikk vi forsåvidt enerom, men det var et maretitt der og. 

I 07 og 09 fikk vi enerom og far fikk være der. Da han dro kl 22 samme dag som.baby var født gråt jeg skikkelig... 

Anonymkode: 01474...b1e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde på rom med 3 andre. Helt ok og ukomplisert. Liker man det ikke kan man alltids reise hjem😊

Anonymkode: f52ac...72e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helt ærlig, syns jeg det er viktigere at alvorlig syke slipper å være korridorpasienter enn at alle har enkeltrom. Og det vil kreve mye ressurser å få bygget om/bygget ut slik at man blir kvitt korridorpasientene. 

Anonymkode: 90669...bf2

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker said:

 For kort tid siden, var det en annen tråd der ts klaget over at personopplysningene hennes skulle holdes privat og at personvernet hennes ble krenket. Ordlyden i den tråden er meget lik din i formulering og spesielle ordbruk her. 

Er man syk og trenger sykehusbehandling så havner man på sykehus enten det er på barsel, i psykiatrien eller i somatikken forøvrig. De fleste mennesker har nok med seg selv, og ingen blir pålagt å undertegne taushetserklæring i forhold til andre pasienter på samme avdeling.  Det handler om folkeskikk og etikk noe de fleste er inforstått med på sykehus. 

Måtte du kateteriseres, så setter de inn skjermbrett eller trekker gardin foran sengen din. Det er vanlig praksis. At andre hører og forstår at du må få tømt blæren eller få hjelp på andre måter etter en fødsel er noe de fleste forstår uten å lage noe voldsomt nummer ut av dette. Jeg vil tippe du fikk med deg også litt om den andre på rommet? Går du og skvaldrer om henne, eller forventer du at hun holder tett? 

Skulle alle på sykehus få enerom fordi de er så livredde for alt mulig som denne tråden og den andre tråden er opptatt av med personvern og taushetsplikt, så vil ingen kunne føde eller få behandling på sykehus, legevakt eller hos fastleger m.m. 

Dette sagt og skrevet, helsepersonell har taushetsplikt, og skal skjerme pasienter så langt som mulig. Men her er det en avveining mot å yte nødvendig hjelp innenfor de rammene helsepersonell har til rådighet. Jeg og ingen andre på forumet har vært tilstede på rommet ditt i de angivelige situasjonene som har skjedd. 

Er du misfornøyd, elelr trenger å snakke med noen om situasjonen så et pasient og brukerombudet bare en telfon unna. 

Anonymkode: 5857b...853

Ts her.

Jeg har ikke skrevet om dette her tidligere, men personvern har fått en økende betydning for samfunnet vårt, bl.a. i forbindelse med innføringen av GDPR. Jeg vil tro at det også vil påvirke hvordan man organiserer helsevesenet i fremtiden.

Jeg er stort sett ferdig med min opplevelse, og er ikke bekymret for at helseopplysninger om meg er på avveie, men synes det er merkelig at personvern er så viktig i alle andre situasjoner, men når man er på sitt mest sårbare og opplysningene er svært sensitive opplysninger skal det plutselig være fullstendig tilitsbasert. Selvsagt er de fleste inneforstått med folkeskikk og etikk, men jeg synes ikke det er godt nok. I det minste burde man bruke taushetseerklæringer i disse sammenhengene. 

Jeg laget tråden først og fremst for å høre om jeg er alene om å synes at det er rart i 2019. 

Anonymkode: 0118a...e85

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt ærlig, syns jeg det er viktigere at alvorlig syke slipper å være korridorpasienter enn at alle har enkeltrom. Og det vil kreve mye ressurser å få bygget om/bygget ut slik at man blir kvitt korridorpasientene. 

Anonymkode: 90669...bf2

Helt enig!! Og om noen skulle hatt enerom så er det syke mennesker. Nybakte mødre er ikke syke og står fritt til å reise hjem. Imotsetning til mange andre. 

Anonymkode: f52ac...72e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Bodde på rom med 3 andre. Helt ok og ukomplisert. Liker man det ikke kan man alltids reise hjem😊

Anonymkode: f52ac...72e

Fint for deg at det var ukomplisert å ligge på flermannsrom ☺️👍

Jeg skulle gjerne ha reist hjem men det kunne jeg ikke. Jeg var på barsel fordi jeg hadde behov for helsehjelp. Jeg er glad for helsehjelpen jeg fikk, for all del, men stusser veldig over måten det hele var organisert. ☺️

Anonymkode: 0118a...e85

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...