Gå til innhold

Dobbeltrom på barsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fødte på AHUS i november 2019. Lå først i fem døgn for å bli igangsatt. Dette endte med hastekeisersnitt. Så lå jeg en uke på barsel, grunnet blod i livmor og sårveske i snittet. Mistet tellingen på antall romkamerater, men jeg ble helt utslitt av å dele rom med så mange. Føler at det ødela mye av barseltiden. Neste gang kommer jeg til å søke meg til Kalnes.

Anonymkode: cdc99...85e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes også det var dritt å bo på tomannsrom, men det var tre dager av livet mitt før jeg deretter fikk reise hjem med min egen verdensborger. Han er idag seks år og bærer ikke preg av de tre dagene på barsel, det gjør heller ikke jeg og jeg tviler på at romkameraten min den dag idag tenker på hva som ble sagt og gjort i de dager. 

Det som derimot er trist og uverdig er når Bestemor på 85 ligger på flermannsrom med hoftebrudd og delir. 

Anonymkode: d5c49...cb3

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte i høysesongen i Stavanger, ble først plassert som nr 5 i et tremannsrom. Noen timer senere plassert i gangen, og til slutt inn på et tomannsrom. Alle som var på avdelingen, var jo der pga komplikasjoner. Selv hadde jeg hastekeisersnitt og det var mitt første barn.

Må innrømme at jeg fikk med meg svært lite av det som foregikk rundt meg. Var temmelig i ørska og hadde mer enn nok med meg selv og babyen. Jeg hadde dog det innerste rommet, så fikk ikke med meg evt trafikk til henne jeg delte med. Snakka bare litt med henne de dagene vi delte rom. Tiden gikk veldig fort, og vi sov veldig mye alle sammen utenom ammingen og leger som var der.

 

Her jeg bor nå, har fødeavdelingen endelig fått et fødebasseng. Dette er da betalt av folket, innsamling vis Spleis. Dette burde så absolutt ha blitt dekket av sykehuset!! UNN (ambulansetjensten) fikk også inn hjertestarter (var det vel) via Spleis. Hvordan i huleste har ikke det offentlige råd til det??

 

Jeg kommer ikke til å få flere barn, mye pga av hvordan tilstanden er på fødeavdelinger i nærområdet!

Anonymkode: d771c...a0d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fødte i høysesongen i Stavanger, ble først plassert som nr 5 i et tremannsrom. Noen timer senere plassert i gangen, og til slutt inn på et tomannsrom. Alle som var på avdelingen, var jo der pga komplikasjoner. Selv hadde jeg hastekeisersnitt og det var mitt første barn.

Må innrømme at jeg fikk med meg svært lite av det som foregikk rundt meg. Var temmelig i ørska og hadde mer enn nok med meg selv og babyen. Jeg hadde dog det innerste rommet, så fikk ikke med meg evt trafikk til henne jeg delte med. Snakka bare litt med henne de dagene vi delte rom. Tiden gikk veldig fort, og vi sov veldig mye alle sammen utenom ammingen og leger som var der.

 

Her jeg bor nå, har fødeavdelingen endelig fått et fødebasseng. Dette er da betalt av folket, innsamling vis Spleis. Dette burde så absolutt ha blitt dekket av sykehuset!! UNN (ambulansetjensten) fikk også inn hjertestarter (var det vel) via Spleis. Hvordan i huleste har ikke det offentlige råd til det??

 

Jeg kommer ikke til å få flere barn, mye pga av hvordan tilstanden er på fødeavdelinger i nærområdet!

Anonymkode: d771c...a0d

Helseomsorg i nord er en vits! 

Anonymkode: f52ac...72e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper jo ikke på at "alle" skal føde i de samme vår/sommermånedene, da fylles det seff opp. Kan ikke ha en haug rom stående tomme resten av året fordi alle skal føde i samme mnd og ha enerom...

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel gardin/skillevegg mellom, eller? Skal føde på ahus i slutten av september/begynnelsen av oktober og gruer meg til å dele rom med noen. Hvis en somalier med 6 barn havner med meg så er det ille..(er utenlandsk selv og tåler ikke kaklinga ) sist gang jeg fødte var i Trondheim og det var helt magisk. Rom for meg selv og mannen alltid med meg. 

Anonymkode: 378bb...a32

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonymus Notarius skrev:

 

 

Veldig enig med de to siterte.

Å få barn er en tøff opplevelse, fysisk og mentalt. Men man er faktisk ikke syk. På et sykehus er det veldig mange pasientgrupper som bør stå før nybakte mødre i køen når det gjelder å få enerom. For ikke å snakke om at mange alvorlig syke mennesker ligger på gangen.

Mulig det er fordi jeg selv har litt erfaring som sykehuspasient – både sykdom og et par ulykker/skader som har ført til sykehusopphold – at jeg har en litt annen holdning enn dem som har fødsel/barsel som første og eneste erfaring med sykehus. Nesten alle syke eller skadde pasienter, med mindre situasjonen er ekstremt alvorlig/man er døden nær, ligger på flermannsrom. Jeg kan ikke helt se hvorfor barselkvinner skal få spesiell behandling.

Hvor mange nyfødte babyer delte du rom med? Jeg var på besøk på 6-mannsrom på barsel. "Mann" er da 1 kvinne og 1 baby, altså deles 6-mannsrommet av 12 hvorav 6 er nyfødte. Hvor mange timer i døgnet tror du ingen gråter på et slikt rom?

Anonymkode: fac2b...408

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lå på obs posten en stund før fødselen. Og hun jeg delte rom med i en periode skulle settes i gang. Og det skjedde jo samtidig med meg i rommet. Jeg var dårlig og kunne ikke gå ut. Det var så ubehagelig å høre i detalj hva som skjedde bak den lett gjennomsiktige gardina. Det var en lege og to jordmødre som holdt på med den stakkars kvinnen. Jeg snudde meg og prøvde å tenke på noe annet. Hun var så flaut etterpå. Stakkars kvinne. Privatliv og taushetsplikt er en sjelden vare på mange norske sykehus.

Etter ks så fikk jeg heldigvis enerom, men det var kun fordi jeg hadde hatt ks og tvillinger. Far fikk da være sammen med oss. 

Anonymkode: 147b1...83e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bodde på rom med 3 andre. Helt ok og ukomplisert. Liker man det ikke kan man alltids reise hjem😊

Anonymkode: f52ac...72e

Det er da ikke alle som bare kan reise hjem, nei... Det er faktisk ikke alle barselkvinner som spretter rett opp igjen etter en fødsel. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde enerom første natta. Neste natt mått jeg pent dele med andre. Var ikke akkurat avslappende og sov veldig lite fordi babyen hennes vekket min, så til slutt lå begge og gråt i kor... hun fikk besøk i hytt og gevær når jeg trengte å hvile. Mobiltelefon som ringte og hun snakket i konstant. Et bad som var opptatt når jeg skulle skifte enten på meg selv eller babyen. 

Jeg dro hjem på kvelden på dag 2. Orket ikke mer av det der. Hjemme fikk jeg i det minste slappet av. Men skulle gjerne hatt hjelp noen dager til husker jeg. Men det var jo et valg jeg tok helt selv. 

Anonymkode: 5a993...f98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fødte mitt første barn for noen måneder siden, midt i den travleste perioden på Ahus. På grunn av forskjellige fødselskomplikasjoner havnet jeg på dobbeltrom på barselavdelingen i fire netter. De fire døgnene var utrolig tøffe, og jeg lurer på om det egentlig er greit at barselavdelingen er organisert slik.

For det første var nettene vanskelige. Mannen min måtte ut fra 22:00 til neste morgen. Det var vanskelig for meg å løfte babyen min for å amme og stelle henne (delvis grunnet overnevnte komplikasjoner), og jeg var helt utslitt etter to døgn uten søvn allerede før vi kom på fødeavdelingen. Jeg var også frynsete etter en tøff fødsel. Nettene fra barselavdelingen husker jeg som marerittaktige. De som havner på barselavdeling er jo der på grunn av komplikasjoner, og har mer behov for hjelp og støtte de første døgnene. Her kunne far/medmor spilt en viktig rolle. 

Det verste med hele opplevelsen var at jeg grunnet komplikasjonene måtte gjennom flere intime undersøkelser i døgnet hele oppholdet mens den jeg delte rom med var på rommet. Jeg opplevde det som veldig ydmykende. Jeg kan ikke huske å ha signert en taushetserklæring, og mener at keg har rett til å holde mine helseopplysninger privat. Personvern gjelder tydeligvis ikke på dobbeltrom på sykehus. Er ikke det egentlig veldig spesielt?

Hva tenker dere? Er jeg sær og urimelig, eller burde det være en selvfølge at man fikk bo på familierom også på barselavdelingen? 

Hvis jeg skulle fått et barn til, hvordan kan jeg unngå å havne i samme situasjon igjen?

Anonymkode: 0118a...e85

Undersøkelser og legevisitt kan du konsekvent si at du ønsker å ta i et annet rom. Jeg var innlagt på gynekologisk, og ble fly forbanna da sykepleieren kom for å snakke om medisiner, mens det var en annen person der. Skal de snakke om mine helseopplysninger, så får de finne et kontor. 

Kongsvinger sykehus har innført at alle andre på rommet får hodetelefoner med radio når det er legevisitt, det er det minste man burde kreve. 

Anonymkode: eda0d...e3b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

 

 

Veldig enig med de to siterte.

Å få barn er en tøff opplevelse, fysisk og mentalt. Men man er faktisk ikke syk. På et sykehus er det veldig mange pasientgrupper som bør stå før nybakte mødre i køen når det gjelder å få enerom. For ikke å snakke om at mange alvorlig syke mennesker ligger på gangen.

Mulig det er fordi jeg selv har litt erfaring som sykehuspasient – både sykdom og et par ulykker/skader som har ført til sykehusopphold – at jeg har en litt annen holdning enn dem som har fødsel/barsel som første og eneste erfaring med sykehus. Nesten alle syke eller skadde pasienter, med mindre situasjonen er ekstremt alvorlig/man er døden nær, ligger på flermannsrom. Jeg kan ikke helt se hvorfor barselkvinner skal få spesiell behandling.

De som må være på barsel, og må ha flermannsrom er stort sett syke ja. De har hatt komplikasjoner, eller av andre grunner får de ikke lov til å reise hjem. De som er i fin form, kan få enerom med far, barselhotell/pasienthotell eller dra hjem uten å dra innom barsel. De som nettopp havner på disse rommene med mange andre, er de som ikke er friske og raske etter fødsel. 

Forøvrig burde nettopp de som er innlagt på barsel og gynekologisk få spesialbehandling, underlivet er noe av det mest intime vi har, og når det er underlivet som er "sykt", burde det være en selvfølge med man prøver sitt beste for at nettopp disse pasientene får mest mulig privatliv.

Anonymkode: eda0d...e3b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

få barn er en tøff opplevelse, fysisk og mentalt. Men man er faktisk ikke syk.

Det varierer. Jeg har født flere ganger. Den gangen jeg var dårligst måtte jeg være på rom med fire andre. Den gangen jeg var friskest fikk jeg enerom (barselhotell). Den gangen jeg var midt i mellom delte jeg rom med en annen. 

Etter min oppfatning burde det vært motsatt. Den gangen jeg faktisk var ordentlig dårlig, det er da jeg skulle ha hatt enerom. 

Etter en fødsel kan man enten være noenlunde frisk, eller man kan ha diverse komplikasjoner som gjør at man virkelig ikke er frisk. 

Det er så tåpelig å være så bastant på at svangerskap og fødsel ikke 'er en sykdom'. Vel, noen ganger er det verre enn mange andre sykdommer og skader man kan få. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg født 2 ganger, og blitt operert noen ganger på sykehus og. Alle gangene har jeg ligget på 4 manns rom, men da jeg fødte andre gang, så reiste jeg hjem etter 4 timer, for jeg orket ikke tanken på å ligge på 4 manns rom, jeg ville hjem, slappe av og kose meg med familien. Og det var helt fantastisk. 

Anonymkode: 8af0c...32a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbeltrom er en uting, av hensyn til smitte/hygiene, personvern, ro og fred. Min mor ble operert og lå på kirurgisk avd på dobbeltrom etterpå. Kvinnen hun delte rom med slet voldsomt med diare og luft. Hadde uhell i sengen. Min mor skulle spise godt for å komme seg. Ikke før det startet med oppkast fikk den stakkars kvinnen enerom.

Anonymkode: 5c9af...ed4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du er ikke sær. Dobbeltrom kan være en jævla uting. Jeg fikk et veldig prematurt, sykt barn tidligere i år. Hun måtte tas med haste-ks fordi hun holdt på å dø inne i magen min. Hadde store smerter og var vel i sjokk i tillegg, men likevel skulle de stue meg inn på et dobbeltrom. Romkameraten min sa at hun inke skjønte hvorfor ikke jeg fikk et eget rom mtp den situasjonen jeg var i. Har man en normal fødsel og frisk baby så tenker jeg at dobbeltrom er greit, men i den situasjonen jeg var i så var det virkelig ikke OK! 

Anonymkode: a4091...be7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg var så dårlig at jeg ga blanke F i at jeg bodde på dobbeltrom. Jeg svimte av X flere og rev av bleiene. Har aldri hatt det så vondt i hele mitt liv. Jeg ble flyttet på enkeltrom for å skjerme den andre familien. Å føde er en ting, men komplikasjonene etter kan være helt jævlig. Jeg synes riene ble vonde ved 7 cm. Fikk epidural og da i etterkant spinalhodepine.

Om dette er forstyrrende for andres familieidyll kan de bo på både enkelt- og dobbeltrom. Jeg var for dårlig til å merke forskjell.

Anonymkode: 4436f...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

 

 

Veldig enig med de to siterte.

Å få barn er en tøff opplevelse, fysisk og mentalt. Men man er faktisk ikke syk. På et sykehus er det veldig mange pasientgrupper som bør stå før nybakte mødre i køen når det gjelder å få enerom. For ikke å snakke om at mange alvorlig syke mennesker ligger på gangen.

Mulig det er fordi jeg selv har litt erfaring som sykehuspasient – både sykdom og et par ulykker/skader som har ført til sykehusopphold – at jeg har en litt annen holdning enn dem som har fødsel/barsel som første og eneste erfaring med sykehus. Nesten alle syke eller skadde pasienter, med mindre situasjonen er ekstremt alvorlig/man er døden nær, ligger på flermannsrom. Jeg kan ikke helt se hvorfor barselkvinner skal få spesiell behandling.

Det er rart at du med din erfaring med sykehus ikke ser at det finnes barselkvinner med alvorlige komplikasjoner etter fødsel, barselkvinner er også i stand til å bli syke nemlig. Det ble jeg, men likevel skulle jeg være på et rom sammen med andre. Det var heller ikke hyggelig å høre og se andres babyer når min egen var døden nær på nyfødtintensiv. 

Anonymkode: a4091...be7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du er ikke sær. Dobbeltrom kan være en jævla uting. Jeg fikk et veldig prematurt, sykt barn tidligere i år. Hun måtte tas med haste-ks fordi hun holdt på å dø inne i magen min. Hadde store smerter og var vel i sjokk i tillegg, men likevel skulle de stue meg inn på et dobbeltrom. Romkameraten min sa at hun inke skjønte hvorfor ikke jeg fikk et eget rom mtp den situasjonen jeg var i. Har man en normal fødsel og frisk baby så tenker jeg at dobbeltrom er greit, men i den situasjonen jeg var i så var det virkelig ikke OK! 

Anonymkode: a4091...be7

Men selvom du var i en forferdelig situasjon og burde du egentlig fått enerom så kan det jo tenke seg at de få enerommene som fantes var opptatte av enda sykere pasienter eller smittefarlige pasienter. Jordmødre/sykepleiere kan faktisk ikke trylle frem flere enerom enn som er der fra før selvom det kan være vanskelig for visse pasienter å forstå. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, mintgrønn skrev:

Men selvom du var i en forferdelig situasjon og burde du egentlig fått enerom så kan det jo tenke seg at de få enerommene som fantes var opptatte av enda sykere pasienter eller smittefarlige pasienter. Jordmødre/sykepleiere kan faktisk ikke trylle frem flere enerom enn som er der fra før selvom det kan være vanskelig for visse pasienter å forstå. 

Uenig, mennesker i ekstremt vanskelige situasjoner burde kunne fått enerom, og du vet ingenting om min helse heller siden jeg ikke ønsker å utbrodere alt her, burde definitvt hatt enerom i den situasjonen jeg var i. De greier å trylle dem frem dersom de gidder å gjøre en innsats, ei venninne av meg jobber på en annen barselavdeling og hun sa akkurat det. At vil de så kan de. 

Anonymkode: a4091...be7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...