Gå til innhold

Dobbeltrom på barsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt ærlig, syns jeg det er viktigere at alvorlig syke slipper å være korridorpasienter enn at alle har enkeltrom. Og det vil kreve mye ressurser å få bygget om/bygget ut slik at man blir kvitt korridorpasientene. 

Anonymkode: 90669...bf2

Veldig enig i dette!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Helt enig!! Og om noen skulle hatt enerom så er det syke mennesker. Nybakte mødre er ikke syke og står fritt til å reise hjem. Imotsetning til mange andre. 

Anonymkode: f52ac...72e

Jeg hadde behov for helsehjelp og kunne ikke bare dra hjem. Men med din logikk burde jo alle friske fødende bare dratt hjem for å frigjøre plass til alle de syke. 

Jeg mener forøvrig at alle pasienter burde få enerom. 

Anonymkode: 0118a...e85

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Helt ærlig, syns jeg det er viktigere at alvorlig syke slipper å være korridorpasienter enn at alle har enkeltrom. Og det vil kreve mye ressurser å få bygget om/bygget ut slik at man blir kvitt korridorpasientene. 

Anonymkode: 90669...bf2

Er ikke uenig med deg! Men det at noe annet er verre betyr vel ikke at vi bare må akseptere alt? Vi har jo bygget sykehus med kun enerom (Sykehuset i Østfold) med det resultat at de fikk mange flere korridorpasienter. Hvorfor klarer ikke helsesektoren å organisere dette bedre?

Anonymkode: 0118a...e85

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Jeg syns flermannsrom er en uting, fordi det kan forstyrre tilknytningen mellom mor og barn mye, og også være et hinder for den roen mor trenger. 

Vi var tre stk på tomannsrom. Hvorfor? Fordi sykehuset har stengt 6 enerom på barselhotellet for å spare penger. Det var jævlig, ja, og når pleier kom og sa til meg, som lå der på utstilling uten gardin for å skjerme meg, gloende på mannen til hun ene, at jeg burde ligge mest mulig hud mot hud med babyen lurte jeg på om hun kødda. Skulle jeg ligge der med puppene ute med alskens fremmede rekende inn?? 

Da mannen og jeg satt på en vond sofa i gangen for at mannen skulle få tilbringe et par timer med babyen sin måtte vi bare le. Far hadde nemlig ikke lov til å være på rommet (unntak for hun ene på rommet fordi hun var sengeliggende). Så sykt tragisk. 

Sov heller ingenting på natta fordi den ene på rommet trengte så mye hjelp,så pleierne sprang ut og inn. 

Men jeg var heldig, jeg var frisk og rask og kunne dra raskt hjem. Det gjaldt ikke hun ene på rommet, gudene vet hvor mange ulike mødre hun måtte dele rom med de dagene. 

Det er hvertfall ikke noen god start for mor og barn, eller for ammingen, og hvertfall ikke for tilknytningen mellom far og barn. 

Samtidig kan jeg jo forstå at dette er et område man lett kutter penger på. Helsevesenet er dyrt og de friske må nedprioriteres. Veldig vanskelig balanse. Men det må jo gå an å utforme flermannsrom slik at de gir mer privatliv, og som tilrettelegger for at far også skal føle seg velkommen. 

Endret av Albbas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg fødte var det kun barsel med tomannsrom, evnt familierom hvis det var få pasienter. Jeg syns det var helt ok, tenker at vi skal være fornøyde med at helsevesenet er såpass bra (og ikke minst gratis) som det er. Det finnes andre områder innen helse det er mer fornuftig å bruke flere penger/ressurser på enn barsel. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer helt ærlig å undersøke muligheten for å starte et privat sykehus når de legger ned lokalsykehuset vårt (ok, om..men det er jo når). Må jo være mulig å få detta til bedre enn molbolandet Norge får til om dagen..

Anonymkode: b335d...308

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 For kort tid siden, var det en annen tråd der ts klaget over at personopplysningene hennes skulle holdes privat og at personvernet hennes ble krenket. Ordlyden i den tråden er meget lik din i formulering og spesielle ordbruk her. 

Er man syk og trenger sykehusbehandling så havner man på sykehus enten det er på barsel, i psykiatrien eller i somatikken forøvrig. De fleste mennesker har nok med seg selv, og ingen blir pålagt å undertegne taushetserklæring i forhold til andre pasienter på samme avdeling.  Det handler om folkeskikk og etikk noe de fleste er inforstått med på sykehus. 

Måtte du kateteriseres, så setter de inn skjermbrett eller trekker gardin foran sengen din. Det er vanlig praksis. At andre hører og forstår at du må få tømt blæren eller få hjelp på andre måter etter en fødsel er noe de fleste forstår uten å lage noe voldsomt nummer ut av dette. Jeg vil tippe du fikk med deg også litt om den andre på rommet? Går du og skvaldrer om henne, eller forventer du at hun holder tett? 

Skulle alle på sykehus få enerom fordi de er så livredde for alt mulig som denne tråden og den andre tråden er opptatt av med personvern og taushetsplikt, så vil ingen kunne føde eller få behandling på sykehus, legevakt eller hos fastleger m.m. 

Dette sagt og skrevet, helsepersonell har taushetsplikt, og skal skjerme pasienter så langt som mulig. Men her er det en avveining mot å yte nødvendig hjelp innenfor de rammene helsepersonell har til rådighet. Jeg og ingen andre på forumet har vært tilstede på rommet ditt i de angivelige situasjonene som har skjedd. 

Er du misfornøyd, elelr trenger å snakke med noen om situasjonen så et pasient og brukerombudet bare en telfon unna. 

Anonymkode: 5857b...853

Her er det tydeligvis en som jobber i helsesektoren som svarer. 

Ja, helsepersonell har taushetsplikt og "skal skjerme pasienter så langt som mulig". Hva da med flg. situasjoner (beklager at jeg kupper tråden, men synes dette er viktig): "Overmorsom/humoristisk" eldre lege; jeg var operert for hemorroide og lå på "oppvåkning" sammen med en hel haug andre folk. Legevisitt, alle var våkne. Han sier: Og her har vi dama med rumpa! Går det greit med rumpa di, eller? Annen situasjon: ble plassert på 4 mannsrom med 3 veldig gamle damer som gråt og bar seg hele natta. De hylte og skrek og personalet kom hele tiden inn for å trøste dem. Jeg sov ikke et eneste sekund. Måtte be om å om få få en seng i gangen dagen etter. Heldigvis fikk jeg det. En seng bak et skjermbrett i en gang. Men alt var bedre enn skrikingen og gråtingen på rommet. 

Dette er ikke greit. Eller hva synes du, som tydeligvis jobber i helsevesenet? 

Anonymkode: ac647...f13

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke født, og kan bare forestille meg hvordan det er på flemannsrom med skrikende babyer og det hele, har erfaring med firemannsrom fra er par andre sykehusinnleggelser. Det ble lite søvn.

 

Men samtidig så fatter og begriper jeg ikke hvordan vi kan lage et samfunn med alle på enkeltrom uavhengig av sykdom. Velferdsstaten er allerede overbelastet, og det blir altfor dyrt. Får kutte litt i den generøse foreldrepermisjonen først, kanskje? Eller sykepenger (som også ofte er aktuelt for gravide). Det er mye vi har lyst på, men det er faktisk ikke en uuttømmelig kiste med gull og ta av heller. 

Anonymkode: 620bc...258

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke uenig med deg! Men det at noe annet er verre betyr vel ikke at vi bare må akseptere alt? Vi har jo bygget sykehus med kun enerom (Sykehuset i Østfold) med det resultat at de fikk mange flere korridorpasienter. Hvorfor klarer ikke helsesektoren å organisere dette bedre?

Anonymkode: 0118a...e85

Fordi helseforetakene må prioritere, de har ikke ubegrenset med ressurser. 

Anonymkode: bb28c...a9a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi helseforetakene må prioritere, de har ikke ubegrenset med ressurser. 

Anonymkode: bb28c...a9a

Vel, noen av prioriteringene ser litt underlige ut, eller hva?

Mens leger ved St. Olavs Hospital får nei til viktig medisinsk utstyr, får ansatte i Helsebygg Midt-Norge 16 millioner kroner i bonus.

Anonymkode: 3f3fa...4d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ulike budsjetter og måltall. 

Anonymkode: 90669...bf2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt ærlig, syns jeg det er viktigere at alvorlig syke slipper å være korridorpasienter enn at alle har enkeltrom. Og det vil kreve mye ressurser å få bygget om/bygget ut slik at man blir kvitt korridorpasientene. 

Anonymkode: 90669...bf2

 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig!! Og om noen skulle hatt enerom så er det syke mennesker. Nybakte mødre er ikke syke og står fritt til å reise hjem. Imotsetning til mange andre. 

Anonymkode: f52ac...72e

Veldig enig med de to siterte.

Å få barn er en tøff opplevelse, fysisk og mentalt. Men man er faktisk ikke syk. På et sykehus er det veldig mange pasientgrupper som bør stå før nybakte mødre i køen når det gjelder å få enerom. For ikke å snakke om at mange alvorlig syke mennesker ligger på gangen.

Mulig det er fordi jeg selv har litt erfaring som sykehuspasient – både sykdom og et par ulykker/skader som har ført til sykehusopphold – at jeg har en litt annen holdning enn dem som har fødsel/barsel som første og eneste erfaring med sykehus. Nesten alle syke eller skadde pasienter, med mindre situasjonen er ekstremt alvorlig/man er døden nær, ligger på flermannsrom. Jeg kan ikke helt se hvorfor barselkvinner skal få spesiell behandling.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan velge å føde på et lite sykehus.

Jeg tok ks på kongsberg sykehus. Ble trillet rett inn på dobbelt rom som jeg fikk dele med mannen min i 4 døgn. Det var sykepleiere med masse tid til oss og en rolig avdeling.  Vi fikk god mat og super super service!!

 

 

Anonymkode: 4e7be...dca

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

 

 

Veldig enig med de to siterte.

Å få barn er en tøff opplevelse, fysisk og mentalt. Men man er faktisk ikke syk. På et sykehus er det veldig mange pasientgrupper som bør stå før nybakte mødre i køen når det gjelder å få enerom. For ikke å snakke om at mange alvorlig syke mennesker ligger på gangen.

Mulig det er fordi jeg selv har litt erfaring som sykehuspasient – både sykdom og et par ulykker/skader som har ført til sykehusopphold – at jeg har en litt annen holdning enn dem som har fødsel/barsel som første og eneste erfaring med sykehus. Nesten alle syke eller skadde pasienter, med mindre situasjonen er ekstremt alvorlig/man er døden nær, ligger på flermannsrom. Jeg kan ikke helt se hvorfor barselkvinner skal få spesiell behandling.

Er i grunn enig, når ting er som de er med mangel på rom. Jeg ble liggende en stund bak et skjermbrett på gangen etter fødsel fordi det var fullt på barsel, men syntes det var verre da min gamle alvorlig syke mormor måtte det samme. 

Anonymkode: bb28c...a9a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

 

 

Veldig enig med de to siterte.

Å få barn er en tøff opplevelse, fysisk og mentalt. Men man er faktisk ikke syk. På et sykehus er det veldig mange pasientgrupper som bør stå før nybakte mødre i køen når det gjelder å få enerom. For ikke å snakke om at mange alvorlig syke mennesker ligger på gangen.

Mulig det er fordi jeg selv har litt erfaring som sykehuspasient – både sykdom og et par ulykker/skader som har ført til sykehusopphold – at jeg har en litt annen holdning enn dem som har fødsel/barsel som første og eneste erfaring med sykehus. Nesten alle syke eller skadde pasienter, med mindre situasjonen er ekstremt alvorlig/man er døden nær, ligger på flermannsrom. Jeg kan ikke helt se hvorfor barselkvinner skal få spesiell behandling.

Jeg er fullstendig enig i at ingen pasienter burde ligge på gangen, og at alvorlig syke selvsagt burde få enerom. 

Men. Man kan være ganske så syk og medtatt etter en fødsel også. Det kan være store underlivsskader, stort blodtap eller andre komplikasjoner. Det er gjerne disse (de sykeste av fødekvinner) som havner på dobbeltrom på barsel. De som er syke i tillegg til den enorme påkjenningen barnefødsel er i utgangspunktet. De som er friske og raske kan reise hjem eller bo på pasienthotellet på enerom mange steder - de som havner på barselavdelingene er gjerne de som sliter veldig. Så jeg synes argumentasjonen om at nybakte mødre ikke er syke blir feil i denne forbindelsen - de som er friske kan reise hjem. Det er de som er syke og elendige som ofte må ligge der! 

Anonymkode: 702a1...abb

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er horribelt at ikke sykehusene har enkeltrom til alle på barsel.

Da jeg fødte min første i 2012 på et sykehus på Vestlandet, lå vi SYV stykker i fem døgn på et seksmannsrom. Sånt burde ikke skje.

Endret av Papirfly
Skrivefeil
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Papirfly skrev:

Jeg synes det er horribelt at ikke sykehusene har enkeltrom til alle på barsel.

Da jeg fødte min første i 2012 på et sykehus på Vestlandet, lå vi SYV stykker i fem døgn på et seksmannsrom. Sånt burde ikke skje.

Horribelt er det når en mann med store bruddskader i ansiktet må ta rutefly fra Hammerfest til Tromsø fordi det ikke er ambulansefly i drift. Horribelt er det når syke mennesker må utendørs i all slags vær, også i 30 minus, må bytte ambulanse halveis til sykehus fordi det er for langt for sjåførene å kjøre. Kunne nevnt mange horrible ting, men enerom på barsel er virkelig ikke en av de tingene. 

Anonymkode: f52ac...72e

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Horribelt er det når en mann med store bruddskader i ansiktet må ta rutefly fra Hammerfest til Tromsø fordi det ikke er ambulansefly i drift. Horribelt er det når syke mennesker må utendørs i all slags vær, også i 30 minus, må bytte ambulanse halveis til sykehus fordi det er for langt for sjåførene å kjøre. Kunne nevnt mange horrible ting, men enerom på barsel er virkelig ikke en av de tingene. 

Anonymkode: f52ac...72e

Ok, greit, ordet horribelt passet vel ikke helt inn. Det var det første jeg kom på.

Alt det du nevner er selvfølgelig horribelt, og det burde ikke være sånn. Samtidig som at jeg synes at alle innlagt på sykehus burde ha enerom. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere kan velge å føde på et lite sykehus.

Jeg tok ks på kongsberg sykehus. Ble trillet rett inn på dobbelt rom som jeg fikk dele med mannen min i 4 døgn. Det var sykepleiere med masse tid til oss og en rolig avdeling.  Vi fikk god mat og super super service!!

 

 

Anonymkode: 4e7be...dca

Jeg var 5 dager på barsel på Kongsberg sykehus, og mannen overnattet med oss. Var ikke noe hastverk med å få oss hjem, kunne ha dratt etter 3 dager, men vi syntes det var godt og trygt så vi valgte å bli der lenger. Fikk masse god ammehjelp og oppfølging. Utrolig glad for den opplevelsen. Kan ikke se for meg å dele rom med fremmede når man er så sårbar.

Anonymkode: e8e74...58c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er fullstendig enig i at ingen pasienter burde ligge på gangen, og at alvorlig syke selvsagt burde få enerom. 

Men. Man kan være ganske så syk og medtatt etter en fødsel også. Det kan være store underlivsskader, stort blodtap eller andre komplikasjoner. Det er gjerne disse (de sykeste av fødekvinner) som havner på dobbeltrom på barsel. De som er syke i tillegg til den enorme påkjenningen barnefødsel er i utgangspunktet. De som er friske og raske kan reise hjem eller bo på pasienthotellet på enerom mange steder - de som havner på barselavdelingene er gjerne de som sliter veldig. Så jeg synes argumentasjonen om at nybakte mødre ikke er syke blir feil i denne forbindelsen - de som er friske kan reise hjem. Det er de som er syke og elendige som ofte må ligge der! 

Anonymkode: 702a1...abb

Ja, men da er man jo faktisk syk og havner i en annen kategori. Regnet med jeg ikke trengte å presisere at jeg snakket om normale fødsler.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...