Gå til innhold

Navnet Hailee


Stineej98

Anbefalte innlegg

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså hvis det er slik at dere ser ned på et barn over navnet hans eller hennes så er det deres problem. Makan.

Det er ikke rart det er mye mobbing i verden med slike som dere. Overfor deg og dere som liker innlegget ditt, så spiller det ingen rolle hva et barn heter vel? Hva er greia? Forklar meg gjerne kjernen i problemet her. For jeg som jobber i barnehage er glad i alle barn uansett hva de heter. 

 

Anonymkode: 0e4bc...9a4

Det er godt at du som jobber i barnehage er glad i alle barna, men du er ikke akkurat målgruppen for de som forskjellsbehandler på bakgrunn av navn. Hun kan bli mobbet på skolen, utestengt i studiesammenheng, og nedvurdert i arbeidslivet. Det betyr ikke at det er riktig, men det skjer. 

Anonymkode: 1bb60...017

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke det blir noe problem med mindre dere bor et veldig gokkete sted. Man skal være enten ganske gammel, eller ganske tapt bak vogn dersom Hailee/Hailey er helt ukjent som navn. Ikke norsk riktignok, men spiller det noen rolle? 

Velg det navnet du liker og som passer barnet! Det er dere som skal bruke det mest.

Anonymkode: 3d8d4...ee9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker det. Så får jeg heller bare være harry eller white trash...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lama_Drama

Når jeg var ung og usikker spurte jeg på kvinneguiden om navnet til mitt barn. Det ble slaktet. Det ble hundreårets mobbeoffer fikk jeg vite. Ikke en gang har noen stusset på navnet. Aldri mobbing. Og nå er de faktisk tre i klassen med samme navn. 

Velg det du liker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haylee Yvette Anaztazia.

Skal det være, så skal det være!

Anonymkode: a80e6...45f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så forferdelig det navnet. En jeg vet om har det på datteren sin, bare en annen stavemåte. hun er riktig nok rimelig «white trash» og alenemor og jeg synes så synd på datteren som alltid kommer til å måtte stave det. I tillegg har hun et skikkelig norskt etternavn og et utenlandsk som er vanskelig å stave.

Anonymkode: 5bba3...e26

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke for at dette har noe med denne saken å gjøre, men en kollega av min datter har en datter som heter Drita og en sønn som heter Endrit. Hva synes dere om disse navnene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Arabella skrev:

Ikke for at dette har noe med denne saken å gjøre, men en kollega av min datter har en datter som heter Drita og en sønn som heter Endrit. Hva synes dere om disse navnene?

Haha, jeg kjenner også ehm som heter Drita! Albanere har ofte spesielle navn,  som feks Fitim og Fjolla .

Anonymkode: 9b836...d13

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er godt at du som jobber i barnehage er glad i alle barna, men du er ikke akkurat målgruppen for de som forskjellsbehandler på bakgrunn av navn. Hun kan bli mobbet på skolen, utestengt i studiesammenheng, og nedvurdert i arbeidslivet. Det betyr ikke at det er riktig, men det skjer. 

Anonymkode: 1bb60...017

Alle kan bli mobbet på skolen, uansett. Barn blir født med litt for rund nese, bli litt overvektig, litt skjeve øyne, bli «mindre pen». Det er tusen ting som man kan bli mobbet for 🤔 Hvem utestenger andre i studiesammenheng basert på navn? Da er det utestenger sitt problem, det finnes folk som ser personer bak navnet, så den som bærer navnet har mulighet til å finne bedre folk å henge med enn de som utestenger. Det er ikke folk man har lyst til å bli bedre kjent med likevel. Om man ikke får en jobb, så fortsetter man å søke og til slutt finner man drømmejobben. Det kan være mange andre grunner til at man ikke får en jobb. Og om man ikke får den fordi man har et «uvanlig» navn, så er det arbeidsgiver sitt problem, som kan gå glipp av den beste kvalifiserte. Man kan uansett ikke vite at det er det som er årsaken som søker. Ingen arbgiver sier at: du hadde feil navn. Det er ikke lov. Og om man finner ut at det var diskriminering over navn, ja da hadde ivertfall jeg gått til søksmål 😂😂 

Så i bunn og grunn: alt det du ramser opp her er bare tøys og tull. Du var egentlig ikke morsom selv om du forsøkte å være det 🤔

Anonymkode: 0e4bc...9a4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Arabella skrev:

Ikke for at dette har noe med denne saken å gjøre, men en kollega av min datter har en datter som heter Drita og en sønn som heter Endrit. Hva synes dere om disse navnene?

Hva jeg syns? Folk må jo få lov til å hete det de heter. Jeg har hørt om navnene før. Det er utenlandske navn. Navn i Norge kan bety så mangt i utlandet. Hvorfor bry seg? 

Anonymkode: 0e4bc...9a4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haylie (med normal skrivemåte, din måte er for white trash og gjør ting alt for komplisert) er for Engelsk for dagens voksne, men om 20 år så vil det nok være mer brukt. Når dagens ungdom er voksen, så vil det være elementært at Haylie uttales Haylie og ikke Hælly. Alle vet hvordan Sean, Theo, Charlie, Nathaniel, Sienna og Noelle uttales i Norge, mens de som er 80+ kan slite med det, fordi de har ikke vokst opp med like mye Engelsk i hverdagen som dagens ungdom og ungevoksne. Men som sagt, når dagens ungdom er voksen, så vil det være en selvfølge at man uttaler Haylie riktig. 

Anonymkode: 8388c...b31

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.7.2019 den 17.09, AnonymBruker skrev:

De som er 50 og oppover vil nok tenke på Haile Selassie.

Jeg er halvt amerikansk, og har som flere andre her samme oppfatning av jentenavn skrevet med -ee som endelse (i stedet for det mer normerte -ey). Det er litt som du skulle skrevet Ziri, Ztian, Zissel eller Ztig om de vanlige norske navnene. Greit hvis du trenger et artistnavn, men det blir white trash-aktig på et barn. 

Anonymkode: 4749f...da9

Han var den første jeg tenkte på da jeg leste denne tråden! Og jeg er godt under 50 ;) 

Ville absolutt ha skrevet det Hayley, både for mindre Selassie-assosiasjoner og fordi "kreative" skrivemåter stort sett bare blir plagsomt for bæreren av navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alle kan bli mobbet på skolen, uansett. Barn blir født med litt for rund nese, bli litt overvektig, litt skjeve øyne, bli «mindre pen». Det er tusen ting som man kan bli mobbet for 🤔 Hvem utestenger andre i studiesammenheng basert på navn? Da er det utestenger sitt problem, det finnes folk som ser personer bak navnet, så den som bærer navnet har mulighet til å finne bedre folk å henge med enn de som utestenger. Det er ikke folk man har lyst til å bli bedre kjent med likevel. Om man ikke får en jobb, så fortsetter man å søke og til slutt finner man drømmejobben. Det kan være mange andre grunner til at man ikke får en jobb. Og om man ikke får den fordi man har et «uvanlig» navn, så er det arbeidsgiver sitt problem, som kan gå glipp av den beste kvalifiserte. Man kan uansett ikke vite at det er det som er årsaken som søker. Ingen arbgiver sier at: du hadde feil navn. Det er ikke lov. Og om man finner ut at det var diskriminering over navn, ja da hadde ivertfall jeg gått til søksmål 😂😂 

Så i bunn og grunn: alt det du ramser opp her er bare tøys og tull. Du var egentlig ikke morsom selv om du forsøkte å være det 🤔

Anonymkode: 0e4bc...9a4

Jeg kjenner flere som endret navn for å være mer attraktiv på arbeidsmarkedet. Som forelder har man et visst ansvar for å ikke gi barnet et direkte belastende navn. De trenger ikke alle de grunnene du nevner i tillegg til et slikt navn. 

Anonymkode: 1bb60...017

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Haylie (med normal skrivemåte, din måte er for white trash og gjør ting alt for komplisert) er for Engelsk for dagens voksne, men om 20 år så vil det nok være mer brukt. Når dagens ungdom er voksen, så vil det være elementært at Haylie uttales Haylie og ikke Hælly. Alle vet hvordan Sean, Theo, Charlie, Nathaniel, Sienna og Noelle uttales i Norge, mens de som er 80+ kan slite med det, fordi de har ikke vokst opp med like mye Engelsk i hverdagen som dagens ungdom og ungevoksne. Men som sagt, når dagens ungdom er voksen, så vil det være en selvfølge at man uttaler Haylie riktig. 

Anonymkode: 8388c...b31

Hvilke amerikanske navn brukte folk på norske unger for 40 år siden? Er det stas å ha disse navnene i dag?

Anonymkode: a80e6...45f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns Hayley er nydelig. Men tror det kan bli slitsomt å måtte forklare hvordan navnet staves hele tiden. Når det er sagt, er det også mange norske navn som må staves hele tiden. «Er det med K eller Ch? Er det med h? Er det med Ck?»

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎14‎.‎07‎.‎2019 den 14.39, AnonymBruker skrev:

Det er jo superamerikansk og det vil nok høres rart ut når nordmenn forsøker å uttale det.

Anonymkode: ad81f...069

Enig, og ikke minst veldig spesielt i kombinasjon med et norsk etternavn. Det gjelder uavhengig av stavemåte. Hailee Hansen, Hailey Bråten osv. Virker kunstig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke amerikanske navn brukte folk på norske unger for 40 år siden? Er det stas å ha disse navnene i dag?

Anonymkode: a80e6...45f

For 40 (og 50 og 60) år siden var angloamerikanske navn som Ronny, Raymond, Roger, Linda osv. populære. Tror de fleste er enige om at ingen av disse navnene er spesielt stas å ha i dag. 

Generelt er det (iflg navneforskere altså, ikke bare synsing fra min side) slik at navn uten tradisjon i kulturen man lever langt i oftere blir "harry" og lavstatus enn tradisjonelle navn. Det finnes selvsagt unntak, men dette er ganske gjennomgående. Tradisjonelle navn blir selvsagt også "ut", men ikke på samme måte som navn importert fra engelsk/amerikansk populærkultur.

Anonymkode: b15b7...5f9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

For 40 (og 50 og 60) år siden var angloamerikanske navn som Ronny, Raymond, Roger, Linda osv. populære. Tror de fleste er enige om at ingen av disse navnene er spesielt stas å ha i dag. 

Generelt er det (iflg navneforskere altså, ikke bare synsing fra min side) slik at navn uten tradisjon i kulturen man lever langt i oftere blir "harry" og lavstatus enn tradisjonelle navn. Det finnes selvsagt unntak, men dette er ganske gjennomgående. Tradisjonelle navn blir selvsagt også "ut", men ikke på samme måte som navn importert fra engelsk/amerikansk populærkultur.

Anonymkode: b15b7...5f9

Det er vel dette jeg tenker på, når jeg er smått spottende.

Barna kan endre navn når de blir myndige, men inntil da, må de faktisk leve med det navnet de har fått. Så da bør det helst være noenlunde nøytralt, i forhold til den rådende oppfatningen i samfunnet.

Den rådende oppfatningen later til å være at TS bør tenke seg om. Så gjør det TS. Mener du fremdeles at navnevalget er rett, da går du for det.

Anonymkode: a80e6...45f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.7.2019 den 22.18, Wera1 skrev:

Oppkalle? Oppkaller man automatisk barnet etter Siv Jenssen om man kaller barnet sitt Siv? 😅

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.7.2019 den 17.11, Antoinette skrev:

Hvorfor vil noen oppkalle et barn etter kona til Justin Beiber?

Kona til Bieber? Er vel heller oppkalt etter datteren til Eminem😆😊

 

 

For øvrig så ser jeg at det er en del instagrammere (interiør og mamma) som kaller ungene sine haley for tiden. Felles er at de er temmelig harry og prøver hardt å ble sett opp til. Ser for meg at det er et navn som vil få samme stempel som Ronny, Kim-André, Marielle osv.

Anonymkode: d4c63...34e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...