Gå til innhold

Navnet Hailee


Stineej98

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg venter en liten pia ganske så snart og jeg har alltid hatt en liten forkjærlighet til navnet ‘Hailee’ - den stavelsen vell og merke. Men blir dette veldig vanskelig, og finnes det kanskje norske skrivemåter på dette navnet? Med tanke på at de tidligere generasjonene skal klare å skrive navnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir tungvint synes jeg. Kan jo stave det Hai-li 

Anonymkode: 79407...ad0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heili. Det er jo sånn det skrives rett fram.

Jeg ville gått for Heidi istedet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo superamerikansk og det vil nok høres rart ut når nordmenn forsøker å uttale det.

Anonymkode: ad81f...069

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harry. Forbinder amerikanske navn med Harry folk. 

Anonymkode: 89fc6...28d

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heidi er den norske varianten. Vil du bli oppfattet som white trash,  så døpt gjerne datteren din Haiker.

Anonymkode: 01f91...a13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du med norsk uttale HAILE, eller HEILI? Skjønner du at  det er sånne spørsmål barnet ditt alltid vil få? Hvordan staves navnet,  hvordan uttales det.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres amerikansk og trashy ut. 

Anonymkode: f5439...fba

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det skrives Hayley? Sånn ville jeg skrevet det.

Med mindre barnet har minst en engelsktalende forelder ville jeg ikke gått for det navnet. 

Anonymkode: 103ac...fd4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet vil oppleve feilstaving av navnet og misforståelser resten av livet:
Sa du Heidi?
Hailey, er det sånn det skrives?
Er familien din amerikansk? 
osv osv

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Trodde det skrives Hayley? Sånn ville jeg skrevet det.

Med mindre barnet har minst en engelsktalende forelder ville jeg ikke gått for det navnet. 

Anonymkode: 103ac...fd4

Det kan staves på utallige måter. Det kan tilogmed være et guttenavn. Spesielt når du staver det slik du har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville absolutt unngått å kalle datteren min det.

Navn som slutter på -ee på amerikansk er varianter av -ey navn. Dvs. navn som Ashley og Hailey, skrives noen ganger som Ashlee og Hailee. Det er jo egentlig 'feil', men noen synes det ser fint ut, eller vil bare sprite opp grammatikken litt.

Selv i USA er jo dette ekstreme arbeidsklassenavn. Det er navn som oser "hick town" og som du aldri hører i akademiske kretser. 

Så kan  du si det at det ikke betyr noe, på samme måte som det selvsagt er greit å kalle sønnen sin Ronny. Men jeg synes man skylder barna å gi dem et litt mer nøytralt utgangspunkt, hvis man kan. Med mindre du er amerikansk, er jo navnet attpåtil helt fremmed i Norge.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi du liker Hailee Steinfeld eller? 

Jeg synes faktisk ikke navnet er noe fint. Men det er ikke min datter.

Anonymkode: b826a...be9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

47 minutter siden, Stineej98 said:

Hei!

jeg venter en liten pia ganske så snart og jeg har alltid hatt en liten forkjærlighet til navnet ‘Hailee’ - den stavelsen vell og merke. Men blir dette veldig vanskelig, og finnes det kanskje norske skrivemåter på dette navnet? Med tanke på at de tidligere generasjonene skal klare å skrive navnet.

Jeg ville skrevet Hailey. Og de fleste av "tidligere" generasjoner klarer nok dette nå, det er en stadig mindre del av befolkningen som aldri har hatt noe engelsk. Uansett lærer man jo et navn, selv hvis det er et man aldri har hørt før. Og glem alle som skal briske seg med "white trash" osv, det er ingenting mer white trash enn å beskrive andre mennesker som white trash. Det sier mest om deres eget menneskesyn. Navn vil det alltid være delte meninger om. Men her på kg skal helst alle velge norrønt, og langt unna alle topplister, samtidig som det heller ikke må være sjeldent, for da tror man at man er noe spesielt. 

Anonymkode: da447...b89

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Lorieen said:

Navnet skriker «white trash» og ung alenemor. Ville styrt unna. 

Kanskje TS skulle gått for Lorieen isteden? 

Anonymkode: da447...b89

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haili må jo bli den norske skrivemåten?

Og det var jammen mange her som bare måtte si hva de mente om navnet fremfor å svare på det du spør om. Makan og veldig typisk 🙄 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...