Gå til innhold

Alenemødre som ikke har noen til å hente i bhg hvis de ikke kan..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan gjorde du det? :)

ts

Anonymkode: 3155e...9a3

Jeg spurte en bekjent. Også finnes det mang en flink og ansvarsfull ungdom som kan hente hos deg? Med mindre det er lang vei hjem da...du finner nok en person som er flink og ansvarsfull. Må jo betale de en liten slant da👍 men sånn er det jo. 

Anonymkode: b84e1...b64

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alene med barn her og jeg har kommet for sent til barnehagen én eneste gang på åtte år. Da ringte jeg og en av de ansatte ventet utenfor med gutten ferdig påkledd og pakket.

Men jeg bor slik til at jeg har både t-bane og flere busslinjer fra sentrum og hjem, så det skal mye til at alt står samtidig. De dagene jeg vet det er kaos (det første snøfallet i Oslo feks, da blir det alltid kaos) beiner jeg fra jobb fordi jeg vet at det dom pleier å ta 20 minutter plutselig kan ta en time.

Hadde jeg vært avhengig av toglinje som var kjent for å ha en del stopp ville jeg alliert meg med noen foreldre i barnehagen. 

Anonymkode: 5bd65...c53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må jo finne en løsning, på en eller annen måte? 

Skal de barnehageansatte sitte igjen med ditt barn fordi noe skjer deg elelr du stadig blir for sen, så er dette noe de er lovpålagt å melde til barnevernet. Noen må da finnes? 

Anonymkode: 348f0...9ad

ÆRLIG talt, barnehagen ringer ikke barnevernet hvis mor står fast i trafikken og ikke rekker hente barnet innen stengetid en sjelden gang. Nå må dere vokse opp og slutte å dra barnevern-kortet HELE tiden, KG! 

Anonymkode: c6961...c79

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det skjedd tre ganger på fem år at jeg satt fast i trafikken og ikke kunne hente i bhg. Jeg ringte bhg alle tre gangene. Første gangen var ikke bestekompisen hentet enda, så da spurte bhg om de kunne ta med seg mitt barn hjem. Da hentet jeg han der. De andre to gangene var de nærmeste vennene hentet da jeg ringte. Da tok den ansatte, som bor ikke langt unna meg, med seg barnet hjem. 

I en krisesituasjon hjelper folk til, og det løser seg som regel alltid. Jeg anbefaler også at du ser hvem barnet ditt leker med i bhg, og prøver å bli kjent med foreldrene. Inviter de på besøk til dere, prøv å dra på besøk hjem til dem. Da blir terskelen lavere for å spørre hvis krisen oppstår. 

Anonymkode: f4057...960

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ÆRLIG talt, barnehagen ringer ikke barnevernet hvis mor står fast i trafikken og ikke rekker hente barnet innen stengetid en sjelden gang. Nå må dere vokse opp og slutte å dra barnevern-kortet HELE tiden, KG! 

Anonymkode: c6961...c79

Vedkommende skriver "stadig blir for den". I slike tilfeller kan de melde fra bekymring til barnevernet ja, og det er vel også det rette å gjøre. 

Anonymkode: f30e5...94a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen som sier at denne mora kan hente kun 20 minutter senere. Det kan være en time eller to. Og da blir det en annen utfordring for avdelingen og hele barnehagen. 

Anonymkode: 73297...44c

20 minutter var et eksempel fra hvordan det ble løst i barnehagen jeg jobber i. At du har et behov for å kverulere hjelper ts lite 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å spørre om når det er togkaos og hvor lenge det varer er litt som å spørre hvor langt er et tau. Det kan skje når som helst og bli enda litt mer kaos enn du tror. 

Du må vel bare alliere deg med andre foreldre om du ikke har noen andre å spørre. Ungen kan sikkert bli med en venn hjem i et knipetak.

Noen her nevnte gebyr på noen hundrelapper som konsekvens av for sen henting. Det er nå en ting. Men hvis bhg ikke får tak i foreldre eller familie så venter de ikke evig, de leverer ungen til barnevernsvakta. Jeg tror det er litt kjipere å hente barnet der enn å betale noen kroner.. 

Anonymkode: 7aa97...9f5

Du tror ikke ts har telefon så hun kan ringe og gi beskjed at det er krise, tog stans og jeg kan muligens komme litt sent ? Hun er ikke dum og tenker at de venter nok. Ts. Det er garantert ikke noe problem om det skulle bli togstans eller annet, da vil det mest sannsynlig kunne gjelde flere barn og en ansatt i barnehagen blir igjen. Det gjorde de i vår barnehage når mine gikk der. Kommunal barnehage. Tror det sto i kontrakt at det kom et gebyr på 250 pr.påbegynte kvarter forsinkelse. Den som har senvakt i barnehagen vet situasjoner kan oppstå, Og nei , de kontakter i BV om mor gir beskjed, da måtte det være graverende saker ellers.  Og uansett om noen tenker at de ansatte har et liv de også, ja det har de. Men i de fleste yrker kan det oppstå situasjoner hvor du må bli lenger på jobben. Sånn har nok de fleste opplevd, enten du har barn eller ikke,

Anonymkode: 175d4...215

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siden når da liksom? Det vanligste er at barnehagen ringer nærmeste pårørende. 

Anonymkode: 6a2de...913

Mange barnehager har som rutine å ringe barnevernsvakten som overtar ansvaret til foreldrene kommer

Anonymkode: f7fac...1c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det inn til oslo ts?

Jeg bodde på skedsmo og pendlet inn til oslo. Det var utrolig vanskelig og tregt, buss og tog samarbeidet sjeldent. Ofte stod jeg i 20 min å ventet på lysaker for å komme meg videre. Nå bor vi i bærum området, og det er mye raskere inn til byen. 

 

Ofte når vi tok kontakt med andre familier så var de også fanget i trafikken. Det var ofte at jeg feks hentet, og så tok med ungene på lekeplassen og ventet der på foreldrene. Kan være lurt å alliere seg med andre.

Anonymkode: 677c6...c29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du tror ikke ts har telefon så hun kan ringe og gi beskjed at det er krise, tog stans og jeg kan muligens komme litt sent ? Hun er ikke dum og tenker at de venter nok. Ts. Det er garantert ikke noe problem om det skulle bli togstans eller annet, da vil det mest sannsynlig kunne gjelde flere barn og en ansatt i barnehagen blir igjen. Det gjorde de i vår barnehage når mine gikk der. Kommunal barnehage. Tror det sto i kontrakt at det kom et gebyr på 250 pr.påbegynte kvarter forsinkelse. Den som har senvakt i barnehagen vet situasjoner kan oppstå, Og nei , de kontakter i BV om mor gir beskjed, da måtte det være graverende saker ellers.  Og uansett om noen tenker at de ansatte har et liv de også, ja det har de. Men i de fleste yrker kan det oppstå situasjoner hvor du må bli lenger på jobben. Sånn har nok de fleste opplevd, enten du har barn eller ikke,

Anonymkode: 175d4...215

Du misforstår, det er ikke snakk om å "melde til barnevernet" i den forstand, men at de kan finne på å levere barnet til barnevernsvakta så de kan ha ansvar for barnet frem til det blir hentet. Barnehageansatte har også et liv etter jobben, det er ikke sikkert de har mulighet til å jobbe uforutsett to timer ekstra en dag.

Om barnevernet setter i gang noe undersøkelser på eget initiativ i slike tilfeller vet jeg ikke, men hvis de ikke har fått noen andre meldinger tidligere vil jeg ikke tro det. 

Anonymkode: 7aa97...9f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslaget om å bli kjent med andre foreldre, naboer er også en mulighet. Vi har ikke familie her, og da barnet vårt skulle begynne i bhg skulle vi oppgi telefonnummer til noen de kunne ringe hvis de ikke fikk tak i oss. Spurte da et par naboer vi hadde snakket litt med, om de kunne stille opp i en eventuell krisesituasjon, og tilbød oss å gjøre det samme for dem. Null problem.

Senere flyttet det inn en alenemor ved siden av oss, og hun nevnte at hun vurderte å bytte jobb fordi hun risikerte å komme for sent til bhg av og til. Vipps så var det problemet løst, da det viste seg at barna våre gikk i samme bhg og jeg like gjerne kunne ta med begge.

Anonymkode: 64d29...390

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Støtter forslaget om å bli kjent med andre foreldre, naboer er også en mulighet. Vi har ikke familie her, og da barnet vårt skulle begynne i bhg skulle vi oppgi telefonnummer til noen de kunne ringe hvis de ikke fikk tak i oss. Spurte da et par naboer vi hadde snakket litt med, om de kunne stille opp i en eventuell krisesituasjon, og tilbød oss å gjøre det samme for dem. Null problem.

Senere flyttet det inn en alenemor ved siden av oss, og hun nevnte at hun vurderte å bytte jobb fordi hun risikerte å komme for sent til bhg av og til. Vipps så var det problemet løst, da det viste seg at barna våre gikk i samme bhg og jeg like gjerne kunne ta med begge.

Anonymkode: 64d29...390

Det var veldig snilt av deg ❤️

Anonymkode: 3155e...9a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativer du kan vurdere ts;

Andre foreldre (invister i å bli kjent med de andre fireldrene, spesielt dem som bor i nærheten)

Naboer/nabolag (gull verdt å kjenne nabolaget godt)

Ungdom som fast barnevakt (vi hadde to naboer, elsre søsken av andre barn i barnehagen som faste barnevakter. Den ene hentet fast i bhg en gang per uke)

Ansatte i barnehagen (kjenner flere som har brukt ansatte i barnehagen som privat barnevakt fast. Vi fikk også en gang en ansatt til å levere barnet hos en nabo en gang der var helt krise. Hun gikk forbi huset vårt på vei hjem til seg)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjære alenemødre og andre som har erfaring med denne problematikken❤️

Jeg bor i en by der jeg ikke har noe nettverk, barnet mitt skal snart begynne i bhg der og jeg skal tilbake til jobben min som er i Oslo, derfor lurte jeg på hvordan dere andre som ikke har noe nettverk i en by gjør det hvis dere uheldigvis ikke kan hente et barn innen barnehagetiden?

Og hvor ofte er det togstans i Oslo, og hvor lenge pleier det vanligvis å vare?

Anonymkode: 3155e...9a3

Foreslår at du prøver å finne deg en jobb der du bor. EN signalfeil, og du rekker ikke henting. Det tilfører et utrolig stressmoment i hverdagen. Gjorde dette i 10 år, men det var IKKE verdt det.

slå heller av på kravene ift jobb , og slik reduser du  hverdagsstresset med 90%- ca. 

Hjelper ikke med barnevakt; de blir syke, slutter etc etc. Du vil da få jevnlig problemer, og arbeidsgiver blir irritert på deg. Og aupair har ingen alenemor råd til- ytterst få ihvertfall. 

Nei, jobb med å finne en jobb der du bor. Du får sikkert ikke noe som er 100% innenfor ditt felt, men det må til.

anbefaler deg heller ikke en «mellomløsning» med å gå ned i prosent. Samme problemer (signalfeil, tekniske feil, innstilte tog etc), men i tillegg har du dårligere lønn, må gå tidligere fra jobb (får gjort mindre enn de andre), og stresser hit og dit for kort tid. 

 

Anonymkode: e6a0e...ef1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.7.2019 den 19.46, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke noen større forskjell på alenemødre og andre i denne situasjonen.

Anonymkode: cf575...dc9

 

Tuller du? Mener du at det ikke er forskjell på EN person som MÅ få rekket å hente barnet sitt, kontra to foreldre som kan bytte på, eller personer som ikke har forpliktelser etter arbeidstid? 

Du har tydeligvis ikke erfart det å være helt alene med barn nei..

Anonymkode: e6a0e...ef1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Tuller du? Mener du at det ikke er forskjell på EN person som MÅ få rekket å hente barnet sitt, kontra to foreldre som kan bytte på, eller personer som ikke har forpliktelser etter arbeidstid? 

Du har tydeligvis ikke erfart det å være helt alene med barn nei..

Anonymkode: e6a0e...ef1

Trenger ikke være noen forskjell nei, foreldrene kan jobbe i ulik avstand til barnehagen. Det er da ganske vanlig. Om jeg ikke skulle rekke hente pga banen står og jeg må knote med å finne en buss eller taxi i rushen så sliter vi, for mannen min jobber lenger unna og hadde ikke rukket frem han heller. Det har hendt 2 ganger at vi ikke har rukket frem før stengetid pga dette. Så det er en ganske reell problemstilling for foreldre generelt, ikke bare aleneforeldre. Det avhenger av avstand barnehage/jobb, om man er avhengig av tog eller annen kollektiv som plutselig kan stå stille og arbeidstider. Ikke om man er 1 forelder eller 2.

Anonymkode: f30e5...94a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 12.7.2019 den 13.05, AnonymBruker skrev:

Du misforstår, det er ikke snakk om å "melde til barnevernet" i den forstand, men at de kan finne på å levere barnet til barnevernsvakta så de kan ha ansvar for barnet frem til det blir hentet. Barnehageansatte har også et liv etter jobben, det er ikke sikkert de har mulighet til å jobbe uforutsett to timer ekstra en dag.

Om barnevernet setter i gang noe undersøkelser på eget initiativ i slike tilfeller vet jeg ikke, men hvis de ikke har fått noen andre meldinger tidligere vil jeg ikke tro det. 

Anonymkode: 7aa97...9f5

Nei de leverer ikke barnet til noen barnevernsvakta om ts melder ifra at hun er forsinket. Slutt å spre usannheter. Barnevernsvakta er ikke for barn som blir hentet sent fordi foreldrene er forsinket pga kollektiv trafikk. Tror du de er barnepassere inød ? Noen må faktisk jobbe den tiden ekstra som det tar mens foreldre kaster seg rundt. Dette er barnehagen klar over, ting kan oppstå. Du kan pålegge ansatte overtid og dette er en slik situasjon

Anonymkode: 175d4...215

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trenger ikke være noen forskjell nei, foreldrene kan jobbe i ulik avstand til barnehagen. Det er da ganske vanlig. Om jeg ikke skulle rekke hente pga banen står og jeg må knote med å finne en buss eller taxi i rushen så sliter vi, for mannen min jobber lenger unna og hadde ikke rukket frem han heller. Det har hendt 2 ganger at vi ikke har rukket frem før stengetid pga dette. Så det er en ganske reell problemstilling for foreldre generelt, ikke bare aleneforeldre. Det avhenger av avstand barnehage/jobb, om man er avhengig av tog eller annen kollektiv som plutselig kan stå stille og arbeidstider. Ikke om man er 1 forelder eller 2.

Anonymkode: f30e5...94a

Dere har jo dobbelt mulighet til å få det til da. Om den ene står fast, skal det mye til for at den andre er på det samme toget.

Det er ikke det samme, og kan ikke sammenliknes. Det er bare noe foreldre som bor sammen tror. Fortvilelsen ved at det ikke er NOEN andre å ringe når du står på en stasjon 50 min unna og det er 20 min til bhg ringer...vel, de som forstår , de forstår...

Anonymkode: e6a0e...ef1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagen STENGER mente jeg...

Anonymkode: e6a0e...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dere har jo dobbelt mulighet til å få det til da. Om den ene står fast, skal det mye til for at den andre er på det samme toget.

Det er ikke det samme, og kan ikke sammenliknes. Det er bare noe foreldre som bor sammen tror. Fortvilelsen ved at det ikke er NOEN andre å ringe når du står på en stasjon 50 min unna og det er 20 min til bhg ringer...vel, de som forstår , de forstår...

Anonymkode: e6a0e...ef1

Jo, det blir faktisk akkurat det samme for mange. Det hjelper ikke om jeg ringer mannen min om jeg står fast nei, for han jobber en lenger avstand unna barnehagen enn min jobb. Hva skal det hjelpe å ringe han da mener du? Han har ikke et jetfly stående. Så fortvilelsen er akkurat det samme. Her er det jeg som alltid henter pga fars reisevei til jobb og rushtrafikken, så vi har ingen dobbel mulighet til å få det til om noe skjer. Er neppe alene om det. 

Anonymkode: f30e5...94a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...