Gå til innhold

Alenemødre som ikke har noen til å hente i bhg hvis de ikke kan..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjære alenemødre og andre som har erfaring med denne problematikken❤️

Jeg bor i en by der jeg ikke har noe nettverk, barnet mitt skal snart begynne i bhg der og jeg skal tilbake til jobben min som er i Oslo, derfor lurte jeg på hvordan dere andre som ikke har noe nettverk i en by gjør det hvis dere uheldigvis ikke kan hente et barn innen barnehagetiden?

Og hvor ofte er det togstans i Oslo, og hvor lenge pleier det vanligvis å vare?

Anonymkode: 3155e...9a3

Du må jo finne en løsning, på en eller annen måte? 

Skal de barnehageansatte sitte igjen med ditt barn fordi noe skjer deg elelr du stadig blir for sen, så er dette noe de er lovpålagt å melde til barnevernet. Noen må da finnes? 

Anonymkode: 348f0...9ad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må nesten bare finne noen som du kan ha i bakhånd hvis det skulle skje. Se om du for tonen med noen av foreldrene i barnehagen hvis du ikke har noen andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går veldig fint å alliere seg med andre foreldre i bhg. Hendte jeg ringte to ganger til bhg også om jeg ble forsinket. Tror jeg måtte betale avgift en gang.

Anonymkode: a4f8a...c78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må jo finne en løsning, på en eller annen måte? 

Skal de barnehageansatte sitte igjen med ditt barn fordi noe skjer deg elelr du stadig blir for sen, så er dette noe de er lovpålagt å melde til barnevernet. Noen må da finnes? 

Anonymkode: 348f0...9ad

Ja det er derfor jeg skrev innlegget for å få tips og råd til hvordan løse det. Jeg lar ikke mitt barn bli igjen i bhg etter stengetid, det sier jo sitt, og det er heller ikke slik at jeg har planer om å komme forsent - sannsynligheten er veldig liten for det, men jeg vil uansett gardere meg for det.

ts

Anonymkode: 3155e...9a3

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må jo finne en løsning, på en eller annen måte? 

Skal de barnehageansatte sitte igjen med ditt barn fordi noe skjer deg elelr du stadig blir for sen, så er dette noe de er lovpålagt å melde til barnevernet. Noen må da finnes? 

Anonymkode: 348f0...9ad

Siden når da liksom? Det vanligste er at barnehagen ringer nærmeste pårørende. 

Anonymkode: 6a2de...913

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser at du har fått råd som jeg også ville gitt deg. 

Litt på siden, men hvorfor henvender du deg til kun alenemødre?  Det finnes jo masse alenefedre som har samme problemstillingen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Zienna skrev:

Leser at du har fått råd som jeg også ville gitt deg. 

Litt på siden, men hvorfor henvender du deg til kun alenemødre?  Det finnes jo masse alenefedre som har samme problemstillingen..

Tittelen var kanskje litt misvisende men hvis du leser HI så ser du at jeg skrev: "Kjære alenemødre og andre som har erfaring med denne problematikken".

Med andre ord så vil jeg høre fra alle som har vært i lignende situasjon.

ts

Anonymkode: 3155e...9a3

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra!  For dette er ikke bare et alenemor-problem, men et problem for alle de som ikke har et nettverk som kan stille opp. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Zienna skrev:

Bra!  For dette er ikke bare et alenemor-problem, men et problem for alle de som ikke har et nettverk som kan stille opp. 

Det er jeg fullstendig klar over, så det er uansett ikke noe som man trenger å diskutere her.

ts

Anonymkode: 3155e...9a3

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er derfor jeg skrev innlegget for å få tips og råd til hvordan løse det. Jeg lar ikke mitt barn bli igjen i bhg etter stengetid, det sier jo sitt, og det er heller ikke slik at jeg har planer om å komme forsent - sannsynligheten er veldig liten for det, men jeg vil uansett gardere meg for det.

ts

Anonymkode: 3155e...9a3

Og derfor, alle har en nabo, en bekjent, danner nettverk fra barselgrupper eller andre grupper og tørr å spørre en eller annen. Jeg aner ikke hvem du er eller hvilken bekjentskapskrets du har bygget. Men jeg nekter plent å tro at du er så alene at du ikke snakker med, hilser på eller kjenner noen du kan danne nettverk med og be om hjelp i en krisesituasjon. 

Og poenget mitt er nettopp dette, du er neppe totalt alene i verden, og ikke minst hvordan i huleste granskauen skal vi vite hvem du har på hols, snakke eller annet bekjentskapsnivå? 

Å ha barnehage nært jobben for å slippe å ha et mulig forsinket tog mellom er vel første bud for mange? 

Anonymkode: 348f0...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og derfor, alle har en nabo, en bekjent, danner nettverk fra barselgrupper eller andre grupper og tørr å spørre en eller annen. Jeg aner ikke hvem du er eller hvilken bekjentskapskrets du har bygget. Men jeg nekter plent å tro at du er så alene at du ikke snakker med, hilser på eller kjenner noen du kan danne nettverk med og be om hjelp i en krisesituasjon. 

Og poenget mitt er nettopp dette, du er neppe totalt alene i verden, og ikke minst hvordan i huleste granskauen skal vi vite hvem du har på hols, snakke eller annet bekjentskapsnivå? 

Å ha barnehage nært jobben for å slippe å ha et mulig forsinket tog mellom er vel første bud for mange? 

Anonymkode: 348f0...9ad

Kan du vennligst holde deg til det jeg spør om? Det er en god grunn til at ting er som de er og det ønsker jeg ikke å utlevere her.

ts

Anonymkode: 3155e...9a3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, minister-mio skrev:

Hør om barnehagen kan utvide åpningstiden den dagen det gjelder. 

Du vet at de som jobber i barnehagen ikke bor der? De har ogs ett liv utenom. De skal kan hende hente sine egne barn, har avtaler selv, og vel, som andre arbeidstakere vil hjem etter en arbeidsdag. Man kan ikke og skal ikke forvente at de skal holde barnehagen åpen lengre enn de normale åpningstidene.

Anonymkode: 73297...44c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å spørre om når det er togkaos og hvor lenge det varer er litt som å spørre hvor langt er et tau. Det kan skje når som helst og bli enda litt mer kaos enn du tror. 

Du må vel bare alliere deg med andre foreldre om du ikke har noen andre å spørre. Ungen kan sikkert bli med en venn hjem i et knipetak.

Noen her nevnte gebyr på noen hundrelapper som konsekvens av for sen henting. Det er nå en ting. Men hvis bhg ikke får tak i foreldre eller familie så venter de ikke evig, de leverer ungen til barnevernsvakta. Jeg tror det er litt kjipere å hente barnet der enn å betale noen kroner.. 

Anonymkode: 7aa97...9f5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du venner som kan hjelpe? Eller har du null nettverk? Jeg ville fått i ei fast bvakt, begynn allerede nå og bruk tid på å bli kjent før bhgstart. En 16 åring(ca) feks, som er vant til barn. Kanskje kjenner du noen som har ungdom i den alderen, hvis ikke kan du spørre etter dette på facebook?

Anonymkode: 05687...358

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at de som jobber i barnehagen ikke bor der? De har ogs ett liv utenom. De skal kan hende hente sine egne barn, har avtaler selv, og vel, som andre arbeidstakere vil hjem etter en arbeidsdag. Man kan ikke og skal ikke forvente at de skal holde barnehagen åpen lengre enn de normale åpningstidene.

Anonymkode: 73297...44c

Jeg har jobbet mange år i barnehage så jeg vet det. Jeg har vært med på å ha utvidet åpningstid ved tilfeller hvor aleneforsørgefe har hatt behov for det. Ansatte har da kunnet jobbe over. Det var planlagt og betalt så se fikk det nok til å gå opp med eventuellt egne barn som skulle hentes. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, minister-mio skrev:

Jeg har jobbet mange år i barnehage så jeg vet det. Jeg har vært med på å ha utvidet åpningstid ved tilfeller hvor aleneforsørgefe har hatt behov for det. Ansatte har da kunnet jobbe over. Det var planlagt og betalt så se fikk det nok til å gå opp med eventuellt egne barn som skulle hentes. 

Men det er vel sjeldent at barnehager har slike tilbud?

ts

Anonymkode: 3155e...9a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men det er vel sjeldent at barnehager har slike tilbud?

ts

Anonymkode: 3155e...9a3

Ekstremt sjelden. For det første så har de fleste barnehager ikke økonomi til å belønne en ansatt til å jobbe overtid.

For det andre så må det finnes ansatte som er villig til å jobbe overtid. 

Anonymkode: 73297...44c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ekstremt sjelden. For det første så har de fleste barnehager ikke økonomi til å belønne en ansatt til å jobbe overtid.

For det andre så må det finnes ansatte som er villig til å jobbe overtid. 

Anonymkode: 73297...44c

Man trenger ikke organisere det som overtid, men vakta kan begynne tjue minutter senere en dag. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en fortvilende situasjon å være i (jeg har vært det). Mitt beste tips er som flere har: god dialog med barnehagen og å prøve å skape relasjon med andre foreldre. Selv var jeg så heldig å ha naboer med barn i samme barnehage, og de reddet meg et par ganger når kjøreledningen hadde falt ned osv osv. 

Anonymkode: c83c3...64b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, minister-mio skrev:

Man trenger ikke organisere det som overtid, men vakta kan begynne tjue minutter senere en dag. 

Det er ingen som sier at denne mora kan hente kun 20 minutter senere. Det kan være en time eller to. Og da blir det en annen utfordring for avdelingen og hele barnehagen. 

Anonymkode: 73297...44c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...