Gå til innhold

Malama sine skrablerier

Malama

Anbefalte innlegg

Jeg har fått ny lege nå, grunnet flyttingen, og har vurdert en tur dit sånn fordi jeg føler at det er NOE som ikke stemmer...

Tenkte å ta det litt sånn mens jeg samtidig "klaget" over den veldig ustabile mens-syklusen, men så ser det ut til at kroppen min roter seg til å ha to relativt "normale" sykluser på rad for første gang, og da er det jo rart å klage over rotete syklus også, så jeg utsatte liksom å bestille legetimen i påvente av hva som skjer med syklusen da.

Bare rota meg til å lese den lista i dag, og syntes det var litt få punkter jeg kunne si "nei" på. Men om det ikke er stoffskriftet.... ja, jeg håper jo selvsagt at det ikke er det, så føler jeg likevl at det kanskje er NOE...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kom deg til legen, det er ikke noe å vente på! (Vet ikke om dere har tenkt på barn etter bryllupet, men isåfall er det nok lurt på få regulert stoffskiftet først om det er det som plager deg, så kom deg avgårde!)

*småstreng* ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikkje like greit å få sjekka den nye legen først som sist då? :)

Hehe, jo, det er vel det. Nye legen min, som jeg ikke vet mer om enn at han er mann, har et utenlandsk fornavn og et norsk etternavn, og jeg satser derfor på at han snakker greit norsk.

Kom deg til legen, det er ikke noe å vente på! (Vet ikke om dere har tenkt på barn etter bryllupet, men isåfall er det nok lurt på få regulert stoffskiftet først om det er det som plager deg, så kom deg avgårde!)

*småstreng* ;)

Jammen, jammen, legen min (hun jeg ikke likte) SA jo at det ikke er noe i veien med stoffskiftet mitt... Men bortsett fra det, så er det jo sikkert greit å få det regulert dersom det er feil helt uavhengig av når vi evt planlegger barn da... Så jeg får nok heller motivere meg med at det er bra for MEG enn for en fremtidig baby. JEG er her NÅ nemlig, og i så måte langt mer aktuell? (Men før eller siden skal vi jo ha barn også. Men ikke "før", så da blir det "siden")

Men, når du er så streng så... så kanskje jeg må rote meg avsted...

Endret av Malama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev tidligere idag, (forrige side regner jeg med) så vil leger ofte ta to prøver med litt tid i mellom for å se om det er stabilt eller ikke. Så derfor kan det være lurt å ta en ny prøve nå i tilfelle det er lavt. Uansett hva leger har funnet på blodprøver til meg ville de ikke gjøre noe før de fikk tatt en ny prøve som viste det samme.

Husk og ta blodprøven i god tid før du skal til legen slik at legen har fått svarene når du er der. I tilfelle det fortsatt er normale verdier på prøven din så har dere mulighet til å snakke om andre alternativer som kan gjøre at du ikke er i form. Kjedelig å ta prøvene mens du er der og så ikke få svaret før en uke etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var slik det ble gjort sist, altså at prøven ble tatt på legetimen, også fikk jeg svaret på telefonen noen dager sener, og følgelig ingen videre samtale om resultatet og evt annet som kunne feile meg.

Men jeg kan jo ikke bare møte opp på legekrontret og si "hei du, sykesøster, ta en blodpørve av meg, for jeg skal ha legetime neste uke..."

Sist ringte jeg legekontoret og ba om en time fordi jeg ville sjekke stoffskiftet, men da jeg kom til legen ante ikke hun hvorfor jeg var der, og jeg måtte gjenta at jeg lurte på stoffskiftet, og hun stilte litt spm om et par symptomer, og sa at hun kunne jo alltids ta en blodprøve, om det var det jeg ville. Endte opp med at jeg måtte komme tilbake neste dag og ta den faktsik, for jeg ble sittende så lenge på gangen og vente på at sykepleieren skulle ha tid til å ta prøven at da var klokka blitt så mye at de ikke ville rekke å få den ferdig "sentrifugert" før han som hentet prøvene og tok dem med til sykehuset for undersøkelse kom.

så jeg hadde legetime torsdag, prøver tok jeg fredag, og resultatet fikk jeg på telefon av sykepleierdama en formiddag uka etterpå.

Men, det var jo legen som skrev ut skjema og bestemte hvilken blodprøve som skulle tas, så jeg kan jo ikke få tatt prøven FØR jeg får den "rekvisisjonen", og det får jeg da vel ikke uten å ha vært til legen? (Dette er jo ikke en lege som kjenner meg og min historie akkurat, men en helt ny, fremmed lege...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, nå er jo jeg "stamgjest" på legesenteret mitt, så jeg forteller bare hvilke prøver jeg vil ta, og så fikser de det. Men skjønner de kanskje ikke gjør det om det er første gangen du er der. Kanskje du kan nevne det når du bestiller time at du vil få sjekket stoffskifte og be de få legen til å gjøre klart et blodprøveskjema slik at du kan stikke innom en uke før legetimen for å få tatt blodprøven? Jeg syns iallfall det er veldig greit å ha prøvesvarene når jeg kommer til legen slik at jeg får snakket med ham om de, framfor å ringe en uke etterpå og få svarene fra en legesekretær som ikke alltid har helt peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes lurt ut (men liksom så føles det så rart å be om å få sjekka stoffskiftet når jeg allerede HAR fått sjekka det i fjor, vel og merke av en annen lege da)

Men jeg kan vurdere det. spørre om det er mulig å få tatt blodprøven før legetimen, slik at jeg kan få snakka med legen om resultatet, eller evt hva annet som er galt med meg.

ELLER, gå til legen, og høre om han tror det er vits i å sjekke det, og be om NY time når resultatet foreligger? Siden en lege som aldri har sett meg før kanskje ikke er så interessert i å ta blodprøver av meg uten å ha snakka med meg om det er noen grunn til å ta dem?

Hmm... mye å tenke på.

for to legetimer på en ukes tid er jo litt dumt det også da, jeg mener, med jobb og sånn. Greit å be om fri for legen en gang, men en gang til uken etterpå? Da tror de vel at jeg er kjempesyk, eller så antar de at jeg er gravid (av en eller annen grunn anses det å bli forlova som en garanti for at jeg har tenkt å bli gravid, eller allerede er det? Jeg er forlova fordi jeg har sagt ja til å GIFTE meg med min elskede. Ikke fordi jeg skal ha barn med ham...) og denslags rykter har jeg jo ikke lyst til å spre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, da har jeg bidratt på dugnad. Det var jo ikke slitsomt, plabnta litt blomster og rydda/luka på lekeplassen. Dukka ikke opp noen andre fra mitt "tun" da, men det kom et par jenter på lekeplassen, og de hjalp mer enn gjerne til med både planting og luking, så vi jobba i en times tid, og så møtte vi de andre for litt kaker og kaffe/brud (brusen var cola, og kaffe drikker jeg heller ikke, så kake da for min del) Min kjære kom hjem omtrent når vi var ferdige, så han hjalp nå til med litt mr rydding, bar bort søpla og rydda opp etter oss, før han møtte meg nede hos de andre for å pra telitt, og så frøs vi inn igjen.

Vel, har da vært flink nok?

Nå må det strengt tatt sises, det er betalt dugnad da. Vi betaler inn penger over husleia hver måned som går til dugnad, så betales det tilbake i en liten timesats til de som dukker opp. Var jo ikke derfor jeg gjorde det da, men for å treffe noen andre (som ikke funka HELT, ettersom jeg jobba alene, bortsett fra jentene da)

Vel, jeghar da bidratt i det minste.

Og etter at jeg har hatt et møte medpresentasjon på jobb (gruer meg, har ikke hatt presentasjon i jobbsammenheng før!) i morgen, så skal etter planen jeg og Linn3c på kjolejakt :)

Nå får jeg vel se igjennom foilene mine og se om jeg får det til å bli en 20 minutters tale, uten å prate for fort som jeg ellers lett gjør... Huff...

Endret av Malama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det trengs.

Nå har jeg "øvd" sammen med min kjære. Han hade jo helt sånne rare spørsmål, som jeg ikke helt kunne svare på. det kommer jo av at han ikke bruker de systemene jeg bruker, men det gjør stort sett de som komme rpå møtet da, så jeg håper det går greit, elerls har vi også med en fra systemgruppen, som kan svre på de teknsike tingene der.

Jeg har lagt til et lysbilde (heldigvis har jeg sendt noe jobb hjem tidliger så jeg hadde noe å ta skerjmbilde av...) og endret litt på noe v teksten, pluss at jeg oppdaga at jeg hadde ulik skriftstørrelse på hver enkelt lysbilde da, så nå har jeg samkjørt den.

Jeghar ikke 20 minutters prat, men det kan lett blir det jeg kan snakke mye, mye mer (og det var noe vesentlig jeg glemte nå som jeg presenterte for min kjære da) Jeg skal lage meg notater i morgen tideig, dette begynenr ikke før halv ti.

Jaja, nå skal jeg se Grey's Anatomy, og så er det rett i seng. I morgen er det dusj før jobb (det liker jeg ikke, men det er meldt vedlig fint vær, og jeg vil ha rent hår til presentasjonen, samt kjolejakten på ettermiddagen) og jeg må finne frem litt pene klær, og ren bukse (denne har vært på dugnad...)

Det går vel bra, jeg skal jo bare snakke 20 minutter (inkludert spørsmål) og det er jo minst av alle (bortsett fra han som organiserer møtet, han bare ønsker velkommen, og svarer på eventuelle spørsmål vi andr ikke klarer...) de andre har langt mre de må si, så jeg får en "myk start" på dette livet...

Kan jeg poengtere at jeg er bar vikar, har jobbt med dette siden sommeren, og går på korte kontrakter "inntil stillingen blir besatt etter utlysning"...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trengs...

Det går vel bra, det er beregnet at jeg skal prate i 20 minutter. Det tok IKKE 20 minutter da jeg øvde i går, men det er jo inkl spm da, og jeg skal si litt mer enn det jeg sa i går (så nå har jeg skrevet stikkord for å huske...) Sitter og øver.

Og liker ikke dette.

Men det ordner seg vel.

forhåpentligvis finner jeg deg etterpå også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fløybaneinngangen er greit, men da må du gi meg et par minutter etter tre, for å gå dit, jeg kan ikke garantere at jeg er ferdig på slaget tre (men de andre må vel reise senest kvart over for å nå flyet sitt, så det er lagt opp til klokken tre) Jeg er jo på høyden, så det tar meg noen minutter å gå, men fløybaneinngangen skal bli.

(snartur innom her i lunsjen bare :) )

Snart min tur å snakke. Skulle egentlig være rett etter lusnj, men vi er på etterskudd...

Jaja, dette går vel bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...