Gå til innhold

Malama sine skrablerier

Malama

Anbefalte innlegg

Det er mandag.

Jeg har offisielt ferie.

Jeg har allerede blitt oppringt med spm fra jobb, sånn ca 3 timer inn i min ferie, offisielt sett :) Null problem, jeg la igjen mobilnummer for at de skulle kunne ringe meg, selvsagt.

Jeg skal være kjempeflink i dag. Opprinnelig var jo planen min litt sånn "leke husmor" på den rolige måten denne uka, et kvarter her og et kvarter der, og ha orden innen mamma og pappa kommer på lørdag ettermiddag (eller muuuuligens fredag kveld, men det er uansett lenge til) I stefet har jeg altså ednne muligheten at min bror kankje dukker opp, i så fall i morgen kveld eller onsdag morgen... Og det forskynner jo husarbeidet litt...

Så hittil i dag bestemte jeg meg for å styre etter "kriserengjøringen" til FlyLady, men med modereende unntak (Jeg HAR lov å vaske klær, for et kommer ikke besøk om to timer men om to dager, og jeg MÅ vaske klær ford jeg hr ikke vaskerom, men vaskemaskin og skittentøy på badet (og der flyter det over) og klestørk på stua, og derfor må jeg vaske i dag sånn at det er 1) Ryddigere på badet når klesvasken er under konroll 2) Ryddigere på stua når det ikke henger klær til tørk.

Jeg satte derfor på vaskemaskina (og har visst glemt å gjøre mer med den, det må jeg gjøre nå...)

Sånn, da er dagens første maskin kommet i trommelen, og dagens andre maskin er startet.

Jeg gikk løs med et kvarter på kjøkkenet, jeg vaska opp. Et kvarter på stua, jeg prøvde å finne igjen salongbordet, bar ut oppvask og litt sånn, et kvarter på do. Jeg trodde faktsik at do, et lite rom på 1 kvadrat, skulle være vasket på et kvarter, men det stemte ikke, med vaks av speil og vask og gulv og do og støvsuging og ut med søpla, ja, jeg vle ikke ferdig på det kvarteret. Et kvarter pause, og deretter et nytt kvarter på kjøkkent, mer oppvask, og tørke det fra første omgang. Nytt kvarter på stua, jeg samla sammen papirboss og gikk ut med alt som allerede var samla i eska vi samler denslags i. Her er enda mye mer rundtomkring, men festlig nok er de to blå papirbossspannene ute fulle, så jeg må gå til returpunktet med det. Det er greit nok, jeg skal dit uansett, med glass, det er ikke mer enn 5 minutter unna heldigvis. Det neste kvarteret på badet, så fikk jeg vaska ferdig på do og gått igang på badet, der jeg i alle fall rakk å vaske speilet og begynne å rydde på benken før kvarteret var omme, og jeg tok en utvidet pause, som har vart en time nå (med avbrudd for litt klesvask og en jobbtelefon da)

Så, nå er det nok på tide å fortsette med mer husarbeide.

Jeg hr lovet min samboer SYNLIG forskjell når han kommer hjem, og enn så lenge er det dessverre lite som synes, så det e rnok bare å fortsette, målrettet. Det er jo heldigvis mang timer til han kommer hjem da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjesta

Høres ikke ut som ferie det der, malama! :wink: Men du så deilig det er å få gjort sånt! :D

Blir inspirert til å gjøre husarbeid jeg også...men så er jeg syk. :-? Orker ikke å gjøre så mye. Så jeg håper inspirasjonen vedvarer til jeg blir frisk igjen! :wink:

Ha en fin ryddedag! :D

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... og der gikk to timer.... (mamma ringte)

Jaja, fortsatt litt tid igjen av dagen, men nå må jeg være flink og effektiv om det skal SYNES når min kjære kommer hjem.

I morgn kommer jeg til å bruke et par timer på en bytur (må kjøpe gave, sambo har bursdag denne uka) så innimellom er det effektivitet som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Malama

Lenge siden jeg har gitt tegn fra meg her. Synes du har vært flink, jeg. Klart det må synes når speil og annet er vasket på bad og toilett, og klær er vasket og oppvask tatt. Du har jo ferie også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg beskjeden om at min bror ikke kommer på feriebesøk idenne omgang likevel, og da har jeg helt til lørdag på å få orden her (da kommer mamma...) så da skal det nok gå bra :)

Det SYNEs ikke så ekstremt at speilene er vasket, de var da ikke såååå skitne, men gulvene jeg har vasket, de var skitne. Har nok en tendens til å støvsuge litt for mye, det er så enkelt, og vaske ikke så ofte... Og støvsugeren tar støv, men.. det blir jo ikke RENT!

Men siden vi ikke får besøk før på lørdag så stresser jeg ikke, men fortsetter litt etter litt, dag etter dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta

Jeg er også veldig glad i å bruke støvsugern...lenge mellom hver gang jeg vasker gulvet... :oops: Men jeg syns ikke det trengs så mye heller jeg da, det er jo ikke så veldig skittent de gangene jeg vasker det, i hvertfall ikke i stuene.

Litt etter litt, dag etter dag høres veldig fornuftig ut, malama! :tommelsmil:

Ha en god dag!

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du slipper å stresse med rydding og vasking, ikke noe hyggelig å stresse i ferien! Jeg får gjort ting ordentligere (sånn at det varer) når jeg har god tid. Synes det ser ut som du får gjort ting ordentlig uansett, men bedre tid skader vel ikke uansett.

Ønsker deg en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker at ferielatskapen brer seg... Jeg har ikke det minste yst til å sette igang med husarbeide helt enda...

Aller helst har jgr lyst til å krabbe til sengs igjen.

For nå har jeg jo GOOOOOOD TID på rydde... Min bror kommer ikke i kveld, ikkei morgen heller, og mine foredre kommer ikke før på lørdag.

Jeg får nok gjort mest når jeg har det kjempetravelt jeg, da jobber jeg. Når jeg har god tid, da sløver jeg. Og jeg HAR jo tross alt ferie!

I går laget jeg fin middag til min kjære. Ok, fin var den ikke, men det var et forsøk på tre-retters, som han jo spøkefult hadde bestilt (men hadde glemt det selv da...) Jeg har ikke for vaneå gjøre sånne ting, og det ble nok litt kjedelig. Jeg laga en enkel liten salat med skinke og pasta (makaroni, dette var jo en "liten salat", og jeg brukte cherrytomater i stedet for vanlige) som forrett, og det var faktsik godt. Det "dumme" er at vi skulle ha svinekoteletter og ris til middag, "hovedrett", og det vil jeg ha salat til" Så det ble litt mye salat da. Til dessert laga jeg det som forsøkte å bli rabarbrakompott, men den var litt tynn, og kunne sånnsett serveres som suppe også. Sambo spiste lydig opp, men han vil ikke ha mer av det... Det er slett ikke min favoritt heller, så jeg kommer neppe til å lage mer av det, men det ble jo mer enn til en liten dessert da, så der er mer i kjøleskapet, dessverre. (hvorofr laget jeg det da? Jo, vi haded rabarbra, som min elskede kjøpte på butikken, fordi han fikk så lyst på, men slett ikke SPISTE, så den havna i fryseren, og NOE måtte jeg jo gjøre med den...) Det er det beste min bror vet, så jeg tenkte han kunne spise det opp, men han kommer jo ikke likevel....

Nå merker jeg at jeg er faktsik trøtt, og denne ideen min om å stå opp og lage frokost før min kjære går på jobb, det er egentlig ikke så gøy lenger. Jeg får jo sove til sju, en time lenger enn ham (vel, først sløver han litt før han står opp, og så skal han dusje, det er nesten en time) men litt tidelig er det likevel. Fra helga av har vi begge ferie, litt lenger får vi vel sove da :)

Planen i dag er spisestua. (Jeg har liksom 4 rom igjen, bortsett fra soverommet, spisestua, stua, kjøkkenet og badet, og 4 dager igjen av uka...) Spisestua er klesrommet vårt, det er der vi tørker klær, legger sammen klær, og dessverre OPPBEVARER klær også... (Ja, denne sovesofaen som min bror likevel ikke skal sove på i natt står der) Klær støver...

I tillegg er spisestua det rommet vi kommer inn i fra gangen når man kommer inn i leilgheta, der legger vi gjerne fra oss ting, mye post og reklame (uvane, jeg vet) Og sambos bag nmed treningstøy, for han trente kke sit uke likvel, så den står visst og venter på om han skal gjøre det denne uka... :roll:

Også har vi lesekroken der, med bokhylle, go'stol (farfarstolen min (dvs, det har vært farfar sin stol, men jeg har arva den, på sett og vis)) som er full av tørre klær da... Pg et par tre kasser med tegneserier av ulike slag.

Så egenntlig har jeg mer enn nok å ta fatt på, men jeg føler for å sløve litt til enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pjuhh

Aner du hvor mye klær man får lagt samen på 15 minutter?

Jeg hadde allerede sløva i en halvtime når jeg oppdaga denne ordren da, men jeg reise meg med en gang og gikk igang med legge sammen klær. Jeg la sammen alt dt tørre, rene i farfarstolen, og henta håndklærna fra trommelen og la sammen dem også, og deretter plukka jeg ned noen sokker fra snora og la sammen dem også. Så bar jeg på plass sokkene men ikke det meste annet, for der hadde min samboer rett da jeg peka på stabelen hans i går "vi må rydde plass i klesskapet da" Og det skal vi gjøre, etter middag i dag tenkte jeg. Rydde plass i klesskapet. Så fant jeg ikke mer å legge samme (resten på snora må få henge litt til) og så satte jeg like godt på ei maskin til med klær da, og da var endelig 15 mintter gått!

Men siden jeg allerede HAR sløva, så har jeg klanskje ikke fortjent å sløve mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg aner, har prøvd selv :ler:

Siden du spør, så tror jeg kanskje du fortjener å sløve i 15 minutter?

Også kan du kanskje rydde plass i kleskapet til dine ting, så kan samboeren ordne med sine når han kommer hjem? :full av gode forslag:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min del av klesskapet er faktsik ikke så stor, og det er begrensa hvor mye som skal ryddes bort derfra. For å i det hele tatt holde min samboer inne på soverommet og RYDDE (lett å holde ham der til andre ting da) tror jeg nestn jeg må ta min del samtidig som han tar sin, senere i dag.

Hittil i dag har jeg hatt en slapp dag, men i går snakka jeg jo i telefonen i to timer, det har jeg ikke planer om i dag (vel, hvem vet, mamma ringer når mamma ringer, og da går tida fort...) så jeg skal nok få unna en del i dag også.

Nå har jeg nok sløva nok for en formiddag, det er på tide å komme aktivt igang. Vaskemaskina nærmer seg vl ferdig, og da er det på tide å gå igang med resten.

Det er tirsdag i dag, go tirsdag er uansett min "home blessing hour day", så det er vel bare å gå igang med det, så blir det gjort :) Aller først skal jeg likevel finne igjen gulvet på spisestua, slik at jeg kan få vaska det. Jeg har et lite mål om å vaske alle gulvene (kanskje med unntak av soverommet da) denne uka her. Jeg pleier somregel å støvsuge bare, men det trengs å vaskes av og til, og denne hjemmeuka mi passer jo fint til denslags, sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oki, skjønner at det ikke er så lurt å rydde i kleskapet da. Men hva med å re opp senga, og legge de pent bretta klærne i hauger der, klare til å legge inn i skapet? Da MÅ dere ta det før dere kan legge dere ;) Det er i alle fall mitt triks for å få unna hauger med klær som må brettes, de legges på senga når de er tørre, så må de brettes og legges på plass før vi kan legge oss. Da tar vi litt hver dag (tar max 5 minutter når vi gjør det sammen), og hoper seg aldri opp.

Dessuten vil det jo vises at du har rydda klær fra stua dersom de ligger klare på soverommet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mmm... mamma ringte visst i dag også. hun ringte først med et kjapt spørsmål, også hadde hun litt "dataproblemer". Jeg har av praktsike årsaker fått min bror til å sørge for at hun har samme mailprogram som meg, så da er det lettere å veilede henne over telefon. Og det gjorde vi idag også, men pc'n deres er det noe alvorig galt med, såden bruker en evihget fra man trykker til det skjer, så vi brukt TID på det ja. Også hang den seg helt og måtte restartes også da underveis... SÅ vi planla ferie, snakka om løst og fast innimellom tastetrykkene, og vips var halvannen time omme...

Og nå er jeg sulten. Men etter det, DA skal jeg gå ut med glass til returpunktet, og legge på nytt sengtøy (jeg har tatt det av... Det er i vaskemaskina nå) Og deretter gjøre som du sa, legge klærna på senga. Og støvsuge sovesofaen og lete frem og vaske gulvet :)

Men først er det på tide med lunsj....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ending i planene, det ble badet i stedet for spisestua.

Etter at jeg hadde værty så flink og legge sammen alle klærne ville jeg legge på plass håndklærne, men oppdaget at jeg har vasket for mye håndklær. Det er lett åvaske håndklær, de tromles. Tar ikke plass på tørkestativet. Og tar masse plass i skittentøyet, så det FRISTER å vaske dem. Men vi har ikke plass til alle tørre i skapet, så derfor måtte jeg rydde plass i den hvite "tøyhylla" vår (klarer ikke finne bilde av den på ikea lenger men det er som et åpent "skap" uten dør, med 5 hyller i, det er på hjul, og er laget i nylon (og metall da, for å hode den oppreist)) og den var så kjemperotete at jeg måtte rydde masse, og derved måtte jeg rydde i skapet under vasken også, for å putte noe av det jeg fant dit, og derved... ja, vips, så har jeg jo rydda halve badet, så da kan jeg likegodt vaske benken og dusjen og gulvet også.

Jeg er sent ute, sambo skulle etter planen jobbe til seks, men nå er dette jusert først til sju, deretter til "en de etter sju" så jeg skal nok få gjort meg ferdig der inne i dag, før han kommer hjem, men jeg krever ikke at han skal rydde klesskapet akkurat i dag da, siden han altså jobber til nærmere åtte, middagen er ikke spist opp før etter ni, og da aksla han få slappe av litt frem til leggetid. Det er tirsdag og frustrerte fruer også.. :)

fordi jeg sløva på formiddagen må jeg jobbe på ettermiddagen, i stedet for å sløve nå, slik jeg har lyst til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frokost, handle, bake, en kjapp bytur og deretter rydding. Fin plan, sant?

Brødet var mygla da jeg sto opp, så ingen frokost før handling. Måtte dusje før jeg kunne gå ut. Greit nok, dusjing, så handling, så frokost, så bake så kjapp bytur da?

Vel, nei, for butikken hadde ikke muffinsformer (og det trenger jeg for å bake muffins, som sambo skal ha med på jobb i morgen, sidne han har bursdag) og, vel, froksot fikk jeg da, så kjapp bytur, finne muffinsformer der og SÅ bake da.

Vel, ølr jeg kommer meg hjemmefra ringer de fra jobb, andre gang i lipet av de hittil tre feriedagene jeg har hatt. Noen papirer je visstnok skal ha fått i mai som trengs... Greit nok, jeg skal jo likevel til byen, kan stikke oppom der, tar få minutter dette.

Vel, det tok litt lenger tid, og når jeg først var der var det en annen sak... Jeg var på jobb i ca en time jeg. Så var det snartur innom jobben til min samboer med noe jeg skulle levere, og så handle gave, muffinsfromer og komme meg hjem.

Klokka er halv fire, om en time går han fra jobb, busser fort hjem, vi skal jo på fotballkamp. Muffinsene er klare til å stekes nå... (Måtte bare hvile en liiiiten gran mens røra drupper av vispene i mikseren)

Ja, dagen ble ikke helt som planlagt, og enda har jeg ikke rydda....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Minner meg veldig om en av mine vel planlagte dager, malama! :ler:

Det er ikke alltid det går som man har tenkt, men det er jo det som gjør livet spennende da! :wink:

Kanskje det blir tid til litt rydding i morra, vet du! :)

Ha det fint på fotballkamp!

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, litt tid til rydding i morgen, men i morgn må jeg også bake kake, i morgen er det selve bursdagen! OGså skal jeg visst hente en pc da, en laptop, men det BØR være relativt fort gjort...

Tipper det blir massiv rydding på fredag jeg, og siste finish på lørdag frem til mamma og pappa kommer...

Men vi må pakke også, og vet du? Jeg har ikke før i akkurat dette øyeblikk tenkt på PAKKING! Altså, for å pakke ned klær til sommerferie bør man ha rene KLÆR. Så hvorfor i all verden har jeg vasket håndklær og sengetøy denne uka? Joda, og bunadskjorte.... Vel, noe t-skjorter og tynne gensre også, og noe undertøy, men her må det en real innsats til, visstnok...

At det er mulig å ikke tenke på det....

Men nå må jeg pakke inn gaven til min samboer før han kommerhjem, og, pokker, lage kort!!!

Og han er her om under en time...

Jeg skal spise og skifte på meg også i løpet av den tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Eh, ja...klær er jo kjekt å ha med seg da... :sjenert: Bunadskjorta blir vel kanskje hjemme, men... :wink:

Fyttigrisen, blir nesten stressa av å lese her jeg, malama - skulle gjerne ha hjulpet deg litt hvis det hadde vært mulighet for det. :ler:

Og som sagt. Jeg kjenner meg så godt igjen at det nesten er en fryd - kan sitte foran pc'n jeg og ha de planene for alt jeg skal ha gjort før mannen kommer fra jobb - og så plutselig er det en halvtime til han kommer, og jeg har ikke en gang begynt på middagen. :klaske:

Noen dager er bare sånn.

Jeg håper kvelden blir litt mer som planlagt! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...