Gå til innhold

Malama sine skrablerier

Malama

Anbefalte innlegg

Kv elden er null planlagt.

Brann skal spille cupkamp mot Aalesund!

Vi skal se på, selvsagt.

'

Og brann bør vinne, for, ja, vel, cupfinale var kjempegøy, jeg vil en gang til :)

Men, ehh, jeg er Ålesundsjente, ikke noe gøy at Brann slår ut Aalesund da!

Så jeg blir slitt nedfor, uansett hvem som vinner.

Etter det har jeg ikke planlagt noe som helst i det hele tatt... Kanskje da kan jeg rydde? Eller sove...

Nei, jeg stresser faktisk ikke jeg da det ordner seg. Vi har da en del rene klær, det ornder seg.

Bunadskjorta skal jeg ikke ha med nei, den bare lå på stua og var rot i påvente av å bli vaska, så jeg vaska den... I går, når jeg trodde jeg skulle rydde stua, men endte opp med badet.

De fleste muffinsene ble i alle fall bra, noenvar for fulle og gled litt it av form, men de flest ble bra, de i de nye formene ble best (de var litt mindre og litt stivere enn de andre)

Men, jeg får fortsette med det de med kort og pakke jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner til planer som ryker. Men det er jo det som er litt fint med planer - de kan endres underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, planer kan endres, det har jeg ikke noe problem med. Dt er bare så irriterende når man ikke fikk gjort flere av de tinga man hadde tekt til, uansett rekkefølge.

Men det ordner seg.

Jeg heier nok aller mest på Brann, uansett, jeg er Brannsupporter. Jeg er Aalesundtilhenger, men Brannsupporter.

Vel, da blir det kvartfinale da.

Men nå... nå orker jeg ikke rydde enda jeg burde. Jeg er trøtt, og vil aller helst sove jeg, men det skal jeg jo ikke heeeeeelt enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble det mer rydding i dag?

Selv jobber jeg mest effektivt under press. Har jeg god tid, sløser jeg med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, i dag ble det meget minimalt med rydding.

I dag har mn elskede samboer bursdag, og jeg skulle lage kake. Han ønsket seg marsipankake med krem med jordbærsmak (ve, han ønsket seg marsipankake, og fyllet kom han frem til etter å ha fått en del alternativer)

Han fikk pakke da vi våkna, glad og fornøyd, og deretter massasje av stive muskler i bena, han strakk ikke ut etter fotballtreninga i går, fordi han hadde det så travelt med å komme seg il stadion for å se fotball...

Etter en enkel bursdagsfrokost kom han seg da på jobb, og jeg skulle komme igang med dagen. Jeg vaska først treningsklærna hans fra i går, de lukter surt nedi den baggen, og deretter skulle jeg handle.

Etter litt konferering med min mor (jeg har da vel aldri i mitt liv bakt en marsipankake før...) hadde jeg handlelista klar, og gikk til nærmeste butikk, som ikke hadde marspan oppdaga jeg! (Kiwi-butikken vår er irriterende ofte utsolgt for en av tinga på min handleliste) Dermed måtte jeg til en annen butikk, og det er lenger å gå, vips forsvatn en halvtime.

Så fikk jeg da laget kakerøre, og mens kakebunnen ble stekt fikk jeg tarr litt oppvask og dessuten fjernet hår på leggene, sånn at jeg kunne ikle meg skjørt (og en enkel kjole til middagen) uten å skjemmes.

Så mesn kaka avkjølte seg fikk jeg rydda litt og vaska opp enda mer, før jeg piska krem og fikk fyll i kaka, kjevla marspan (det er tungt, selv om marsipanen var myk nok, det var 25 grader på kjøkkenet) Akkurat de 25 gradene skulle vise seg å være et lite problem, andre omgang med fløte, den som skulle være bare et tynt lag under marsipanen, den SPRAKK! Helsigvis hadde jeg mer fløte da, så jeg slapp å handle enda en gang.

Så gikk min kjære ganske tidelig fra jobb, og kom hjem ca 5 minutter etter at jeg hadde pynta ferdig kaka (Jeg ble ganske så fornøyd da :) ) Vi tusla en litn tur i det fine været før jeg stekte biffmiddag, og etter ei lita pause ble det kake.

Synes den kaka har tatt hele dagen jeg. Jeg er nok ingen erfaren kakebaker, og jeg ringte mamma når jeg sto fast, men jeg fikk de da til, og den ble god!

Hvordan det kan ha seg at mamma fint baker flere kaker på en dag, lager desserter, og likevel rekker middagen også, når vi feiret bursdag hjemme, det er ikke godt å si...

Vel, i morgen, da er det rydding da, forpå lørdag kommer de. Vi har jo fått til en sakte bedring i løpet av uka, lite sløving, men det har vært mye ANNET de siste to dagene. Sambo snakka om å fornye sommergarderoba mi i morgen, men uansett skal jeg ha mang timer hjemme, uforstyrret, og da skal det nok bli rydda ferdig, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta

Wow - så flott at du har bakt marsipankake på egenhånd! :D Imponert jeg! Tror ikke jeg hadde orka å sette i gang med det en gang jeg...er ingen kløpper på kaker. Ikke liker jeg å bake heller, selvom jeg er glad i å smake! :ler:

Ostekake og til nød Kvikklunsj-kake, det er de jeg får til. Hvis jeg prøve meg på noe annet blir det sjelden vellykka. Og da blir jeg lei. Og så går det lenge til jeg baker neste gang. :wink:

Høres ut som en veldig fin bursdagsfeiring for samboern din.

Min har bursdag neste uke, men da får vi ikke feira fordi jeg jobber på kvelden. Det er litt trist da, liker å markere sånne dager jeg.

God fredag og god helg, malama! :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktsik slett ikke vanskelig å bake marsipankake, men for uerfarne kakebakere som meg, så tar det hele dagen da, med handling, baking, steking og pynting. Men den ble god :)

Nå i dag skal jeg være effektiv, ryddigemessig. Jeg spurte sambo om det var noe mer, sånn "i siste liten" han vil ha rent før ferien, og han svarte bare "alle klærna". Han var lit stressa da, sent ute. Han skal gi blod i dag, mellom 9 og 10.30, og hadde først tenkt å bare troppe opp der klokka ni, og gå på jobb etterpå, før han oppdaga at han haded ansvar for ett eller annet på jobb som han må være der og gjøre, som ikke er ferdig før litt over ni. Så da blir det først til sentrum, så til haukeland (vi bor ikke så langt fra haukeland) og så tilbake til byen. Men når han er ferdig på jobb i dag (når nå enn det måtte være, han må få "ferdig" alt mulig rart) så har han 14 dager FERIE!

Jeg har i alle fall starta vaskemaskina (som flylady sier vi ikke skal gjøre når det er "kriserydding", men jeg kombinerer det faktum at mamma kommer i morgen med at vi trenger rene klær til ferien, samt at badet for øyeblikket flyter litt over av skittentøy, så jeg vasker klær uansett!) og skal snart sette igang.

Selv om jeg vaska opp minst 3 ganger i går (blir mye oppvask av kakebaking) er det likevel ikke noe som tyder på det, kjøkkenet ser likevel ikke rent og pent ut, så en real kjøkkeninnsats, legge sammen og bort klær som er vaska de siste dagene, rydde av, støvsuge og vaske stuegulvene, ja og kjøkkengulvet også for den del, det står på programmet for i dag.

Det er vel bare å gå igang, men først må jeg ha frokost (Jeg var så trøtt og sambo så stressa/sent ute da han spiste frokost at jeg valgte å ikke spise sammen med ham, bare lage til mat til ham og sitte der sammen med ham)

Det er fredag. Det er juli, det er sol og det er straks ferie! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med alt husarbeidet i dag da! Det er kjedelig, men gud så deilig når det er gjort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare innom for å ønske deg en god helg. Blir skikkelig imponert over alle som gir seg i kast med baking av marsipankake. Jeg gjorde det en gang og jeg er usikker på om jeg kommer til å gjøre det igjen.

God helg!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer definitvivt til å gjøre det igjen.

Nå, altså, jeg HAR laga marsipankake før, men det er ei annerledes marsipankake, en av mine favorittkaker, i vår familie kalles den "den franske", fordi på oppskrifta mamma har står det "fransk rullekake med marispan"

Det er altså ei rullekake, og det å kjelve marsipan til en avlang firkant er litt lettere enn å kjevle den til en sirkel, det ER jo ei avlang pølse i utgangspunktet... Også pleier sambo å kjevle da, når tunge ting som marsipan eller pepperkake deig skal kjevles ut...

Men det gikk faktsik hel greit, antakelig fordi marsipane var esten smelta i varmen, og det var jo jeg også da.. Litt klissete ble den derfor når jeg skulle pynte med restene (Å farge marsipan med konditorfarge er ALLTID kliss da...)

Men kaka ble god den, og der er mye igjen (tross alt, vi er TO mennesker, vi spiser ikke ie hel kake...)

Men nå som min "frokost" snart er intatt (vel, hva kan man kalle nudler spist nærmere ti da...?) og jeg hører at vaskemaskina tar siste innspurt av sentrifuge, er det vel på tide å bli riktig effektiv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tida går fort!

Jeg er igang med dagens tredje vaskemaskin, mye klær å vaske fortsatt. Den dlen av arbeidet går greit.

Lagt sammen det som var tørt, må få inn i skap, men 75% av det tilhører min samboer, og der er ikke plass til det i hans del av skapet (som er større enn min del, min del er i alle fall også full) så han må ta en prioritering og fjere noe klær han ikke bruker... Så enn så lenge ligger dette på sofaen min bror jo slett ikke sover på (men mine foreldre skal kanskje gjøre det da i helga, så den skal tømmes og støvsuges etterhvert)

I all hovedsak holder jeg fortsatt på med min grundige kjøkkeninnsats. Jeg har vaska opp, den delen har jeg under kontroll, kjørt og tømt oppvaskmaskina. Rydde av og vaska begge benkene og komfyren og kjøkkenbordet. Kjøkkenbordet, det er ikke et bord vi spiser ved, det er et bord som bare står der, avlastning kan man si, vi har aldri spist der. Vi rydder ikke av det så vedlig ofte, det fyller seg omm med alt mulig oppå det. Og nå skal jeg til å ta løs UNDER det, og er litt lite frista. Det er noe som gjøres ikke mer enn et par ganger i året det, så der kommer sikkert frem en edderkopp, og jeg tusler barbent, det er jo så fint og varmt! Ja, jeg vet, å ryde under kjøkkenbordet et par ganger i året høres helt snål ut, men altså: bordet står inni et hjørne, vi spiser der aldri, oppå står det ting som kjøkkenredskap, havsalt og matvarer og plenty av ROT. Under står grillen, grillkull, tennveske, og der er et lager av plastposer, uendlig mange plastposer. Også så jeg at der av en eller annen grunn er en fotball... Who knows. Jeg skal ta frem, støvsuge, vaske, men det meste skal jo under der igjen også. Siden vi altså ikke er de som vasker så innmari ofte, så skjer dette ikke mange ganger i året. Vi pleier å vaske og støvsuge rundt.... :oops:

Når jeg har vaska gulvet og satt ting tilbake på plass tror jeg at jeg kan si meg ferdig med kjøkkenet.

Da skal jeg fortsette på stuene. Har nå pusla litt på dem før i dag også da, litt avveksling. Det er bedring, i alle fall på spisestua, dr skal jeg klare å få orden tror jeg. Denne stua, der finnes det ikke håp for at jeg kan rydde ferdig før sambo kommer hjem. For det første fordi så mye av det er hans! Denne pc-pulten er et kaos uten like, men det er 90% hans rot. Og min pult er for all del kaos den også, scrappepulten min med papirer, lim, utstyr og bilder i et herlig kaos...

Også "fikk" han en laptop i går. (altså, vel den er helt ny og kom levert i går, og han skal bruke den det neste halve året omtrent, men det er ikke hans, han disponerer den for en jobb han gjør) og den kom med pappekser, platposer og isopor som dessverre fortsatt ligger rundtomkring. Siden pc'n sikkert skal leveres tilbake inni dette om noen måneder kanskje, kan jeg jo ikke akkurat bare kaste det, men han må nesten organisere det selv så han vet hvor han har ting tror jeg. Men rot, det er det.

Huff, jaja, jeg får bare fortsette, litt til på kjøkkenet nå, så er det nytt rom, og jeg kan si meg ferig med noe

Vaskemaskina nærmer seg kanskje ferdig også etterhvert. Igjen.

Jeg må på butikken også på et eller annet tidspunkt, handle inn mat til helga, og litt annet småring vi trenger. Blir deiligå gå ut i fineværet, men jeg må få litt bedre kontroll. "Heldigvis" antar han dagen blir noe lenger enn kjernetiden. (Vel, kjernetida var over for en halvtime siden, og normaltiden er over om en halvitmes tid eller så.) Jeg får jobbe videre så det ser greit ut når han kommer, så fpr vi fortsette sammen i kveld og i morgen før de kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare EN edderkopp, og den var litn, og ikke under kjøkkenbordet men i helt andre deen av kjøkkenet.

Nå er kjøkkenet rent.

Må vente litt og la det tørke (litt våt mopp, men føler jeg må dt med de ugjenve flisene for at det skal bli vått overalt, og jeg føler ikke at det er rent om der ikke er tegn til at flisene er blitt våte...) og sette ting på plass igjen, men nå kan jeg gå igang med neste rom.

WEE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta

Vet du, Malama - i dag har vi hatt en tendens til å skrive innlegg samtidig i dagboka mi, og det har resultert i at jeg ved flere anledninger har postet uten å ha sett at du har postet...

Og så blir det en sånn "overse"-sak ut av det - men jeg gjør det ikke med vilje altså.

Det har bare klaffa sånn i dag.

Så at jeg gjorde det for ikke så lenge siden IGJEN - du skrev om shopping og at du fikk tusle inn i dagboka di og skrible om mindre fristende oppgaver. Og jeg kommenterte det ikke en gang...sa ikke så mye som hei.

Fordi jeg ikke så innlegget ditt før nå, rett og slett.

SÅNN. Måtte bare forklare det, selvom et i bunn og grunn kanskje er en bagatell. Godt å få sagt det, anyway.

:blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, vet du... jeg bekymrer meg ikke over denslags, så ikke tenk mere på det du :)

Hmm... jeg burde ikke sitte her. JEg må jo rydde. Og vakemaskina er ferdig, igjen... Je er sliten, lei og småsulten.

Og sambo er enda på jobb, stakkar. Men snart har han ferie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Du, vet du... jeg bekymrer meg ikke over denslags, så ikke tenk mere på det du :)

Det er bra - men jeg måtte bare kommentere det siden det har skjedd MANGE ganger i dag. :ler:

Vet du - snart skal dere ha ferie begge to - skjønner godt at du er både sliten, lei og småsulten, men snart blir det vel en ordning på alle de tre nevnte, tenker jeg. :)

God fredagskveld!

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke moro å rydde, selv om resultatet er til å bli fornøyd med.

Synes du er flink som ga deg i kast med marsipankake. Baking er ikke akkurat min greie, og marsipankake har jeg aldri gitt meg i kast med.

Siden det er fredag, ønsker jeg deg en god helg med hyggelig besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke moro å rydde, selv om resultatet er til å bli fornøyd med.

Synes du er flink som ga deg i kast med marsipankake. Baking er ikke akkurat min greie, og marsipankake har jeg aldri gitt meg i kast med.

Siden det er fredag, ønsker jeg deg en god helg med hyggelig besøk.

Jeg er IKKE fornøyd emd resultatet engang....

Jeg har hatt hele uka på å få orden på leiligheta, men jeg har ikke klart det (mye av onsdagen gikk bort i byen, og i går til kake, men likevel...)

Jeg har ryddig og ren gang, toalett, bad og kjøkken, men der stopper det. Stuene, de er ikke ryddige, nei :(

I dag har jeg ikke vært så effektiv som jeg burde, og jeg vet det. Sliten er jeg likeve, og nå ender det opp med at min kjære må hjelpe til, og det skulle ahn få slippe. Gitt blod i dag han, men han sier han tåler mer enn meg (jeg blir svimmel hver gang jeg resier meg den dagen jeg hr gitt blod jeg, og gjør minst mulig)

Men, det jeg er minst fornlyd med er at jeg FÅR ikke bort det som er mest rot på spisestua: Et digert klesstativ som bare MÅ stå der. Tre kasser med tegneserier som, vel, hvor ellers skal de stå om ikke på gulvet? Ellers er den stua ryddbar den, det er ikke så mye annet, men den klesvasken der okkuperer jo hele rommet :(

Og denne stua, der vet jeg ikke hvor jeg skal begynne engang. Joda, den er kontrollerbar om vi ser bort fra pultene, men uansett hva vi gjør er pultene såpass dominerende at det ser rotete ut så lenge de er rotete, og det ER de...

Jaja, vi har jo i kveld og i morgen (men en shoppingtur er planlagt på formiddagen, så jeg regner ikke med mange timer i morgen nei...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...