Gå til innhold

Den lille havfruen kanskje uten rødt hår :/

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Morsomt at når hovedrollen i en film er mørkhudet så er det alltid essensielt for historien. Men det er absolutt aldri det om personen er hvit. Da kan det alltid byttes om på. 

Anonymkode: 172b8...927

Hvordan mener du at Pocahontas hadde fungert med en hvit person i hovedrollen?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenk å bli så opprørt av fargen på en jente i en eventyrfilm 😂

Jeg tenker det er fint, blir flott for jenter og gutter med litt dypere hudfarge å se noen de kan identifisere seg med i en så stor produksjon.

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Morsomt at når hovedrollen i en film er mørkhudet så er det alltid essensielt for historien. Men det er absolutt aldri det om personen er hvit. Da kan det alltid byttes om på. 

Nei, egentlig er det ikke morsomt. Det forteller noe om hvor fundementalt problemet er.

Hva det egentlig forteller oss, er at alle filmer med generiske personer, filmes med hvite karakterer, mens andre etnisiteter og kultur karakterer kun brukes der man skal behandle kulturelle, stereotypiske eller historiske personer. 

Sett fra det perspektivet mener jeg Prinsessen og frosken var en hyggelig gest fra Disney. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Prøver du deg på en "rasisme mot hvite" her eller? Funker i så fall dårlig. Herregud for en sutrete gjeng.

Anonymkode: ae0a3...47b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Vær enig med meg eller så er du rasist

Slik er det en del argumenterer her inne.

Anonymkode: 9e184...583

• Liker 11
Skrevet

Synes faktisk de kan lage en ny film der prinsessen er mørkhudet, så kan de la Ariel være i fred. Så blir alle fornøyd 🙂 eller?

• Liker 7
Skrevet
58 minutter siden, Jimins skrev:

Hvordan mener du at Pocahontas hadde fungert med en hvit person i hovedrollen?

Pocahontas er en historisk figur og skal selvsagt aldri spilles av en hvit person, akkurat som Marie Curie aldri skal bli spilt av en mørk person, Man skal ikke forandre hudfarge eller kjønn på historisk karakterer som har eksistert.

Pocahontas er uansett en film som irriterer vette av meg på grunn av alle de historiske feilene som er i den, ja jeg vet det er en tegnefilm av Disney og ikke en historie dokumenter.  men jeg kan ikke la være og irritere meg over historiske feil. 

Den virkelige historien til Pocahontas er en tragisk historie og ikke slik den framstilles av Disney

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

En liten avsporing... Jeg blir aldri komfortabel med at Starbuck gikk fra mann til kvinne i nyinnspillingen av Battlestar Galactica heller. Selv om jeg isolert sett mener at det bør være mange sterke, kvinnelige heltinner. 

Selvsagt klar over at det ikke er det samme, men jeg er altså slik skrudd sammen at når det gjelder nyinnspilling av noe foretrekker jeg at man holder karakterene så tett opp til originalen som mulig - ellers kan man lage helt nye karakterer. Synes vel egentlig at «nyinnspillinger» generelt er litt tullete kanskje. Hva er vitsen egentlig... Man kan jo finne på noe nytt? 

Ellers... Ja til masse mørkhudede heltinner! 

Anonymkode: 9d956...7f3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere gamliser er ikke målgruppen så slutt å syt. Det er barna som er fremtiden så da er det flott at de ser helter og heltinner i alle hudfarger! 

Anonymkode: dd1fc...f87

det heter gamlinger ikke gamliser.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, smalls skrev:

Synes faktisk de kan lage en ny film der prinsessen er mørkhudet, så kan de la Ariel være i fred. Så blir alle fornøyd 🙂 eller?

Ja, det finnes nok masse flotte eventyr fra land hvor det er vanlig at man er mørkhudet. Skulle gjerne sett Disney filmatisere noen av disse. At man endrer utseendet på allerede etablerte karakterer, slik Disney gjør nå, synes jeg ikke noe om. Det er rett og slett bare trist! 

Anonymkode: 0c76a...855

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
På 4.7.2019 den 7.50, AnonymBruker skrev:

Jeg så nettopp nyheten over at de har funnet personen til å spille Ariel i den «live action» filmen de skal lage. 

Min første tanke gikk ikke direkte til hudfargen, men at hun kanskje ikke da kommer til å ha rødt hår 😭

Føler dette blir en liten «Black Hermione» ting igjen. For i teorien er jeg helt med JKRowling der at jeg elsker det, men at jeg samtidig har såpass sterke følelser for Emma Watson i rollen at det blir feil med noen som ser så totalt annerledes ut, og da «feil» ut.

Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg så Den lille havfruen som liten. Jeg hadde den på vhs, og den ble spile mange ganger! Jeg har så sinnsykt sterke minner til denne filmen, og ... ja jeg kjente at jeg ikke elsket tanken på å kanskje måtte ha en ikke rødhåret Ariel. Hun har selv postet et bilde med tegneseriefiguren med svart hår på twitter 😕 😭

https://www.google.no/amp/s/globalnews.ca/news/5457252/little-mermaid-halle-bailey-ariel/amp/

Jeg måtte nesten ta meg et google søk, og det finnes jo dem med mørkere hudfarger som har fint rødt hår. Jeg antar at det er farget (da jeg ikke vet om noen som ikke er kritt hvite som har rødt hår naturlig, finnes det? 🤔), men det så fint ut. Så jeg kan jo krysse fingrene å håpe på at de farger håret hennes og jeg kan få se en rødhåret Ariel.

Det er litt av et problem ja 😂 om dette er mine største bekymringer, har jeg et ganske godt liv 😂

Anonymkode: 2600d...db0

Jeg tror hun kan passe. Hun ser litt "fiskete" ut. Smale øyner og dreads. : )

Anonymkode: 828bc...8f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror hun kan passe. Hun ser litt "fiskete" ut. Smale øyner og dreads. : )

Anonymkode: 828bc...8f9

Jeg tviler ikke på at denne personen kommer til å gjøre en bra jobb. Jeg kommer til å se filmen, og like den. Men, håret er den store tingen jeg assosierer med Ariel, så om håret ikke er rødt, ja da kommer jeg til å sitte igjen med en liten skuffende følelse.

Ser mange her drar frem hudfargen. Jeg har ikke noe problem med den, tror jeg prøvde å få det frem i hovedinnlegget mitt og. Nå er jo ofte de med naturlig rødt hår veldig hvite av genetiske årsaker, men uansett så er ikke hudfargen det mest ikoniske med Ariel (for min del), det er det skikkelig røde håret, og kanskje og litt den grønne halen.

Noen delte et bilde av denne jenta med rødt hår, så jeg har nå et håp om å få kunne sett Ariel med rødt hår i denne filmen :) 

Anonymkode: 2600d...db0

Skrevet
4 timer siden, Jimins skrev:

Vet du hvorfor det er slik? Av 11 Disney-prinsesser, så er det kun en som er mørkhudet. Kun EN. Det er så få roller til mørkhudete fra før av, og vi blir aldri representert.

Du må også huske på at Tiana er en mørkhudet prinsesse. Det at hun er mørkhudet er essensiell til historien. Mens en havfrue er et mytologisk vesen, det spiller derfor ingen rolle hvilke rase Ariel har.

Det er to. Yasmin er også mørkhudet. Ikke svart men hun er ikke hvit heller. Vi har forøvrig også kun en asiatisk prinsesse. Så da burde vi hatt flere av de og. Nei. Kommer på vi har tre mørke prinsesser. Moana er og mørk

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 4.7.2019 den 13.22, Maleficenta skrev:

Hun var dansk i den originale teksten. Og på den tiden boka ble skrevet var det ikke mange svarte dansker

Det var vel ikke mange dansker som var halvt kvinne, halvt fisk heller.

Anonymkode: 0697d...e6f

• Liker 2
Skrevet
29 minutter siden, Maleficenta skrev:

Det er to. Yasmin er også mørkhudet. Ikke svart men hun er ikke hvit heller. Vi har forøvrig også kun en asiatisk prinsesse. Så da burde vi hatt flere av de og. Nei. Kommer på vi har tre mørke prinsesser. Moana er og mørk

Med mørkhudet mener jeg svart. Jasmin er arabisk, mens Moana er polynesisk.

Jasmin ble jo spilt av en skuespiller som er halvt engelsk og halvt indisk. Ingen ble opprørte av den grunn. Så hvorfor skal det være så stor sak når en karakter som er halvt fisk skal bli spilt av en mørkhudet?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Rart ikke folk reagerer når Kleopatra ble spilt av en hvit dame da...

Anonymkode: 4b8b3...b3f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Jimins skrev:

Med mørkhudet mener jeg svart. Jasmin er arabisk, mens Moana er polynesisk.

Jasmin ble jo spilt av en skuespiller som er halvt engelsk og halvt indisk. Ingen ble opprørte av den grunn. Så hvorfor skal det være så stor sak når en karakter som er halvt fisk skal bli spilt av en mørkhudet?

https://allthatsinteresting.com/princess-jasmine-actress-controversy

Ingen ble opprørte over det? Joda, mange ble opprørte! 

Anonymkode: 9d956...7f3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Valget som Disney har tatt ift Ariel har skapt eneromt debatt og reaksjoner. Hvofor skal alt være så politisk korrekt i dag liksom. Ariel er hvit og har rødt hår å blå øyner. Da burde Disney spiller på at og få det fram. Ariel kan ikke gå fra hvit til mørkhudet for at ord er rasisme ikke skal dukke opp. Til og med mørkhudene selv har reagert på at Ariel ikke blir spilt spilt av ei hvit kvinnelig skuespiller. Og når de mørkhudene begynner å sier sitt om saken, ja da burde Disney ta det til seg. For rasisme er jo nå mot de hvite. Og noen har gått så lang med og si at det er et hån mot barna som ikke får velge. Tiana er den eneste mørkhudete prinsessen i Disney, og da kunne dem heller ha valgt Halle til den rollen. Alså dem starter så bra med disse live filmene. Men så velger dem og skaper overskrift og unødvendig debatt. 

Anonymkode: fa386...221

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...