Gå til innhold

Hvorfor er det så få jenter som spiller tankespill som sjakk og poker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Poker er jo kjempegøy! Har spilt det i mange år. Det og quiz er min greie som jeg aldri blir lei. Lærte å spille sjakk og det har jeg null interesse for eller tålmodighet med. Skikkelig kjedelig for meg. Men jeg liker fine sjskkbrett og brikker. Visuelt vakkert. Og det er det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes sjakk er kjedelig(vanskelig), poker liker jeg i små doser.

Sjakk og poker vil jeg forresten betegne som puggespill, ikke tenkespill. 

 

Anonymkode: 976dc...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes sjakk er kjedelig(vanskelig), poker liker jeg i små doser.

Sjakk og poker vil jeg forresten betegne som puggespill, ikke tenkespill. 

 

Anonymkode: 976dc...53a

Kanskje du ikke skal legge noen betegnelser på ting du ikke forstår så mye av?

Anonymkode: bdf91...7ce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes sjakk er kjedelig(vanskelig), poker liker jeg i små doser.

Sjakk og poker vil jeg forresten betegne som puggespill, ikke tenkespill. 

 

Anonymkode: 976dc...53a

Man kan ikke pugge sjakk. Det er et strategispill. Du må se muligheter, samtidig som du hindrer motstanderen både i å komme i posisjon til å ta kongen, samt å se hva du planlegger å gjøre. Fordi om brikkene og brettet er det samme hver gang, kan man ikke pugge seg til en løsning, for hvert spill vil utvikle seg ulikt.

Jeg har en sønn som har problemer med konsentrasjonen på skolen. Men når han spiller sjakk, da har han fullt fokus. Så sjakk kan faktisk brukes til å øve opp konsentrasjonen hos barn og tenåringer med konsentrasjonsvansker.

Anonymkode: 6c325...7a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke pugge sjakk. Det er et strategispill. Du må se muligheter, samtidig som du hindrer motstanderen både i å komme i posisjon til å ta kongen, samt å se hva du planlegger å gjøre. Fordi om brikkene og brettet er det samme hver gang, kan man ikke pugge seg til en løsning, for hvert spill vil utvikle seg ulikt.

Jeg har en sønn som har problemer med konsentrasjonen på skolen. Men når han spiller sjakk, da har han fullt fokus. Så sjakk kan faktisk brukes til å øve opp konsentrasjonen hos barn og tenåringer med konsentrasjonsvansker.

Anonymkode: 6c325...7a1

Sier ikke at man ikke trenger konsentrasjon. Det er mye konsentrasjon som kreves. 

Har også en sønn som elsker sjakk, og ser at det brukes mye tid på å lære seg åpninger og avslutninger. Altså pugging. 

Samme med poker, statistikk og psykologi. 

Anonymkode: 976dc...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sier ikke at man ikke trenger konsentrasjon. Det er mye konsentrasjon som kreves. 

Har også en sønn som elsker sjakk, og ser at det brukes mye tid på å lære seg åpninger og avslutninger. Altså pugging. 

Samme med poker, statistikk og psykologi. 

Anonymkode: 976dc...53a

Det er kun på det aller høyeste nivå det pugges åpninger i noen særlig grad. Og selv for de så er åpningen vanligvis over etter rundt 10 trekk av et parti som gjerne har rundt 60 trekk. Pugge avslutninger er noe man mest gjør som nybegynner.

Anonymkode: bdf91...7ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, AnonymBruker said:

Er det kvinner de ikke liker, eller er det deg de ikke liker? I innlegget ditt så viser du den eneste kvinnen som føler seg mislikt. 

Anonymkode: 77ec6...efc

Jeg er hyggelig og vanligvis godt likt alle steder jeg er, så jeg tror ikke det er meg. De har gjort det samme med de andre kvinnene som har vært innom klubben de årene jeg har vært med, og jeg tror det er derfor de ikke blir værende.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var flink i sjakk som barn, spilte med min far. Men da jeg begynte å vinne som niåring ble det slutt på moroa. Er nå voksen og helt ute av trening, ble slått av en 7-åring i vår (hun er jente).

Anonymkode: 1608e...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 2.7.2019 den 10.16, AnonymBruker skrev:

Jeg var flink i sjakk som barn, spilte med min far. Men da jeg begynte å vinne som niåring ble det slutt på moroa. Er nå voksen og helt ute av trening, ble slått av en 7-åring i vår (hun er jente).

Anonymkode: 1608e...6cb

Hvis du ikke syntes det var moro når du kunne slå han, hvorfor fant du da ikke noen som var mye flinkere enn deg som du ikke kunne slå?

Anonymkode: 7b3c6...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 1.7.2019 den 22.29, AnonymBruker skrev:

Selvsagt er det forskjell på kjønnene, selv om vi forsøkes å hjernevaskede til å tro annerledes. Flere jenter liker disse spillene, men ikke nok til å ha det som fast aktivitet. Det er så mye tidspress og  ledig tid må vi bruke på å ta vare på figuren.. (Og barn, fritidsaktiviteter, venner, partner, hus, osv osv) menn har mer ledig tid siden kvinnen gjør mesteparten av dette. 

Anonymkode: 42735...b08

Dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i å spille poker, men ingen jeg kjenner liker å spille det. Da blir det Zynga poker på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi de ikke er smarte nok?

 

Poker og gambling er aldri smart, med mindre du er en av de få som klarer å vinne. De aller fleste vil tape penger og skaffe seg gjeld.

 

Anonymkode: c9d36...ce4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi at det viktigste for veldig mange mennesker er trynefaktor.
 
Det ser rett og slett ikke pent nok ut å tenke, menn blir ikke "pirret" når du tenker, og derfor gjør de alt for å få den lekne, flørtne, sexy tonen i gang
 
De sier at de trenger hjelp og samtidig gjør de det vanskeligere for deg.
 
For en kombinasjon. Menn finnes ikke. :P
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

Anonymkode: efa88...6a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.7.2019 den 22.19, AnonymBruker skrev:

I Norge er kun ca. 5% av medlemmene i landets sjakk-klubber jenter. Det er også veldig få jenter som spiller poker sammenlignet med gutter.  Hvorfor er det slik? Vi har jo liksom blitt opplært i at det ikke er noe forskjell på kjønnene...

 

Anonymkode: fef07...dc8

Jeg er ikke opplært til at det ikke er noen forskjell på kjønnene... Ingen jeg kjenner har heller blitt opplært i at det ikke er noen forskjell på kjønnene. 

Det jeg og de jeg kjenner derimot har blitt opplært til er at det ikke bør være noen forskjell i mulighetene til kjønnene. 

Altså at dersom en kvinne ønsker å spille sjakk eller poker så kan hun det. 

Svaret på spørsmålet ditt blir da: fordi de ikke har lyst 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva tror du skjer på jentefester om ikke strippepoker og putekrig i undertøyet? 

Anonymkode: ef391...7a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er pga the glass ceiling. Kvinner burde kvoteres inn i nm og vm så de blir minst 40%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Hva tror du skjer på jentefester om ikke strippepoker og putekrig i undertøyet? 

Anonymkode: ef391...7a2

Det stemmer nok.

Anonymkode: baaba...92b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.7.2019 den 9.50, AnonymBruker skrev:

Det er kun på det aller høyeste nivå det pugges åpninger i noen særlig grad. Og selv for de så er åpningen vanligvis over etter rundt 10 trekk av et parti som gjerne har rundt 60 trekk. Pugge avslutninger er noe man mest gjør som nybegynner.

Anonymkode: bdf91...7ce

Mulig du skal prøve å holde deg til fakta.

Anonymkode: ccf6b...9fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...