Gå til innhold

Hvorfor er det så få jenter som spiller tankespill som sjakk og poker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 11.8.2019 den 11.00, AnonymBruker skrev:

Poker og gambling er aldri smart, med mindre du er en av de få som klarer å vinne. De aller fleste vil tape penger og skaffe seg gjeld.

 

Anonymkode: c9d36...ce4

Så "smart" er altså situasjonsavhengig?

Anonymkode: ccf6b...9fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest #Rasshøl

Jeg kan i utgangspunktet spille poker, men det er mange år siden sist. Jeg kan også spille sjakk, men har ikke tålmodighet. Jeg syns det er artigere med Blackjack. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi ingen smart kvinne ville kastet bort hele livet sitt på å bli god i sjakk. Da ville hun heller ha holdt på med forskning eller lignende der man utretter noe og bidrar med noe konkret til sammfunnet.

Kvinner er mer idealiatiske enn menn, det er mer sannsynlig at en mann kan bli oppslukt av noe så meningsløst. Hvorfor? Fordi testosteron gjør at man er mer villig til å ta flere risikoer sånn at man får spredd sæden sin.

Man lever ikke godt av å være verdens 300 beste sjakkspiller, noe du kan ende opp med å være dersom du satser på sporten. 

Å være verdens 300 beste forsker, derimot, lever du veldig godt av og får utrettet mye.

Anonymkode: 6d843...fb4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Fordi ingen smart kvinne ville kastet bort hele livet sitt på å bli god i sjakk. Da ville hun heller ha holdt på med forskning eller lignende

Antar du er en mann som troller 😜

Akkurat forskning er vel noe menn er ekstremt mye bedre på.

Anonymkode: 9bd90...55f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å gud bedre nå igjen. TANKESPILL, åååååh, så flott. Man tenker jo ikke i noooe som helst annet spill. Jeg er en logisk og rasjonell mann lalalalalala stop trying so fucking hard :edie:

Anonymkode: 91f42...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.7.2019 den 22.19, AnonymBruker skrev:

I Norge er kun ca. 5% av medlemmene i landets sjakk-klubber jenter. Det er også veldig få jenter som spiller poker sammenlignet med gutter.  Hvorfor er det slik? Vi har jo liksom blitt opplært i at det ikke er noe forskjell på kjønnene...

 

Anonymkode: fef07...dc8

Vi er sikkert for dumme 

Anonymkode: d4937...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Vi er sikkert for dumme 

Anonymkode: d4937...5a4

Kvinner prioriterer barn, interiør og mote, ikke hobbies.

Anonymkode: baaba...92b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å spille sjakk. Men kjenner bare to andre som kan spille. Jeg tror det har endel med kjønnsroller å gjøre? Faren min oppdro meg og brødrene mine likt, jeg var en av gutta. Lærte at det var ingenting som var "jenteting" og "gutteting". Han lærte meg sjakk og dro meg med på typiske gutteaktiviteter. Som voksen har jeg typiske gutteinteresser. Jeg kjenner ingen som spiller poker men kunne tenke meg å lære det. Men da må man jo kjenne noen! 

Anonymkode: 2937e...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men er opptatt med å lese meg opp om Russland, post-sovjetiske stater og Kina. 

Spilte sjakk da jeg var 9. Gidder ikke lenger. 

Forøvrig veldig interiørinteressert. Det er jo nyttig. Alle har jo et hjem. 

Anonymkode: 90f41...06e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.7.2019 den 9.12, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke pugge sjakk. Det er et strategispill. Du må se muligheter, samtidig som du hindrer motstanderen både i å komme i posisjon til å ta kongen, samt å se hva du planlegger å gjøre. Fordi om brikkene og brettet er det samme hver gang, kan man ikke pugge seg til en løsning, for hvert spill vil utvikle seg ulikt.

Jeg har en sønn som har problemer med konsentrasjonen på skolen. Men når han spiller sjakk, da har han fullt fokus. Så sjakk kan faktisk brukes til å øve opp konsentrasjonen hos barn og tenåringer med konsentrasjonsvansker.

Anonymkode: 6c325...7a1

Dette kan muligens stemme i tiden hvor Paul Morphy var regjerende verdensmester i sjakk.

PaulmorphyHair.jpg

Han går ned i historien som en av de aller største sjakklegendene ved siden av Bobby Fischer, Karpov, Kasparov, Magnus Carlsen og Capablanca.

Paul Morphy sin storhetstid var rundt 1850 tallet, en tid hvor teoretisk sjakk nesten ikke var å oppdrive - en tid hvor man kunne være kreativ og uforutsigbar. En tid hvor det var intelligensen som avgjorde hvorvidt man vant eller ikke.

Dette fordi sjakk på dette tidspunktet ikke var et teoretisk fag slik det er idag, det fantes ingen bøker om åpnings strategier og sluttspill. Man kunne ikke pugge seg frem til en seier da de fleste strategier på det tidspunktet var udokumentert , man hadde bare sin egen kreativitet og intelligens til rådighet.

Dette er Bobbie Fischer som barn :

bobby-fischer-1959-007.jpg

Historien hans er en tragisk historie men jeg skal ikke gå altfor dypt inn i den, moren nærmest forlot Bobby og han erstattet den virkelige verden med sjakkverden. Siden han var en neve stor så leste han, så leste han mer, så leste han enda flere sjakk bøker. En gang ble han funnet hjemme alene sittende i sin egen urin med en sjakkbok i hånda mens kakkerlakker tuslet rundt han. 

Han var helt oppslukt av teoretisk sjakk. På det tidspunktet i historien (1960-tallet) så hadde teoretisk sjakk styrket seg siden Paul Morphy sin tid, men det var allikevel ikke helt altomfattende slik vi ser idag. 

Dette endret seg dog i Fischer sin levealder og han oppfant av den grunn en ny type sjakk som kalles Fischer Random Chess også kalt Chess960. I denne sjakkformen så blir alle brikker plassert helt tilfeldig, det vil altså av den grunn ikke være mulig å pugge seg til seier ved hjelp av teoribøker, men at man nå istedet måtte bruke intelligensen fremfor arbeidsminnet. Dessverre ble ikke denne nye formen for sjakk noe spesielt populær, for den hadde unektelig vært mer spennende enn klassisk sjakk å følge på fjernsynet.

Dette er noe han også tar for seg under dette intervjuet hvis du ser fra 01:00 og videre i videoen.

Han poengterer helt korrekt at sjakk nå dreier seg mer om forberedelser (pugging) og arbeidsminne kontra talent, kreativitet og intelligens slik det var på Paul Morphy sin tid.

Dette var noe han påpekte på 90-tallet, i en tid hvor jeg selv var en aktiv sjakkspiller i en junior-klubb. Jeg var med i en sjakkklubb fra jeg var 4 år til jeg var 16. En ting jeg kan si er at, det var MANGE bøker jeg måtte lese som pensum. Sjakk var blitt et teoretisk fag og ikke en arena for kreative nyoppdagelser, for omtrent alt var allerede oppdaget. Jeg har en stor eske med sjakkbøker i boden min fra den tiden.

Idag er dette problemet forsterket mange tusen ganger. Nå sitter alle å pugger seg frem de mest teoretisk korrekte trekkene, åpningene, motsvar og sluttspill ved hjelp av computere. Sjakk er blitt pugging, mer pugging og enda mer pugging. 

Magnus Carlsen har vært inne på dette mange ganger selv, at sjakken har blitt klinisk, steril og kirurgisk i takt med sjakk-computeres inntog. Alt dreier seg om forberedelser og pugging.

Det er en av grunnene til at jeg foretrekker å titte på bullet-chess, blitz fremfor klassisk sjakk - fordi man i de to førstnevnte ser trekk som ikke alltid følger det computeren vil de skal spille. Men selv her spiller Magnus som en robot, men han er et unikum da hans arbeidsminne er uten sidestykke.

Han har også fortalt noe om hvorfor så få kvinner spiller sjakk, han har observert selv at unge jenter som begynner i en sjakkklubb ofte blir isolert eller ertet. 

Det var noe jeg selv observerte som junior sjakk spiller i en sjakkklubb. Det var jenter med der men de sluttet raskt etter hån. Hver gang en gutt tapte mot en av jentene så samlet resten seg guttene rundt bordet å lo mens de øset ut kommentarer som "tapte du for ei jente? hahaha taper!" og lignende. Jentene ble ikke tatt på alvor og de ble ikke tatt seriøst, derfor så de kanskje ikke noe fremtid her å droppet ut.

Dette fenomenet går igjen verden over og dette har Judit Polgar også sagt mye om, hun kalles for sjakkens dronning. På sitt beste var hun rangert som nr 8 i verden med en ELO på litt over 2700. Hun er verdens første og eneste kvinne som har nådd den rangeringen.

Hun har beseiret giganter som Kasparov

hqdefault.jpg

Så hvorfor er det slik at det er så få kvinner som spiller sjakk?

Ifølge Magnus Carlsen : Fordi kvinner blir fryst ut i junior sjakklubber

Ifølge Judit Polgar : Fordi sjakktrenere i sjakklubber ikke tar jenter på alvor og derfor ikke gir dem adekvat opplæring/kompetanse. De få jentene som når igjennom nåløyet på egen maskin møter en annen utfordring, sponsorer vil ikke sponse de. De vil derfor ikke ha noen inntekt og har man ingen inntekt så må man finne seg en annen jobb, en jobb som vil ta fokus bort fra sjakken. Det siste elementet er graviditet. 

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, #Rasshøl skrev:

Jeg kan i utgangspunktet spille poker, men det er mange år siden sist. Jeg kan også spille sjakk, men har ikke tålmodighet. Jeg syns det er artigere med Blackjack. 

Kult 👍🏻

Anonymkode: 7770e...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kvinner prioriterer barn, interiør og mote, ikke hobbies.

Anonymkode: baaba...92b

Ok, i så fall er jeg en mann som er født i feil kropp, og for dum til å spille poker. Hverken barn, interiør og mote interesserer meg. 

Anonymkode: d4937...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjakk er typisk nerde-spill. Nerder er ofte menn. 

En må være litt enspora for å bli skikkelig god. Jeg vil påstå det er mer typisk for menn.

Kvinner har stereotypisk mange baller i luften. 

Kvinner er generalisert også mer opptatt av folk og hva som er ett menneske, menn av ting og systemer.

 

Anonymkode: 54427...a0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ok, i så fall er jeg en mann som er født i feil kropp, og for dum til å spille poker. Hverken barn, interiør og mote interesserer meg. 

Anonymkode: d4937...5a4

Det er forskjell på  individnivå og gruppenivå vet du.

Anonymkode: baaba...92b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sånn generelt, det er større forskjell innad i kjønnet enn det er mellom kjønnene. 

Anonymkode: d7aec...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Sånn generelt, det er større forskjell innad i kjønnet enn det er mellom kjønnene. 

Anonymkode: d7aec...bee

Det er det politisk korrekte svaret.

Anonymkode: baaba...92b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det politisk korrekte svaret.

Anonymkode: baaba...92b

Dårlig unnskyldning

Anonymkode: 0a499...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Dårlig unnskyldning

Anonymkode: 0a499...a21

Sånn er det bare.

Anonymkode: baaba...92b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...