Gå til innhold

Hvorfor er det så få jenter som spiller tankespill som sjakk og poker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I Norge er kun ca. 5% av medlemmene i landets sjakk-klubber jenter. Det er også veldig få jenter som spiller poker sammenlignet med gutter.  Hvorfor er det slik? Vi har jo liksom blitt opplært i at det ikke er noe forskjell på kjønnene...

 

Anonymkode: fef07...dc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

IDK... jeg elsker poker og vi har jentesklubb som spiller en gamg i mnd/annenhver mnd. Men var ikke lett å samle sammen nok folk:-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

I Norge er kun ca. 5% av medlemmene i landets sjakk-klubber jenter. Det er også veldig få jenter som spiller poker sammenlignet med gutter.  Hvorfor er det slik? Vi har jo liksom blitt opplært i at det ikke er noe forskjell på kjønnene...

 

Anonymkode: fef07...dc8

De blir holdt nede av patriarkatet.

Anonymkode: baaba...92b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det forskjell på kjønnene, selv om vi forsøkes å hjernevaskede til å tro annerledes. Flere jenter liker disse spillene, men ikke nok til å ha det som fast aktivitet. Det er så mye tidspress og  ledig tid må vi bruke på å ta vare på figuren.. (Og barn, fritidsaktiviteter, venner, partner, hus, osv osv) menn har mer ledig tid siden kvinnen gjør mesteparten av dette. 

Anonymkode: 42735...b08

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

De blir holdt nede av patriarkatet.

Hva er det for noe?

 

Anonymkode: fef07...dc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel man kan jo fint tøyse om patriarkatet. Sannheten er at jeg hadde interesse for realfag og sjakk. Men dette ble det ikke fokusert på når jeg var barn. Det ble fokusert veldig på hos min bror. Jeg fikk oppgaver/utfordringer som var tradisjonelle kvinneoppgaver. Jobber i dag i et kvinnedominert yrke. Har noen ganger undret meg om hvordan livet hadde vært om jeg ble født gutt. Holder i dag på med utdanning der jeg kan bruke matte, og det er så nydelig, helt glemt hvor gøy det var.

Anonymkode: 524e5...b67

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker said:

(Og barn, fritidsaktiviteter, venner, partner, hus, osv osv) menn har mer ledig tid siden kvinnen gjør mesteparten av dette. 

Sånn var det i gamle dager; det er ikke slik nå. Nå gjør menn og kvinner 50/50.

Anonymkode: fef07...dc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er dritkjedelig.

Anonymkode: 22387...fe8

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jenter/kvinner er ikke like smarte som menn, selv om matriarkatet prøver å framstille det annerledes. Hunkjønn er best egnet til å ta seg av ting som barn, matlaging og husstell, det er dette som tilfredstiller hjernene deres, der menn blir tilfredstilt av slike aktiviteter som får en til å tenke og reflektere. Kvinner kan også reflektere, men da over hvilken butikkkjede som har det beste bleietilbudet. 

Det at så få kvinner spiller sjakk/poker er bare at tegn på at kjønnene er forskjellige uansett hvor mye prøver å tenke at biologien ikke spiller inn, og ingenting kan endre på det. Kvinner gjør seg best på kjøkkenet og i senga. 

-----------------

Nå skrev jeg den dritten her, så slipper vi å vente på at noen andre gjør det 😄 Nei, dette var moro! 2 minutter for å komme med sånt oppgulp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn har nok en evne til å fokusere voldsomt på en ting, mens få damer har et slikt fokus. Langt fra alle menn er slik heller, men de mest begavede mennene er i en særstilling. Kvinner er nok mer allroundere, og litt mindre flink til mange forskjellige ting. Og har ikke evne og vilje til å sitte fordypet i noe i timesvis. Men er vel bra vi er forskjellige! Hadde alle vært som meg f.eks. hadde verden vært kjedelig

Anonymkode: 9bd90...55f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Fordi det er dritkjedelig.

Poker kan være langtekkelig, så absolutt. Men sjakk er jo som en helt ny verden av mønstre og muligheter.

Anonymkode: fef07...dc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn var det i gamle dager; det er ikke slik nå. Nå gjør menn og kvinner 50/50.

Anonymkode: fef07...dc8

Nei, dessverre..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Irja said:

Nei, dessverre..

Joda, menn og kvinner gjør i dag like mye husarbeid.

Anonymkode: fef07...dc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi slike konkurranser ubevisst oppfattes som en markør for hvor gode gener man har. Siden menn kan få mange flere barn enn kvinner er det mye viktigere for menn å stikke seg ut.

Anonymkode: 03407...96b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Norge er kun ca. 5% av medlemmene i landets sjakk-klubber jenter. Det er også veldig få jenter som spiller poker sammenlignet med gutter.  Hvorfor er det slik? Vi har jo liksom blitt opplært i at det ikke er noe forskjell på kjønnene...

.

Endret av MortenMinstelønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er ikke medlem av noen sjakklubb, men elsker å spilke sjakk når jeg får sjansen. De fleste jeg har møtt på som liker å spille, er menn. Vet ikke hvorfor det er slik. Sjakk er jo kjempegøy!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner liker ikke logikk.

Anonymkode: baaba...92b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde sjakklubb på skolen men alle jentene som prøvde å bli med ble mobbet rett ut igjen. Om det er normen andre steder også så er det ikke rart. 

Anonymkode: ba9e7...db2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, MortenMinstelønn said:

Kanskje fordi de vasker opp etter deg.. prikk,prikk.. Ta deg sammen, dustete tråd. Nettavisen trenger deg. Gå. Få opp ræva om du klarer. Er så lei sånne som deg.

Eh, hallo? Hva er problemet ditt? Jeg spør bare. Jeg er åpen for alle teorier.

Anonymkode: fef07...dc8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...