Gå til innhold

Hvorfor er det så få jenter som spiller tankespill som sjakk og poker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eh, hallo? Hva er problemet ditt? Jeg spør bare. Jeg er åpen for alle teorier.

Nei. Det var en uintelligent vei til svar. Men det er bare min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Menns og kvinners hjerner fungerer litt ulikt, så det kan kanskje ha noe med det å gjøre? For min egen del foretrekker jeg kunnskapsspill, quiz og Sudoku🙂 Synes både sjakk og poker er kjedelig, har ikke tålmodighet til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner gidder heller ikke bruke den tiden som skal til for å bli virkelig god i sjakk. De prioriterer heller barn og familie.

Anonymkode: baaba...92b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Kvinner gidder heller ikke bruke den tiden som skal til for å bli virkelig god i sjakk. De prioriterer heller barn og familie.

Anonymkode: baaba...92b

Hehe de kaster bort tida på barn og familie fremfor å spille sjakk! 

Anonymkode: 9bd90...55f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, menn og kvinner gjør i dag like mye husarbeid.

Anonymkode: fef07...dc8

Feil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen sannsynlig teori som støtter forskjell i intelligens mellom om kvinner og menn. Det finnes noen mellom "raser," men dit skal vi ikke. Virkelig. Det skal vi ikke. IQ er såpass nytt som "verktøy" til at vi virkelig forstår det hele bilde. Jeg hater å bli den mannlige feministen i rommet. For jeg er ingen feminist. Jeg er bare humanist. Men ble bare irritert av formuleringen i åpningsinnlegget. Jeg har roet meg og skal sove nå.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest commeilfaut
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I Norge er kun ca. 5% av medlemmene i landets sjakk-klubber jenter. Det er også veldig få jenter som spiller poker sammenlignet med gutter.  Hvorfor er det slik? Vi har jo liksom blitt opplært i at det ikke er noe forskjell på kjønnene...

Hadde man kunnet tatt på sjakkbrikkene klær, eller foretatt en liten oppussing av brett eller brikker under spillets gang er jeg ganske sikker på at kvinnelige spillere raskt ville vært i flertall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå driver jeg ikke med sjakk og poker, men driver med en annen hobby der jeg fort er eneste jenta på treninger. Jeg vet at mange jenter ikke gjør det jeg gjør rett og slett for at de ikke tør å være alene på det som jente og det skjønner jeg godt. Hadde ikke jeg kjent flertallet av mennene der jeg begynte med det og dermed følt meg trygg så hadde jeg nok ikke turt å troppe opp på trening. 

Jeg tror det sitter mange damer rundt om i landet som egentlig er interessert i ting som er mannsdominert, men at det er vanskelig å være alene kvinne og at de derfor ikke tør. 

Anonymkode: c6bef...0de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker said:

Hehe de kaster bort tida på barn og familie fremfor å spille sjakk! 

Anonymkode: 9bd90...55f

Ja, menn er ikke så interessert i det. De prioriterer andre ting. Samme grunn til at det er så få kvinnelige toppledere.

Anonymkode: baaba...92b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, MortenMinstelønn said:

Det finnes ingen sannsynlig teori som støtter forskjell i intelligens mellom om kvinner og menn. Det finnes noen mellom "raser," men dit skal vi ikke. Virkelig. Det skal vi ikke. IQ er såpass nytt som "verktøy" til at vi virkelig forstår det hele bilde. Jeg hater å bli den mannlige feministen i rommet. For jeg er ingen feminist. Jeg er bare humanist. Men ble bare irritert av formuleringen i åpningsinnlegget. Jeg har roet meg og skal sove nå.   

Snitt IQ er lik. Men menn har større spredning. Altså, det er flere veldig smarte menn, men også flere veldig dumme menn.

Anonymkode: baaba...92b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spilte sjakk på barneskolen. Lærte av ei tre år yngre venninne. 

Anonymkode: 90f41...06e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid likt sjakk, men miljøet i sjakklubbene jeg har vært med i har vært såpass guttete at jeg aldri helt har følt meg hjemme der. Det er en manneverden der damer blir holdt litt utenfor. Det er manneprat og mannehumor, og jeg merker at de helst vil beholde det sånn. Det er massevis av nerder som virker både redde for og skeptiske til damer. De snakker knapt med meg hvis ikke mannen min er der. Det er rart. Jeg blir vennlig og hyggelig mottatt som mor til en barnespiller, men når jeg spiller selv får jeg en kald skulder. Kanskje noen menn her kan forklare det der, for jeg forstår det ikke..?? Jeg er med fortsatt fordi jeg synes det er gøy å spille turneringer av og til (man får ikke spille uten medlemskap), men det gir meg ingenting å være med i klubb. Jeg skjønner godt at få damer føler dragning mot disse miljøene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest #Rasshøl

Jeg har aldri lært å spille noen av delene. Jeg vokste opp med tennis, basket, volleyball, mini golf, bowling, pingpong, gokart, spill konsoller, gameboy, hest og ridning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke jenter smarte nok, eller kan det være en dypere årsak? Kanskje det burde kvoteres jenter inn i sjakken eller noe?

Å ja, selvfølgelig. Jeg fant nettopp ut av dette. Grunnen til at det ikke er så mye jenter i sjakken, er sikkert fordi jenter blir for opptatt av mote, sminke, blogger og kardashians, når dem kommer i en viss alder. Dem blir altfor kroppsfiksert, til å følge med, og innvolvere seg i så mye annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok en del biologiske forskjeller som gjør at menn nok vil være dominerende innen sjakk og poker. Jenter er veldig intuitive da, så det kan kanskje gi dem en edge når det gjelder å lese vesentlig mannlige pokermotstandere, men dette er kun en hypotese, da menn og er selektert for å vurdere andre menn. Imidlertid, så må man ha gode matematiske egenskaper i bunn der menn nok har en edge, men det finnes mange gode kvinnelige pokerspillere, som Liv Boeree som er utdannet fysiker: 

Aylar har jo og vist at hun ikke kun er filthy, men og god rundt filten. 

Endret av oysterlover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, hind skrev:

Jeg har alltid likt sjakk, men miljøet i sjakklubbene jeg har vært med i har vært såpass guttete at jeg aldri helt har følt meg hjemme der. Det er en manneverden der damer blir holdt litt utenfor. Det er manneprat og mannehumor, og jeg merker at de helst vil beholde det sånn. Det er massevis av nerder som virker både redde for og skeptiske til damer. De snakker knapt med meg hvis ikke mannen min er der. Det er rart. Jeg blir vennlig og hyggelig mottatt som mor til en barnespiller, men når jeg spiller selv får jeg en kald skulder. Kanskje noen menn her kan forklare det der, for jeg forstår det ikke..?? Jeg er med fortsatt fordi jeg synes det er gøy å spille turneringer av og til (man får ikke spille uten medlemskap), men det gir meg ingenting å være med i klubb. Jeg skjønner godt at få damer føler dragning mot disse miljøene. 

Er det kvinner de ikke liker, eller er det deg de ikke liker? I innlegget ditt så viser du den eneste kvinnen som føler seg mislikt. 

Anonymkode: 77ec6...efc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Trenger ikke være rakettforsker for å forstå at menn og kvinner (I gjennomsnitt) har forskjellige typer intelligens og derfor dras mot forskjellige aktiviteter. Kvinners intelligens skinner gjennom i det sosiale og menns innteligens skinner gjennom i blant annet sjakk og IT.

Men da snakker jeg altså kun om i gjennomsnitt, det er ingenting som tilsier at vi ikke kan få en kvinnelig verdensmester i sjakk. Men sjansene er mindre fordi en færre andel av kvinner blir født med en "maskulin hjerne" av mangel på et bedre ord.

Anonymkode: bdf91...7ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånn var det i gamle dager; det er ikke slik nå. Nå gjør menn og kvinner 50/50.

Anonymkode: fef07...dc8

Nei. Det er så visst ikke 50/50.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Joda, menn og kvinner gjør i dag like mye husarbeid.

Anonymkode: fef07...dc8

Nei, de gjør ikke det. Hvilken planet lever du på?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn har en tendens til å være nedlatende når de skal lære kvinner noe. Husker dette fra da jeg ble med i en pokergruppe der jeg aldri hadde spilt poker. Et par av mannfolka der var veldig nedlatende og skulle gjøre narr om man stilte spørsmål, gjorde feil eller lignende. 

Jeg liker og spiller mye strategispill, men det har aldri blitt til at jeg spiller noe særlig med andre. 

Poker er greit i perioder, men blir raskt lei av det. Blir repitativt etter en stund, så er begrenset hvor ofte jeg gidder spille det

Sjakk er ikke min type spill, det er for ensidig og kjedelig. Det eneste man gjør er å se for seg hva man skal gjøre og hva den andre gjør. That's it, liksom. Ikke min greie. Jeg foretrekker spill der man har mange ulike handlinger som gir ressurser, bygger, saboterer, angriper, forsvarer osv. I sjakk gjør alle brikkene mer eller mindre det samme- de flytter rundt på brettet (bare på ulike måter)

Anonymkode: ab44f...d26

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...