Gå til innhold

Norges barnevernet må det gjøres noe med.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, det er du som er ignorant som stoler blindt på at bv gjør en god jobb uansett hva. Foreldrene tar alltid feil og mangler selvinnsikt, bv som er allvitende har alltid rett.

Anonymkode: a57ea...2b4

Hvor har jeg skrevet det du beskylder meg for? Hvor kommer dette i fra? Blir helt matt av nivået på diskusjonen her! 

Anonymkode: b55ae...e7e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken kompetanse mener du disse diplomatene har som gjør at de kan vurdere det norske barnevernet? Mener du at disse diplomatene har full innsikt i sakene? 

Anonymkode: b55ae...e7e

Seriøst? Vet du at diplomatenes arbeid inkluderer beskyttelse av sine statsborgere mot maktovergrep i landet de er bosatt i? Selvfølgelig har de i så fall full innsikt i sakene når de bidrar med hjelp, både diplomatisk og juridisk. Og de har nok mer av både kompetanse og utdannelse og erfaring enn de fleste barnevernsjenter med en latterlig norsk bachelor på 3 år. 

Anonymkode: c2fdc...8bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å "kjenne mange som har hatt med barnevernet å gjøre" er aldri en god argumentasjon for noe. Si du kjenner 10 personer som har vært innblandet. Det er under 1% av f.eks hvis 3000 barn er involvert med BV i året. Altså, ikke et tegn på at det dine bekjente har opplevd er vanlig/standard. Hold dere heller til statistikker og juss om dere skal diskutere noe så seriøst som barnevernet og det orgasisjonelle aspektet med det, eller risiker å høres ut som en idiot som bare sprer unødvendige anekdoter.

Anonymkode: 38171...da3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har jeg skrevet det du beskylder meg for? Hvor kommer dette i fra? Blir helt matt av nivået på diskusjonen her! 

Anonymkode: b55ae...e7e

Du nekter jo for at bv gjør noe feil, gjør du ikke?

Anonymkode: a57ea...2b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken kompetanse er det bv har som gjør at alt de gjør er rett? Det virker som om du tror at folk som jobber i bv er en homogen gruppe.

Anonymkode: a57ea...2b4

Hva i all verden har dette med spørsmålet mitt å gjøre? Du påstår at diplomater har kompetanse nok til å uttale seg at BV i Norge er helt loco og jeg spør deg om hvilken kompetanse og hvilken innsikt de har i sakene, og dette er svaret ditt? 

Og hvor skriver jeg at BV gjør alt rett? 

 

Anonymkode: b55ae...e7e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva i all verden har dette med spørsmålet mitt å gjøre? Du påstår at diplomater har kompetanse nok til å uttale seg at BV i Norge er helt loco og jeg spør deg om hvilken kompetanse og hvilken innsikt de har i sakene, og dette er svaret ditt? 

Og hvor skriver jeg at BV gjør alt rett? 

 

Anonymkode: b55ae...e7e

Answering the wrong person, dude...

Anonymkode: c2fdc...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du nekter jo for at bv gjør noe feil, gjør du ikke?

Anonymkode: a57ea...2b4

Hvor gjør jeg det? Vil gjerne at du linker til det siden du fortsetter å komme med denne påstanden! 

Anonymkode: b55ae...e7e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gjør jeg det? Vil gjerne at du linker til det siden du fortsetter å komme med denne påstanden! 

Anonymkode: b55ae...e7e

Du kritiserer alle som kommer med kritikk mot bv i denne tråden. Alt som skriver avfeier du. Se gjennom dine egne innlegg hvis du vil ha det inn med teskje, det er ingen andre som skal gjøre den jobben for deg.

Anonymkode: a57ea...2b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kritiserer alle som kommer med kritikk mot bv i denne tråden. Alt som skriver avfeier du. Se gjennom dine egne innlegg hvis du vil ha det inn med teskje, det er ingen andre som skal gjøre den jobben for deg.

Anonymkode: a57ea...2b4

Hva er det du prater om? Jeg kom inn i tråden for 2 minutter siden, og har stilt noen spørsmål! Har da virkelig ikke avfeid noe som helst! Skjerp deg!

Og når du kommer med en slik påstand er det selvfølgelig du som må bevise det! Men det klarte du ikje, svar nok for meg! 

Anonymkode: b55ae...e7e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva er det du prater om? Jeg kom inn i tråden for 2 minutter siden, og har stilt noen spørsmål! Har da virkelig ikke avfeid noe som helst! Skjerp deg!

Og når du kommer med en slik påstand er det selvfølgelig du som må bevise det! Men det klarte du ikje, svar nok for meg! 

Anonymkode: b55ae...e7e

Jeg tror nok at det er deg som bør skjerpe seg. Du  sjekker jo ikke engang hvem du skriver til. Det er ikke så vanskelig. Tips! Se på "Anonymkode" i slutten av innleggene. ;)

Anonymkode: c2fdc...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror nok at det er deg som bør skjerpe seg. Du  sjekker jo ikke engang hvem du skriver til. Det er ikke så vanskelig. Tips! Se på "Anonymkode" i slutten av innleggene. ;)

Anonymkode: c2fdc...8bc

Nei? Jeg ser jeg skrev feil første gang, men det med skjerp deg handlet om påstander mot meg som ikke er riktige, og det er henvendt til rett anonym! Jeg vet godt om anonymkodene😉

Anonymkode: b55ae...e7e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, wintergirl skrev:

 

Seriøst! Skjerp dere. Der der er rett og slett arroganse! 

Hvorfor er det arrogant og påstå at å bli utsatt for omsorgssvikt kan føre til problemer senere i livet? 

Og hvorfor i alle dager skal jeg skjerpe meg fordi jeg påstår dette? I motsetning til mange andre her inne har ikke jeg verken forsvart eller forkastet bvt. Jeg har skrevet at det er vanskelig fordi det finnes råtne egg, men det er fryktelig vanskelig å skille klinten dra hveten. Og så har jeg senere skrevet at barn under barnevernet gjerne har til felles at de er utsatt for omsorgssvikt, og at det kanskje kan føre til problemer senere i livet. 

Og så blir jeg kalt arrogant og bedt om å skjerpe meg? En sånn diskusjon gidder ikke jeg bidra mer i hvertfall. 

Minste man kan gjøre om man er uenig er hvertfall å diskutere sak fremfor person. 

Anonymkode: b6e8f...174

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener at diplomater som arbeider på ambassader og får samtaler fra sine fortvilte statsborgere daglig ikke vet noen ting? Du vet bedre? Jeg kan med egen erfaring også bekrefte at diskriminasjon spiller en stor rolle i barnevernssaker.

Anonymkode: c2fdc...8bc

Ikke dra opp diskriminering. Det er ikke det det er snakk om. Det er mange foreldre som ikke vet at det er ulovlig å bruke vold mot barna i oppdragerøyemed og da er det på sin plass at bv tyr til strakstiltak. Hadde disse foreldrene blitt informert om at å slå er ulovlig her i landet, hadde det blitt færre omsorgsovertakelser også.

Anonymkode: 4d99f...cbe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner MANGE barnevernsbarn. Alle disse ble tatt fra foreldrene i ung alder. 

Vet du hva de alle har til felles nå? 

Det har gått direkte til helvete. Ja, de fikk kanskje "hjelp" på institusjonen, fosterhjem, men da i teorien, burde disse menneskene være ressurssterke og klare seg OK, med tanke på at barnevernet brøyt inn i grevens tid. Nei? 

Her snakker vi alvorlige psykiske sykdommer, til rusmisbruk, fullstendig isolasjon, kriminalitet. Folk flyttet med flere problemer en de hadde da de kom inn. Kjenner en person som har en såkalt solskinnshistorie, og selv den personen har MYE h*n kunne tatt barnevernet og institusjonen på. Kjenner flere som ønsker og skal gå til sak.

Hvorfor tror dere at barnevernet vet best? Greit at de har endel kompetanse, og kan endel om barn og oppdragelse, MEN hvis dette er resultatet, av barnevernets innblandinger.. altså, ett faktisk resultat. Jeg kan desverre ikke skrive for mye detaljer pga frykt for å bli gjenkjent eller at noen andre skal bli gjenkjent, men er det noen historier det er verdt å høre på så er det alle historiene til DAGENS OG GÅRSDAGENS barnevernsbarn. Selv 40 år tilbake i tid var det GRUSOMME tilstander i barnevernet, og folk kan IDAG søke erstatning for noe som skjedde for MANGE år siden. 

Mener dere virkelig at man ikke skal kaste lys på feil behandlingen? Det er jo eneste måte å forbedre ting på. 

Hvis dere VIRKELIG bryr dere om barnas beste, så er dere KRITISKE til barnevernet. Ellers så bryr du deg faktisk ikke om barna, som dere så pent påstår at dere gjør. 

Mange ble ikke tatt når de skulle, mange ble tatt når de ikke skulle, mange ble tatt for sent. Det er mye positivt, og negativt 

Spørstmålet er om alle avgjørelsene til barnevernet er rett, eller ikke. Hva er logikken å plassere ett "problembarn" sammen med 10 andre "problembarn"? Tro meg, man blir påvirket i alle retninger. For ikke å snakke om hvordan de brukte å "balansere" husene med forskjellige problematikker på samme hus. Logikken var at en rolig ungdom skulle roe ned en hissig undom, og vice versa. 

HVIS DERE VIRKELIG BRYR DERE, SÅ ER DERE KRITISKE OG STILLER SPØRSTMÅL TIL BV! DET ER IKKE DET SAMME SOM Å VÆRE IMOT ET BV! 

De sender tross alt barna sine til lovbrytende fosterhjem og institusjoner. 

Anonymkode: 1033a...414

Men det er jo mange av disse som har vært utsatt for grov omsorgssvikt i hjemmene de er født i. Kanskje i mange år. Man kan få alvorlige skader av dette både på følelser og atferd og selvsagt kan ikke et fosterhjem, psykolog eller noen nødvendigvis klare å rette opp i dette. Synes ikke det er riktig å legge alt som går galt senere i livet på barnevernet. Så skal man som du sier sikkert være kritiske til alle offentlige instanser med såpass mye makt. Men det er en kjempeviktig jobb de også gjør for mange barn. 

Anonymkode: 38d2a...ab4

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

En annen ting de har til felles er vel at det har skjedd noe i hjemmet som ga bvt grunn til å ta barna fra foreldrene. Kanskje nettopp dette også er noe av årsaken til at det har gått uheldig?

 

Anonymkode: b6e8f...174

Det er mye mulig, men hvis du tror alt man opplever på en institusjon eller i ett fosterhjem ikke er traumatiserende, så tar du feil. Bli tatt fra foreldrene osv. Det har jo uansett ikke hjulpet? Kanskje de faktisk hadde vært bedre og ikke bli stemplet som ett "problembarn" ?

Anonymkode: 1033a...414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Men det er jo mange av disse som har vært utsatt for grov omsorgssvikt i hjemmene de er født i. Kanskje i mange år. Man kan få alvorlige skader av dette både på følelser og atferd og selvsagt kan ikke et fosterhjem, psykolog eller noen nødvendigvis klare å rette opp i dette. Synes ikke det er riktig å legge alt som går galt senere i livet på barnevernet. Så skal man som du sier sikkert være kritiske til alle offentlige instanser med såpass mye makt. Men det er en kjempeviktig jobb de også gjør for mange barn. 

Anonymkode: 38d2a...ab4

Som sakt, er ikke imot ett barnevern, men mye av "behandlingene" tror jeg ikke er så mye behandling. Og trygge rammer er det heller ikke alltid. De ansatte på institusjonene kan også diskuteres fra A til Å. Mye kriminelle som får jobb, VELDIG unge mennesker som ikke har peiling og generelt ufaglærte "miljøarbeidere".  Tro meg, det tar skader. Vet at mange har hatt en tøff fortid, men fosterhjem/institusjon er faktisk ikke alltid løsningen. I mange tilfeller vil jeg tro.

Anonymkode: 1033a...414

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det arrogant og påstå at å bli utsatt for omsorgssvikt kan føre til problemer senere i livet? 

Og hvorfor i alle dager skal jeg skjerpe meg fordi jeg påstår dette? I motsetning til mange andre her inne har ikke jeg verken forsvart eller forkastet bvt. Jeg har skrevet at det er vanskelig fordi det finnes råtne egg, men det er fryktelig vanskelig å skille klinten dra hveten. Og så har jeg senere skrevet at barn under barnevernet gjerne har til felles at de er utsatt for omsorgssvikt, og at det kanskje kan føre til problemer senere i livet. 

Og så blir jeg kalt arrogant og bedt om å skjerpe meg? En sånn diskusjon gidder ikke jeg bidra mer i hvertfall. 

Minste man kan gjøre om man er uenig er hvertfall å diskutere sak fremfor person. 

Anonymkode: b6e8f...174

Fordi du snakker over en person som vet godt hva hun snakker om, sitt eget liv. Og dere fortsetter. Frekt er det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke dra opp diskriminering. Det er ikke det det er snakk om. Det er mange foreldre som ikke vet at det er ulovlig å bruke vold mot barna i oppdragerøyemed og da er det på sin plass at bv tyr til strakstiltak. Hadde disse foreldrene blitt informert om at å slå er ulovlig her i landet, hadde det blitt færre omsorgsovertakelser også.

Anonymkode: 4d99f...cbe

Hvorfor skal jeg ikke dra opp diskriminering? Det spiller en kjempestor rolle i mange barnevernssaker. Jeg har aldri hørt om en forelder, norsk eller utenlandsk som ikke vet at vold mot barn er ulovlig i Norge. Aldri. Men jeg har hørt om og kjenner mange som er blitt utsatt for barnevernet på grunn av at det er "mistanke om vold", og i disse saker spiller diskriminasjon stor rolle. Jeg kommer selv fra et land hvor oppdragervold er ulovlig i lik linje som i Norge, og jeg aksepterer ikke oppdragervold. MEN å ta et barn fra hjemmet på grunn av en klaps på baken er mye større vold, omsorgssvikt og mye mer traumatisk enn den milde formen av "vold" som barn da ble utsatt for hjemme.

Anonymkode: c2fdc...8bc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal jeg ikke dra opp diskriminering? Det spiller en kjempestor rolle i mange barnevernssaker. Jeg har aldri hørt om en forelder, norsk eller utenlandsk som ikke vet at vold mot barn er ulovlig i Norge. Aldri. Men jeg har hørt om og kjenner mange som er blitt utsatt for barnevernet på grunn av at det er "mistanke om vold", og i disse saker spiller diskriminasjon stor rolle. Jeg kommer selv fra et land hvor oppdragervold er ulovlig i lik linje som i Norge, og jeg aksepterer ikke oppdragervold. MEN å ta et barn fra hjemmet på grunn av en klaps på baken er mye større vold, omsorgssvikt og mye mer traumatisk enn den milde formen av "vold" som barn da ble utsatt for hjemme.

Anonymkode: c2fdc...8bc

En klapser bare ikke barnet. Det er nok til at det er omsorgssvikt. En bruker aldri vold mot barn. Uansett hva barnet har gjort eller ikke gjort. For deg er det sikkert "bare et lite klaps", men i norsk rettsvesen er det vold.

Anonymkode: 4d99f...cbe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

En klapser bare ikke barnet. Det er nok til at det er omsorgssvikt. En bruker aldri vold mot barn. Uansett hva barnet har gjort eller ikke gjort. For deg er det sikkert "bare et lite klaps", men i norsk rettsvesen er det vold.

Anonymkode: 4d99f...cbe

Hvorfor skriver du "For deg er det sikkert "bare et lite klaps", men i norsk rettsvesen er det vold."? Det er med andre ord umulig for deg å ha saklig diskusjon? 

Anonymkode: c2fdc...8bc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...