Gå til innhold

Norges barnevernet må det gjøres noe med.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, tranedatter skrev:

Det er veldig mye "meg meg meg". Og veldig lite barnas perspektiv.

 

Jo du skal prate ditt språk med barna. Men regner jo med de går i bhg eller skole? For om de er så store at de blir avhørt, så skal jo de språklig være moden også. (jeg har dog fulgt barn til avhør som var ny i Norge, der også familien ikke kunne norsk. Der fikk alle tolk selvfølgelig.). 

  

Men spørsmålet blir jo: I hvilken intresse skulle bv fabrikere bevis? Hvor langt gikk saken? (de fleste saker blir henlagt).

 Å starte en sak helt ut av det blå, så må jo de i første hand ha fått intresse av dere/fått vite om dere, på en eller annen måte? 

En sak koster jo tid og ressurser, hvorfor skulle de sløse den på helt fremmede??

Hva mener du med dette? Barnas perspektiv på språk? Mener du at det er omsorgssvikt og skadelig for barna at jeg snakker til dem på mitt eget morsmål? Eller hva er poenget ditt? Du forstår tydeligvis ikke mitt poeng som er at mine barn må ha rett til at sin mor snakker på sitt eget morsmål, som er hjertets og kjærlighetens språk. Kanskje mitt norsk er ikke så flytende allikevel? Eller kanskje kan ikke du forstå tekst i en litt større kontekst? Uansett så ønsker jeg ikke fortsette denne diskusjonen med deg. Hvis du mener at barn som ikke kan norsk flytende, og har annet morsmål ikke trenger noe tolk i avhør så er det ikke så mye mer for meg å si her.

Anonymkode: c2fdc...8bc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg som har blitt utsatt for omsorgssvikt i barndommen hadde helt klart hatt det bedre om barnevernet hadde grepet inn. I mitt og mine søskens tilfelle ble ting rett og slett ikke meldt fra om til barnevernet. Når familievernkontoret spurte hvordan vi hadde det sa vi naturlig nok at alt var fint. Barn er jo lojal mot sine foreldre og forstår ikke at deres eget beste ikke alltid er å bo sammen med sine foreldre. 

Jeg setter stor pris på det arbeidet barnevernet gjør, og de som ikke forstår behovet har enten ikke innsikt i hvordan det er å vokse opp med omsorgssvikt eller så er de bare syk i hodet. 

Anonymkode: 8a1dd...8e6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje fordi hun er så forskjellig fra dere? Nordmenn liker ingen som stikker ut eller har sin mening. 

Anonymkode: 1d35e...52a

Det kommer jo helt ann på om denne meningen er til barnas beste eller ikke! Et barn som ikke kan norsk feks når det begynner på skolen er ikke til barnets beste! 

Anonymkode: b55ae...e7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som ikke har kunnskaper om hva som skjer ute i distriktene der det er fullt synlig bør ikke uttale seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Medisinsk bruker skrev:

De som ikke har kunnskaper om hva som skjer ute i distriktene der det er fullt synlig bør ikke uttale seg.

Så du godtar ikke at andre har meninger som krasjer med dine?

Anonymkode: 4d99f...cbe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Så du godtar ikke at andre har meninger som krasjer med dine?

Anonymkode: 4d99f...cbe

Meningen er en ting og erfaring er noe helt annet. Hele poenget er at systemet virker ikke slik det beskrives i offentlige dokumenter, spesielt mot utlendinger. 

Anonymkode: 1d35e...52a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, tranedatter skrev:

Det er veldig mye "meg meg meg". Og veldig lite barnas perspektiv.

 

Jo du skal prate ditt språk med barna. Men regner jo med de går i bhg eller skole? For om de er så store at de blir avhørt, så skal jo de språklig være moden også. (jeg har dog fulgt barn til avhør som var ny i Norge, der også familien ikke kunne norsk. Der fikk alle tolk selvfølgelig.). 

 

Men spørsmålet blir jo: I hvilken intresse skulle bv fabrikere bevis? Hvor langt gikk saken? (de fleste saker blir henlagt).

Å starte en sak helt ut av det blå, så må jo de i første hand ha fått intresse av dere/fått vite om dere, på en eller annen måte? 

En sak koster jo tid og ressurser, hvorfor skulle de sløse den på helt fremmede??

Enig i at det er mye fokus på «meg», altså vedkommende AB. Hun skriver ingenting om grunnen til at de ble meldt til barnevernet i første omgang, annet enn at de ble meldt på falsk grunnlag. Ikke lett for oss utenforstående å vite hva som egentlig var grunnlaget for saken. 

Anonymkode: 0ff7d...a31

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Enig i at det er mye fokus på «meg», altså vedkommende AB. Hun skriver ingenting om grunnen til at de ble meldt til barnevernet i første omgang, annet enn at de ble meldt på falsk grunnlag. Ikke lett for oss utenforstående å vite hva som egentlig var grunnlaget for saken. 

Anonymkode: 0ff7d...a31

Mitt poeng ved å skrive her er overhodet ikke å overbevise bv-fanatikere. Det er lett å se hvilke innlegg er skrevet av hjernevasket folk og hvilke er skrevet av personer som kan tenke for seg selv. Jeg skriver her for andre folk som havner i samme situasjon som vi havnet i. Jeg ønsker å sette spor, spre informasjon og fortelle om mulige løsninger i situasjonen hvor man er trakassert av barnevernet. 

Anonymkode: c2fdc...8bc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sjokkerer stakkars nordmenn med dine uttalelser 😄

De er ikke vant til at man kan si ifra sin mening så direkte når den ikke samsvarer med det som maktens representant sa 🙂 

Anonymkode: 1d35e...52a

Eksakt, og det kan jo også være grunn til den falske bekymringsmeldingen. Noen likte kanskje ikke noe jeg eller mannen min sa eller gjorde som for oss var kanskje helt vanlig. Det at vi snakket åpent på vårt morsmål og hadde det faktisk veldig bra i Norge kan godt være grunner for hat for enkelte. Det er jo mange nordmenn som mener at utlendinger ikke skal ha god inntekt, eie hus og leve som eller bedre som nordmenn. 

Ja, jeg er kanskje et litt for fritt menneske for et land som Norge. ;) Og det er faktisk mange utlendinger som kommer fra forskjellige land som mener at Norge ikke er et fritt land. Er ikke lov å tenke med sitt eget hode i Norge.

Anonymkode: c2fdc...8bc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer sjokkert over barnevernets mangel til å gripe inn i alvorlige situasjoner jeg. Barna våre er så uendelig svake i dagens samfunn. 

Anonymkode: 865e7...14f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forstått det slik at det er flere her i tråden som mener at barn med minoritetsbakgrunn som ikke snakker norsk som sitt morsmål og ikke kan norsk flytende IKKE SKAL HA RETT til tolk i avhør som er avgjørende i en barnevernssak. Og ja, mange saksbehandlere i barnevernet er enige i dette. Det er altså ikke så viktig om barnet forstår hva som blir sagt og ikke så viktig hva barnet sier heller. Til barnets beste.

Anonymkode: c2fdc...8bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle plasseringssaker må prøves for nemd. Der må det kunne bevises at barnet har alvorlige mangler i den daglige omsorgen. Hvis det ikke kan bevises skjer det ingen plassering. Hilsen barnevernkonsulent

Anonymkode: acddb...f6a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Alle plasseringssaker må prøves for nemd. Der må det kunne bevises at barnet har alvorlige mangler i den daglige omsorgen. Hvis det ikke kan bevises skjer det ingen plassering. Hilsen barnevernkonsulent

Anonymkode: acddb...f6a

*Skjer det ingen VARIG plassering. Bvtj har mulighet til å fatte akuttplassering, og det skal da avgjøres i nemd innen 48 timer. 

Anonymkode: acddb...f6a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alle plasseringssaker må prøves for nemd. Der må det kunne bevises at barnet har alvorlige mangler i den daglige omsorgen. Hvis det ikke kan bevises skjer det ingen plassering. Hilsen barnevernkonsulent

Anonymkode: acddb...f6a

Ikke glem å fortelle hva som kan regnes som "bevis".

Anonymkode: c2fdc...8bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke glem å fortelle hva som kan regnes som "bevis".

Anonymkode: c2fdc...8bc

Barnets egne forklaringer, vitner/nettverk/skole/bhg, legeundersøkelser, bvtj observasjoner i siste rekke

Anonymkode: acddb...f6a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Barnets egne forklaringer, vitner/nettverk/skole/bhg, legeundersøkelser, bvtj observasjoner i siste rekke

Anonymkode: acddb...f6a

Og utenlandske barn som ikke kan flytende norsk vil barnevernet jo veldig gjerne avhøre uten tolk. Da er det lett å lage en sak da barnet ikke engang forstår hva som blir sagt. Viktig å huske at barnevernets dokumenter spiller en stor rolle. Men det som er skrevet i dokumentene og rapportene kan ha veldig lite eller ingenting med virkeligheten å gjøre.

Anonymkode: c2fdc...8bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og utenlandske barn som ikke kan flytende norsk vil barnevernet jo veldig gjerne avhøre uten tolk. Da er det lett å lage en sak da barnet ikke engang forstår hva som blir sagt. Viktig å huske at barnevernets dokumenter spiller en stor rolle. Men det som er skrevet i dokumentene og rapportene kan ha veldig lite eller ingenting med virkeligheten å gjøre.

Anonymkode: c2fdc...8bc

1) Barnevernet vil jo virkelig ikke gjerne avhøre barna uten tolk. De som ønsker dette håper jeg virkelig mister jobben sin i bvtj. Det er blitt satt stort fokus på de senere årene at vi skal SNAKKE MED BARNA. Dette skal alle som jobber i bvtj forsøke til sitt ytterste og de som med vilje motarbeider dette bør ikke jobbe der. 

 

2) Du har rett. Dette er skjønnsbaserte vurderinger og som alt annet påvirkes av mennesket som vurderer. Sånn er det i bvtj, vi er ikke roboter. 

Anonymkode: acddb...f6a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

1) Barnevernet vil jo virkelig ikke gjerne avhøre barna uten tolk. De som ønsker dette håper jeg virkelig mister jobben sin i bvtj. Det er blitt satt stort fokus på de senere årene at vi skal SNAKKE MED BARNA. Dette skal alle som jobber i bvtj forsøke til sitt ytterste og de som med vilje motarbeider dette bør ikke jobbe der. 

 

2) Du har rett. Dette er skjønnsbaserte vurderinger og som alt annet påvirkes av mennesket som vurderer. Sånn er det i bvtj, vi er ikke roboter. 

Anonymkode: acddb...f6a

Jo, men det er akkurat det barnevernet gjorde i vår sak. Barnevernet nektet bruk av tolk, og ville avhøre små barn (så små at ikke engang alle etnisk norske barn kan snakke flytende norsk i den alderen) UTEN TOLK. Og nei, ingen mistet jobben sin. I stedet måtte vi som familie flykte fra landet.

Interessant å bare si "sånn er det i barnevernet". Det er faktisk snakk om barn og barna sin fremtid her. Måten barnevernet driver på ødelegger mange liv til både foreldre og barn. Heldigvis ikke vårt da vi forstod hva som skjer, og flyttet fra Norge. Nå er hele Norge bare et traumatisk minne for oss. For oss foreldre er alt dette selvfølgelig fortsatt stressende, men jeg håper at tiden hjelper. Barna har det bra. Det er selvfølgelig synd at de måtte forlate hjemlandet sitt, men de har det fint her vi bor nå.

Anonymkode: c2fdc...8bc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke tvil om at barnevernet trenger å omstruktureres. Jeg har ikke personlig befatning med BV, men støter på dem i jobbsammenheng nå og da. Det jeg synes er direkte skremmende er at barnløse, unge kvinner på 22-23 med TRE års utdannelse, kan sitte å bestemme noe som helst om hvor barn bør bo og ikke bo. De er ikke godt nok kvalifisert mener jeg, det er en jobb for de med lang utdanning og erfaring fra feltet. Barnevernet må endres, slik at de klarer å beholde folk og gjøre dem gode. I dag er det stort gjennomtrekk av folk, og mange som følger sine egne regler (kilde: uttalige oppslag og granskninger i mediene)

Anonymkode: b4eb4...811

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...