Gå til innhold

Når mannen din ikke eien sympati


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, MortenMinstelønn said:

Se det positive i det. Menn generelt holder sin pinsler for seg selv så på et tidspunkt blir det rettferdig:) Men jeg er av den åpne typen som trolig har flere såkalte "kvinnelige" egenskaper som å lytte, vise empati og uten blygsel snakke om følelser. å dette er heller ikke sort hvitt. Mange menn har nok langt mer empati enn mange kvinner. Men statistisk sett kan man bruke generalisering. For å gjøre det enklere.

Da har du en kjempe fin egenskap! Mitt inntrykk er at noen er født med det, andre med lite og noen få uten. Håper det er flere av deg der ute :)

Anonymkode: 29c88...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

45 minutter siden, Nina1975 skrev:

Jeg tror menn har en slags løsningsorientert empati, eller hva jeg nå skal kalle det... 

Smerter? Gnagsår? Fyllesyke? Hvordan fikse det, unngå det neste gang? Jo,ta med paracet, ikke de skoene, gnagsårplaster og ikke drikk så mye neste gang. Som om du ikke visste det lissom...

Alltid irriterende med sånne typer/ besservissere når man vil ha sympati, men tror ikke det er vondt ment.

Men trøttende at det ikke går inn i knotten at du bare vil ha en klem.. «Gi meg en klem for fa..! Kanskje du kan si det.

Jeg gjør det nå, etter flere år der jeg ble lei meg av at han ikke forsto at jeg trengte trøst eller en klem når noe var galt, men forklarte meg hva jeg burde ha gjort eller hva jeg kunne gjøre. Det var jo ikke det jeg ønsket eller trengte. 

Nå sier jeg bare rett ut "Jeg trenger en god klem!" 

Ikke bare får jeg da klemmen jeg trenger, men han ser også ut til å sette stor pris på at jeg sier at jeg trenger det av ham, og at han får føle seg som min store og sterke beskytter. :)

Han spør selvfølgelig hvorfor hver gang, men det er ikke alltid jeg har behov for å dele i detaljer, som han uansett ikke kan ha full innsikt i. Så noen ganger svarer jeg bare "Det er bare en dritt dag!" eller "Det er bare styr på jobben." Det er nok, også for ham. Jeg får den gode klemmen jeg trenger, og han får gi den. Vinn vinn, og ingen såre følelser. 

Det er ikke alltid slik at menn er uten empati når de ikke viser sympati eller omtanke. Menn er ofte ganske løsningsorienterte, og tror at de gir støtte når de kommer med praktisk løsning. Ikke er de tankelesere heller, så trenger man en klem, så er det lurt å be om det. Ikke tenke at det burde han forstå selv. 

 

Du kan jo prøve TS, og kanskje bli positivt overrasket over at han er der og gir deg det du trenger når du sier rett ut hva du trenger. 

Om han da avviser deg og blåser i dine klart uttrykte behov, da bør du nok revurdere forholdet, men han er ikke nødvendigvis uten empati selv om han ikke er tankeleser, så gi det et forsøk. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på folk og sympati. Sa til eksen at jeg ikke trivdes på jobb pga mobbing og masse annet. Fikk et "huff" til svar. Fortsatte i jobben lenge og min mye kjæreste fikk vite det samme. Han gjorde alt han kunne for å hjelpe meg å finne en ny jobb. 

Anonymkode: d7e42...e70

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dere er bare for forskjellige til at begge skal ha det bra. Det innså jeg med min eks, han var ikke slik jeg trengte.

Anonymkode: d7e42...e70

TS.

Ja, det kan ligge noe i det. Så begynner jeg å tenke at det kanskje er stresset på jobben som har forandret han til en værre versjon. Så det kan bli bedre.. kanskje ikke. Off, ikke lett å vite hva en skal gjøre. Har hørt om flere som har blitt lykkeligere etter å avsluttet forholdet, men det sitter veldig langt inne.

Anonymkode: 29c88...091

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Men han er jo ikke løsningsorientert. Han sier: Hvorfor tok du ikke med smertestillende? Å gi kritikk er ikke å være løsningsorientert. Da hadde han fikset smertene hennes med å få tak i smertestillende.

Anonymkode: ef607...f15

Hvordan skal hun da lære?

Anonymkode: 6e46f...4e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er forskjell på folk og sympati. Sa til eksen at jeg ikke trivdes på jobb pga mobbing og masse annet. Fikk et "huff" til svar. Fortsatte i jobben lenge og min mye kjæreste fikk vite det samme. Han gjorde alt han kunne for å hjelpe meg å finne en ny jobb. 

Anonymkode: d7e42...e70

TS.

Godt å høre at du funnet deg en bedre partner. Håper det ordnet seg med ny jobb. Tror det er desverre alt for vanlig med mobbin på jobb i dag, spesielt i enkelte bransjer.

Anonymkode: 29c88...091

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS.

Ja, det kan ligge noe i det. Så begynner jeg å tenke at det kanskje er stresset på jobben som har forandret han til en værre versjon. Så det kan bli bedre.. kanskje ikke. Off, ikke lett å vite hva en skal gjøre. Har hørt om flere som har blitt lykkeligere etter å avsluttet forholdet, men det sitter veldig langt inne.

Anonymkode: 29c88...091

Da trenger du en som ikke endrer seg så mye av stress. Det vil alltids finne stressende arbeidsdager eller andre ting i livet som gjør en stressa. Husk at det er flest av hverdagene, så det er den han er i hverdagen på en vanlig trøtt tirsdag som du skal dele livet med. Om du ikke liker den han er i hverdagen så er det ikke en god match.

Anonymkode: d7e42...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassisk kjønnsforskjeller. Du kommer med en følse til han å forventet sympati. Han hører at du kommer til han med et problem, å da er det hans jobb å finne en løsning, å sånn driver vi på og parallelleker til begge er utslitte 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neida, men da er vi enige. Jeg var bare nysgjerrig på det du kommenterte tidligere om at jeg svarte på mitt eget spørsmål. Har du lyst til utdype det?

Filmen er ferdig.

Da jeg skrev at du svarte selv på ditt eget spørsmål, mente jeg i hovedsak at du beskrev forskjellene mellom dere. I det minste rispet litt i lakken rund akkurat det. Og der ligger jo svaret? Dere er forskjellige. Ikke bare gjennom kjønn men som personer. Noe ved ham tiltrakk deg. Hva var det? Det hadde vært morsomt om det var fordi han var "the strong silent type.." Men det var det sikkert ikke. 

Mulig han er i overkant innesluttet. Pragmatisk eller saksorientert fremfor personorientert. Vi trenger begge deler. Hvis jeg må operere trenger jeg en saksorientert lege. Ikke en komiker. Du burde være istand til å snakke med ham om dette. Er du ikke det, har dere et problem. Menn fra Mars og kvinner fra Venus.. ja, ok. Men kommunikasjon må jo fungere. 

Så det kan hende jeg var for krass i sted. Men i åpningsinnlegget fikk jeg inntrykk av at du ønsket at han var en venninne. Det kan han jo ikke bli. Han er din mann. Så satt litt på spissen. Hvis toalettet oversvømmes, en rute knuses, en terrasse skal bygges eller noen bryter seg inn om natta. Vil du ha ei venninne eller en mann ved din side?

Appropos filmen. En inder fant et slags umulig bånd med en voksen tiger til sjøs alene. Da de nådde land løp tigeren inn i jungelen uten å se seg tilbake. Dette fant mennesket veldig sårende. Ingen er like:) La oss godta forskjeller.    

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

min mann er helt lik. Mener at noen mennesker er mindre verd og kaller meg dum når jeg gjør småfeil og er glemsk. Men er oppvokst med sånne foreldre og min familie  er helt lik. Man gir litt F i ettertid og jeg sier aldri noe eller klager mer. Forventer aldri empati fra noen og viser ingen empati selv. Skal du leve med mannen din som er sånn må du enten godta det og jeg mener å leve det som en livsstil eller bli likedan selv. Muligens du kan endre han. Noen kvinner greier å endre mennene sine men det er lange år med krangling og trusler.

 

folk som ikke har empati liker ikke å få trøst av andre heller. Jeg syntes det var innpåslitsomt når min ex snakket for mye til meg når jeg var syk.  

Anonymkode: 5745c...529

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

min mann er helt lik. Mener at noen mennesker er mindre verd og kaller meg dum når jeg gjør småfeil og er glemsk. Men er oppvokst med sånne foreldre og min familie  er helt lik. Man gir litt F i ettertid og jeg sier aldri noe eller klager mer. Forventer aldri empati fra noen og viser ingen empati selv. Skal du leve med mannen din som er sånn må du enten godta det og jeg mener å leve det som en livsstil eller bli likedan selv. Muligens du kan endre han. Noen kvinner greier å endre mennene sine men det er lange år med krangling og trusler.

 

folk som ikke har empati liker ikke å få trøst av andre heller. Jeg syntes det var innpåslitsomt når min ex snakket for mye til meg når jeg var syk.  

Anonymkode: 5745c...529

Dette. Har en lignede mann selv. Du må lære deg å leve med det hvis du vil være med ham. For mennesker som trenger mye emosjonell støtte i livet sitt kan det bli ganske ensomt til tider så tenk deg godt om. 

Anonymkode: 6d827...c2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes eksempelet ditt er litt dårlig, for jeg klarer ikke helt å se hva slags støtte som trengs i den situasjonen du beskriver. Hvis mannen din er av typen som trekker seg unna når han er syk, blir han vel muligens litt tatt på sengen av at du forventer noe av ham i den situasjonen i det hele tatt? Når det er sagt, så hører utsagn av typen "hvorfor gjorde du ikke...." ingen steder hjemme.

Hva du skal gjøre, vet jeg ikke helt. Er han hensynsfull ellers? Gjør deg tjenester, bidrar på hjemmebane, viser at han har deg i tankene når han planlegger ting? For ut fra H.I., tenker jeg du har litt høye forventninger til støtte i litt vel hverdagslige stiuasjoner, selv om måten han svarer deg på ikke er grei.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, MortenMinstelønn said:

Filmen er ferdig.

Da jeg skrev at du svarte selv på ditt eget spørsmål, mente jeg i hovedsak at du beskrev forskjellene mellom dere. I det minste rispet litt i lakken rund akkurat det. Og der ligger jo svaret? Dere er forskjellige. Ikke bare gjennom kjønn men som personer. Noe ved ham tiltrakk deg. Hva var det? Det hadde vært morsomt om det var fordi han var "the strong silent type.." Men det var det sikkert ikke. 

Mulig han er i overkant innesluttet. Pragmatisk eller saksorientert fremfor personorientert. Vi trenger begge deler. Hvis jeg må operere trenger jeg en saksorientert lege. Ikke en komiker. Du burde være istand til å snakke med ham om dette. Er du ikke det, har dere et problem. Menn fra Mars og kvinner fra Venus.. ja, ok. Men kommunikasjon må jo fungere. 

Så det kan hende jeg var for krass i sted. Men i åpningsinnlegget fikk jeg inntrykk av at du ønsket at han var en venninne. Det kan han jo ikke bli. Han er din mann. Så satt litt på spissen. Hvis toalettet oversvømmes, en rute knuses, en terrasse skal bygges eller noen bryter seg inn om natta. Vil du ha ei venninne eller en mann ved din side?

Appropos filmen. En inder fant et slags umulig bånd med en voksen tiger til sjøs alene. Da de nådde land løp tigeren inn i jungelen uten å se seg tilbake. Dette fant mennesket veldig sårende. Ingen er like:) La oss godta forskjeller.    

TS igjen.

Veldig bra skrevet! Er jo veldig enig i det du sier, takk for at du tok deg tid til å forklare det på en så fin måte :)

Stakkars menneske i filmen, men hvem vet? Kanskje de møttes igjen ved en senere anledning :)

Anonymkode: 29c88...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, TS

 

Jeg føler med deg. Jeg lever med en mann som i hans øyne gjør jeg aldri noe rett, alt kan gjøres på en annen måte og ikke minst på en bedre måte. Jeg er en ganske følsom person, så i mitt tilfelle føler jeg meg ganske ensom og små-deprimert i forholdet, vi har vært sammen lenge. For min del er det som han bærer hele verden på sine skuldre og må passe på at alt blir gjort slik han tenker. Det er jeg lei av. Hjelper ikke å gi beskjed.

 

Eks. ditt med at du fikk mensen på kjøpesenter og han var lite støttende er et klassisk eksempel hos meg, og da er det ikke bare det at det er den ene gangen og at jeg ble lei meg for at han ikke viste støtte, det er jo at det skjer gjentatte ganger, ofte. Det skal ikke mer til enn en klem eller «dette ordner seg». 

 

Klem😊

Anonymkode: 00016...667

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er du ts? Grunnen til at jeg spør er at hva du ser etter i en partner nå muligens er annerledes enn for 5-10 år siden. Når man er ung er det kanskje gjevt med en spennende kjekkas, men når man blir eldre er det andre egenskaper som fremstår som viktige. Empati, omsorg og godhet er egenskaper som står høyere i kurs når man blir eldre. 

Anonymkode: dc7cb...cd6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikre folk mrd lav selvfølelse pirker gjerne på andre. De får på noe sett glede av å peke på at andre gjort noe dumt, litt gjennomtenkt eller mislykket. Min eks mann vær mester på dette. I stellet for å hjelpe meg med tekniske ting hånte han meg eller svarte spydig " kan du ikke det" "vet du ikke det" Dette må du jo bare kunne. Hvorfor finner du ikke veien du har vært her før? 

Jeg  ble veldig lei meg og usikker. Han booste sin egen lav selvfølelse gjennom å tråkke på meg.

Til slutt var han utro for  å bygge på sitt ego ytterliger

Varselklokker her Når partner ikke har empatiske evner.

Anonymkode: 9eb6e...f63

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 20.6.2019 den 18.24, AnonymBruker skrev:

Snart skal bli mannen min ja, så jeg har visst om det lenge. Jeg har jo taklet det greit til nå, men nå har det blitt så mye at jeg vet ikke helt hvordan jeg skal takle dette videre på best mulig måte så ønsker noen råd.

Anonymkode: 29c88...091

Har det eskalert i det siste? Er han stresset? Er du stresset og mer " skjør" enn du pleier? 

På 20.6.2019 den 18.37, AnonymBruker skrev:

Han er heldigvis svært lite syk, og de få gangene han er det så trekker han seg bare tilbake og snakker veldig lite. Så der er vi jo ganske forskjellige.

Anonymkode: 29c88...091

Det gjør ikke noe at dere er forskjellige, men begge må vite om den andres preferanser, og så lenge det ikke faller naturlig vil det sikkert ta tid. Og i tillegg være vanskelig å huske på i perioder med stress eller andre belastninger. Da handler man ofte på autopilot, så må man etterhvert stoppe opp og endre kurs igjen.

På 20.6.2019 den 18.44, AnonymBruker skrev:

TS.

Jeg er ikke helt enig her, jeg håper jo ikke at det er det eneste valget. At jeg senker forventningene og ingenting mer.

Jeg har jo håpet at jeg kan lære han litt i tillegg til å senke mine forventinger noe. Jeg blir skuffet når han nekter å ta til seg noe av det jeg sier, om det er så lite å be om som en klem og en forståelse. Mulig han er mye trøtt om dagen pga jobb, men han kan i det minste høre litt på meg.

Anonymkode: 29c88...091

Jeg er overbevist om at det er mulig å lære slikt slik du skriver. Vi forandrer oss hele livet, etterhvert som vi møter nye mennesker, befinner oss i nye situasjoner osv. Men han må ha et minimum av interesse for andre mennesker og hvordan han selv blir oppfattet i relasjon med andre. For noen er dette vanskelig, å reflektere over egen person, og at en selv har egenskaper som andre ikke setter veldig pris på kan føles som et direkte angrep på deres person, da blir læring og endring vanskelig.

Ville tatt det opp med ham når dere er i en god periode. Gjerne fra et litt overordnet ståsted, altså snakk generelt rundt det å vise omsorg, og ikke minst ta imot. At man viser og ønsker omsorg på forskjellige måter. Fortell hva du ønsker deg, spør hvorfor han synes det er vanskelig å komme deg i møte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som flere her inne har menn som er litt sosialt tilbaketrukken. Jeg er selv ganske annerledes men kjenner flere menn som dette. Men jeg kjenner de jo egentlig ikke fullt ut og helt da jeg ikke er deres "kvinne."

Jeg synes som et minimum at de som ikke viser særlig interesse og evne til å forstå viktigheten av empati i et forhold må på behandling! (Det er en podkast) De må faktisk skjerpe seg. Jeg hadde ikke klart å leve med en dame som var voldsomt innesluttet og bare saksorientert i sin kommentarer og væremåte. 

Et forslag fra meg for å vekke "slike menn," er å si: -Vet du hva, dette her går ikke lenger! Da har du fått deres oppmerksomhet. Veldig mange menn som er slik trenger direkte tale. Ikke pakk inn meninger med "vi burde kanskje ha gjort ting litt.. Man kan muligens.. Få sånt bort!

Si klart og tydelig at jeg opplever deg som helt fjern! Vil du at vi skal bo sammen? Hvis ja, så viser du det faen meg ikke! Jeg gjør så mye for oss og du viser deg som en jævla mental zombie tilbake. Dette går ikke. 

Jeg tror ikke jeg har hele og fulle fasit. Men jeg tror jeg er inne på noe. Vær jævla direkte. La han føle på muligheten av å miste deg. 

Dette var til TS, samt alle som skrev at de har en lignende mann. 

Endret av MortenMinstelønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i sammen med en uten empati og sympati. Hvis jeg var syk (sånn at jeg var sengeliggende), klagde han på at det ødela planene hans. Og at det ikke var middag klar på bordet når han kom hjem (jeg hadde jo vært hjemme hele dagen). Jeg opplevde noe traumatisk for noen år tilbake. Om kvelden brøt jeg sammen og tårene kom. "kan du slutte å være så sur" kom det da 😛

Aldri mer enn sånn fyr!

Anonymkode: f303c...112

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kjæreste sier det samme til meg, at jeg er lite sympatisk og må gi mer trøst. Jeg er en slik som tenker at om noen klager vil jeg finne løsning, ikke bare si "stakkars deg". Og det er ikke sant at jeg er kald/usympatisk, for jeg har mye empati og sympati og bryr meg mye om at folk skal ha det bra, tar veldig inn over meg folk som har det vondt (feks på nyhetene og liknende). Men ærlig talt så oppfatter jeg det som at kjæresten min sutrer og klager en del på filleting, og det har jeg ikke kapasitet til å ha sympati for, iallfall ikke når det er ting som enkelt kan løses.. da kunne jeg nok heller sagt noe slik som mannen din selv om han jo heller kunne vinklet det som "uff vi kan jo gå og kjøpe paracet da" heller enn å virke kritisk. Klarer heller ikke ha så mye sympati for ting som er selvforskyldt.. feks om folk vil ha sympati når de fikk bot, når de er fyllesyke, slike ting.

Anonymkode: 159ad...a36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...