Gå til innhold

Når mannen din ikke eien sympati


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Klart empati og sympati kan læres. 

Jeg er selv kvinne, men av den løsningsorienterte sorten. Min reaksjon når noen, spesielt jenter/kvinner fortalte meg noe, kom jeg alltid med løsninger for å ordne eller bedre det de sleit med. 

Med årene forstod jeg da at de egentlig ikke ville ha en løsning på det, men bare noen å snakke med. Bare å snakke om det følte jo de alt hjalp de tilstrekkelig. 

Så nå har jeg endret på hva jeg sier, selv om jeg tenker på løsninger... Når jeg blir betrodd til, er det jo dems ønske som skal stå i fokus. Ikke mitt ønske som er umiddelbart å fikse 🥴

Anonymkode: ef607...f15

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 20.6.2019 den 18.30, AnonymBruker skrev:

Han burde sagt: Jeg kjøper smertestillende, hvilken type bruker du?

 

Sympatiløse personer er liten og ingen plass hos meg. Hvertfall ikke under samme tak! Det er klart man skal støtte sin partner!

Anonymkode: ef607...f15

Du har ikke mye sympati...

Anonymkode: deef4...3e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du snakket med han om det? At når du uttaler at du har vondt eller er lei deg, så ønsker du ikke kritikk eller å bli fortalt hvordan du skal løse problemet, men heller støttende ord og medfølelse? Hvis du allerede har gjort dette og han ikke er villig til å tilpasse responsen sin en smule for å sørge for at du ikke føler deg enda verre enn du allerede gjør, tror jeg du bør vurdere om du kan leve med dette. Hvis jeg kunne gjort ting lettere for partneren min ved å justere min respons til deres uttalelser uten at det går utover meg selv og min selvfølelse hadde jeg SELVFØLGELIG gjort det! Og jeg hadde forventet at min partner gjorde det samme for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.6.2019 den 18.14, AnonymBruker skrev:

Er det flere her inne som er sammen med en mann som ikke har noe sympati? Hva gjør dere for at forholdet skal fungere?

Jeg kjenner jeg begynner å bli mektig lei av å aldri få noe støtte. Ofte blir jeg møtt tilbake med kritikk som at "hvorfor gjorde du ikke det sånn?". Til og med når jeg er på kjøpesenteret og plutselig får mensen fem dager for tidlig og opplever store mensen-smerter så får jeg bare høre "Hvorfor tok du ikke med smertestillende i veska di du vet jo at du skulle få mensen snart?" Han spør heller ikke om det går bedre med meg etterhvert når jeg har det vondt eller om det er noe han kan gjøre for at jeg skal ha det bedre. Jeg har sagt det til han så mange ganger, at noen ganger ønsker man bare å få en klem og høre ordene "jeg forstår det ikke er så lett". Det er for mye å be om... av en mann jeg kanskje skal leve med resten av livet.

Anonymkode: 29c88...091

Jeg hadde ikke klart å leve lenge med slik mann...aldri. Grøss!

Anonymkode: e404e...a2f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Menchit skrev:

Har det eskalert i det siste? Er han stresset? Er du stresset og mer " skjør" enn du pleier? 

Det gjør ikke noe at dere er forskjellige, men begge må vite om den andres preferanser, og så lenge det ikke faller naturlig vil det sikkert ta tid. Og i tillegg være vanskelig å huske på i perioder med stress eller andre belastninger. Da handler man ofte på autopilot, så må man etterhvert stoppe opp og endre kurs igjen.

Jeg er overbevist om at det er mulig å lære slikt slik du skriver. Vi forandrer oss hele livet, etterhvert som vi møter nye mennesker, befinner oss i nye situasjoner osv. Men han må ha et minimum av interesse for andre mennesker og hvordan han selv blir oppfattet i relasjon med andre. For noen er dette vanskelig, å reflektere over egen person, og at en selv har egenskaper som andre ikke setter veldig pris på kan føles som et direkte angrep på deres person, da blir læring og endring vanskelig.

Ville tatt det opp med ham når dere er i en god periode. Gjerne fra et litt overordnet ståsted, altså snakk generelt rundt det å vise omsorg, og ikke minst ta imot. At man viser og ønsker omsorg på forskjellige måter. Fortell hva du ønsker deg, spør hvorfor han synes det er vanskelig å komme deg i møte.

Herregud som du skal "forstå" og "forklare"...Hvis en person mangler empati, vil han mangle noe helt vesentlig! Da kan ikke et menneske med empati forstå han. Er man et følelsesmenneske, og skal være sammen med en "maskin", blir det veldig vanskelig...

 

Anonymkode: 0aa1a...0be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at noen mener at empati og sympati kan læres. For meg høres dette veldig rart ut...Fordi dette er helt naturlige mekanismer de fleste har i seg, men noen mangler dem. Mulig sympati kan læres, men tror ikke empati kan læres. Empati er noe man føler uten at den andre trenger å si noe. Det blir veldig slitsomt og være sammen med en partner man må forklare alt til, hver minste ting...situasjon...Empati er noe man har naturlig i seg, man føler det hvis noen har det vondt, hvis noe ikke stemmer, hvis noen har opplevd noe...Hvis ikke ens nærmeste har noen slike antenner naturlig i seg, høres det ut som det kan bli mange konflikter og vanskeligheter i et samliv.

Jeg hadde aldri klart å være sammen med en mann uten empati.

Jeg er forøvrig sjokkert over hvor mange andre damer i tråden som nevner at deres mann også er sånn...Hvordan holder dere ut? Hvordan klarer dere å være sammen med en mann som ikke anerkjenner hele dere, og som kan vise forståelse og tålmodighet hvis man er utafor? Men kommer med kjip stikk...kritikk? Dere verdsetter ikke akkurat dere selv, når dere forblir i slike forhold. 

Jeg håper du er ærlig med deg selv ts. Kanskje du vil ha det bedre uten denne mannen?

Anonymkode: 0aa1a...0be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.6.2019 den 22.25, AnonymBruker skrev:

Hei, TS

 

Jeg føler med deg. Jeg lever med en mann som i hans øyne gjør jeg aldri noe rett, alt kan gjøres på en annen måte og ikke minst på en bedre måte. Jeg er en ganske følsom person, så i mitt tilfelle føler jeg meg ganske ensom og små-deprimert i forholdet, vi har vært sammen lenge. For min del er det som han bærer hele verden på sine skuldre og må passe på at alt blir gjort slik han tenker. Det er jeg lei av. Hjelper ikke å gi beskjed.

 

Eks. ditt med at du fikk mensen på kjøpesenter og han var lite støttende er et klassisk eksempel hos meg, og da er det ikke bare det at det er den ene gangen og at jeg ble lei meg for at han ikke viste støtte, det er jo at det skjer gjentatte ganger, ofte. Det skal ikke mer til enn en klem eller «dette ordner seg». 

 

Klem😊

Anonymkode: 00016...667

Hvorfor fortsetter du å være sammen med denne mannen?

Anonymkode: 0aa1a...0be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ser at noen mener at empati og sympati kan læres. For meg høres dette veldig rart ut...Fordi dette er helt naturlige mekanismer de fleste har i seg, men noen mangler dem. Mulig sympati kan læres, men tror ikke empati kan læres. Empati er noe man føler uten at den andre trenger å si noe. Det blir veldig slitsomt og være sammen med en partner man må forklare alt til, hver minste ting...situasjon...Empati er noe man har naturlig i seg, man føler det hvis noen har det vondt, hvis noe ikke stemmer, hvis noen har opplevd noe...Hvis ikke ens nærmeste har noen slike antenner naturlig i seg, høres det ut som det kan bli mange konflikter og vanskeligheter i et samliv.

Anonymkode: 0aa1a...0be

Empati påvirkes om du lærer bli bedre på sympati. 

Du vil føle mer med andre om du utvikler evnen til å forstå hvordan de tenker og føler, som regel. Om du forstår hvorfor noen er deprimerte eller usikre, så vil det påvirke hvordan du føler om at de føler det. 

Og ja, det kan i høyeste grad læres. Menn som er på nivå som TS skisserer har ikke utviklet seg siden tenårene og har ikke utviklet sin sosiale og kognitiv empatiske forståelse. De er på en måte primitive i hvordan de oppfatter andre mennesker på det området. 

Og jeg forstår heller ikke at noen orker være sammen med slike. Min mann er min elsker, partner og bestevenn som jeg kan snakke med alt om og som kan snakke om alt med meg. Noe annet hadde jeg ikke ville gått inn i et dybt forhold med. 

Anonymkode: 91e98...226

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Klart empati og sympati kan læres. 

Jeg er selv kvinne, men av den løsningsorienterte sorten. Min reaksjon når noen, spesielt jenter/kvinner fortalte meg noe, kom jeg alltid med løsninger for å ordne eller bedre det de sleit med. 

Med årene forstod jeg da at de egentlig ikke ville ha en løsning på det, men bare noen å snakke med. Bare å snakke om det følte jo de alt hjalp de tilstrekkelig. 

Så nå har jeg endret på hva jeg sier, selv om jeg tenker på løsninger... Når jeg blir betrodd til, er det jo dems ønske som skal stå i fokus. Ikke mitt ønske som er umiddelbart å fikse 🥴

Anonymkode: ef607...f15

Deres, deres ønske.. 

Anonymkode: 4d532...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er forøvrig sjokkert over hvor mange andre damer i tråden som nevner at deres mann også er sånn...Hvordan holder dere ut? Hvordan klarer dere å være sammen med en mann som ikke anerkjenner hele dere, og som kan vise forståelse og tålmodighet hvis man er utafor? Men kommer med kjip stikk...kritikk? Dere verdsetter ikke akkurat dere selv, når dere forblir i slike forhold

Blir forbauset når jeg ser hvor mange kvinner som ikke har lært eller satt seg inn i grunnleggende kjønnsforskjeller. Jeg generaliserer, og det er godt mulig ts' mann prøver å trykke henne ned.  Men de fleste løsningsorienterte menn sier slik av kjærlighet, de vil jo at partner skal få det bedre, ved å gjøre de rette tingene, og helst gjøre dem rett. At så mange kvinner tolker det som stikk og kritikk, må nok også være en kjønnsforskjell? 

Kvinne; forestill deg at du skal avlære dette behovet for trøst og støtte, ca like enkelt er det for ham å forandre seg.  

Anonymkode: 08b3b...3cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...