Gå til innhold

Leieboerene våre har totalt misforstått forholdet vårt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er nok litt sånn her og. De har ikke helt antenner rett og slett. Men ja. De kunne vært utrolig mye verre. Har nesten vurdert å si til jenta at vi får ta en dag å handle inn de tingene de trenger for enten deres eller vår regning(vil ikke ruinere et ungt par tydeligvis) og lære de hvordan ting funker. B101 - bli voksen

Anonymkode: f786c...160

Du er ihvertfall en hjertevarm person 😊 de er heldige som fant utleiere som ikke er A4.

Anonymkode: b36eb...17a

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men jeg bare lurer. Vet de hva de skal gjøre om feks brannalarmen går når de lager mat (altså at det ikke brenner) eller når det brenner for den saks skyld, dra ut av stikkontakt etter bruk og slike ting? Slike ting folk flest lærer hjemme.

Jeg bodde med en jente i kollektiv en gang som var helt håpløs. Hun stekte f.eks pizza og den ble helt svart. Brannalarmen gikk og hun stod bare å så på. Jeg kom løpende ut av mitt rom og åpnet vinduet og viftet med en bok foran brannalarmen, som etter litt stoppet. Vet ikke hva hun hadde gjort om hun hadde vært alene hjemme. Hun bare stod der som et spørsmålstegn. 

Anonymkode: 58f28...67c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha dette var en tråd jeg faktisk ble litt glad av å lese 😍 Selv om jeg forstår at det er frustrerende.

Jeg tror jeg ville satt meg ned med dem og forklart at dere gjerne hjelper til, men at det innimellom blir litt mye. Min siste huseier sa ifra før jeg flyttet inn at hun var interessert i et huseier/utleier forhold, ikke et venninneforhold. Hun hadde brent seg på tidligere at hun var blitt for god venn med leierne og at de omtrent aldri lot ho være i fred. Nå endte vi faktisk opp med å bli gode venner, men vi var flinke til å respektere hverandres grenser.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men jeg bare lurer. Vet de hva de skal gjøre om feks brannalarmen går når de lager mat (altså at det ikke brenner) eller når det brenner for den saks skyld, dra ut av stikkontakt etter bruk og slike ting? Slike ting folk flest lærer hjemme.

Jeg bodde med en jente i kollektiv en gang som var helt håpløs. Hun stekte f.eks pizza og den ble helt svart. Brannalarmen gikk og hun stod bare å så på. Jeg kom løpende ut av mitt rom og åpnet vinduet og viftet med en bok foran brannalarmen, som etter litt stoppet. Vet ikke hva hun hadde gjort om hun hadde vært alene hjemme. Hun bare stod der som et spørsmålstegn. 

Anonymkode: 58f28...67c

Ja, vi har vært gjennom stekt brent mat brannalarm-tingen😂😂 

Skaffet komfyrvakt da. Learning by doing ellernoe

Anonymkode: f786c...160

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså jeg skjønner det er irriterende. Men tenk på hva dere kan bety for dem og livet deres. Er det ikke litt fint også at noen har tillit til deg? Og når de er såpass innstilt på å hjelpe til og være greie, så synes jeg at om du har kapasitet så kan du ta dem i 'husmorskole' 😉😂

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev:

Altså jeg skjønner det er irriterende. Men tenk på hva dere kan bety for dem og livet deres. Er det ikke litt fint også at noen har tillit til deg? Og når de er såpass innstilt på å hjelpe til og være greie, så synes jeg at om du har kapasitet så kan du ta dem i 'husmorskole' 😉😂

Jeg tenker de skal være glad de 'kom til oss'. Samtidig er jeg redd de ville hatt like mye tillit til en hushai også så det er jo det og. En dag flytter de jo og da bør de vite at det finnes andre utleiere som ville utnyttet de.  Føler meg litt fæl fordi vi har løyet om hvor vi skal på ferie i tilfelle de skulle slenge seg på haha.. uff

Anonymkode: f786c...160

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker de skal være glad de 'kom til oss'. Samtidig er jeg redd de ville hatt like mye tillit til en hushai også så det er jo det og. En dag flytter de jo og da bør de vite at det finnes andre utleiere som ville utnyttet de.  Føler meg litt fæl fordi vi har løyet om hvor vi skal på ferie i tilfelle de skulle slenge seg på haha.. uff

Anonymkode: f786c...160

Før de flytter så bør du si noe om dette til dem. Bare for å være et medmenneske. 

Og frem til da så lærer du dem at de klarer det meste selv. 

Jeg får også følelsen av at de er heldige som 'kom til' deg 😘

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres grusomt ut! Det er nettopp derfor jeg ikke vil leie ut mer, har hatt lignende (men mildere) opplevelser som deg. Man må enten fremstå som litt kaldere, bytte leietakere eller slutte å leie ut. Kan høres ut som første vil fungere bra for dere?

Hvordan fremstå kaldere? Ikke gi dem ting, og kom med noen milde «stikk» om hvordan det er å være voksen. Hvis dere duller med dem velger dere aktivt å opprettholde foreldrerollen ovenfor dem. Ikke lurt i det lange løp for dere (eller dem for den saks skyld)

Anonymkode: 37bd7...87b

Huff ja! Stakkars TS, så grusomt å leve sånn

Hallo? Voks opp. Om det er så ille så klager man ikke på fora, men sier ifra. Støvsugere selger de veldig blillig på chlas olson. Eller. på jernia har de kansje tilbud på strykejern. 

Anonymkode: 57c49...b35

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er nok litt sånn her og. De har ikke helt antenner rett og slett. Men ja. De kunne vært utrolig mye verre. Har nesten vurdert å si til jenta at vi får ta en dag å handle inn de tingene de trenger for enten deres eller vår regning(vil ikke ruinere et ungt par tydeligvis) og lære de hvordan ting funker. B101 - bli voksen

Anonymkode: f786c...160

Jeg tror ikke det er lurt å handle inn for din regning. De tror kanskje da at det er vanlig kutyme at utleier er så på tilbudssiden som du har vært. Du kan kanskje tipse dem om at finn kan være et greit sted å starte dersom man trenger noe billig til huset?

Anonymkode: bd5f6...52d

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leier ut sokkelen vår til et ungt par. Veldig hyggelige folk. Nygifte. Mormonere. Sikkert derfor de er så koselige.

Men.. 

De er så fryktelig uselvstendige!

Sokkelen vår er delvis møblert; vask og tørk, kjøl og hvitevarer. Pluss tv og internett. 

De kan bruke hagen på sin side så mye de vil. 

Problemet begynte å oppstå etter en uke; da lurte de på hvor støvsugeren var? Jeg sa at den hadde dere vel med dere selv? (Sa det ikke sånn surt)

Da lo de litt og sa at de trodde den fulgte med, de har jo aldri bodd hjemmefra før. Okei tenkte jeg og ga de vår gamle. Spurte om det var noe mer de trengte siden de var midt i flyttekaos. De trengte litt rengjøringsmidler og sånn så da lot jeg de bare få dette. 

Nå har de bodd her et halvt år og de klarer seriøst ikke fikse noe som helst selv uten vår hjelp. Flere ganger har de tilkalt oss fordi vaskemaskinen ikke har vasket tørt(kjempefull maskin, spile i maskinen etc). En annen gang fordi oppvaskmaskinen skummet(zalo, 'visste ikke at man ikke kunne ha det i maskin), mygg(hallo??). 

De er på ingen måte frekke men det virker som de på en måte tror vi er deres betalte foreldre. Hun kommer ofte og spør om hun kan stryke klær hos oss(???). 

De trenger stort sett hjelp eller utstyr til alt. De lever veldig spartansk og det er helt fair men man skulle nesten tro de bare aldri har forstått at man må kjøpe inn ting til seg selv eller lese en bruksanvisning. De vet virkelig ikke hvordan noe fungerer og det er alltid oss de spør. 

Dette høres sikkert ikke så irriterende ut og vi kunne hatt verre leieboere. Men det er ganske irriterende å fungere som deltidsforeldre for to 19åringer til alle døgnets tider. Siden de er så milde og snille klarer ikke mannen min eller jeg å si nei eller be de skjerpe seg men altså hva skal vi gjøre?? 

Vi kan jo ikke lære de alt her i verden..

Anonymkode: f786c...160

😅😊

Tja, hva skal man si da? Kan kanskje være en idé å hjelpe de litt på vei og fortelle hva som kreves av dem når de har flyttet hjemmefra?  Kanskje finnes det ei bok eller noe 😊

Anonymkode: c6742...928

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

😅😊

Tja, hva skal man si da? Kan kanskje være en idé å hjelpe de litt på vei og fortelle hva som kreves av dem når de har flyttet hjemmefra?  Kanskje finnes det ei bok eller noe 😊

Anonymkode: c6742...928

Ohh, men de leser jo bare èn bok serru!;)

Anonymkode: f786c...160

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ohh, men de leser jo bare èn bok serru!;)

Anonymkode: f786c...160

👏🏻😂

Anonymkode: c6742...928

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det er lurt å handle inn for din regning. De tror kanskje da at det er vanlig kutyme at utleier er så på tilbudssiden som du har vært. Du kan kanskje tipse dem om at finn kan være et greit sted å starte dersom man trenger noe billig til huset?

Anonymkode: bd5f6...52d

Jeg er enig. Bør i så fall presisere for henne at dette er noe jeg gjør for at de skal bli selvstendige og at andre utleiere neppe ville gjort det. Vil de jo bare vel

Anonymkode: f786c...160

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig. Bør i så fall presisere for henne at dette er noe jeg gjør for at de skal bli selvstendige og at andre utleiere neppe ville gjort det. Vil de jo bare vel

Anonymkode: f786c...160

Nei ikke handle inn for de. Hvor er de egentlige foreldrene deres? De må vel ha noen?

Anonymkode: 57c49...b35

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei ikke handle inn for de. Hvor er de egentlige foreldrene deres? De må vel ha noen?

Anonymkode: 57c49...b35

Enig her. Er noe som heter lært hjelpeløshet også, og om dere ikke passer på bidrar dere kanskje til en uheldig utvikling, og ikke fremgang?

Anonymkode: b481b...892

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg skal le eller ikke... Le fordi det er ganske komisk :) Dere fikk med to ekstra barn med på kjøpet...

Jeg skjønner det bare ikke. De er gidt, og da tenker jeg at de er godt voksne... men seriøst? er det helt sant det du skriver? heheheh...

På den andre måten vil jeg ikke le for mye heller, da jeg tenker at de muligens har en slags diagnose eller noe sånnt. Altså ikke bodd hjemefra før, men plutselig gift og flytter sammen. Enten diagnose eller en oppvekst under ekstrem jahovas vitner sekt!

Ikke vondt ment, men de virker å ha vokst opp på en annen planet....

Anonymkode: f28b5...a65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det høres nesten ut som leieboerne mine, og ja jeg har sagt opp leiekontrakten etter første året. Men de er her enda 3 år senere😂

Da jeg leverte oppsigelsen, ble de så lei seg fordi de trivdes så godt her. Da forklarte jeg at jeg ble utslitt av å være tilgjengelig for dem hele tiden. Da tok de seg sammen. Nå klipper de til og med plenen og måker snøen☺️ 

Kanskje det blir bedre for dere også, ts?

Anonymkode: e82a0...534

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Leier ut sokkelen vår til et ungt par. Veldig hyggelige folk. Nygifte. Mormonere. Sikkert derfor de er så koselige.

Men.. 

De er så fryktelig uselvstendige!

 

Anonymkode: f786c...160

Jeg synes dere høres veldig søte og hyggelige ut! Skjønner at det blir slitsomt, men dere stiller virkelig i særklasse som utleiere!

Har ingen råd, men håper leieboerne blir litt mer selvstendige etterhvert, ting pleier å gå seg til. 

Enig med flere her som synes at dette var en veldig koselig tråd, tross alt. :) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff 😂

Hva med å lage noen slags ordensregler som sier noe om når de kan ta kontakt, hvordan (sende dere melding/mail?), hva dere hjelper til med og hva de selv må ordne. Om maskinen er ødelagt må jo dere selvsagt hjelpe og dere bør vise de hvordan denne fungerer. Etter dette må de selv finne ut av ting. Dere er ikke foreldrene deres!

Men så er jo spørsmålet egentlig hvor mye dere vil godta. Ønsker dere å ha minst mulig kontakt (feks øke pris for å hjelpe ekstra med ting de ikke klarer selv) eller synes dere det er greit at de feks hjelper dere med en tjeneste mot at dere hjelper de? Feks maling, klippe gress, kaste søppel osv mot at dere kjøper vaskemidler og veileder de (målet må være at de skal bli selvstendig da...)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, en av de koseligste trådene jeg har lest her inne💕 jeg har ingen råd annet enn å prøve å sette noen grenser, kanskje lage en liste om hva dere er tilgjengelige for? Og å holde på det gode forholdet 😊 tenk for noen gode og artige minner dere vil ha fra dette leieforholdet resten av livet💕

Anonymkode: a895f...c37

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...