Gå til innhold

Leieboerene våre har totalt misforstått forholdet vårt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

28 minutter siden, sølvdryss skrev:

Huff 😂

Hva med å lage noen slags ordensregler som sier noe om når de kan ta kontakt, hvordan (sende dere melding/mail?), hva dere hjelper til med og hva de selv må ordne. Om maskinen er ødelagt må jo dere selvsagt hjelpe og dere bør vise de hvordan denne fungerer. Etter dette må de selv finne ut av ting. Dere er ikke foreldrene deres!

Men så er jo spørsmålet egentlig hvor mye dere vil godta. Ønsker dere å ha minst mulig kontakt (feks øke pris for å hjelpe ekstra med ting de ikke klarer selv) eller synes dere det er greit at de feks hjelper dere med en tjeneste mot at dere hjelper de? Feks maling, klippe gress, kaste søppel osv mot at dere kjøper vaskemidler og veileder de (målet må være at de skal bli selvstendig da...)

Men jeg fatter ikke hvorfor man ikke bare kan sette grenser? hvorfor må det til at man må sette opp leia? Dette er ungdommer som ikke har fått en bra oppdragelse og vet ikke hvordan man vasker tøy og lager mat. Man tyner de ikke for penger, man setter grenser.

Anonymkode: 57c49...b35

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hehe, ikkesant. 
Hva med å late som at dere "er tomme" for vaskemiddel, ect? Har på ingen måte vært i samme situasjon, men mulig jeg hadde kjørt en liten hvit løgn for å vise dem at det ikke alltid er mulig å få hva man spør om. 
Da slipper du, og dere å avvise dem eller bli strenge, og de vil innse at de kanskje må fikse det selv. 😄

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en lignende erfaring..

Med to unge gutter. De hadde heller ikke støvsuger eller andre elementære hus ting. Vi måtte hjelpe dem med alt fra å skifte dekk til å opplæring i husvask  

Ikke betalte de da de skulle heller. 

Også røykte de hasj innendørs.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt poroblemet med dette hvis ikke de ringer flere ganger om dagen. Hva er galt med å hjelpe folk. 

Anonymkode: c569b...dfe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig, rett og slett. :)

Jeg forstår at det føles som mas. Samtidig oppfører dere dere flott for dette unge ekteparet og de er greie leieboere tross alt.

Ser du skriver litt om å ta ei handlerunde og kjøpe inn ting til leiligheten som "alle" burde ha i hus. Type strykejern osv. Tenker dette er en god ide. Ta henne/dem med ut på ei handlerunde. Om hun betaler alt, eller om du investerer til leiligheten er jo en ting du må overveie.

Så vise du henne hvordan hun bør stryke. De er jo interesserte i å lære. Han viser jo det med tanke på gressklipperen. Når han først har forstått hvordan den virker, tar han tak.

De ønsket å gjøre en innsats på terrassen. Ble litt feil, men de forsøkte. Neste gang kan dere kanskje vise dem hvordan, så slipper dere ta å gjøre det på ny.

Igjen, jeg forstår at det kan være slitsomt, men tror heller jeg ville hatt disse boende, enn mange andre. Så lenge de betaler det de skal og ikke ødelegger noe med vilje.

Så skal både du og mannen din har skryt for hvordan dere opptrer som reserveforeldre for dem. :-) Så utrolig herlig. :-)

 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere godt kan si at vaskemidler, strykjern og brett, støvsuger, vaskebøtte osv er sånt de må skaffe seg selv.

Tilhører hvitevarene leiligheten? Be de sjekke bruksanvisninger ved problemer. Hjelper ikke anvisningene, så synes jeg dere som har mer erfaring godt kan hjelpe litt og informere om det mest vanlige som kan skje.

Da jeg var nyutflyttet fra mor på egne ben med kjæresten var det foreldrene våre vi ringte til om det var noe. Utleierne ble bare kontaktet om det var helt nødvendig.. Men når dere bor så nært og virker hjelpsomme og hyggelige så er det jo kjekt for dem å kontakte dere. Helt ok å si litt om dette til dem også. Fort gjort at det sklir ut hvis dere er tilgjengelige.

Anonymkode: a7c3c...890

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En koselig tråd. :)

Jeg tenker at dette kanskje er to som er vokst opp litt skjermet, kanskje litt utenfor samfunnet forøvrig, sånn med tanke på ansvar og hva de kan/ikke kan? Virker nesten sånn. Jeg synes det er veldig hyggelig å lese at du forbarmer deg over dem, jeg hadde gjort det samme selv. Er det ikke litt godt også å hjelpe mennesker som trenger det?

Jeg forstår samtidig at det er slitsomt, så jeg er enig i at det kan kanskje være lurt å sette seg ned med dem å gå gjennom rutiner og praktiske ting. Noen må lære seg å bo, og det er åpenbart de også må lære seg. Hvis man ser litt taktisk på det tenker jeg kanskje også at det å vise at man er litt behjelpelig gjør at man får trofaste og gode leietakere, og som utleier vil jeg tro det er gull verdt.

Samtidig er det jo også viktig å sette grenser, men det kan jo tas på gjennomgangen. På den måten føler de seg ikke avvist, og de får samtidig hjelp - og dere slipper å bli fosterforeldre.

Men herregud, de høres ganske skjønne ut. :laugh:

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, SPOCA skrev:

En koselig tråd. :)

Jeg tenker at dette kanskje er to som er vokst opp litt skjermet, kanskje litt utenfor samfunnet forøvrig, sånn med tanke på ansvar og hva de kan/ikke kan? Virker nesten sånn. Jeg synes det er veldig hyggelig å lese at du forbarmer deg over dem, jeg hadde gjort det samme selv. Er det ikke litt godt også å hjelpe mennesker som trenger det?

Jeg forstår samtidig at det er slitsomt, så jeg er enig i at det kan kanskje være lurt å sette seg ned med dem å gå gjennom rutiner og praktiske ting. Noen må lære seg å bo, og det er åpenbart de også må lære seg. Hvis man ser litt taktisk på det tenker jeg kanskje også at det å vise at man er litt behjelpelig gjør at man får trofaste og gode leietakere, og som utleier vil jeg tro det er gull verdt.

Samtidig er det jo også viktig å sette grenser, men det kan jo tas på gjennomgangen. På den måten føler de seg ikke avvist, og de får samtidig hjelp - og dere slipper å bli fosterforeldre.

Men herregud, de høres ganske skjønne ut. :laugh:

Mange nye svar her men blir deg jeg siterer. 

De ringer på ganske ofte. Vi hadde leieboere fra helvete før så disse er jo en drøm. Men de virker tidvis litt needy. Feks det med at han klipper plenen nå. Vi har sagt at vi gjerne vil den skal få vokse bittelitt, men han virker besatt av å ha den på milimeternivå😅 

De er utrolig fine folk. Syns det er litt rart at de har flyttet langt unna familien(de er veldig mormonske av seg) mtp religionen. Ja herregud apropos det så var søsteren  og familien hennes på besøk her på vinteren og i mangel på sengeplass tenkte de å slå opp telt i hagen. Vi sa at herregud dette er for kaldt, bestill hotellrom? Aah ja god ide sa de. Men alt var fullbooket så gjett hvor søsteren sov. Jo hos oss. Haha. 

Tror egentlig vi har latt dette skli ut altfor lenge nå og er 'dømt' til å hjelpe de. 

Vi har jo blitt veldig glad i de. Jeg tror familien deres (utifra hvordan paret er, og søsteren m fam) at de har vokst opp med mye kjærlighet og bomull og derfor er fryktelig naive og snille. Og vant til at it takes a village. Hun er norsk og han amerikansk. Han er veldig typisk Cunningham i book of mormon bare uten ulydigheten. For de som har sett den

Anonymkode: f786c...160

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig heldig disse unge menneskene var som havnet akkurat hos dere! Ja, jeg forstår det kan være irriterende, men de virker lærenemme og hyggelige. Lær dem alt dere kan, dere får venner for livet. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg fatter ikke hvorfor man ikke bare kan sette grenser? hvorfor må det til at man må sette opp leia? Dette er ungdommer som ikke har fått en bra oppdragelse og vet ikke hvordan man vasker tøy og lager mat. Man tyner de ikke for penger, man setter grenser.

Anonymkode: 57c49...b35

Dette var nå bare mine råd, men selvsagt kan man sette grenser også. Men det må jo være opp til ts hva hun ønsker. Det er ikke alle som er like god på grensesetting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 Mange nye svar her men blir deg jeg siterer. 

De ringer på ganske ofte. Vi hadde leieboere fra helvete før så disse er jo en drøm. Men de virker tidvis litt needy. Feks det med at han klipper plenen nå. Vi har sagt at vi gjerne vil den skal få vokse bittelitt, men han virker besatt av å ha den på milimeternivå😅 

De er utrolig fine folk. Syns det er litt rart at de har flyttet langt unna familien(de er veldig mormonske av seg) mtp religionen. Ja herregud apropos det så var søsteren  og familien hennes på besøk her på vinteren og i mangel på sengeplass tenkte de å slå opp telt i hagen. Vi sa at herregud dette er for kaldt, bestill hotellrom? Aah ja god ide sa de. Men alt var fullbooket så gjett hvor søsteren sov. Jo hos oss. Haha. 

Tror egentlig vi har latt dette skli ut altfor lenge nå og er 'dømt' til å hjelpe de. 

Vi har jo blitt veldig glad i de. Jeg tror familien deres (utifra hvordan paret er, og søsteren m fam) at de har vokst opp med mye kjærlighet og bomull og derfor er fryktelig naive og snille. Og vant til at it takes a village. Hun er norsk og han amerikansk. Han er veldig typisk Cunningham i book of mormon bare uten ulydigheten. For de som har sett den

Anonymkode: f786c...160

Åh herlig, jeg må jo le da. :fnise:

Skjønner godt de blir litt for mye av det gode, men samtidig føler jeg kanskje det er litt sånn stereotypisk "amerikanske" (sånn jeg ser for meg i gladkristne amerikanske filmer der hele bygda stiller opp om det skulle være noe), ja, it takes a village som du skriver. Dette minner meg faktisk om ei i stefamilien til mamma, der datteren giftet seg men en mann hun knapt nok hadde møtt i USA, 18 år gammel. De var akkurat slik du forteller, der lydighet er en dyd, og man følger ordre - det er jo det de er lært opp til og vant til. Vil tro det er et stort sjokk for dem å faktisk være selvstendige. ;)

Kanskje lage en mappe eller noe med praktiske opplysninger, så kan man heller vise til den, framfor å måtte fly og hjelpe dem hele tiden? Det er jo egentlig litt mye å forlange, men bare et forslag fra min side, så kanskje ting går litt lettere.

Men de er heldige også, som har fått utleiere som dere! :)

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du delte denne historien, TS. :laugh: Dette trengte jeg skikkelig på en tung kveld. :blomst:

Anonymkode: 4c2d0...a23

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vil skal bytte? Utleieren min elsker å pusle med praktiske ting, så han synes nok jeg er litt for selvstendig, og kommer løpende dersom jeg feks åpner panseret på bilen, fordi han er så ivrig på å hjelpe til.  :fnise:

Anonymkode: 3aa12...d9c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis de har rett og det faktisk finnes en gud, så får dere masse kred hos han der oppe 😊

Anonymkode: d15e1...aa8

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leier ut sokkelen vår til et ungt par. Veldig hyggelige folk. Nygifte. Mormonere. Sikkert derfor de er så koselige.

Men.. 

De er så fryktelig uselvstendige!

Sokkelen vår er delvis møblert; vask og tørk, kjøl og hvitevarer. Pluss tv og internett. 

De kan bruke hagen på sin side så mye de vil. 

Problemet begynte å oppstå etter en uke; da lurte de på hvor støvsugeren var? Jeg sa at den hadde dere vel med dere selv? (Sa det ikke sånn surt)

Da lo de litt og sa at de trodde den fulgte med, de har jo aldri bodd hjemmefra før. Okei tenkte jeg og ga de vår gamle. Spurte om det var noe mer de trengte siden de var midt i flyttekaos. De trengte litt rengjøringsmidler og sånn så da lot jeg de bare få dette. 

Nå har de bodd her et halvt år og de klarer seriøst ikke fikse noe som helst selv uten vår hjelp. Flere ganger har de tilkalt oss fordi vaskemaskinen ikke har vasket tørt(kjempefull maskin, spile i maskinen etc). En annen gang fordi oppvaskmaskinen skummet(zalo, 'visste ikke at man ikke kunne ha det i maskin), mygg(hallo??). 

De er på ingen måte frekke men det virker som de på en måte tror vi er deres betalte foreldre. Hun kommer ofte og spør om hun kan stryke klær hos oss(???). 

De trenger stort sett hjelp eller utstyr til alt. De lever veldig spartansk og det er helt fair men man skulle nesten tro de bare aldri har forstått at man må kjøpe inn ting til seg selv eller lese en bruksanvisning. De vet virkelig ikke hvordan noe fungerer og det er alltid oss de spør. 

Dette høres sikkert ikke så irriterende ut og vi kunne hatt verre leieboere. Men det er ganske irriterende å fungere som deltidsforeldre for to 19åringer til alle døgnets tider. Siden de er så milde og snille klarer ikke mannen min eller jeg å si nei eller be de skjerpe seg men altså hva skal vi gjøre?? 

Vi kan jo ikke lære de alt her i verden..

Anonymkode: f786c...160

Jeg hadde spurt om de aldri har lært noe som helst hjemme? Jeg hadde sagt at det er ingen som stryker klær hos andre og påpekt diverse ting.

Anonymkode: e630c...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har vel ikke lært å handle fordi andre handlet inn for dem. Da vet de ikke at det trenger vaskemiddel til tøy. Det må jo være en øyeåpner for de begge når de får se det store virkelige verden. Mon tro hvordan de har råd til å betale dere. Jobber de?

Anonymkode: 57c49...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De er nå litt søte også da. Men siden han er så glad i å klippe gress, så bør han henge opp en lapp på butikken og ta på seg gressklipping i nabolaget.....

Ellers så er han hjertlig velkommen til å klippe hos meg! Jeg har veldig mye gress!

Anonymkode: ac9f0...f93

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg verdens dårligste samvittighet!. 

 

Kom hjem fra jobb igår og da hadde han kjøpt en ganske fin grill og sattt opp HELT SELV og de inviterte oss på grilling. Dette er den aller søteste grillmiddagen jeg har vært på fordi de åpenbart ikke ville gjøre noe galt så det var både pølser, filet osv osv. det var alt. Mat til hele nabolaget 😂

Han jobber med noe vindusvask. Hun er ufør pga en muskelgreie. Så hun er mye hjemme. De betaler alltid når de skal:)

Anonymkode: f786c...160

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår frustrasjonen din. Men jeg skulle gjerne bytta med deg...

Leieboer 1: prøvde seg på mannen. 

Leieboer 2: prøvde seg på meg.

Leieboer 3: rensa huset for dårlige energier, sov med aluminiumsfolie under senga for å ikke få dårlige energier, stokk gæren.

Leieboer 4: solgte stoff utenfor huset vårt om natta, razzia, banka kjæresten sin. Måtte kaste han ut.

Leieboer 5: "Skal bare passe en hund i 2 uker, er det greit?" (Signert avtale om ingen dyr). Adopterte visst hunden, som gnagde istykker inventar.

Leieboer 6: Samler all søppel i søppelsekker, som blir stående i leiligheten. Lukta kommer opp til oss. Fått en siste advarsel av oss nå. 

Så litt opplæring av et ungt par hadde jeg lett tatt imot 😅 Men som sagt jeg skjønner at du blir oppgitt. Støtter forslag om en opplæringskveld. Etter dette går det an å ikke være så tilgjengelig 😊

Anonymkode: 53627...62b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble glad av å lese denne tråden. ❤️ 

Tenk at det finnes så snille folk. I en verden hvor det er så mye negativitet og kynisme så trenger vi mennesker som deg ts! 

Anonymkode: 98cc6...8f4

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...