Gå til innhold

Leieboerene våre har totalt misforstått forholdet vårt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leier ut sokkelen vår til et ungt par. Veldig hyggelige folk. Nygifte. Mormonere. Sikkert derfor de er så koselige.

Men.. 

De er så fryktelig uselvstendige!

Sokkelen vår er delvis møblert; vask og tørk, kjøl og hvitevarer. Pluss tv og internett. 

De kan bruke hagen på sin side så mye de vil. 

Problemet begynte å oppstå etter en uke; da lurte de på hvor støvsugeren var? Jeg sa at den hadde dere vel med dere selv? (Sa det ikke sånn surt)

Da lo de litt og sa at de trodde den fulgte med, de har jo aldri bodd hjemmefra før. Okei tenkte jeg og ga de vår gamle. Spurte om det var noe mer de trengte siden de var midt i flyttekaos. De trengte litt rengjøringsmidler og sånn så da lot jeg de bare få dette. 

Nå har de bodd her et halvt år og de klarer seriøst ikke fikse noe som helst selv uten vår hjelp. Flere ganger har de tilkalt oss fordi vaskemaskinen ikke har vasket tørt(kjempefull maskin, spile i maskinen etc). En annen gang fordi oppvaskmaskinen skummet(zalo, 'visste ikke at man ikke kunne ha det i maskin), mygg(hallo??). 

De er på ingen måte frekke men det virker som de på en måte tror vi er deres betalte foreldre. Hun kommer ofte og spør om hun kan stryke klær hos oss(???). 

De trenger stort sett hjelp eller utstyr til alt. De lever veldig spartansk og det er helt fair men man skulle nesten tro de bare aldri har forstått at man må kjøpe inn ting til seg selv eller lese en bruksanvisning. De vet virkelig ikke hvordan noe fungerer og det er alltid oss de spør. 

Dette høres sikkert ikke så irriterende ut og vi kunne hatt verre leieboere. Men det er ganske irriterende å fungere som deltidsforeldre for to 19åringer til alle døgnets tider. Siden de er så milde og snille klarer ikke mannen min eller jeg å si nei eller be de skjerpe seg men altså hva skal vi gjøre?? 

Vi kan jo ikke lære de alt her i verden..

Anonymkode: f786c...160

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff og huff 😆. Måtte le litt når jeg leste. 

Forstår din frustrasjon. Men kan det være en ide og ta en slags oppfølgingskveld. Skriv ned det viktigste og gå gjennom med dem. Hva med brannrutine. Ikke lade tlf på natten. 

 

Også kan dere vel si opp avtalen etter ett år? 

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres grusomt ut! Det er nettopp derfor jeg ikke vil leie ut mer, har hatt lignende (men mildere) opplevelser som deg. Man må enten fremstå som litt kaldere, bytte leietakere eller slutte å leie ut. Kan høres ut som første vil fungere bra for dere?

Hvordan fremstå kaldere? Ikke gi dem ting, og kom med noen milde «stikk» om hvordan det er å være voksen. Hvis dere duller med dem velger dere aktivt å opprettholde foreldrerollen ovenfor dem. Ikke lurt i det lange løp for dere (eller dem for den saks skyld)

Anonymkode: 37bd7...87b

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje er det akkurat å lære dei alt her i verden dere må! 

Forklar ein gong korleis ting skal gjerast, og så får dei gjere det sjølv seinare. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres grusomt ut! Det er nettopp derfor jeg ikke vil leie ut mer, har hatt lignende (men mildere) opplevelser som deg. Man må enten fremstå som litt kaldere, bytte leietakere eller slutte å leie ut. Kan høres ut som første vil fungere bra for dere?

Hvordan fremstå kaldere? Ikke gi dem ting, og kom med noen milde «stikk» om hvordan det er å være voksen. Hvis dere duller med dem velger dere aktivt å opprettholde foreldrerollen ovenfor dem. Ikke lurt i det lange løp for dere (eller dem for den saks skyld)

Anonymkode: 37bd7...87b

Haha, uff ja. Men de er så utrolig snille og greie. De hjelper jo masse til også. Er så utrolig vanskelig å si nei til f.eks stryking av tøy. Er det bare single mormonere som misjonerer eller er det håp om at de kanskje tar en tur snart?

 

Anonymkode: f786c...160

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Sensi skrev:

Uff og huff 😆. Måtte le litt når jeg leste. 

Forstår din frustrasjon. Men kan det være en ide og ta en slags oppfølgingskveld. Skriv ned det viktigste og gå gjennom med dem. Hva med brannrutine. Ikke lade tlf på natten. 

 

Også kan dere vel si opp avtalen etter ett år? 

Vi kan det, men føler det er dårlig gjort å si de opp fordi de er gullible. Pluss de fester ikke og de sliter lite på leiligheten, sliter mest på psyken si;p  

Igår var det et eller annet igjen og jeg var så drittlei men så sier jenta 

'Er så glad vi har dere! Litt som en stor og hjelpsom familie man fant selv!'

Anonymkode: f786c...160

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Fjaselina skrev:

Kanskje er det akkurat å lære dei alt her i verden dere må! 

Forklar ein gong korleis ting skal gjerast, og så får dei gjere det sjølv seinare. 

Ja, kanskje dette er vår misjon i livet rett og slett. Lære mormonere å bo:)

Anonymkode: f786c...160

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

på tide Oslo folk begynner å bry seg, og blir mye mer menneskelig. 

Oslo folk må selvsagt skrive i kvinneguiden, for dem har ikke andre å prate med.

Anonymkode: b8c4a...f84

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leier ut sokkelen vår til et ungt par. Veldig hyggelige folk. Nygifte. Mormonere. Sikkert derfor de er så koselige.

Men.. 

De er så fryktelig uselvstendige!

Sokkelen vår er delvis møblert; vask og tørk, kjøl og hvitevarer. Pluss tv og internett. 

De kan bruke hagen på sin side så mye de vil. 

Problemet begynte å oppstå etter en uke; da lurte de på hvor støvsugeren var? Jeg sa at den hadde dere vel med dere selv? (Sa det ikke sånn surt)

Da lo de litt og sa at de trodde den fulgte med, de har jo aldri bodd hjemmefra før. Okei tenkte jeg og ga de vår gamle. Spurte om det var noe mer de trengte siden de var midt i flyttekaos. De trengte litt rengjøringsmidler og sånn så da lot jeg de bare få dette. 

Nå har de bodd her et halvt år og de klarer seriøst ikke fikse noe som helst selv uten vår hjelp. Flere ganger har de tilkalt oss fordi vaskemaskinen ikke har vasket tørt(kjempefull maskin, spile i maskinen etc). En annen gang fordi oppvaskmaskinen skummet(zalo, 'visste ikke at man ikke kunne ha det i maskin), mygg(hallo??). 

De er på ingen måte frekke men det virker som de på en måte tror vi er deres betalte foreldre. Hun kommer ofte og spør om hun kan stryke klær hos oss(???). 

De trenger stort sett hjelp eller utstyr til alt. De lever veldig spartansk og det er helt fair men man skulle nesten tro de bare aldri har forstått at man må kjøpe inn ting til seg selv eller lese en bruksanvisning. De vet virkelig ikke hvordan noe fungerer og det er alltid oss de spør. 

Dette høres sikkert ikke så irriterende ut og vi kunne hatt verre leieboere. Men det er ganske irriterende å fungere som deltidsforeldre for to 19åringer til alle døgnets tider. Siden de er så milde og snille klarer ikke mannen min eller jeg å si nei eller be de skjerpe seg men altså hva skal vi gjøre?? 

Vi kan jo ikke lære de alt her i verden..

Anonymkode: f786c...160

Haha litt morsomt å lese. Skjønner godt irritasjonen. Tror jeg hadde prøvd å bite meg i det og vært veldig obs på hvor grensen går. De vil sannsynligvis lære mye av dere og det vil gå seg til. Tenk på fordelen med å ha snille trygge leieboere Om betaler og ikke fester. 

Anonymkode: 60d8f...9b4

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Haha litt morsomt å lese. Skjønner godt irritasjonen. Tror jeg hadde prøvd å bite meg i det og vært veldig obs på hvor grensen går. De vil sannsynligvis lære mye av dere og det vil gå seg til. Tenk på fordelen med å ha snille trygge leieboere Om betaler og ikke fester. 

Anonymkode: 60d8f...9b4

Ja, er jo det som er bonusen med de. Og de er virkelig veldig hyggelige. Vi skal snart reise på ferie og er allerede bekymret for hvordan det skal gå med de😂

Anonymkode: f786c...160

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

på tide Oslo folk begynner å bry seg, og blir mye mer menneskelig. 

Oslo folk må selvsagt skrive i kvinneguiden, for dem har ikke andre å prate med.

Anonymkode: b8c4a...f84

Mener du Oslo-folk? Vi er ikke fra Oslo, aldri vært og bor ikke der..

Anonymkode: f786c...160

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

på tide Oslo folk begynner å bry seg, og blir mye mer menneskelig. 

Oslo folk må selvsagt skrive i kvinneguiden, for dem har ikke andre å prate med.

Anonymkode: b8c4a...f84

Og jeg som først lo av HI, men denne tok kaka! 😂😂😂😂😂😂 "Oslo folk"....

Anonymkode: ac9f0...f93

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi kan det, men føler det er dårlig gjort å si de opp fordi de er gullible. Pluss de fester ikke og de sliter lite på leiligheten, sliter mest på psyken si;p  

Igår var det et eller annet igjen og jeg var så drittlei men så sier jenta 

'Er så glad vi har dere! Litt som en stor og hjelpsom familie man fant selv!'

Anonymkode: f786c...160

Åå😅💛 

Vet ikke helt hva dere kan gjøre. Litt rart at to 19-åringen ikke skjønner at utleiere ikke er deltidsforeldre. Jeg har omtrent ikke møtt mine utleiere. Men det har kanskje med deres bakgrunn å gjøre. 

Jeg er konfliktsky selv, så jeg hadde nok bare gjort som dere har gjort hittil. Men dere kan kanskje si fra forsiktig at nå er de voksne og bor for seg selv, og kan prøve å finne ut av ting på egenhånd (google f.eks)? Og dersom de etter å ha prøvd selv fortsatt ikke vet hva de skal gjøre, så kan de kontakte dere? Jeg ville hvertfall fokusert på at de må lære å klare seg selv, ikke at dere er drittlei (selvom det er sannheten). 

Anonymkode: 58f28...67c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg som først lo av HI, men denne tok kaka! 😂😂😂😂😂😂 "Oslo folk"....

Anonymkode: ac9f0...f93

😅 Elsker hatet mot byfolk. 

Har tenkt at når vi drar på ferie skal vi si at vi er utilgjengelige de 3 ukene vi er borte med mindre det brenner eller er vannlekkasje. (Vi har allerede lært de at svidd mat ikke er brann og at vannlekkasje ikke er at sluket deres er tett fordi de ikke har renset det)

Anonymkode: f786c...160

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Åå😅💛 

Vet ikke helt hva dere kan gjøre. Litt rart at to 19-åringen ikke skjønner at utleiere ikke er deltidsforeldre. Jeg har omtrent ikke møtt mine utleiere. Men det har kanskje med deres bakgrunn å gjøre. 

Jeg er konfliktsky selv, så jeg hadde nok bare gjort som dere har gjort hittil. Men dere kan kanskje si fra forsiktig at nå er de voksne og bor for seg selv, og kan prøve å finne ut av ting på egenhånd (google f.eks)? Og dersom de etter å ha prøvd selv fortsatt ikke vet hva de skal gjøre, så kan de kontakte dere? Jeg ville hvertfall fokusert på at de må lære å klare seg selv, ikke at dere er drittlei (selvom det er sannheten). 

Anonymkode: 58f28...67c

Ja man kan jo ikke si rett ut at man er drittlei, da blir hun sikkert helt ødelagt og føler seg som verdens verste person. Derfor er planen å si at vi ee utilgjengelige i ferien

Anonymkode: f786c...160

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg måtte også le litt. De virker jo veldig søte da!

Og jeg synes du godt kan hjelpe dem litt, med noen ting. Men om du skal være 'fosterforelder' så må du oppdra dem litt også. Neste gang hun spør om hun kan stryke tøy hos deg, så kan du tipse henne om at europris har billige strykejern og strykebrett, og det er bedre om hun kjøper det og stryker hos seg selv. Og minn henne på at kontakten alltid må dras ut når hun går fra. 

Og så må du holde på sånn litt. 

Selvsagt kan du også bare være brysk og frekk, det er jo ditt valg. Men disse er nok likevel bedre enn mange andre leietakere dere kunne hatt. Og dere kommer nok til å få julekort av dem i all fremtid om dere fortsetter å hjelpe dem 😊

Men altså: litt lur oppdragelse må til 

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Haha de høres nå litt søte ut også. Men jeg skjønner du blir lei. Det høres jo ikke ut som de har boevne i det hele tatt. Men om de er lærevillige, vil det jo forhåpentligvis gå seg til etterhvert. Ser det ut som de er villig til å ta i et tak selv, dersom de får instruksjoner, eller forventer de at du skal gjøre jobben mens de står og ser på?

Anonymkode: bd5f6...52d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må flire, men jeg forstår virkelig frustrasjonen, altså. Jeg hadde blitt sprø. Samtidig får dette meg til å tenke tilbake på da jeg selv var ung samboer for første gang, og mangelen på antenner var såpass at jeg fortsatt blir flau når jeg tenker på det. Jeg kom ikke fra et «møblert hjem», og jeg var ikke normalt oppdratt, så jeg visste jo ikke bedre. Kunne f.eks finne på å gå på besøk til naboer vi hadde blitt kjent med en lørdagskveld uten at det var avtalt på forhånd. Ble invitert på kaffebesøk til nabo, og koste meg sånn at jeg ikke hadde vett på å gå hjem. Sånne ting. Jeg tenker jo at disse leieboerne deres har null erfaring i å være leieboere, eller i det hele tatt å være voksne, og ingen har lært dem det. Jeg ville nok hatt trøbbel med å si ifra, selv om jeg forsøkte å gjøre det skånsomt, men det er nok den eneste muligheten om dere ønsker endring. De vil jo bli mer voksne og selvstendige over tid, men det spørs om tålmodigheten holder, da. 

Anonymkode: b481b...892

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Haha de høres nå litt søte ut også. Men jeg skjønner du blir lei. Det høres jo ikke ut som de har boevne i det hele tatt. Men om de er lærevillige, vil det jo forhåpentligvis gå seg til etterhvert. Ser det ut som de er villig til å ta i et tak selv, dersom de får instruksjoner, eller forventer de at du skal gjøre jobben mens de står og ser på?

Anonymkode: bd5f6...52d

Nei, de er veldig hjelpsomme. Etter vi lærte de hvordan gressklipperen fungerer og at batteriet må lades er han veldig nidkjær og klipper ofte! Så de er ikke late heller. De vil gjerne hjelpe oss med beis og maling osv også. Lot de beise plattingen sin selv og det ble helt forferdelig så der tok vi en ny runde. Haha. Bonusbarna våre😂

Anonymkode: f786c...160

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må flire, men jeg forstår virkelig frustrasjonen, altså. Jeg hadde blitt sprø. Samtidig får dette meg til å tenke tilbake på da jeg selv var ung samboer for første gang, og mangelen på antenner var såpass at jeg fortsatt blir flau når jeg tenker på det. Jeg kom ikke fra et «møblert hjem», og jeg var ikke normalt oppdratt, så jeg visste jo ikke bedre. Kunne f.eks finne på å gå på besøk til naboer vi hadde blitt kjent med en lørdagskveld uten at det var avtalt på forhånd. Ble invitert på kaffebesøk til nabo, og koste meg sånn at jeg ikke hadde vett på å gå hjem. Sånne ting. Jeg tenker jo at disse leieboerne deres har null erfaring i å være leieboere, eller i det hele tatt å være voksne, og ingen har lært dem det. Jeg ville nok hatt trøbbel med å si ifra, selv om jeg forsøkte å gjøre det skånsomt, men det er nok den eneste muligheten om dere ønsker endring. De vil jo bli mer voksne og selvstendige over tid, men det spørs om tålmodigheten holder, da. 

Anonymkode: b481b...892

Er nok litt sånn her og. De har ikke helt antenner rett og slett. Men ja. De kunne vært utrolig mye verre. Har nesten vurdert å si til jenta at vi får ta en dag å handle inn de tingene de trenger for enten deres eller vår regning(vil ikke ruinere et ungt par tydeligvis) og lære de hvordan ting funker. B101 - bli voksen

Anonymkode: f786c...160

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...