Gå til innhold

Den store tråden om trygdeutbetalinger og trygdeytelser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 21.6.2019 den 7.10, AnonymBruker skrev:

Man bestemmer ikke graden av ufør selv. Det vil alltid vurderes lavere grad enn 100%. Oppdrag som støttekontakt vil kunne redusere graden. Det finnes dem som har fått redusert uføregrad fordi de har ekstra omsorg for sine egne syke barn. 

Anonymkode: 2f63b...753

Så dermed burde jeg ha ventet med å jobbe som støttekontakt? Støttekontakt er jo kun for å være med på kafe og gå turer, som jeg likevel gjør hjemme . Så dermed skal jeg straffes for 95% ufør pga støttekontaktjobben på to timer i uken? Er jo helt sykt. Men om jeg hadde ventet til jeg fikk 100% ufør, kunne jeg straks begynne å jobbe mye mer og likevel heve 100% trygd?

Anonymkode: 6a84a...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 7.7.2019 den 20.12, AnonymBruker skrev:

Så dermed burde jeg ha ventet med å jobbe som støttekontakt? Støttekontakt er jo kun for å være med på kafe og gå turer, som jeg likevel gjør hjemme . Så dermed skal jeg straffes for 95% ufør pga støttekontaktjobben på to timer i uken? Er jo helt sykt. Men om jeg hadde ventet til jeg fikk 100% ufør, kunne jeg straks begynne å jobbe mye mer og likevel heve 100% trygd?

Anonymkode: 6a84a...430

Jepp, med 100% ufør kan du jobbe så mye du vil fra dagen etter innvilget ufør. Du blir trukket i trygd ihh til kompensasjonsgraden din etter passerte 0.4g i inntekt.

Anonymkode: 3a1dd...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål om ufør søknad.

Søknaden er sendt inn, og jeg har flere ganger sjekket mine saker på nav.no. Der står det at det ikke har skjedd noe nytt siden den ble sendt inn. Vil det da si at den fortsatt står i kø, og man vil kunne se der når noen begynner å behandle søknaden? 

Regner med at det kanskje vil ta litt ekstra tid siden det er ferie og sommer? Jeg er så spent på hvor lang tid det vil ta og om jeg får innvilget eller ikke. 

Anonymkode: 0b14a...eeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke jobbe for personlige grunner, så jeg er uføre.

Får ca 20 000 trur jeg i månden (Akkuratt hvor mye er jeg usikker på, har en hjelpeverger som har ansvaret for min økonomi)

Men jeg skal være ærlig, er 27 år, det er ganske kjedelig og sitte inne vær dag uten noe å gjøre. holder på med bil teori nå, skal ta teoriprøven på mandag eller onsdag, klarer jeg og få lappen, skal jeg se om jeg klare og få jobb som sjåfør eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, med 100% ufør kan du jobbe så mye du vil fra dagen etter innvilget ufør. Du blir trukket i trygd ihh til kompensasjonsgraden din etter passerte 0.4g i inntekt.

Anonymkode: 3a1dd...312

Er det noe nytt? Da jeg ble ufør for 12-13 år siden, var det ikke lov å jobbe første året etter innvilget uf.tr. Man måtte vente i ett år før man ev tok lønnet arbeid.(dette stod spesifikt i et brev jeg mottok etter innvilget uføretrygden)

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Million skrev:

Er det noe nytt? Da jeg ble ufør for 12-13 år siden, var det ikke lov å jobbe første året etter innvilget uf.tr. Man måtte vente i ett år før man ev tok lønnet arbeid.

Denne endringen kom for få år siden 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et spørsmål om ufør søknad.

Søknaden er sendt inn, og jeg har flere ganger sjekket mine saker på nav.no. Der står det at det ikke har skjedd noe nytt siden den ble sendt inn. Vil det da si at den fortsatt står i kø, og man vil kunne se der når noen begynner å behandle søknaden? 

Regner med at det kanskje vil ta litt ekstra tid siden det er ferie og sommer? Jeg er så spent på hvor lang tid det vil ta og om jeg får innvilget eller ikke. 

Anonymkode: 0b14a...eeb

Det vil mest sansynlig ikke stå noe annet før den ligger til attestering eller er ferdig behandlet. Det står sånn hos de fleste. 

Har selv en søknad inne, og har stått til behandling helt siden jeg søkte i mai. 

Det kan for øvrig ta opptil 8 måneder så det er bare å smøre seg med tålmodighet :) 

Anonymkode: 97e1b...ee6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spør om en ting...

Jeg har akkurat fått innvilget ufør. Med avslag på ung delen. Men det har jeg sammen med fastlege klaget på. Men...har jeg krav på noen etterbetaling? Har gått ut max tid på aap. Og ufør tidspunkt er satt før fylte 26år. Må man i såfal søke om denne etterbetalingen eller går det automatisk?

Anonymkode: fa350...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.7.2019 den 8.49, Darkrobin27 skrev:

Jeg kan ikke jobbe for personlige grunner, så jeg er uføre.

Får ca 20 000 trur jeg i månden (Akkuratt hvor mye er jeg usikker på, har en hjelpeverger som har ansvaret for min økonomi)

Men jeg skal være ærlig, er 27 år, det er ganske kjedelig og sitte inne vær dag uten noe å gjøre. holder på med bil teori nå, skal ta teoriprøven på mandag eller onsdag, klarer jeg og få lappen, skal jeg se om jeg klare og få jobb som sjåfør eller noe.

Jeg trodde at man fikk ufør på grunn av at man ikke kunne jobbe i noen slags jobb. Men det ser jo ut til at du vurderer å jobbe som sjåfør? 

Anonymkode: 0aa32...47f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg trodde at man fikk ufør på grunn av at man ikke kunne jobbe i noen slags jobb. Men det ser jo ut til at du vurderer å jobbe som sjåfør? 

Anonymkode: 0aa32...47f

Kroppen min blir fort sliten av å gjøre ting der jeg må bevege meg mye, jobb som sjåfør betyr ikke at jeg må bruke kroppen så mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Darkrobin27 skrev:

Kroppen min blir fort sliten av å gjøre ting der jeg må bevege meg mye, jobb som sjåfør betyr ikke at jeg må bruke kroppen så mye. 

Hallo i luken. Da er vel det en jobb du kunne ha hatt før du gikk for å søke uføretrygd? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hmmmmmm said:

Hallo i luken. Da er vel det en jobb du kunne ha hatt før du gikk for å søke uføretrygd? 

Jeg har store lærevansker, og ta teorien for meg er som og ta en eksamen i doktorgrad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spør om en ting...

Jeg har akkurat fått innvilget ufør. Med avslag på ung delen. Men det har jeg sammen med fastlege klaget på. Men...har jeg krav på noen etterbetaling? Har gått ut max tid på aap. Og ufør tidspunkt er satt før fylte 26år. Må man i såfal søke om denne etterbetalingen eller går det automatisk?

Anonymkode: fa350...a96

Hadde du tillegget på aap? Får du innvilget tillegget på uføredelen og IKKE hadde det på aap, vil du få etterbetalt. Ingen etterbetaling fra aap til ufør uten tillegg. 

Anonymkode: 0d5fe...711

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spør om en ting...

Jeg har akkurat fått innvilget ufør. Med avslag på ung delen. Men det har jeg sammen med fastlege klaget på. Men...har jeg krav på noen etterbetaling? Har gått ut max tid på aap. Og ufør tidspunkt er satt før fylte 26år. Må man i såfal søke om denne etterbetalingen eller går det automatisk?

Anonymkode: fa350...a96

Får du ung ufør-tillegget kan det hende at du får etterbetalt det tillegget for årene du har vært på AAP, men det er ikke sikkert! NAV vurderer det i hvert enkelt tilfelle, og det går automatisk, du skal ikke søke spesifikt på det tillegget! Jeg fikk innvilget ung uføre nå for en måned siden, men om jeg får tillegget for årene på AAP har ikke de bestemt seg for ennå. Det kan visst ta like lang tid som selve uføresøknaden🙈

Anonymkode: 6b2f6...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får du ung ufør-tillegget kan det hende at du får etterbetalt det tillegget for årene du har vært på AAP, men det er ikke sikkert! NAV vurderer det i hvert enkelt tilfelle, og det går automatisk, du skal ikke søke spesifikt på det tillegget! Jeg fikk innvilget ung uføre nå for en måned siden, men om jeg får tillegget for årene på AAP har ikke de bestemt seg for ennå. Det kan visst ta like lang tid som selve uføresøknaden🙈

Anonymkode: 6b2f6...910

Du har rett på det om du ikke hadde tillegget på aap. 

Anonymkode: 0d5fe...711

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får du ung ufør-tillegget kan det hende at du får etterbetalt det tillegget for årene du har vært på AAP, men det er ikke sikkert! NAV vurderer det i hvert enkelt tilfelle, og det går automatisk, du skal ikke søke spesifikt på det tillegget! Jeg fikk innvilget ung uføre nå for en måned siden, men om jeg får tillegget for årene på AAP har ikke de bestemt seg for ennå. Det kan visst ta like lang tid som selve uføresøknaden🙈

Anonymkode: 6b2f6...910

Det er ikke noe «kan hende». Man SKAL få etterbetalt så lenge man ikke har hatt tilegget på aap. De kan trekke fra det man eventuelt har fått i sosialstønad under aap-perioden,men man skal likevel få etterbetalt det som eventuelt blir igjen etter trekk. Det kan ta lang tid før man får etterbetalingen, fordi det ikke akkurat er noe de prioriterer. 

Anonymkode: 97e1b...ee6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har rett på det om du ikke hadde tillegget på aap. 

Anonymkode: 0d5fe...711

 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe «kan hende». Man SKAL få etterbetalt så lenge man ikke har hatt tilegget på aap. De kan trekke fra det man eventuelt har fått i sosialstønad under aap-perioden,men man skal likevel få etterbetalt det som eventuelt blir igjen etter trekk. Det kan ta lang tid før man får etterbetalingen, fordi det ikke akkurat er noe de prioriterer. 

Anonymkode: 97e1b...ee6

Sitat fra vedtaksbrevet mitt på uføretrygden:

Sitat

NAV skal videre vurdere om du har rett til å få tidligere ytelser etterbetalt med ung ufør beregning. 

Det står INGENTING i brevet om at jeg SKAL ha det tillegget utbetalt for årene på AAP!

Anonymkode: 6b2f6...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Darkrobin27 skrev:

Jeg har store lærevansker, og ta teorien for meg er som og ta en eksamen i doktorgrad. 

Og så? Det er enormt mange jobber du kan ta selv om du har lærevansker. 

Fikk du ufør på grunn av lærevansker alene? 

Anonymkode: 0aa32...47f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker said:

Og så? Det er enormt mange jobber du kan ta selv om du har lærevansker. 

Fikk du ufør på grunn av lærevansker alene? 

Anonymkode: 0aa32...47f

Nei, er andre grunner også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.7.2019 den 10.47, AnonymBruker skrev:

Får du ung ufør-tillegget kan det hende at du får etterbetalt det tillegget for årene du har vært på AAP, men det er ikke sikkert! NAV vurderer det i hvert enkelt tilfelle, og det går automatisk, du skal ikke søke spesifikt på det tillegget! Jeg fikk innvilget ung uføre nå for en måned siden, men om jeg får tillegget for årene på AAP har ikke de bestemt seg for ennå. Det kan visst ta like lang tid som selve uføresøknaden🙈

Anonymkode: 6b2f6...910

Kan jeg spørre hvor lang tid det tok fra søknaden ble sendt inn til den ble innvilget? 🙂

Har sendt inn søknad, venter nå på svar. 

Anonymkode: 0b14a...eeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...