Gå til innhold

Den store tråden om trygdeutbetalinger og trygdeytelser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ifølge bostøttekalkulatoren får du, som ung ufør i Oslo, med kr 7200 i husleie inkludert strøm, kr 3302 i bostøtte.

Med en husleie på 10000 viser den kr 3554, uavhengig av om strøm er inkludert eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hva maks tak er for noe?

Anonymkode: f04b0...318

På den tida sa de 6000, men det er noen år siden.

Anonymkode: e2560...807

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det krav nok å være i behandling, eller må man også ha en diagnose? Jeg fårpr. tidspunkt kvp av nav, men denne går ut nå i august, og da vet jeg ikke helt hva jeg skalgjøre. Har vært utplassert en stund på en jobb,men det er ingen vanlig jobb, og jeg har veldig angst, vet ikke helt hva jeg skal gjøre, og jeg tørr heller ikke snakke med nav. 

Anonymkode: 28c60...212

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fireflies skrev:

Man må være mer enn 50% arbeidsufør blant annet. 

Hvordan vet jeg om jeg er det eller ikke?

Anonymkode: 28c60...212

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan vet jeg om jeg er det eller ikke?

Anonymkode: 28c60...212

Ring til nav å få en time med saksbehandleren din. De er bare mennesker de og, ikke farlige :) Gjennom arbeidsvurdering hos nav, kan man finne ut hvor mange % arbeidsfør man er. 

Anonymkode: be277...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet jeg om jeg er det eller ikke?

Anonymkode: 28c60...212

Du må først og fremst snakke med fastlegen din fordi det er han eller hun som evt. må skrive en legeerklæring som viser at du er minimum 50% arbeidsufør i forhold til absolutt alle typer arbeid. Hvis du blir innvilget AAP lager du og NAV i samarbeid en aktivitetsplan og denne kan bl.a. bestå i at du må gjennomføre legebesøk etc. som kan gi deg en diagnose hvis du ikke allerede har en og etter hvert behandling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på aap siden mai. Jeg er ennå under utredning. Men det som gjorde utslaget for meg var at jeg hadde ett opphold på ett rehabiliteringssted som anbefalte meg full sykemelding en stund fremover. Nå har jeg forsøkt å jobbe delevis under sykemeldingen min før jeg var på oppholdet, men er for dårlig ennå og jeg mangler noe utredning for å få en diagnose. Når jeg får diagnosen så er det lettere å få adekvat behandling som hjelper meg til å få bedre helse. Så mine tiltak og vedtaket fra NAV nå er utredning.

Anonymkode: 926ef...8b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de aller fleste kommuner fårdu maks beløp fra bostøtta på 3000. I oslo tror jeg maksen er på 3300. Jeg har selv husleie på 6500 kr i mnd + strøm som vil si utgifter på 7000. Jeg får i inntekt 9200. Det vil si at jeg bare sitter igjen med 2200 kr i måneden, og da får jeg 2900 i bostøtte. Det er så og si maks her i vestfold.

Det vil si at jeg tror ikke du får så mye. Jge kjenner ei på ung ufør, og hun får ikke noe bostøtte. Du burde faktisk være glad for den inntekten du har fått nå! For det er ganske mye bedre enn de som lever på sosialstønad og aap!!

Anonymkode: 3190f...2ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

I de aller fleste koner fårdu maks beløp fra bostøtta på 3000. I oslo tror jeg maksen er på 3300. Jeg har selv husleie på 6500 kr i mnd + strøm som vil si utgifter på 7000. Jeg får i inntekt 9200. Det vil si at jeg bare sitter igjen med 2200 kr i måneden, og da får jeg 2900 i bostøtte. Det er så og si maks her i vestfold.

Det vil si at jeg tror ikke du får så mye. Jge kjenner ei på ung ufør, og hun får ikke noe bostøtte. Du burde faktisk være glad for den inntekten du har fått nå! For det er ganske mye bedre enn de som lever på sosialstønad og aap!!

Anonymkode: 3190f...2ed

Hadde du vært fra et annet land kunne du liksågodt endt opp på gata, så man skal alltid være takknemelig for det vi får fra nav, og at vi har de! Ung ufør inntekt er jo luksus, du får ye mere penger enn meg, som får sosialstønad og ikke klarer å få til jobb.

Anonymkode: 3190f...2ed

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leier til 7200 inkludert strøm og oppvarming   og får ca 3000/4000 i støtte hver måned. Gikk fra aap til ufør til ung ufør så har ikke fått endelig beregning ennå. 

Hvis jeg flytter og får 10000 i leie hvor mye kan jeg få i støtte? 

7000? 

🤔

Anonymkode: f04b0...318

Nei.

Takstene i det offentlige forteller at en person maks skal betale 7000 kr i husleie over det er ikke normalt for en person å betale. Bare en liten hilsen til bolighaiene.

Anonymkode: 0e6bf...0a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I de aller fleste kommuner fårdu maks beløp fra bostøtta på 3000. I oslo tror jeg maksen er på 3300. Jeg har selv husleie på 6500 kr i mnd + strøm som vil si utgifter på 7000. Jeg får i inntekt 9200. Det vil si at jeg bare sitter igjen med 2200 kr i måneden, og da får jeg 2900 i bostøtte. Det er så og si maks her i vestfold.

Det vil si at jeg tror ikke du får så mye. Jge kjenner ei på ung ufør, og hun får ikke noe bostøtte. Du burde faktisk være glad for den inntekten du har fått nå! For det er ganske mye bedre enn de som lever på sosialstønad og aap!!

Anonymkode: 3190f...2ed

Jeg får 2000 kr mer enn aap, er det virkelig så mye luksus?

Anonymkode: f04b0...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Takstene i det offentlige forteller at en person maks skal betale 7000 kr i husleie over det er ikke normalt for en person å betale. Bare en liten hilsen til bolighaiene.

Anonymkode: 0e6bf...0a9

Hvor bør man bo hvis man vil leie under 7000??

Anonymkode: f04b0...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du vært fra et annet land kunne du liksågodt endt opp på gata, så man skal alltid være takknemelig for det vi får fra nav, og at vi har de! Ung ufør inntekt er jo luksus, du får ye mere penger enn meg, som får sosialstønad og ikke klarer å få til jobb.

Anonymkode: 3190f...2ed

Hvor mye får du i sosialstønad? Jeg får ca 10000 i netto hver måned. 

Anonymkode: f04b0...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor bør man bo hvis man vil leie under 7000??

Anonymkode: f04b0...318

Utenfor storby.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du får ikke mer bostøtte. Det er forskjellige grenser i forskjellige kommuner. De har en grense som da er godkjente boutgifter som er med i bergeningen av bostøtte. Regnestykket er "godkjente boutgifter (la oss si husleie, den er komplisert men si bare husleie), en fastsatt egenandel (de dekker ikke boutgifter 100%) og inntekt. Dersom grensen for godkjente boutgifter er på 6500 kr, så gir de blanke faen i om du har en husleie på 8000 kr eller 18.000 kr. Du får ikke mer allikevel. Fordi du har makset ut grensen. Jeg lå 2000 kr over grensa da jeg først fikk bostøtte, nå i dag ligger jeg 4000 kr over, men det nytter ikke å sende inn oppdatert husleie fordi det utgjør absolutt nada i forskjell, så i den automatiske søknaden så står det den gamle husleien. 

Med ung ufør så kan du risikere å miste bostøtten helt, fordi du er over inntektsgrensen. Selv om at kalkulatoren kan si at du får, så kan du risikere å få null. 

Anonymkode: c20cf...751

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får 2000 kr mer enn aap, er det virkelig så mye luksus?

Anonymkode: f04b0...318

For meg på aap (og bostøtte) som eneste inntekt så er det luksus. 2000 kr i mnd betyr at jeg ikke går ut 500 kr i minus hver måned. 2000 kr betyr at jeg kan spare 1.500 kr til noe jeg trenger, som f.eks nye møbler når de blir ødelagt, eller kanskje til og med en reise om sommeren om jeg sparer la oss si 1000 kr hver måned i et år. 2000 kr er faktisk mye. Kanskje ikke for de som er vant til å leve med god økonomi, min erfaring er at svært mange klager og sier de har dårlig økonomi, selv om at de kan glatt spare 3000 kr per måned uten å måtte kutte i matbudsjettet. Det er IKKE dårlig økonomi, det er jævlig god økonomi i mine øyne. De som har normal inntekt, de aner ikke hva de snakker om. Så 2000 kr er mye. Det er halve månedsbudsjettet mitt det. Det er mye for meg og det hadde utgjort en så stor forskjell at jeg har ikke ord! Jeg hadde sluppet å bekymret meg for regninger og medisiner HVER MÅNED! Det er stort, og det kan en liten tusenlapp fikse for min del, og med din inntekt så vil jeg ha hele tusen kroner til overs! 

 

Anonymkode: c20cf...751

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler dere som fortsatt kommenterer inntekten til TS å faktisk lese det som er skrevet her i tråden.

60% ung ufør er ikke over inntektsgrensen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.7.2019 den 16.47, AnonymBruker skrev:

Jeg er bare seksti prosent ufør. Tipper derfor ikke over grensa. 

Tenkte først det var litt kjipt å ikke få hundre prosent men da hadde jeg måttet ta hele leia selv. 

Anonymkode: f04b0...318

Og det betyr at du kan jobbe ved siden av. Hva er problemet da egentlig? Du kan ikke få det i pose og sekk. Dersom du var 100% ufør så hadde du nok ikke kunne jobbet ved siden av, men selv da så legger husbanken nesten krav til at man MÅ jobbe ved siden av (forstå det den som vil), fordi uføre får ikke bostøtte. Så når du da er 60 ufør, så betyr det at du kan jobbe ved siden av, hva så igjen, var er problemet da?

Anonymkode: c20cf...751

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, applestories skrev:

Anbefaler dere som fortsatt kommenterer inntekten til TS å faktisk lese det som er skrevet her i tråden.

60% ung ufør er ikke over inntektsgrensen.

som sagt, da burde jo vedkommende jobbe ved siden av. Men svaret er fortsatt det samme: Høyere husleie gir ikke høyere bostøtte når man er over grensen på godkjent boutgifter. 

Anonymkode: c20cf...751

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...