Gå til innhold

Den store tråden om trygdeutbetalinger og trygdeytelser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er kanskje meningen å jobbe men fikk gradert ufør uten noen fast jobb. Jobber litt på si men ikke nok og ofte til å leve uavhengig av husbanken  Derfor er det greit at det vurderes månedelig  

Anonymkode: f04b0...318

Da bør du søke etter en annen jobb.

Anonymkode: 8eb14...ec1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 17.7.2019 den 22.51, AnonymBruker skrev:

Du blir ikke straffet, du får de 95% du har rett på.

Anonymkode: 3a1dd...312

Da lurer jeg på om den som begynner å jobbe som støttekontakt rett etter å ha fått 100 % ufør, er berettighet uføregraden sin ? Nei vil jeg si

Anonymkode: faaa2...b07

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.7.2019 den 1.56, AnonymBruker skrev:

Da lurer jeg på om den som begynner å jobbe som støttekontakt rett etter å ha fått 100 % ufør, er berettighet uføregraden sin ? Nei vil jeg si

Anonymkode: faaa2...b07

Joda. Om en ikke kan forutsi når eller hvor lenge en kan ha en bra periode, vil en nok være 100% ute av et normalt arbeidsliv.

Anonymkode: 3a1dd...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.7.2019 den 9.50, AnonymBruker skrev:

Uføre jobber som regel 24/7 med å holde seg på beina, gjøre husarbeid, handle, være sosial osv. osv., og det koster i de aller fleste tilfeller fryktelig mye av oss! Derfor har vi, på lik linje med de som jobber, godt av å ta en ferietur!

Anonymkode: 6b2f6...910

Det er mange av de som jobber som ikke har overskudd til å være sosiale. Det er også mange av de som ikke har råd eller overskudd til ferie. Det er mange som prioriterer å jobbe som likevel har dårlig råd og ikke har noe overskudd til annet. Det er mane som jobber fordi de heller vil bidra enn å tappe fra statskassa.

Anonymkode: 1e3dd...cc2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.7.2019 den 9.50, AnonymBruker skrev:

Uføre jobber som regel 24/7 med å holde seg på beina, gjøre husarbeid, handle, være sosial osv. osv., og det koster i de aller fleste tilfeller fryktelig mye av oss! Derfor har vi, på lik linje med de som jobber, godt av å ta en ferietur!

Anonymkode: 6b2f6...910

Det finnes også mange uføre som hverken greier å holde seg på bena, gjøre husarbeid, handle eller være sosiale...

Anonymkode: 4f311...70c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes også mange uføre som hverken greier å holde seg på bena, gjøre husarbeid, handle eller være sosiale...

Anonymkode: 4f311...70c

Håper virkelig noen er reelt uføre for å få uføretrygd. Ser ut til at mange orker det meste men ikke å jobbe. Får barn, pusser opp bolig, flytter, drar på ferie og på shopping og masse annet - alt det mange i fullt arbeid ikke har overskudd til ...

Anonymkode: 1e3dd...cc2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper virkelig noen er reelt uføre for å få uføretrygd. Ser ut til at mange orker det meste men ikke å jobbe. Får barn, pusser opp bolig, flytter, drar på ferie og på shopping og masse annet - alt det mange i fullt arbeid ikke har overskudd til ...

Anonymkode: 1e3dd...cc2

Det er den store fordelen med å ha trygd.

Man har veldig god tid.

Anonymkode: 3a1dd...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Made4u
På 15.6.2019 den 0.58, AnonymBruker skrev:

Hei

Har vært i NAV-systemet en stund og har ikke kommet videre med noe, er uten jobb og har vært sykt i en lengre periode. Noe som sliter på. Lurer på hva slags rettigheter man har og hva slags tilbud NAV skal gi? Noen som vet?

 

For å prøve og gjøre det kort:

Startet på AAP(arbeidsavklaringspenger) og gikk på det rundt 1 år, veileder tok aldri kontakt og når jeg fikk tak i hen, ble alltid mine forslag avslått. Hadde og har fremdeles lyst til å ta opp VGS, men der fikk jeg et blankt nei fordi jeg har fullført VGS tidligere selv om jeg ikke har bestått alt. Bestemte meg for å ta opp fag på egenhånd, men måtte avbryte det fordi jeg endte opp å bli syk igjen.. Har i år tatt kontakt med voksenopplæringen og de sier at NAV har en egen søknad som jeg kan fylle ut med veileder, siden jeg ikke har skolerett, dette har aldri min veileder fortalt meg om og svarer ikke på henvendelsen. Kjenner flere som får gå på både BI, Sonans ++ i regi av NAV, mens jeg alltid blir motarbeidet. Har så lyst å komme meg videre i livet. Søke jobber gjør jeg og, men er ikke lett å få en uten noe utdanning. 

Noen som har noen tips til en på bar bakke?

Anonymkode: 98bc9...49f

Du må gjøre noe med holdningen din, å bli for syk til å fullføre skolefag du hadde startet å ta opp igjen, det blir for slapt. Hva i all verden, lå du i koma? I så fall kan jeg fatte det.

Selv har jeg bare en dag i mitt liv vært for dårlig til å skulle makte å sitte på en skolebenk eller til å i det hele tatt skulle lese noe som helst, den dagen var jeg matforgiftet og trodde reelt jeg skulle dø. Var da så dårlig at jeg lå i fosterstilling i eget spy på gulvet i flere timer, før jeg i det hele tatt orket&maktet å plukke opp mobilen og ringe til legekontoret. Jo da, har vært syk ved flere anledninge men aldri så syk at jeg ikke ville maktet å møte opp til noe så slapt som å sitte på skolebenken eller å lese hjemme for den saks skyld.

Møtt mange syke i mitt liv, men få som er det i den grad at å ta opp noen fag er for mye for dem. Og siden du tydeligvis er i stand til å skrive dette innlegget og å kjempe litt mot NAV-systemet, så finner jeg det merkelig at å ta opp noen fag skal være en umulighet. Men vet jo at det kan være vanskelig for mange friske mennesker også, så tenker at du er litt i samme bås som dem og at det trolig også er derfor NAV ikke satser all verden på nettopp deg - skal dem det så er det du som må slå i bordet og motbevise dem det og vise at du er noen å satse på...

Det ser jeg ikke at du er i ditt innlegg, snarere heller tolker jeg deg som noen som har gitt litt opp og lurer på hvordan å dra mest mulig ut av systemet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Made4u

Hva gjelder å få jobb, hvis pokker er det enkelt selv uten utdannelse, det handler bare om hvordan du presenterer deg selv (du virker å ha gitt opp)...

Er skrikende mangel på arbeidskraft i veldig mange bransjer som ikke krever utdanning, men du får ikke jobb selv i dem med din holdning, så er ved deg selv du må starte da bare du kan endre din egen skjebne og klatre oppover på karrierestigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott å se noen andre svar en hvordan suge mest mulig ut av statskassa. Det er de som gidder å jobbe som betaler gildet.

Anonymkode: 1e3dd...cc2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Made4u
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flott å se noen andre svar en hvordan suge mest mulig ut av statskassa. Det er de som gidder å jobbe som betaler gildet.

Anonymkode: 1e3dd...cc2

Tjente 46.823 kr før skatt forrige mnd., staten forsyner seg for grovt av den summen... Fikk feriepenger i tillegg til det også, og dem er i det minste trekkfrie, men man betaler jo skatt av dem også (bare fordelt ut over året)... Ser heller at staten bruker mer penger på annet og mindre på trygdeutbetalinger for å si det slik.

For all del, det er helt greit at dem uten armer og ben og dem som er lam fra nakken og ned får trygd (dem unner jeg det samme som alle oss andre som jobber)... Men altså, det er alt for mange som utnytter et slapt NAV-system av diverse årsaker, noe jeg selv også har gjort og kjenner mange andre som har gjort det samme...

Men altså, akkurat det er litt for enkelt i Norge synes jeg. Er for mange som også benytter egenmelding bare for å få seg noen ekstra fridager, selv har jeg jobbet i snart to år i bedriften jeg er ansatt nå og har ikke vært borte en eneste dag, ikke kunne jeg tenke meg det heller da jeg vil være en ressurs heller enn en byrde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Beklager hvis det blir feil å spørre om dette her? 

Jeg er på ung ufør og har DNB som bank. Akkurat banken har vel kanskje ikke så mye å si, men. Jeg bare lurte på om det er noen her på ufør som har fått kredittkort/mastercard? Om det liksom i det hele tatt er mulig. Jeg søkte på Mastercard et par dager etter en slektning, men han fikk avslag tror jeg. Vet ikke hvorfor. Om det er på grunn av ufør eller kanskje bare gjort en feil i søknaden? Vi har begge ingen lån. Jeg tenker skulle ikke være noe problem med "fast inntekt", men ble bare litt usikker nå. Venter fortsatt svar på min egen. Prøvde meg en gang når jeg gikk på AAP, men det fikk jeg ikke lov til. Men det forstår jeg egentlig. 

Anonymkode: fcfec...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei :)

Beklager hvis det blir feil å spørre om dette her? 

Jeg er på ung ufør og har DNB som bank. Akkurat banken har vel kanskje ikke så mye å si, men. Jeg bare lurte på om det er noen her på ufør som har fått kredittkort/mastercard? Om det liksom i det hele tatt er mulig. Jeg søkte på Mastercard et par dager etter en slektning, men han fikk avslag tror jeg. Vet ikke hvorfor. Om det er på grunn av ufør eller kanskje bare gjort en feil i søknaden? Vi har begge ingen lån. Jeg tenker skulle ikke være noe problem med "fast inntekt", men ble bare litt usikker nå. Venter fortsatt svar på min egen. Prøvde meg en gang når jeg gikk på AAP, men det fikk jeg ikke lov til. Men det forstår jeg egentlig. 

Anonymkode: fcfec...967

Det har ikke vært noe problem for meg å få kredittkort/Mastercard eller Visa kredittkort. Har inntil nylig hatt 5 stk på en gang, fordi de ulike kortene gir ulike goder og rabatter/bonuser.

Jeg betaler alltid fakturaen i sin helhet ved forfall, og utsetter ikke noe beløp til måneden(e) etter. Dermed er kortene gratis å ha, det kommer ingen renter og ingen årsgebyr. E-faktura som betalingsmåte (papirfaktura gir stort sett gebyr pr mnd).!

Nå har jeg imidlertid ryddet litt i bunken, og sagt opp to kredittkort og makulert dem. 

Jeg har vært uføretrygdet i mange år, men jeg har noe større utbetaling i mnd pga jeg har uføreforsikring i tillegg til det jeg får av NAV. Du skulle ikke ha noen problemer med å få godkjent et Mastercard du heller, men du vil antageligvis få ganske lav beløpsgrense på det bare. Men har du ikke hatt inntekt før i år, vil det ikke fremkomme noen inntekt på deg når de kredittsjekker deg. De får ikke opp noen historikk med inntekt, og det kan være grunn til avslag, hvis de da ikke ber om kopier av siste tre måneders inntekt da. Noen gjør det, andre bare gir avslag tvert.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.6.2019 den 2.13, AnonymBruker skrev:

har hatt utbetalt ca 16000-25000kr i mnd de siste 15 årene. Ingen ønsker å ansette meg pga jeg har hull i cv og de ansetter folk med dårligere rettigheter fra eøs land istede. Da må nav ut med mange millioner til slike som meg. Synd, da jeg har 100% lyst til å jobbe.

Anonymkode: 2bd3c...4b5

Da er du kanskje kresen på hva du ønsker å jobbe med da. De fleste som ønsker å jobbe klarer fint å skaffe seg en jobb selv, det er faktisk ikke NAV sin jobb. Men sånn er holdningen blitt i dette landet desverre!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Million skrev:

Det har ikke vært noe problem for meg å få kredittkort/Mastercard eller Visa kredittkort. Har inntil nylig hatt 5 stk på en gang, fordi de ulike kortene gir ulike goder og rabatter/bonuser.

Jeg betaler alltid fakturaen i sin helhet ved forfall, og utsetter ikke noe beløp til måneden(e) etter. Dermed er kortene gratis å ha, det kommer ingen renter og ingen årsgebyr. E-faktura som betalingsmåte (papirfaktura gir stort sett gebyr pr mnd).!

Nå har jeg imidlertid ryddet litt i bunken, og sagt opp to kredittkort og makulert dem. 

Jeg har vært uføretrygdet i mange år, men jeg har noe større utbetaling i mnd pga jeg har uføreforsikring i tillegg til det jeg får av NAV. Du skulle ikke ha noen problemer med å få godkjent et Mastercard du heller, men du vil antageligvis få ganske lav beløpsgrense på det bare. Men har du ikke hatt inntekt før i år, vil det ikke fremkomme noen inntekt på deg når de kredittsjekker deg. De får ikke opp noen historikk med inntekt, og det kan være grunn til avslag, hvis de da ikke ber om kopier av siste tre måneders inntekt da. Noen gjør det, andre bare gir avslag tvert.

Okei, tusen takk for svar :) Ja jeg er kjent med kredittkort, har bare aldri hatt det selv. Men, nå fikk jeg innviglet uføretrygden min i starten av dette året. Så da kan det jo hende det skjer med meg. Bare da vente til neste år eventuelt? Får bare vente å se. Men min slektning for eksempel, har hatt lengre enn meg. Så for ham burde ikke det problemet ha oppstått tror jeg. Men men. Da vet jeg i det minste at det er mulig :)

Anonymkode: fcfec...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 26.7.2019 den 2.04, AnonymBruker skrev:

Det er den store fordelen med å ha trygd.

Man har veldig god tid.

Anonymkode: 3a1dd...312

Det er ikke alltid en fordel skal jeg si deg.

Anonymkode: da1e8...3e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 100 % ufør . I år skulle jeg virkelig jobbe ved siden av tenkte jeg og klinte til med to vaskejobber . Tok ikke lange stunden før jeg fikk betennelse i begge bein og ble langtidssykemeldt . Så jeg har dårlig helse , og dette funka ikke . 

Anonymkode: c95de...9ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alltid en fordel skal jeg si deg.

Anonymkode: da1e8...3e2

Joda. God tid er aldri en bakdel. Alternativet er alltid verre.

Anonymkode: 3a1dd...312

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her inne som nylig søkte ufør og har fått svar? Hvor langt tid tok det? 

 

Anonymkode: e82fb...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...