Gå til innhold

Den store tråden om trygdeutbetalinger og trygdeytelser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du ikke søkt om å få oppholde deg i utlandet?

Anonymkode: 7b9e3...b4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette kan få konsekvenser for deg, hvis du ikke har søkt og fått godkjent at du kan oppholde deg i utlandet så må du føre ferie på meldekortet og da blir du trukket i forhold til antall dager du er borte. NAV har tilgang på valuta-registret og hvis du drar og bruker kortet ditt der så kan du i teorien bli tatt og da blir man anmeldt og får en sak på det.

Tips, ring saksbehandler og spør om det er greit at du reiser, hvis du får klarsignal så sender du inn søknad om å beholde pengene under utenlandsopphold og vipps så har det ordnet seg.

Anonymkode: d76fa...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Meldekort kan sendes fra lørdag

2. Søk om å få oppholde deg utenlands, hvis ikke kan du få en smell

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må si ifra til NAV. Jeg var en liten tur innom Svergie i går og kommer til å melde fra på meldekortet om at jeg oppholdt meg i utlandet. Og ja, det kommer jeg til å få trekk for.

Anonymkode: 45d7e...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må si ifra til NAV. Jeg var en liten tur innom Svergie i går og kommer til å melde fra på meldekortet om at jeg oppholdt meg i utlandet. Og ja, det kommer jeg til å få trekk for.

Anonymkode: 45d7e...9d5

Jeg har flere ganger vært på harryshopping i Sverige og aldri meldt fra om det. Har aldri fått trekk for det heller.

Jeg mottar kun sosialpenger og uten de klarer jeg med ikke, derfor melder jeg ikke fra. Jeg vet at det ikke vil skje noe akkurat den uken uansett.  

Får jeg muligheten så sender jeg meldekort på Lørdag og da er det jo ikke noe problem likevel .

Anonymkode: b8f00...17f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har flere ganger vært på harryshopping i Sverige og aldri meldt fra om det. Har aldri fått trekk for det heller.

Jeg mottar kun sosialpenger og uten de klarer jeg med ikke, derfor melder jeg ikke fra. Jeg vet at det ikke vil skje noe akkurat den uken uansett.  

Får jeg muligheten så sender jeg meldekort på Lørdag og da er det jo ikke noe problem likevel .

Anonymkode: b8f00...17f

Svindel. På sos har du hverfall ikke lov å forlate landet. I det hele tatt uten søknad/godkjenning. Takk for at du er en av dem som gjør livet vanskeligere for dem som allerede har det tøft nok fra før av. 

Anonymkode: 6edad...712

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har flere ganger vært på harryshopping i Sverige og aldri meldt fra om det. Har aldri fått trekk for det heller.

Jeg mottar kun sosialpenger og uten de klarer jeg med ikke, derfor melder jeg ikke fra. Jeg vet at det ikke vil skje noe akkurat den uken uansett.  

Får jeg muligheten så sender jeg meldekort på Lørdag og da er det jo ikke noe problem likevel .

Anonymkode: b8f00...17f

Dette er i bunn og grunn svindling. Og dårlig gjort ift. til oss som er 100% ærlige med nav.

Anonymkode: 45d7e...9d5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det ikke lov å ta seg en helgetur når man går på Nav?

Ser flere tråder hvor folk vil ta seg en liten tur til utlandet i helger, men hvorfor må man spør NAV om lov, det er ikke akkurat som man får en ny jobb i en helg...ser det om man skal være vekke i ukedager med ikke bare for en helg :klo:

Anonymkode: 4110d...015

Lagt til trådtittel som spørsmål. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, si det du. Det skjønner ikke jeg heller. Er kanskje de som aldri har hatt ytelser fra NAV som skriker høyest der, ikke vet jeg. 

Anonymkode: daef9...a47

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke på det som svindel å bestemme utpå dagen å ta en harryhandel. Reiser og kommer hjem samme dag. Jeg leverer utskrift av kontoen min hver mnd så de set at jeg har vært i Sverige.

Jeg er hjemme hele året rundt og hadde det ikke vært for at broren min skulle gifte seg så hadde jeg ikke oppholdt meg der i en uke. 

Anonymkode: b8f00...17f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Problemet" er vel heller det at det er slik regelverket til NAV er. Jeg vet at mange saksbehandlere i hvertfall i Østfold sier at en kjapp tur over grensa går fint, men nav har jo tilgang til registrene som viser om kort er brukt i utlandet - og uten at jeg har lest meg opp på potensielle konsekvenser av det, så vil jeg vel tro det kan føre til trekk i stønad om ikke annet. 

Skal sies, jeg har hatt ferieturer til Sverige i flere år uten å melde inn, og ikke blitt tatt - men det siste året har jeg søkt og holdt meg på den sikre siden for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ung ufør med varig vedtak. Jeg trenger ikke å melde at jeg reiser på ferie.

Anonymkode: d846c...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke helgeturen som er problemet men de som reiser avgårde ukesvis.

Folketrygdeloven sier f.eks. at sykepenger som hovedregel kun skal gis til personer som oppholder seg i Norge. Dersom man skulle laget en generell regel som tillater helgetur, hvor skal man settes grensen? 48 timer? 72 timer? Og hvordan skal man kontrollere utreise- og innreisetidspunktene? Hva er kostnadene med å lage systemer og opprettholde kontrollrutiner for dette?

Da er det enklere og billigere å ha et "forbud" som utgangspunkt og at man må søke spesifikt for de tilfellene der det er aktuelt.

Det er heller ikke slik at NAV nekter deg å reise ut av landet, men du har ikke krav på stønaden i den perioden du er utenfor landet. Dette varierer også etter hvilken stønad man mottar.

Anonymkode: dbe39...6b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flettet sammen med tråden "Hvorfor er det ikke lov å ta seg en helgetur når man går på Nav"

Edit: Også flettet sammen med tråden "Meldekort NAV"  

Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke helgeturen som er problemet men de som reiser avgårde ukesvis.

Folketrygdeloven sier f.eks. at sykepenger som hovedregel kun skal gis til personer som oppholder seg i Norge. Dersom man skulle laget en generell regel som tillater helgetur, hvor skal man settes grensen? 48 timer? 72 timer? Og hvordan skal man kontrollere utreise- og innreisetidspunktene? Hva er kostnadene med å lage systemer og opprettholde kontrollrutiner for dette?

Da er det enklere og billigere å ha et "forbud" som utgangspunkt og at man må søke spesifikt for de tilfellene der det er aktuelt.

Det er heller ikke slik at NAV nekter deg å reise ut av landet, men du har ikke krav på stønaden i den perioden du er utenfor landet. Dette varierer også etter hvilken stønad man mottar.

Anonymkode: dbe39...6b1

Men man får ikke stønad for lørdag og søndag.

Anonymkode: 4a7d5...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men man får ikke stønad for lørdag og søndag.

Anonymkode: 4a7d5...6bf

Ytelsen stoppes likevel ikke fredag ettermiddag og starter igjen mandag morgen. Den går fra dato til dato og man skal følge regelverket om man ikke forsørger seg selv. 

Anonymkode: 0d5fe...711

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ikke på det som svindel å bestemme utpå dagen å ta en harryhandel. Reiser og kommer hjem samme dag. Jeg leverer utskrift av kontoen min hver mnd så de set at jeg har vært i Sverige.

Jeg er hjemme hele året rundt og hadde det ikke vært for at broren min skulle gifte seg så hadde jeg ikke oppholdt meg der i en uke. 

Anonymkode: b8f00...17f

Ingen problem å oppholde seg der en uke, men da krysser du selvsagt av for ferie på meldekortet og forsørger deg selv den uken. 

Anonymkode: 0d5fe...711

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Titania skrev:

"Problemet" er vel heller det at det er slik regelverket til NAV er. Jeg vet at mange saksbehandlere i hvertfall i Østfold sier at en kjapp tur over grensa går fint, men nav har jo tilgang til registrene som viser om kort er brukt i utlandet - og uten at jeg har lest meg opp på potensielle konsekvenser av det, så vil jeg vel tro det kan føre til trekk i stønad om ikke annet. 

Skal sies, jeg har hatt ferieturer til Sverige i flere år uten å melde inn, og ikke blitt tatt - men det siste året har jeg søkt og holdt meg på den sikre siden for det. 

Jeg var i Sverige i fjor sammen med ei venninne. Vi løste det sånn at hun brukte kortet sitt og betalte alt. Jeg tok ut litt og litt penger å ga henne tilbake både før og etter turen. Var snakk om 5 dager.

Anonymkode: 2f61c...f34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hørt noe fra husbanken ennå, pleier alltid å få melding dagen før utbetaling som er den 20. i mnd. Og jeg har lest brevet jeg fikk forrige gang, sto ingenting om at man måtte søke på nytt. Jeg fikk avslag for utbetaling i mai pga høy utbetaling i april, men har ikke hørt noe ang mai ennå. Har dere andre fått melding fra husbanken nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...