Gå til innhold

Den store tråden om trygdeutbetalinger og trygdeytelser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller er dette enda en tråd for å klage over de svake og fattige i samfunnet? Tittelen tilsier at her kan man spørre om hjelp til diverse

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 15.6.2019 den 0.58, AnonymBruker skrev:

Hei

Har vært i NAV-systemet en stund og har ikke kommet videre med noe, er uten jobb og har vært sykt i en lengre periode. Noe som sliter på. Lurer på hva slags rettigheter man har og hva slags tilbud NAV skal gi? Noen som vet?

 

For å prøve og gjøre det kort:

Startet på AAP(arbeidsavklaringspenger) og gikk på det rundt 1 år, veileder tok aldri kontakt og når jeg fikk tak i hen, ble alltid mine forslag avslått. Hadde og har fremdeles lyst til å ta opp VGS, men der fikk jeg et blankt nei fordi jeg har fullført VGS tidligere selv om jeg ikke har bestått alt. Bestemte meg for å ta opp fag på egenhånd, men måtte avbryte det fordi jeg endte opp å bli syk igjen.. Har i år tatt kontakt med voksenopplæringen og de sier at NAV har en egen søknad som jeg kan fylle ut med veileder, siden jeg ikke har skolerett, dette har aldri min veileder fortalt meg om og svarer ikke på henvendelsen. Kjenner flere som får gå på både BI, Sonans ++ i regi av NAV, mens jeg alltid blir motarbeidet. Har så lyst å komme meg videre i livet. Søke jobber gjør jeg og, men er ikke lett å få en uten noe utdanning. 

Noen som har noen tips til en på bar bakke?

Anonymkode: 98bc9...49f

Fordi at du har gjort flere forsøk og ikke klart å fullføre. NAV kan ikke gi deg sjanse etter sjanse etter sjanse. Utifra hva du skriver så er det veldig tydelig at du ikke har evnene til å fullføre videregående på nåværende tidspunkt. Du er nødt til å komme deg i gang med arbeid også evt. ta opp fag om det er noe du ønsker og da kan du sløse med dine egne ressurser ved å ta det gang på gang på gang om det er det som må til for at du skal fullføre. Du kan ikke bruke, bruke og bruke opp ressurser fra NAV. Fagbrevet er en enkel måte å holde seg i aktivitet og komme seg i arbeid på. Kanskje det er det som er best for deg i den situasjonen du er i nå? Du er nødt til å senke forventningene til hva NAV skal hjelpe deg med. De er der ikke for å la deg gjøre akkurat hva faen du vil med statlige ressurser over flere år. Jeg tenker at du fremstår som ansvarsløs og litt bortskjemt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.6.2019 den 9.56, AnonymBruker skrev:

Ung ufør med varig vedtak. Jeg trenger ikke å melde at jeg reiser på ferie.

Anonymkode: d846c...2d1

De som har uføretrygd trenger ikke å melde fra om de reiser på ferie, men de som går på AAP og som har sykepenger må melde fra om de forlater landet og vil bli trukket i utbetalingen om NAV ikke innvilger oppholdet. Usikker på hva som er gjeldende på sosialstønad, men vil anta at det gjelder der og. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.6.2019 den 6.19, AnonymBruker skrev:

Jeg sender inn meldekort til nav hver 14 dag.

Neste meldekort blir nå på Søndag, men da er jeg i Sverige i forbindelse med min bror gifter seg neste helg. Foreldrene mine og jeg tenke å være der ca 1 uke. Vi reiser tidlig Søndag morgen og da er det for tidlig å sende meldekort.

Kan jeg sende meldekort fra en datamaskin i Sverige eller vil NAV se at jeg er i Sverige da? Ser de da på IP adressen at jeg ikke er i Norge?

Anonymkode: b8f00...17f

Snakk med saksbehandleren din. Jeg vil tro at dette er rimelig uproblematisk å innvilge dersom du ikke er midt i et tiltak. :) Jeg vil ikke tro at de reagerer så veldig mye på en gang i Sverige, uansett, men alltid greit å være på den sikre siden. Det som er problemet er jo de som er borte i månedsvis og sender meldekort fra f.eks Thailand eller andre varme land. 

Endret av Sylveon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som støttekontakt inntil 4 timer i uka, og har søkt 100% uføretrygd (foreslått av spesialist) Er det ikke da vanlig å få gradert eksempelvis 90-95% ufør?. Jeg fant dette svaret i forum her tidligere:

-"Jeg kan ikke svare på det du spør om, men vær klar over at inntekt fra støttekontaktjobb ikke regnes med i inntektsgrunnlaget ditt når de regner ut hvor mye uføretrygden din skal bli.

Det regnes ikke som inntekt i den sammenhengen, men som godtgjørelse for oppdragsvirksomhet. Det ble en svært negativ overraskelse for meg som hadde basert all inntekta mi på såkalt oppdragsvirksomet (kursleder- og foredragsvirksomhet, å være støttekontakt og verge osv)." 

Noen som har greie på dette ?

Anonymkode: a6eed...18a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er i jobb/oppdrag på søknadstidspunktet, vil dette telle mot prosenten du får som ufør, siden du da beviselig kan jobbe og er i jobb på søknadstidspunktet.

Anonymkode: b5c41...24c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fått ung uføretrygd idag, lurer på når man får etterbetaling og hvor det står om det? står ingenting på mine utbetalinger på nav, eller i brevet jeg har fått. Er det noe man må søke på? eller kommet det bare av seg selv?

Anonymkode: 5f2ea...50e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har fått ung uføretrygd idag, lurer på når man får etterbetaling og hvor det står om det? står ingenting på mine utbetalinger på nav, eller i brevet jeg har fått. Er det noe man må søke på? eller kommet det bare av seg selv?

Anonymkode: 5f2ea...50e

Det kommer av seg selv, det kan ta oppimot 2 år så her er det bare å smøre seg med tålmodighet. Husk også at du skatter hele 44% av etterbetalingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er etterbetaling for mai, etter oppjustering av grrunnbeløpet - som ytelser fra NAV beregnes utfra. En gang i året tas satsen opp til politisk behandling. 

Fra og med nå av vil det være inkludert i den månedlige utbetalingen. 

Anonymkode: e4381...237

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er etterbetaling for mai, etter oppjustering av grrunnbeløpet - som ytelser fra NAV beregnes utfra. En gang i året tas satsen opp til politisk behandling. 

Fra og med nå av vil det være inkludert i den månedlige utbetalingen. 

Anonymkode: e4381...237

 

Unnskylg  -se bort fra dette - jeg mistfortstod innlegget ditt :)

Ja, ung uføre-tillegget er noe NAV er pliktig å vurdere av seg selv, uten at du søker om det. Et av de sjeldne tilfellene. 

Anonymkode: e4381...237

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk godkjent ufør med ung ufør tillegget i desember og fortsatt ikke fått. Snakket med nav og de sa at det var åtte mnds behandlingstid, så jeg venter i spenning, Hehe.

Anonymkode: b4d62...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen,

Jeg jobber nå 50%, går ikke på AAP eller noe lignende, aldri gjort dette. Neste år er planen å studere videre for så å jobbe 100%.

Jeg er nettopp blitt diagnosert med bipolar lidelse, sosial angst, angst og depresjon. Jeg kjenner bare at jeg trenger en pause, jeg er helt utslitt.... Baktanken er selvfølgelig å komme tilbake så fort som mulig, men å bare ha mulighet til å "bli frisk" om dere skjønner.. Jeg går til psykolog fast, det er han og en psykiater som har diagnosert meg.

Lurer egentlig bare på: hvordan går jeg frem for å starte på AA? Skammer meg litt over å spørre, jeg har virkelig planer om å studere og bidra til samfunnet resten av mitt liv etter denne AAP perioden, men kjenner bare at jeg trenger å fokusere på min egen helse nå..:(

Anonymkode: a6fa1...3e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei alle sammen,

Jeg jobber nå 50%, går ikke på AAP eller noe lignende, aldri gjort dette. Neste år er planen å studere videre for så å jobbe 100%.

Jeg er nettopp blitt diagnosert med bipolar lidelse, sosial angst, angst og depresjon. Jeg kjenner bare at jeg trenger en pause, jeg er helt utslitt.... Baktanken er selvfølgelig å komme tilbake så fort som mulig, men å bare ha mulighet til å "bli frisk" om dere skjønner.. Jeg går til psykolog fast, det er han og en psykiater som har diagnosert meg.

Lurer egentlig bare på: hvordan går jeg frem for å starte på AA? Skammer meg litt over å spørre, jeg har virkelig planer om å studere og bidra til samfunnet resten av mitt liv etter denne AAP perioden, men kjenner bare at jeg trenger å fokusere på min egen helse nå..:(

Anonymkode: a6fa1...3e8

Veiledning for å søke om AAP finner du her. :)

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/arbeidsavklaringspenger-aap--217377#chapter-6

Anonymkode: bab71...6e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uansett hvordan du tenker å gjøre det, så må du være sykemeldt i ett år for å gå over til ytelser fra nav. 

Om du da kvalifiserer til aap er det kun Nav som vet.

Poenget er at hvis du føler at du ikke er frisk nok til å jobbe så må du snakke med legen.

Anonymkode: ca30a...2a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uansett hvordan du tenker å gjøre det, så må du være sykemeldt i ett år for å gå over til ytelser fra nav. 

Om du da kvalifiserer til aap er det kun Nav som vet.

Poenget er at hvis du føler at du ikke er frisk nok til å jobbe så må du snakke med legen.

Anonymkode: ca30a...2a1

Slutter i jobben i juli. Hva gjør jeg da?😩

Anonymkode: a6fa1...3e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en sannhet med visse modifikasjoner. De gjør unntak. Første skritt er å snakke med behandler. Han kan nok hjelpe deg videre i prosessen. 

Anonymkode: b1a2c...91a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei alle sammen,

Jeg jobber nå 50%, går ikke på AAP eller noe lignende, aldri gjort dette. Neste år er planen å studere videre for så å jobbe 100%.

Jeg er nettopp blitt diagnosert med bipolar lidelse, sosial angst, angst og depresjon. Jeg kjenner bare at jeg trenger en pause, jeg er helt utslitt.... Baktanken er selvfølgelig å komme tilbake så fort som mulig, men å bare ha mulighet til å "bli frisk" om dere skjønner.. Jeg går til psykolog fast, det er han og en psykiater som har diagnosert meg.

Lurer egentlig bare på: hvordan går jeg frem for å starte på AA? Skammer meg litt over å spørre, jeg har virkelig planer om å studere og bidra til samfunnet resten av mitt liv etter denne AAP perioden, men kjenner bare at jeg trenger å fokusere på min egen helse nå..:(

Anonymkode: a6fa1...3e8

Ingenting å skamme seg over Bipolar er slitsomt. 

Anonymkode: feb63...193

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk godkjent ufør med ung ufør tillegget i desember og fortsatt ikke fått. Snakket med nav og de sa at det var åtte mnds behandlingstid, så jeg venter i spenning, Hehe.

Anonymkode: b4d62...577

Så kjipt å vente så lenge : C Den som venter på noe godt venter ikke forgjeves 😂 som man sier

Anonymkode: 5f2ea...50e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du er i jobb/oppdrag på søknadstidspunktet, vil dette telle mot prosenten du får som ufør, siden du da beviselig kan jobbe og er i jobb på søknadstidspunktet. Eksempelsvis kan jeg nevne skattbar inntekt iht oppdragsvirksomhet, eller honnorar for verv i borettslag

Anonymkode: b5c41...24c

Takk for svar. Det var det jeg trodde også. Dvs at så lenge det er pensjonsgivende inntekt. Oppdrags

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bestemmer ikke graden av ufør selv. Det vil alltid vurderes lavere grad enn 100%. Oppdrag som støttekontakt vil kunne redusere graden. Det finnes dem som har fått redusert uføregrad fordi de har ekstra omsorg for sine egne syke barn. 

Anonymkode: 2f63b...753

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...