Gå til innhold

Den store tråden om uføretrygd - hvem, hva, hvorfor og hvordan

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ung (under 26 år) og skal snart søke om uføretrygd ifølge lege. Jeg sliter psykisk og klarer ikke enten jobb eller skole. Jeg har prøvd å gå på skolen dette året, men det gikk dårlig. Uansett, jeg er her for råd og tips angående uføretrygd. Og vær så snill ikke vær slem; jeg har nok med ting å slite med. Takk på forhånd :)

Anonymkode: c99af...4a6

Hva lurer du på da?

PS. Meld deg heller inn i gruppen «NAV-spørsmål?» på Facebook, der vil du få skikkelige svar! Og får du hets eller lignende blir svarene slettet, i motsetning til her😊

Anonymkode: d5a2e...bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

De om er uføre skal jo være for syke til og jobbe, hvorfor får de barn da? ofte flere. Skjønner ikke åssen man kan orker masse barn, men og få seg en kassejobb er får mye jobb 🤦🏽‍♀️

Anonymkode: c8514...1ff

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi deg med fordommene dine. Det er bare ekkelt. 

Anonymkode: 79f79...ed1

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste nøyer seg med to barn, kanskje tre. Og man sitter ikke på rumpa i 8 timer selv om man har «kassejobb» 

Anonymkode: a097a...9b0

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig helt enig. 

Å få barn og så bli ufør, er én ting, men å velge barn når man ikke fungerer i samfunnet det forstår jeg rett og slett ikke. 

Anonymkode: 27ddb...786

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har valgt å få barn da min mann er innforstått med at mye av arbeidet vil falle på han. Jeg er nå 17 uker på vei. Hvis du lurer på noe er det bare til å spørre. Skal svare så godt jeg kan. 

Anonymkode: 4ee48...23f

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har valgt å få barn da min mann er innforstått med at mye av arbeidet vil falle på han. Jeg er nå 17 uker på vei. Hvis du lurer på noe er det bare til å spørre. Skal svare så godt jeg kan. 

Er dere begge uføre? Skjønner godt om en av dere er uføre at det er mulig og få til en fin hverdag. Men om man velger og få barn som uføre alene eller begge foreldrene er uføre. Så ser jeg ikke helt åssen man kan ta det valget men og ikke klare og jobbe 50% 😜

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å få barn og så bli ufør, er én ting, men å velge barn når man ikke fungerer i samfunnet det forstår jeg rett og slett ikke. 

Dette jeg sikter til, om man får barn og deretter blir syk er en helt annen sak. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste nøyer seg med to barn, kanskje tre. Og man sitter ikke på rumpa i 8 timer selv om man har «kassejobb» 

Anonymkode: a097a...9b0

Har du hørt om tilrettelagt arbeidsplass? Man skal ha prøvd det også før man blir ufør. 

Går fint ann og tilrettelegge med mest kassearbeid. Men nå var jo dette bare et eksempel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med feks blinde, de faller utenfor på mange måter, de er friske nok til å jobbe, men er vanskelig å komme seg ut i jobb. 

Skal ikke de kunne få barn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dere begge uføre? Skjønner godt om en av dere er uføre at det er mulig og få til en fin hverdag. Men om man velger og få barn som uføre alene eller begge foreldrene er uføre. Så ser jeg ikke helt åssen man kan ta det valget men og ikke klare og jobbe 50% 😜

Nei, min mann er ikke uføretrygdet. Da hadde nok situasjonen vært helt annerledes og vi hadde nok ikke valgt å få barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Dævendøtte skrev:

Hva med feks blinde, de faller utenfor på mange måter, de er friske nok til å jobbe, men er vanskelig å komme seg ut i jobb. 

Skal ikke de kunne få barn? 

Vet ikke om de får noe hjelp av staten jeg, men 2 blinde sammen ser jeg ikke akuratt som et godt utgangspunkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du noensinne tenkt på forlengelsen av det du sier? Hva dette i praksis betyr? Hva mener du man i praksis skal gjøre med uføre som ønsker barn? Skal de spennes fast på en belteseng der man tvangsteriliserer dem, utfør abortinngrep gjennom tvang eller hva er planen din?

Anonymkode: ac547...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du noensinne tenkt på forlengelsen av det du sier? Hva dette i praksis betyr? Hva mener du man i praksis skal gjøre med uføre som ønsker barn? Skal de spennes fast på en belteseng der man tvangsteriliserer dem, utfør abortinngrep gjennom tvang eller hva er planen din?

Anonymkode: ac547...68d

At man ikke burde vært ufør om man velger og få barn som ufør vell 🤦🏽‍♀️Man er jo trossalt ikke i stand til og få seg en 50% stilling, da er man vell ikke istand til og få barn alene som ufør eller to som ufør heller? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma har vært ufør nesten hele livet, og fikk meg etter det. Hun jobber av og til på en tilpasset arbeidsplass. Er veldig glad for at jeg fikk livet. Selv om man er ufør så skal man vel få lov til å ha et tilnærmet vanlig liv. 

Anonymkode: 32119...5bc

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mamma har vært ufør nesten hele livet, og fikk meg etter det. Hun jobber av og til på en tilpasset arbeidsplass. Er veldig glad for at jeg fikk livet. Selv om man er ufør så skal man vel få lov til å ha et tilnærmet vanlig liv. 

Anonymkode: 32119...5bc

Hun jobber jo det minste på en tilpasset arbeidplass, kanskje hu har litt mer i mellom øra. Det betyr jo værtfall at hun har et overskudd som gjør at hun km funke i hverdagen 😜

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At man ikke burde vært ufør om man velger og få barn som ufør vell 🤦🏽‍♀️Man er jo trossalt ikke i stand til og få seg en 50% stilling, da er man vell ikke istand til og få barn alene som ufør eller to som ufør heller? 

Da burde du gjerne hatt dette med i hi. Som oftest er man to om å få barn, og den andre er i jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, for et menneskesyn. Vet du hva, TS, det finnes utrolig mange i jobb som er elendige foreldre! Bare fordi man ikke klarer å jobbe, betyr ikke at omsorgsevne eller evne til og ta seg av et barn ikke er tilstede.

Skjerp deg, altså.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da burde du gjerne hatt dette med i hi. Som oftest er man to om å få barn, og den andre er i jobb. 

Er det en frisk forelder der, er det jo en helt annen sak, får ikke endret det nå 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...