Gå til innhold

Jeg skjønner ikke at folk gidder å trene...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, OPIgirl skrev:

Tvilsomt. 

 

Jøsses. Har du ikke hørt om tunge, fysiske jobber? Har du ikke hørt om kjæledyr som trenger stimuli og lufting? Har du ikke hørt om turer i fjell og mark for opplevelsens skyld? Har du ikke hørt om å være fysisk aktiv gjennom transport ved gåing, sykling eller stå på ski? Ja, for fysisk aktivitet er ikke det samme som trening. 

Utover det er jo dette sitatet av lege Wilhelmsen gull: 

C8esEUNXgAEmwPg.jpg

Anonymkode: c23ea...21c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært i god form en dag. Nå er jeg det ikke lenger. Vært stillesittende i 7 år. Det er ræva, og jeg hater det. Mye som gjorde at det ble sånn, men jeg skal ha livet tilbake. Nå går jeg mye tur. Noen ganger Lengre turer på en dag. Prøver å gå hver dag, for å opparbeide en god vane igjen. Jobber også med å begynne med en styrketrenngsrutine igjen, så jeg kan få et bedre liv. 3 dager i uka holder til å begynne med, og en gåtur de andre dagene. Har begynt å rydde opp i uvaner i kostholdet også. De nesten 15 kg ekstra skal vekk.

Har en slektning som levde som du beskriver T.s. Sittet i sofaen hele dagen, lenger enn dobbelt så lenge som jeg har levd. Kan fortelle deg at vedkommende i dag sliter med blodtrykk, har hatt hjerteoperasjon, svelger en pillecoktaildaglig, og klarer nesten ikke å reise/sette seg. Må ha hjelp til å stelle seg, og klarer så vidt å gå i trappa på 4/5 trinn (husker ikke helt), med støtte. Vedkommende bruker også rullator hvis h*n må ut, og klarer ikke gå på besøk til naboen rett over veien engang. Det er ikke noe liv.

 

Anonymkode: 2d314...03e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Jeg har vært i god for en gang», skulle det stå ;) 

Anonymkode: 2d314...03e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

form*

hjelpes. Tror jeg må legge meg tidlig i dag ;) 

Anonymkode: 2d314...03e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tamsi

Jeg trener fordi jeg blir smashing av det, og lykken i ansiktet til kjæresten hver gang jeg kler av meg gjør hvert eneste "bortkastede" sekund verdt det. Hadde jeg ikke trent kunne jeg ikke ha spist sjokolade hver dag heller. 

Det er ikke slik at jeg aldri ligger på sofaen, der er jeg nemlig mye - men gjett om den sofaen kjennes ekstra digg etter en hard økt vs en lat søndag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jøsses. Har du ikke hørt om tunge, fysiske jobber? Har du ikke hørt om kjæledyr som trenger stimuli og lufting? Har du ikke hørt om turer i fjell og mark for opplevelsens skyld? Har du ikke hørt om å være fysisk aktiv gjennom transport ved gåing, sykling eller stå på ski? Ja, for fysisk aktivitet er ikke det samme som trening. 

Utover det er jo dette sitatet av lege Wilhelmsen gull: 

C8esEUNXgAEmwPg.jpg

Anonymkode: c23ea...21c

Ingem grunn til å være nesevis. Tunge fysiske jobber er ikke bra. Jeg vet om flere som har fått ødelagt både rygg og makker. Å gå på ski og gå i fjellet regner jeg for trening. Så sant man får opp pulsen og på den måten styrker hjerte, lunger, skjelett og muskler. Det andre du nevner regner jeg også for trening. Du snakker mot deg selv. Idet du sier at man kan ha et aktiv liv uten å trene. For så å nevne treningsformer i fleng.Forøvrig er illustrasjonen du har lagt ved helt tåpelig . Denne diskusjonen er over. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.6.2019 den 10.24, AnonymBruker skrev:

Ikke er det gøy, ikke er det noe poeng heller. Lever bare en gang, mye deiligere å bare slappe av på sofaen. Et det noen som er enige? 

Anonymkode: e8f8e...9b8

Hvor gammel er du? Man trener ikke bare for å leve lenger, men for å leve et godt liv. Når du blir voksen så kan du kjenne på kroppen om du ikke trener. Du er mye mer utsatt for sykdom og smerter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er normalvektig og spiser det jeg vil. Trene har jeg ikke gjort siden ungdommen og det er ca 35 år siden. Helsa er super.

Jeg har prøvd å trene, men hjelpes så kjedelig det er. Støl og verking dager etterpå og det skal gi meg en god følelse???? Nei takk, jeg går meg heller noen turer innimellom og lever de årene jeg har fått tildelt.

Anonymkode: f9970...6c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine har aldri trent. Nå er de begge 72 år og spreke som gyngehester. De er faktisk sprekere enn meg, så at alle vil kjenne det på kroppen at de ikke trener trur jeg ikke på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, OPIgirl skrev:

Ingem grunn til å være nesevis. Tunge fysiske jobber er ikke bra. Jeg vet om flere som har fått ødelagt både rygg og makker. Å gå på ski og gå i fjellet regner jeg for trening. Så sant man får opp pulsen og på den måten styrker hjerte, lunger, skjelett og muskler. Det andre du nevner regner jeg også for trening. Du snakker mot deg selv. Idet du sier at man kan ha et aktiv liv uten å trene. For så å nevne treningsformer i fleng.Forøvrig er illustrasjonen du har lagt ved helt tåpelig . Denne diskusjonen er over. 

Det er vel heller du som er nesevis? Tunge fysiske jobber er ikke nødvendigvis noe problem om man er dyktig i ergonomi og gjør øvelser forebyggende. Å gå på ski og gå fjelltur kan for meg være mer mental avslapning enn trening. Går man aktivt inn for å forbedre seg selv ved å gå ski eller fjelltur, ja da trener man.

Anonymkode: 31809...afa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve treningen er ganske pyton, men det føles så bra etterpå så jeg tvinger meg gjennom det🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Roci skrev:

Selve treningen er ganske pyton, men det føles så bra etterpå så jeg tvinger meg gjennom det🙂

Hva et godt med å være sliten, støl og verking i kroppen fra dag til dag?

Jeg ser jo daglig på jobben at folk har vondt for å gå og de klager over stølhet og verking, enda så trener de daglig.

Anonymkode: f9970...6c4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, wintergirl skrev:

Hvor lenge siden er det siden sist du var innlagt og når begynte du å trene? Var det noe du kom på selv, eller fikk du tips? 😊

Jeg har trent regelmessig siden jeg var 17 år, så det er ikke noe nytt. :) Men i mine dårligste tider hvor jeg har fått den ene behandlingen etter den andre så har jeg virkelig fått kjenne på det at det er treningen som har hatt best effekt. Medisiner har jeg så og si sluttet med. Jeg var behandlingsresistent og i perioder hvor jeg ikke klarte å trene så ble jeg bare verre. Når jeg klarte å komme i gang igjen så følte jeg meg med en gang en anelse bedre der og da, og etter hvert kjente jeg på hvor mye verre jeg ble med en gang jeg ikke trente. Hadde nesten ett år uten trening nå nylig. Startet opp i januar igjen og har sakte, men sikkert blitt mer stabil følelsesmessig. Det merkes utrolig fort når jeg ikke klarer treningen. Jeg har ikke vært innlagt på sykehus siden september i fjor, men jeg har vært i annen døgnbehandling helt siden da. Nå er jeg hjemme 4 av syv dager i uken og trener 6-7 dager i uka. Selv når jeg har vært innlagt på akuttpost har jeg gjort en form for trening. Ikke de fleste dagene, men har raskt tvunget meg ut og det har holdt meg så mye mer oppe. 

Når jeg skrives ut fra behandling jeg er i nå så er det helt avgjørende for meg å fortsette å trene uansett form. For jeg vet hvor mye verre jeg blir uten. Når jeg begynner å sluntre unna med treningen så er det et stort varseltegn hos meg på at jeg begynner å bli skikkelig dårlig. For å si det slik trening er så innarbeidet hos meg at jeg trente til og med samme dagen jeg nesten klarte å ta livet mitt sist. Våknet opp fra koma i respirator og noen dager senere var jeg ute på trening igjen. Det er min mentale pause fra det livet jeg lever. 

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva et godt med å være sliten, støl og verking i kroppen fra dag til dag?

Jeg ser jo daglig på jobben at folk har vondt for å gå og de klager over stølhet og verking, enda så trener de daglig.

Anonymkode: f9970...6c4

Hvis de er sliten, støl og vond i kroppen så trener de feil. Jeg trener hver dag, men med ulik type trening og varierende intensitet. Jeg blir stadig sterkere og mer utholdende, men går ikke rundt og har vondt. Å være støl er helt naturlig når man går fra null trening til mye trening, men det er noe som avtar. Er man konstant utslitt etter trening så er man overtrent rett og slett. 

Anonymkode: 6b3d2...9e6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har trent regelmessig siden jeg var 17 år, så det er ikke noe nytt. :) Men i mine dårligste tider hvor jeg har fått den ene behandlingen etter den andre så har jeg virkelig fått kjenne på det at det er treningen som har hatt best effekt. Medisiner har jeg så og si sluttet med. Jeg var behandlingsresistent og i perioder hvor jeg ikke klarte å trene så ble jeg bare verre. Når jeg klarte å komme i gang igjen så følte jeg meg med en gang en anelse bedre der og da, og etter hvert kjente jeg på hvor mye verre jeg ble med en gang jeg ikke trente. Hadde nesten ett år uten trening nå nylig. Startet opp i januar igjen og har sakte, men sikkert blitt mer stabil følelsesmessig. Det merkes utrolig fort når jeg ikke klarer treningen. Jeg har ikke vært innlagt på sykehus siden september i fjor, men jeg har vært i annen døgnbehandling helt siden da. Nå er jeg hjemme 4 av syv dager i uken og trener 6-7 dager i uka. Selv når jeg har vært innlagt på akuttpost har jeg gjort en form for trening. Ikke de fleste dagene, men har raskt tvunget meg ut og det har holdt meg så mye mer oppe. 

Når jeg skrives ut fra behandling jeg er i nå så er det helt avgjørende for meg å fortsette å trene uansett form. For jeg vet hvor mye verre jeg blir uten. Når jeg begynner å sluntre unna med treningen så er det et stort varseltegn hos meg på at jeg begynner å bli skikkelig dårlig. For å si det slik trening er så innarbeidet hos meg at jeg trente til og med samme dagen jeg nesten klarte å ta livet mitt sist. Våknet opp fra koma i respirator og noen dager senere var jeg ute på trening igjen. Det er min mentale pause fra det livet jeg lever. 

Hvis de er sliten, støl og vond i kroppen så trener de feil. Jeg trener hver dag, men med ulik type trening og varierende intensitet. Jeg blir stadig sterkere og mer utholdende, men går ikke rundt og har vondt. Å være støl er helt naturlig når man går fra null trening til mye trening, men det er noe som avtar. Er man konstant utslitt etter trening så er man overtrent rett og slett. 

Anonymkode: 6b3d2...9e6

Fantastisk å lese❤️😊 Masse lykke til videre❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, wintergirl skrev:

Fantastisk å lese❤️😊 Masse lykke til videre❤️

Takk! :)

Anonymkode: 6b3d2...9e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva et godt med å være sliten, støl og verking i kroppen fra dag til dag?

Jeg ser jo daglig på jobben at folk har vondt for å gå og de klager over stølhet og verking, enda så trener de daglig.

Anonymkode: f9970...6c4

Trening utløser endorfiner som gir en følelse av velvære, og så er det følelsen av å ha vært flink og gjort noe som jeg vet er bra for meg🙂 Jeg "klager" av og til over at jeg er støl, jeg og, men egentlig er jeg jo litt stolt av det😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sannsynligvis psoriasis leddgikt med tilhørende fatigue. Jogging har hos meg hatt en fantastisk virkning på fatiguen, og jeg kjenner raskt hvis jeg ikke har fått mine joggeturer. Ofte krever det en god del mot å komme seg ut, og stortsett innebærer økta smerte i varierende grad. Men jeg vet at jeg må gjennom det for å kunne ha et velfungerende liv.

Anonymkode: b95e0...012

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.6.2019 den 21.17, Raggy skrev:

I en alder av 45 så må jeg si at forskjellen på meg som trener jevnlig tung styrke og endel andre damer på min alder er stor. Jeg er nok ikke perfekt men har en ganske slank og sterk kropp med en god holdning og ikke for mye på magen(kunne vært mindre...) Kontra endel andre damer på samme alder, som nok ikke trener, noen av de har store henge mager, dobbelthake og en lut holdning. Mulig de trives med det, men jeg er ganske sikker på at en utrent kropp med en god del for mye fett gir daglige smerter og plager som nok ikke blir mindre med årene...

Helt greit at mange ikke bryr seg med utseende, men hva med den energien og overskuddet som trening gir? Det handler ikke så mye om å få et langt liv, men å forsøke å ha det så godt som mulig så lenge det varer, styrketrening er en investering i nettopp det!

Derfor jeg begynte å trene styrke etter 40.  Jeg følte meg som en slapp potetsekk.  Det beste med å bli sterkere, er at jeg er så mye mer oppreist i kroppen nå enn før.  Har fått en mye bedre holdning.  Kroppen min ser dessuten mye bedre ut når den er strammere også. 💪

Anonymkode: 08e25...e8c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frankie1985

Er ganske veltrent selv da må jeg si, men jeg er ikke så opptatt av det egentlig, det er bare at jeg går mye hjemme og syns det er morsomt å trene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...