Gå til innhold

Jeg skjønner ikke at folk gidder å trene...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke er det gøy, ikke er det noe poeng heller. Lever bare en gang, mye deiligere å bare slappe av på sofaen. Et det noen som er enige? 

Anonymkode: e8f8e...9b8

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du beskriver selve oppskriften på ett kortere liv. Bare late mennesker som ikke ser noe poeng i å trene. Ikke for det, du er sikkert bare ute etter å provosere. Oppmerksomhetssyk kanskje? 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner nok ut av hvorfor man trener etter hvert, ts. 

Det er dette med kortere liv, ok, men det alene er veldig dårlig motivasjon: hvem av oss bryr seg egentlig om vi blir 80 eller 75, liksom? Det er uvesentlig.

Det som er vesentlig er at du uten trening øker risikoen for at årene etter 30+ ikke faktisk blir så veldig behagelige på sofaen. Kroppens forfall skal ikke undervurderes, og å bli 80 er liten trøst dersom en fra 30 og ut har alvorlige vondter, bivirkninger fra medisiner relatert til livsstilsskader etc.

Sitting, ts, is the new smoking. Og det er trolig til og med farligere enn å røyke. Ikke at vi noen gang vil få svaret: luftforurensningen i de fleste tettsteder og storbyer er nå av et slikt nivå at det er som vi alle røyker en pakke eller sju om dagen. Store som små. Men finn deg et godt ventilert treningsstudio eller en villmark (ikke jogg i byen - det er helseskadelig) og du minker sjansen for å dø av nåtidens store helserisiko: oss selv.

Anonymkode: 87ada...bbe

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at folk gidder å jobbe... 

Ikke er det gøy, ikke er det noe poeng heller. Lever bare en gang, mye deiligere å bare slappe av på sofaen. Et du ikke enig TS? 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får et lite "kick" etter en god treningsøkt. En form for naturlig doping. Derfor folk føler seg så bra etter de har trent.

Anonymkode: 9bc9c...663

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, herremann skrev:

Jeg skjønner ikke at folk gidder å jobbe... 

Ikke er det gøy, ikke er det noe poeng heller. Lever bare en gang, mye deiligere å bare slappe av på sofaen. Et du ikke enig TS? 

Nei, man må jobbe. Ellers kan man ikke leve. Har hatt samme jobb i 40 år, aldri hatt fravær og er frisk som en fisk. 

Anonymkode: e8f8e...9b8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trene er for meg ikke bare noe for å holde meg slank og føle meg vel og i form, men det hjelper også mye psykisk. Kjenner en som i sin nå unge alder sier hun heller vil være en søt gammel dame med stokk, enn ei veltrent eldre dame med definerte muskler, fast og fin og ingen helseplager. Tror pipa får en annen lyd når hun først står der med stokken i hånden.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er dette med kortere liv, ok, men det alene er veldig dårlig motivasjon: hvem av oss bryr seg egentlig om vi blir 80 eller 75, liksom? Det er uvesentlig.

Når du er 71-72 år, nypensjonert, og tenker at nå skal du nyte livet. Da betyr det ekstremt mye å bli 80 kontra 75. Alle ønsker å leve lengst mulig, spesielt i sine siste leveår. 

Ellers så bidrar jo trening med at du får økt fysisk kapasitet i hverdagen. Du orker mer, du vil mer, du ønsker mer og du yter mer. Du er mindre trøtt. Om du er 15 år, 25 år, 50 år eller 75 år har ingen betydning. 

Trening reduserer overvekt, aktiverer stoffskiftet og gir kroppen deilige velværehormoner som gir kortvarige og langvarige gode effekter. Trening reduserer sjansen for depresjon og angst, og gjør at du tåler stress bedre. Trening bidrar også til å redusere sjansen for mange stygge sykdommer, blant annet hjerte- og kar og blodpropp (reduserer sjansen for slag). 

At man har vært aktiv gjennom livet kan derfor gjøre denne forskjellen: Du føler deg frisk og rask, og dør når du er 90. Kontra å være sliten og slapp til du er 50, blir rammet av hjerneslag og blir sittende i rullestol på omsorgsbolig til du er 75. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker å trene og trener hver dag. Treningen gjør at jeg har det bedre med meg selv på alle mulige måter og jeg ville aldri vært den foruten. Mye bedre enn å ligge på sofaen 😉

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kritt

Jeg synes det er deilig å trene og også veldig deilig etterpå! Gir meg en dårlig følelse å bare ligge på sofaen, dessuten er det mye deiligere å slappe av etter først å ha trente.

 

Dessuten holder jeg ryggplager i sjakk ved å trene jevnlig, og vet at jeg forebygger senere plager ved å trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mye lykkeligere når jeg trener. Har flere ganger mistet "flowen" i lengre perioder etter f.eks. sykdom og/eller ferie eller harde perioder med arbeid, og da føler jeg meg nedfor, sover dårligere, spiser dårligere og tar mindre vare på meg selv.

Syns det er gøy å trene også da, men i perioder er det bare et ork. Har likevel lært at livet blir et større ork om jeg ikke bare tar meg selv i skinnet og trener likevel.

Anonymkode: 5bad1...1f4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke er det gøy, ikke er det noe poeng heller. Lever bare en gang, mye deiligere å bare slappe av på sofaen. Et det noen som er enige? 

Anonymkode: e8f8e...9b8

Som femtiåring og sprekere enn de fleste, uansett alder, har jeg innsett fordelene med trening. Bare måten man beveger seg på, sier det meste. Inn og ut av bilen, opp og ned, bære ting osv. Enda et pluss er at jeg har kropp som en veltrent ung dame, uten at det er hovedårsaken til at jeg trener. 

Og såååå mye bedre samvittighet jeg får når jeg ligger resten av dagen i sofaen. En skikkelig treningsøkt før et døgn på sofaen føles helt ok :) 

Tror man høster den største gevinsten med trening når man blir eldre, ser stor forskjell på andre i min alder og meg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er så deilig å gå en tur opp fjellet ogqå komme hjem, spiae en god middag og enda deiligere å slappe av i sofaen. 

Når jeg våkner dagen etter kjennner jeg overskudd og energi etter turen dagen før og kan gjøre husarbeid mye lettere og med musikk og glede. Så sitte meg ned med en kopp kaffe of nyte ett ryddig og fint hjem imenst jeg skriver med venner om å finne på noe gøy denne dagen. Eller med kjæresten.

Å trene styrke boen ganger i uken syns jeg kan være kjedelig, men når jeg får reaultater av å ha mindre vondt i kroppen og klarer å bære mange handleposer og vlir sterkere er det premien jeg får av styrke trening.

For å få goder i livet må man jobbe for det. Gå i jobb for å få penger,være aktiv for å få energi, spise sunt for å være frisk.

Det handler om å finne en livsstil som akkurat DU liker og kan leve lykkelig med. Finnes mangen måter å være aktiv på og mange ulike jobber og mange ulike måter å spise på.

Men livet handler om å gjøre litt for å få det bedre. Ikke kun ligge på sofaen og vente på at alt kommer i fanget. Det skjer aldri.

Anonymkode: 18e5c...044

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ikke er det gøy, ikke er det noe poeng heller. Lever bare en gang, mye deiligere å bare slappe av på sofaen. Et det noen som er enige? 

Anonymkode: e8f8e...9b8

Jeg gidder ikke trene selv, men jeg har da full forståelse for at andre har ulike preferanser og interesser enn meg. 
 

Anonymkode: c5cbe...23f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man finner ut at man kan få synlige, pene muskler ved å gjøre 3 styrkeøvelser i totalt ca 15-20min hver dag så er det plutselig ikke så ile lenger. Selv om jeg var slank før, så ser jeg x10 ganger bedre ut etter 4 uker. 

Anonymkode: e5f3c...1f9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du finner nok ut av hvorfor man trener etter hvert, ts. 

Det er dette med kortere liv, ok, men det alene er veldig dårlig motivasjon: hvem av oss bryr seg egentlig om vi blir 80 eller 75, liksom? Det er uvesentlig.

Det som er vesentlig er at du uten trening øker risikoen for at årene etter 30+ ikke faktisk blir så veldig behagelige på sofaen. Kroppens forfall skal ikke undervurderes, og å bli 80 er liten trøst dersom en fra 30 og ut har alvorlige vondter, bivirkninger fra medisiner relatert til livsstilsskader etc.

Sitting, ts, is the new smoking. Og det er trolig til og med farligere enn å røyke. Ikke at vi noen gang vil få svaret: luftforurensningen i de fleste tettsteder og storbyer er nå av et slikt nivå at det er som vi alle røyker en pakke eller sju om dagen. Store som små. Men finn deg et godt ventilert treningsstudio eller en villmark (ikke jogg i byen - det er helseskadelig) og du minker sjansen for å dø av nåtidens store helserisiko: oss selv.

Anonymkode: 87ada...bbe

Jeg er 58 og i uhyre god form og jeg har ikke en eneste aldersrelatert plage. Jeg bryr meg også om både 75 og 80 og gjerne enda eldre. Så å si hvem bryr seg om å bli 75 eller 80 blir for dumt. Mange bryr seg faktisk om det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Juks skrev:

Når du er 71-72 år, nypensjonert, og tenker at nå skal du nyte livet. Da betyr det ekstremt mye å bli 80 kontra 75. Alle ønsker å leve lengst mulig, spesielt i sine siste leveår. 

Ellers så bidrar jo trening med at du får økt fysisk kapasitet i hverdagen. Du orker mer, du vil mer, du ønsker mer og du yter mer. Du er mindre trøtt. Om du er 15 år, 25 år, 50 år eller 75 år har ingen betydning. 

Trening reduserer overvekt, aktiverer stoffskiftet og gir kroppen deilige velværehormoner som gir kortvarige og langvarige gode effekter. Trening reduserer sjansen for depresjon og angst, og gjør at du tåler stress bedre. Trening bidrar også til å redusere sjansen for mange stygge sykdommer, blant annet hjerte- og kar og blodpropp (reduserer sjansen for slag). 

At man har vært aktiv gjennom livet kan derfor gjøre denne forskjellen: Du føler deg frisk og rask, og dør når du er 90. Kontra å være sliten og slapp til du er 50, blir rammet av hjerneslag og blir sittende i rullestol på omsorgsbolig til du er 75. 

Helt enig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raggy

I en alder av 45 så må jeg si at forskjellen på meg som trener jevnlig tung styrke og endel andre damer på min alder er stor. Jeg er nok ikke perfekt men har en ganske slank og sterk kropp med en god holdning og ikke for mye på magen(kunne vært mindre...) Kontra endel andre damer på samme alder, som nok ikke trener, noen av de har store henge mager, dobbelthake og en lut holdning. Mulig de trives med det, men jeg er ganske sikker på at en utrent kropp med en god del for mye fett gir daglige smerter og plager som nok ikke blir mindre med årene...

Helt greit at mange ikke bryr seg med utseende, men hva med den energien og overskuddet som trening gir? Det handler ikke så mye om å få et langt liv, men å forsøke å ha det så godt som mulig så lenge det varer, styrketrening er en investering i nettopp det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke er det gøy, ikke er det noe poeng heller. Lever bare en gang, mye deiligere å bare slappe av på sofaen. Et det noen som er enige? 

Anonymkode: e8f8e...9b8

Nei, ingenting er digg med å være feit og dvask.

Digg å kjenne at formen er bra, vekten er på stell og endorfinene strømmer på under trening.

Anonymkode: 7a83d...1d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle trent mer. Men det er for kupert.

Anonymkode: a98e5...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...