Gå til innhold

Tøyvask ute til tørk på søndager plagsomt for naboer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor blir du plaget av å se en klesvask på snora? 

Jeg kan tenke meg utrolig mye plagsomme ting som naboene mine kan finne på - alt fra støyende barnelek, hunder som bjeffer, naboer som anlegget noe i nærheten av offentlig søppelplass og bilopphuggeri i hagen, festing til langt på natt, støyende oppussingsarbeide og så videre. En klesvask på snora derimot - kan virkelig aldri bli plagsom for noen. Da tenker jeg at man må ha noen personlige problemer, for å være helt ærlig. 

Liker ikke sånne regler folk har satt bare fordi «det skal være sånn», uten at det er noen grunn. Men forklar meg gjerne hva du mener er så sjenerende med klær på en snor. Er det fordi det ser stygt ut? For i mitt nabolag har folk alt fra bilvrak til hagenisser i hagen sin kontinuerlig, så det er ikke som om en klesvask ødelegger estetikken så veldig akkurat. 

Anonymkode: 496e2...17c

Skikk og bruk er regler som bare " er sånn" . Akkurat som at man bør gå i tekkelige klær i begravelser, ikke ha nakne skuldre i kirka på bryllup osv. Respekt er en fin ting! 

Anonymkode: 080a0...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er litt påfallende at sånne anonyme lapper alltid kommer fra folk som skriver «vårs» og ellers dårlig norsk og omtaler seg selv i flertall. 

De samme som skriver i kommentarfeltet til nettavisen, sannsynligvis. 

Anonymkode: 2ea8a...9ca

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malika

Sånne Narvestad-mennesker bryr jeg meg ikke om. Jeg tenker de må ha stusselige liv som bruker krefter på å klage på noen tøystykker som henger fredelig ute og tørker seg på en søndag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helligdagsreglene er lover basert på religiøse tekster. Opphavet er mosebøkene og sabbaten. Norge er et religiøst land med mange religiøse lover som håndheves strengt. Akkurat som i Iran og Saudi-Arabia.

Anonymkode: 19e95...dd7

🤣🤣🤣

Anonymkode: 2c22e...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, folk må få lov å henge ut klær til tørk på sin egen tomt når de vil vel! Folk er tullinger som skal reagere på noe sånt. Og for en rasitisk formulering på den lappen! 

Anonymkode: 303e7...78c

Enig. Tøyet som henger til tørk bråker da ikke og tåler man ikke at naboen lever og henger ut klesvask, er det bare å flytte. Det får da være måte på til overstyring også. En ting er bråk fra gressklippere og liknende, men en klesvask forstyrrer da ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Malika skrev:

Sånne Narvestad-mennesker bryr jeg meg ikke om. Jeg tenker de må ha stusselige liv som bruker krefter på å klage på noen tøystykker som henger fredelig ute og tørker seg på en søndag. 

Det er liksom standardsvar til folk som mener noe annet enn deg sjøl; " du har et kjedelig liv, du har lite problemer " osv. Det er ikke slik vet du, det er bare det at mange bryr seg om skikk og bruk og disse bør en ha litt respekt for. 

Anonymkode: 080a0...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er liksom standardsvar til folk som mener noe annet enn deg sjøl; " du har et kjedelig liv, du har lite problemer " osv. Det er ikke slik vet du, det er bare det at mange bryr seg om skikk og bruk og disse bør en ha litt respekt for. 

Anonymkode: 080a0...f5d

Så jeg skal ha respekt for de som bryr seg om «skikk og bruk» på absolutt alle områder, mens jeg som har en helt annen livsstil skal bli uglesett? Ja de fortjener virkelig respekt du 🙄

Anonymkode: bfd82...53e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Skikk og bruk er regler som bare " er sånn" . Akkurat som at man bør gå i tekkelige klær i begravelser, ikke ha nakne skuldre i kirka på bryllup osv. Respekt er en fin ting! 

Anonymkode: 080a0...f5d

Men disse skikk og bruk-reglene kommer fra kristendommen. Jeg er ikke troende, så hvorfor skal disse tullete avlegse reglene påvirke hvordan jeg lever livet mitt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skikk og bruk er regler som bare " er sånn" . Akkurat som at man bør gå i tekkelige klær i begravelser, ikke ha nakne skuldre i kirka på bryllup osv. Respekt er en fin ting! 

Anonymkode: 080a0...f5d

Men det er jo mange ting som har vært «skikk og bruk» opp igjennom tiden. Mange av dem har vi gått bort fra. Hvem bestemmer hvilke ting vi får droppe og hvilke vi må holde på? 

Jeg synes det må være lov å droppe de tingene som ikke har noen god grunn. Jeg forstår om noen blir støtt av rosa minikjole i begravelse fordi det tar mye oppmerksomhet. Det er en grunn til den «regelen». Men det er jo tullete å bli støtt av en klesvask på en snor. Det er også stor forskjell på hva man finner på i det offentlige rom (som kirken) og hva man gjør på egen eiendom.

Dere som er så imot klesvask på søndager. Regner med dere er imot søndagsåpne butikker, kafeer og restauranter og aldri benytter dere av disse? Hva gjør dere på søndagene? Er det greit å ha grillfest i hagen? Det er jo mye mer både støy og arbeid enn å henge opp en vask... 

 

Anonymkode: 496e2...17c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sansol

Nope, noen normer er så utdaterte at de gidder jeg bare ikke forholde meg til. Støyer ikke på søndager, men noen klær som vaier i vinden får folk tåle.

Endret av Sansol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malika
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er liksom standardsvar til folk som mener noe annet enn deg sjøl; " du har et kjedelig liv, du har lite problemer " osv. Det er ikke slik vet du, det er bare det at mange bryr seg om skikk og bruk og disse bør en ha litt respekt for. 

Anonymkode: 080a0...f5d

Jeg har et ganske kjedelig liv selv, jeg. Og kunne vært en Narvestad. Jeg,bruker masse tid på å snoke i FB-profiler og annet på SoME og generelt lever livet mitt gjennom andre.

Skikk og bruk er i stadig endring, og om 10-20 år så er det ingen som har hørt om at tøystykker ikke skal henge ute på søndager og helligdager. Og vi lever i dag i et flerkulturelt samfunn med mange religiøse regler, skikk og bruk og etiske retningslinjer. Jeg tror på det å være grei og ikke på nevneverdig måte plage andre, men samtidig så kan jeg ikke ta hensyn til de mange nivå av krenkelser som mennesker påberoper seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst med at en del ting gjør man ikke på søndager, deriblant å vaske og henge ut tøy. Ikke fordi vi var så religiøse eller fordi det bråkte eller plaget naboene, men ett og slett fordi søndag var og skulle være en litt spesiell og roligere dag. Da fikk husarbeid og plikter hvile, vi dro på søndagstur eller gjorde andre ting sammen, besøkte besteforeldre, hadde lang felles frokost og ekstra god middag med dessert og penservise. Jeg synes det er hyggelige tradisjoner å ha med seg, og tror egentlig mange ville hatt godt av å roe ned litt en dag i uka (uten at jeg nødvendigvis blir så provosert av å se klesvask henge ute på en søndag av den grunn).

Endret av Daria
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som tror at helligdagsfreden bare er skikk og bruk.

I lovens formål står følgende

"For å verne om det gudstjenestelige liv og den alminnelige fred på helligdager og for å gi høytiden ro og verdighet, skal det være helligdagsfred i samsvar med reglene i denne lov"

Til sammenligning har den jødiske sabbaten følgende begrunnelse:

"forbeholdt hvile og gudstjeneste. Dagen skal minne om skapelsen, om utvandringen fra Egypt og om Sinai-pakten."

Det er en 100% en religiøs lov. Hvorfor har vi fortsatt lover som er basert på eventyrbøker?

Anonymkode: 19e95...dd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig plager det meg mest om klesvasken henger ute på tirsdager.

Anonymkode: 57bed...92a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skikk og bruk er regler som bare " er sånn" . Akkurat som at man bør gå i tekkelige klær i begravelser, ikke ha nakne skuldre i kirka på bryllup osv. Respekt er en fin ting! 

Anonymkode: 080a0...f5d

Regler som ikke kan forsvares med annet enn "det bare er sånn" trenger man ikke å følge. ;) 

Anonymkode: 95214...e54

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryr meg ikke nevneverdig men syns ikke det tar seg ut, gjør det ikke selv men så har jeg tørketrommel og avfukter i kjelleren. Tørker aldri klær ute.  Folk vil gjerne ha fri på søndager, men driter i konsekvensene.  Bør man heller innføre søndag som en vanlig jobbdag  på lik linje med man-fre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, AnonymBruker said:

Har fått kjeft for det selv jeg. Vi bor i borettslag og der er det nedfelt i vedtektene,😅

 

Vedtektene er nok fra før krigen, og ekteparet har nok bodd der like lenge.

Anonymkode: 71f35...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo mange ting som har vært «skikk og bruk» opp igjennom tiden. Mange av dem har vi gått bort fra. Hvem bestemmer hvilke ting vi får droppe og hvilke vi må holde på? 

Jeg synes det må være lov å droppe de tingene som ikke har noen god grunn. Jeg forstår om noen blir støtt av rosa minikjole i begravelse fordi det tar mye oppmerksomhet. Det er en grunn til den «regelen». Men det er jo tullete å bli støtt av en klesvask på en snor. Det er også stor forskjell på hva man finner på i det offentlige rom (som kirken) og hva man gjør på egen eiendom.

Dere som er så imot klesvask på søndager. Regner med dere er imot søndagsåpne butikker, kafeer og restauranter og aldri benytter dere av disse? Hva gjør dere på søndagene? Er det greit å ha grillfest i hagen? Det er jo mye mer både støy og arbeid enn å henge opp en vask... 

 

Anonymkode: 496e2...17c

Klesvask på ein søndag vekker og oppmerksomhet vil jeg si. 

Og ja ; jeg er imot søndagsåpne butikker og benytter meg aldri av det. Restaurant, cafe og grillfest går under fritid og adspredelse og disse bransjene har alltid åpent. Likeså det som har med liv, helse og sikkerhet. Det er så selvsagt at det trenger ikke nevnes en gang. 

Whataboutismen lever ser jeg . 

Anonymkode: 080a0...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Klesvask på ein søndag vekker og oppmerksomhet vil jeg si. 

Og ja ; jeg er imot søndagsåpne butikker og benytter meg aldri av det. Restaurant, cafe og grillfest går under fritid og adspredelse og disse bransjene har alltid åpent.

Er ingen grunn til at disse som jobber skal jobbe og slite på helligdagen.

Anonymkode: 71f35...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til dere som tror at helligdagsfreden bare er skikk og bruk.

I lovens formål står følgende

"For å verne om det gudstjenestelige liv og den alminnelige fred på helligdager og for å gi høytiden ro og verdighet, skal det være helligdagsfred i samsvar med reglene i denne lov"

Til sammenligning har den jødiske sabbaten følgende begrunnelse:

"forbeholdt hvile og gudstjeneste. Dagen skal minne om skapelsen, om utvandringen fra Egypt og om Sinai-pakten."

Det er en 100% en religiøs lov. Hvorfor har vi fortsatt lover som er basert på eventyrbøker?

Anonymkode: 19e95...dd7

Det er ikke bare skikk og bruk eller bare pga religiøse ting eller pga at det står i loven. Respekt er fint å vise syns jeg og jeg respekterer at folk ønsker fred i helga. 

Anonymkode: 080a0...f5d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...