Gå til innhold

Tøyvask ute til tørk på søndager plagsomt for naboer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Just now, AnonymBruker said:

Det er ikke bare skikk og bruk eller bare pga religiøse ting eller pga at det står i loven. Respekt er fint å vise syns jeg og jeg respekterer at folk ønsker fred i helga. 

Anonymkode: 080a0...f5d

Hvordan skaper klær som henger til tør ufred? Personlig er jeg mer plaget av bråd fra uterestauranter på søndager.

Anonymkode: 71f35...256

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skaper klær som henger til tør ufred? Personlig er jeg mer plaget av bråd fra uterestauranter på søndager.

Anonymkode: 71f35...256

JEG har aldri sagt at det er bråk i klær men det handler om skikk og bruk. Det mener jeg, så får du mene hva du vil. Men jeg kommer til å reagere på dine klesvask som vaier uansett. Mitt syn kan du ikke forandre. 

Anonymkode: 080a0...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

JEG har aldri sagt at det er bråk i klær men det handler om skikk og bruk.

Skikk og bruk endrer seg. Det er ikke 1950 lenger. Det er bare å se en annen vei hvis klærne støter deg.

Anonymkode: 71f35...256

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skikk og bruk endrer seg. Det er ikke 1950 lenger. Det er bare å se en annen vei hvis klærne støter deg.

Anonymkode: 71f35...256

Jada, men blir jeg spurt så svarer jeg. 

Anonymkode: 080a0...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke bare skikk og bruk eller bare pga religiøse ting eller pga at det står i loven. Respekt er fint å vise syns jeg og jeg respekterer at folk ønsker fred i helga. 

Anonymkode: 080a0...f5d

Jeg ønsker ro og fred tirsdager mellom kl 9-15. Det synes du skal respektere og la være å bruke vaskemaskin eller gå på jobb. Respekt er en fin ting.

Anonymkode: 19e95...dd7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Til dere som tror at helligdagsfreden bare er skikk og bruk.

I lovens formål står følgende

"For å verne om det gudstjenestelige liv og den alminnelige fred på helligdager og for å gi høytiden ro og verdighet, skal det være helligdagsfred i samsvar med reglene i denne lov"

Til sammenligning har den jødiske sabbaten følgende begrunnelse:

"forbeholdt hvile og gudstjeneste. Dagen skal minne om skapelsen, om utvandringen fra Egypt og om Sinai-pakten."

Det er en 100% en religiøs lov. Hvorfor har vi fortsatt lover som er basert på eventyrbøker?

Anonymkode: 19e95...dd7

Helligdagen er en form for tidligere tiders arbeidsmiljølov, tror jeg. Den sikret at folk fikk en hviledag i uka, som nok var sårt tiltrengt i en tid der det meste var ganske slitsomt.

I dag har de fleste mindre fysisk slit i hverdagen, men det er utvilsomt lurt med en dag som er roligere enn andre dager - eller i det minste litt annerledes. Det er en endagsferie. Folk trenger ferie.

Dette med synlig opphenging av klesvask går nok mest på det visuelle, og ikke så mye på at man ikke skal jobbe på en søndag. Det blir liksom litt rart å gå forbi naboens opphengte underbukser på 17. mai.

Anonymkode: be37f...4f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke bare skikk og bruk eller bare pga religiøse ting eller pga at det står i loven. Respekt er fint å vise syns jeg og jeg respekterer at folk ønsker fred i helga. 

Anonymkode: 080a0...f5d

Hva er problemet med en klesvask?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker ro og fred tirsdager mellom kl 9-15. Det synes du skal respektere og la være å bruke vaskemaskin eller gå på jobb. Respekt er en fin ting.

Anonymkode: 19e95...dd7

Og hva er grunnen til at du vil ha fred da? 

 

Anonymkode: 080a0...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Regler som ikke kan forsvares med annet enn "det bare er sånn" trenger man ikke å følge. ;) 

Anonymkode: 95214...e54

Det har du forsåvidt helt rett i. Likevel er det ikke sikkert at du vil føle deg vel om du går i et bryllup i knallrød kjole. Spesielt ikke om du er mann.

Anonymkode: be37f...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Helligdagen er en form for tidligere tiders arbeidsmiljølov, tror jeg. Den sikret at folk fikk en hviledag i uka, som nok var sårt tiltrengt i en tid der det meste var ganske slitsomt.

I dag har de fleste mindre fysisk slit i hverdagen, men det er utvilsomt lurt med en dag som er roligere enn andre dager - eller i det minste litt annerledes. Det er en endagsferie. Folk trenger ferie.

Dette med synlig opphenging av klesvask går nok mest på det visuelle, og ikke så mye på at man ikke skal jobbe på en søndag. Det blir liksom litt rart å gå forbi naboens opphengte underbukser på 17. mai.

Anonymkode: be37f...4f3

Det er absolutt lurt med en anderledes dag i dagens stress . Det er mindre fysisk slitsomt men mer psykisk stress. Så en dag da det er stille er veldig nyttig. For mange. 

 

Anonymkode: 080a0...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at det er "flere naboer", tipper det er en eller annen tulling i nabolaget der som har skrevet den lappen. Det er da ingen som bryr seg om naboens klesvask?

Anonymkode: d3389...a34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, batcat said:

Vedder på at hadde hun vært en hvit nordmann så hadde det ikke vært noe problem for dem. 

Der tar du faktisk feil, selv om jeg ikke ser bort fra at lappeskriveren ble litt ekstra irritert på grunn av at vaskeren ikke er etnisk norsk.

Anonymkode: be37f...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Naboene mine henger ut alt fra truser til gardiner på tørkestativ,.når som helst, helligdag som vanlig dag, og det er irriterende ja. 

Anonymkode: f97e2...c9d

Hvorfor i all verden er det irriterende? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting å bry seg om, vi lever i 2019 og religiøse vrangforestillinger om helligdagsfred hører ikke hjemme. Det er faktisk ikke alle som har anledning til å gjøre husarbeid og vedlikehold av hus i løpet av arbeidsuken.

Anonymkode: da26b...598

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ingen grunn til at disse som jobber skal jobbe og slite på helligdagen.

Anonymkode: 71f35...256

Da bør de vel også holde den hellig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingenting å bry seg om, vi lever i 2019 og religiøse vrangforestillinger om helligdagsfred hører ikke hjemme. Det er faktisk ikke alle som har anledning til å gjøre husarbeid og vedlikehold av hus i løpet av arbeidsuken.

Anonymkode: da26b...598

Men du vil ha fri søndager?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har du forsåvidt helt rett i. Likevel er det ikke sikkert at du vil føle deg vel om du går i et bryllup i knallrød kjole. Spesielt ikke om du er mann.

Anonymkode: be37f...4f3

Rød kjole i bryllup er helt innafor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SupaWoman skrev:

Rød kjole i bryllup er helt innafor. 

Ja, viss du vil at noen skal tenke ; " rød kjole betyr at hun har ligget med brudgommen" så :P

Anonymkode: 080a0...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble sjokkert når jeg fant ut at det var sånne 50- talls regler fortsatt i Oslo. Aldri opplevd noen sånne regler mer landlig.

Anonymkode: 00561...20e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...