Gå til innhold

Tøyvask ute til tørk på søndager plagsomt for naboer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.moss-avis.no/nyheter/helligdager/nabokrangel/fikk-lapp-med-kjeft-for-a-henge-ut-klesvasken-respekter-vares-hoytidsdager/s/5-67-867674

Alija Alajbegovic fant en lapp i postkassen i dag: «Vi er flere naboer som ser oss lei på deres klesvask hver søndag».

Familien bor i en enebolig og har veranda på baksiden av huset. Det er ved verandaen de pleier å henge ut klesvask til tørk, noe en eller annen tydeligvis har reagert på.

– Vi er flere naboer som ser oss lei på deres klesvask hver søndag og alle helligdager som påske – pinse – 1. mai. 17. mai. Offentlige flaggdager skal bare det norske flagg henges ut. P.S. respekter våres høytidsdager, står et på lappen.

Er det andre som har problemer med naboer som ikke tåler klesvask ute på søndager og andre helligdager?

Anonymkode: 71f35...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg henger ikke opp klær ute søndag eller helligdager, rett og sleyt fordi noen mener det er hviledager. Og ta hensyn til andre faller meg lett, helt uten at jeg holder hviledagen som hviledag.

Anonymkode: 09601...0b0

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboene mine henger ut alt fra truser til gardiner på tørkestativ,.når som helst, helligdag som vanlig dag, og det er irriterende ja. 

Anonymkode: f97e2...c9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klær som tørker er faktisk noe av det mest bråkete og irriterende jeg vet om. Skjønner naboene godt. Klestørkeren høres jo ikke direkte norsk ut heller, på navnet, så her er det ganske tydelig hvem som har rett. 

 

:ironi:

Anonymkode: 9bebe...e8a

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, folk må få lov å henge ut klær til tørk på sin egen tomt når de vil vel! Folk er tullinger som skal reagere på noe sånt. Og for en rasitisk formulering på den lappen! 

Anonymkode: 303e7...78c

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg bliver svært saa fornærmet om Klesvasken henger ute paa en Helligdag! Har Bermen ennu ikke blivet mer civiliseret? Vi taler jo nu Herrens aar 1896!

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer faktisk ikke forstå hvordan det kan klage noen, selv om jeg prøver. 

Anonymkode: 6bd42...31b

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Vi må respektere Guds ord. Det tredje bud lyder som kjent slik: Du skal passe på at andre holder hviledagen hellig.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.moss-avis.no/nyheter/helligdager/nabokrangel/fikk-lapp-med-kjeft-for-a-henge-ut-klesvasken-respekter-vares-hoytidsdager/s/5-67-867674

Alija Alajbegovic fant en lapp i postkassen i dag: «Vi er flere naboer som ser oss lei på deres klesvask hver søndag».

Familien bor i en enebolig og har veranda på baksiden av huset. Det er ved verandaen de pleier å henge ut klesvask til tørk, noe en eller annen tydeligvis har reagert på.

– Vi er flere naboer som ser oss lei på deres klesvask hver søndag og alle helligdager som påske – pinse – 1. mai. 17. mai. Offentlige flaggdager skal bare det norske flagg henges ut. P.S. respekter våres høytidsdager, står et på lappen.

Er det andre som har problemer med naboer som ikke tåler klesvask ute på søndager og andre helligdager?

Anonymkode: 71f35...256

Jeg vil tippe at det egentlig bare er en nabo og ikke flere. 

Ingen normale mennesker har problemer med dette. Og jeg vil tippe at han ikke er den eneste i nabolaget som gjør det.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Folk må fp lov både å tørke klær og klippe gresset på helligdager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herrefred! Dette må jo rapporteres til myndighetene. Aldri hørt om noe lignende! Her trodde jeg at andre verdenskrig var fælt, men dette her topper jo virkelig kransekaka. 

Anonymkode: d4e61...bf2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latterlig å bry seg med når folk henger ut klesvasken til tørk. Bare tull! 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Vox_populi skrev:

Helt enig! Vi må respektere Guds ord. Det tredje bud lyder som kjent slik: Du skal passe på at andre holder hviledagen hellig.

Ha,ha,ha 🤣

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er jo for øvrig litt interessant (i all fall på et teoretisk plan) å diskutere hva man egentlig har lov til på en hviledag også. Loven sier jo kun at man "ikke må forstyrre med utilbørlig larm, så det er kun støy som faktisk er ulovlig. Så kommer jo da moralpolitiet inn etterpå. 

Man ikke ta en klesvask og henge denne opp etterpå, men det er helt ok å invitere hele familien på søndagsmiddag, for det er mindre arbeid?  Eller hva med å labbe i fjellet i fem timer, er det hvile da? Hvem kan egentlig bestemme hva som er "hvile" for noen andre? Mange finner jo hvile og rekreasjon i hagearbeid for eksempel. Skal man bare sitte å stirre i veggen hele søndagen, blir man mer uthvilt av det? Eller er det lov å "arbeide", så lenge ingen SER det? Er ikke det litt hyklerisk? 

Siden ingen kan bestemme hva som er "hvile" for andre, så må altså folk få gjøre som de vil - så lenge de ikke plager andre med støy. Noen blir altså da plaget av synet av gardiner på snora på en helligdag, men man kan jo la seg plage av det utroligste hvis man forsøker. JEG hadde for eksempel foretrukket om naboen ikke hadde fire rustne, delvis demonterte biler stående på gårdsplassen også - men det har jeg ingenting med.

 

Anonymkode: 496e2...17c

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk norsk norm å ikke henge ut klesvasken på en søndag. Det plager ikke meg nevneverdig, men jeg ville ikke hengt ut vasken til tørk på en søndag selv, om det ikke var helt krise.

Anonymkode: be37f...4f3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo hennes enebolig. Naboene har ikke en dritt med det her å gjøre. Da får hen la være å glo oppi hagene til andre. Sikkert en sur gubbe eller kjerring. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått kjeft for det selv jeg. Vi bor i borettslag og der er det nedfelt i vedtektene, at det ikke skal forstyrres eller henge ut klesvask på søndager og helligdager. Plenklipp, oppussing o.l kan jeg skjønne (men bryr meg ikke om andre gjør det), men jeg kan bare ikke forstå at det kan forstyrre andre at klesvasken henger ute. Jeg forklarte til ekteparet som kjeftet på meg at med 100 % jobb og to små barn så må jeg faktisk bruke søndagen på husarbeid. Det var ingen unnskyldning nei, og det var flere som hadde reagert på at jeg hang ut klesvask på søndager. Så dette var tydeligvis en snakkis i borettslaget. Jeg henger fortsatt ut klesvasken på søndager, har ikke blitt kastet ut enda 😅

Anonymkode: 8f183...85f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...