Gå til innhold

Kan bunad og Hijab brukes sammen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bunaden er ikke et norskt plagg. Det er rart at mange ikke vet historien til bunaden som egentlig kommer fra Tyrkia (det er derfor vi hadde skaut som tilbehør til bunaden). Bunaden passer derfor fint med hijaben. Jeg får vondt av at dere på KG skal tråkke ned på våre nye landsmenn på tærne!

Husk at det er vi som må tilpasse oss våre nye landsmenn. Det er mange som ikke får med seg det! Vi er verdens beste inkluderende land, og det er det greit å bruke bunaden med hijab. Hvem er dere til å bestemme hva andre skal ha på seg??

Anonymkode: 9c846...b67

Vi tilpasse oss? Ærlig talt dette er bare dumt. Fjerne korset i flagget også??

Anonymkode: e3c65...0fd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
På 10.6.2019 den 13.13, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig at bunad er et diskriminerende plagg, spesielt når våre kjære nye landsmenn ikke får ta i bruk plagget. Hvorfor er det så stor motstand for at våre nye landsmenn kan bruke plagget? Det er vel bare ett plagg.

Det et ikke bare ett plagg ala en bluse. Det er vår tradisjon!!!! Jeg er selv sammen en muslim kunne ALDRI gjort om på deres folkedrakt.  De er nydelige, men som norsk ville jeg ikke brukt den. De hadde heller aldri tillatt at den ble gjort om.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bunad er et norsk tradisjonsplagg. Det er ikke hijaben.
Bunad har røtter fra forskjellige steder i Norge. Det har ikke hijaben.
Bunad er unikt for Norge og vår kultur og tradisjon. Det er ikke hijaben.
Bunad representerer Norge. Det gjør ikke hijaben.
Bunad representerer stolthet over landet og tradisjoner, både når det kommer til håndverk og motivene som brukes. Det gjør ikke hijaben.
Bunaden er laget for å fremheve smykker, broderier og skjønnhet. Hijaben er laget for det akkurat motsatte.
Det er ingen bunader som kommer med hijab. Hijab hører ikke til bunader. Bunader ble ikke laget i 2019 og de ble heller ikke laget for muslimer.

Anonymkode: 6fc64...cb5

Hijaben er kommet for å bli. Det er utvikling i samfunnet. For våre barn er hijab like norsk som bunad, siden de er vokst opp med mange venner som bruker det. I Norge er det faktisk GREIT å ikke være kristen nå.

Besteforeldrene mine lærte ikke engelsk på skolen, for det var ikke typisk norsk. Norske kvinner fikk heller ikke lov til å bruke bukser før. Herregud, hva SKJER med kulturen vår? Ingenting er norsk lengre!

Alt det denne bunaden representerer er jo bullshit. Hvis den skal representere ekskludering, så vil jeg ikke ha noe med driten å gjøre.

Grunnen til at bunader ikke "kommer med" hijab, er fordi hijab er nytt i Norge. Hvis disse "kulturstjelerne " bruker en hvis hijab med bunaden, er det da greit for deg?

Hvis det ikke ble lagt for muslimer, hvem ble det laget for da? Slemme folk som vil holde andre utenfor?

Alt du sier bringer skam over antrekket.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Klossmajor skrev:

Motivet for bruk av hijab handler jo nettopp om å følge krav satt til hva kvinner kan og ikke kan ha på seg. Motstanden utbredelsen av hijab møter blant nordmenn handler om hvilken retning man ønsker at samfunnet skal utvikle seg. Det handler ikke om redsel for utvikling i seg selv. Det handler om å styre utviklingen i en positiv, moderne retning.

Mine venner bruker det som motestatement. Om svigerinnen til TS bruker det for å fremme kvinnediskriminering, aner jeg ikke. Men tviler på at hun er ekstrem, siden hun er gift med en norsk mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Tibbie skrev:

Mine venner bruker det som motestatement. Om svigerinnen til TS bruker det for å fremme kvinnediskriminering, aner jeg ikke. Men tviler på at hun er ekstrem, siden hun er gift med en norsk mann.

At dine venner bruker hijab som et moteuttrykk, er det deres ord eller dine ord?

Jeg kan ikke huske å ha hørt om noen som begrunner bruk av hijab med at det kun er et moteuttrykk. Det er i så fall en veldig uvanlig begrunnelse. For de plagget kun er et moteuttrykk for, burde det ikke være noe større sak å ta det av seg enn ved bruk av en hvilken som helst alminnelig lue.

Endret av Klossmajor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Tibbie skrev:

Hijaben er kommet for å bli. Det er utvikling i samfunnet. For våre barn er hijab like norsk som bunad, siden de er vokst opp med mange venner som bruker det. I Norge er det faktisk GREIT å ikke være kristen nå.

Besteforeldrene mine lærte ikke engelsk på skolen, for det var ikke typisk norsk. Norske kvinner fikk heller ikke lov til å bruke bukser før. Herregud, hva SKJER med kulturen vår? Ingenting er norsk lengre!

Alt det denne bunaden representerer er jo bullshit. Hvis den skal representere ekskludering, så vil jeg ikke ha noe med driten å gjøre.

Grunnen til at bunader ikke "kommer med" hijab, er fordi hijab er nytt i Norge. Hvis disse "kulturstjelerne " bruker en hvis hijab med bunaden, er det da greit for deg?

Hvis det ikke ble lagt for muslimer, hvem ble det laget for da? Slemme folk som vil holde andre utenfor?

Bunadens popularitet bunner i nasjonsbygging, som igjen innebærer at både ekskludering og inkludering er en del av bildet. Det handler om å skape en følelse av fellesskap blant landets befolkning. En metode for å sikre landets selvråderett ved å opprettholde og styrke samholdet i befolkningen. Lignende finner man verden rundt. Hijab er ikke veldig forskjellig i det at plagget også gir uttrykk for tilhørighet til et bestemt fellesskap, som i høyeste grad også innebærer en grad av ekskludering av utenforstående. Det er nettopp det problematiske her. Hijab sender signaler om tilhørighet og lojalitet til en bestemt minoritetsgruppe med røtter i en annen nasjon, og at man kun er aktuell samlivspartner for menn tilhørende denne minoritetsgruppen, mens mennene i samme minoritetsgruppe ikke har de samme begrensningene. Dermed blir hijab i kombinasjon med bunad nærmest stående i kontrast til hverandre i det at bunaden symboliserer en inkludering i det norske fellesskapet samtidig som hijaben symboliserer ekskludering av ikke-muslimer. Så lenge hijab har denne symbolikken over seg vil plagget neppe bli betraktet som like norsk som bunad av oppvoksende slekter av nordmenn. Plagg som kippa blir heller ikke forbundet med norsk identitet, til tross for at jøder har vært i landet en god del generasjoner nå. I likhet med plagg som hijab og turban symboliserer det en utenlandsk tilhørighet på utsiden av det norske, og vil fortsette å være det så lenge det knyttes til en minoritetsgruppe som knyttes til en eller flere andre nasjoner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
11 timer siden, Tibbie skrev:

Jeg vet ikke om du har barn, men det har jeg. Både litt større og mindre barn. De ser ikke på hijab som noe norsk. Det er ingen norske de kjenner som bruker hijab. Jeg har ikke sagt noe om at det ikke er greit å ikke være kristen. Det er helt i orden for meg at muslimene har den troen de har, men de trenger ikke ha på seg hijaben sammen med bunaden. Det samme gjelder for jøder og sikher og alle andre også. Det gjelder alle hodeplagg som ikke hører til bunaden. 

Du sier det jo selv, grunnen til at bunader ikke kommer med hijab er at det er nytt i Norge. Ergo er det ikke en del av norsk kultur. Den ble ikke laget for muslimer, den ble laget for nordmenn. Nordmenn som er stolte av tradisjoner, håndverk og stedet de kommer fra. Det er en del av identiteten for mange. Det er arv, tradisjon og kultur, og en dæsj nasjonalromantikk.

De kan gjerne bruke bunaden, men la da hijaben være hjemme. Det er ikke ekskludering det er så inkluderende det går an å være uten å være selvutslettende. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kaster meg på tråden, kanskje litt for sent, men har ingenting imot hijab til bunad, så lenge den er nøytral (sort/hvit) eller med bunadsmønster.

På 17. mai ser jeg en haug med kvinner med Instagram-sminke til bunaden, sneakers, pumps, glorete solbriller, Louis Vuitton-vesker til bunaden, kortklipt blåfarget hår og alt fra hanekam og piercing til lange holloywood-extentions og restylan. Selv om jeg egentlig er tradisjonell og mener at man ikke burde bruke sminke eller annet tilbehør til bunaden, er fortsatt bunaden det alle disse kvinnene har til felles - et nydelig, tradisjonsrikt plagg, som de har kledd på seg for å feire et eller annet. Og da er det egentlig litt gøy å se en dame med hijab, eller en punker eller andre kvinner og menn ta på seg plagget for å feire og føle seg fin, uansett hvem man er. Da har vi alle noe til felles, en felles stolthet, på tross ab ulike bakgrunner. Så lenge man respekterer bunaden og ikke slenger på seg en neonrosa hijab til bunaden, liksom. 

Anonymkode: 8cf4c...1a7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kaster meg på tråden, kanskje litt for sent, men har ingenting imot hijab til bunad, så lenge den er nøytral (sort/hvit) eller med bunadsmønster.

På 17. mai ser jeg en haug med kvinner med Instagram-sminke til bunaden, sneakers, pumps, glorete solbriller, Louis Vuitton-vesker til bunaden, kortklipt blåfarget hår og alt fra hanekam og piercing til lange holloywood-extentions og restylan. Selv om jeg egentlig er tradisjonell og mener at man ikke burde bruke sminke eller annet tilbehør til bunaden, er fortsatt bunaden det alle disse kvinnene har til felles - et nydelig, tradisjonsrikt plagg, som de har kledd på seg for å feire et eller annet. Og da er det egentlig litt gøy å se en dame med hijab, eller en punker eller andre kvinner og menn ta på seg plagget for å feire og føle seg fin, uansett hvem man er. Da har vi alle noe til felles, en felles stolthet, på tross ab ulike bakgrunner. Så lenge man respekterer bunaden og ikke slenger på seg en neonrosa hijab til bunaden, liksom. 

Anonymkode: 8cf4c...1a7

Merkelig at du er imot sminke til bunad. Det er jo ingen kvinner som pynter seg og ikke sminker seg i tillegg. Mange kvinner som aldri beveger seg ut døra uten sminke heller. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det et ikke bare ett plagg ala en bluse. Det er vår tradisjon!!!! Jeg er selv sammen en muslim kunne ALDRI gjort om på deres folkedrakt.  De er nydelige, men som norsk ville jeg ikke brukt den. De hadde heller aldri tillatt at den ble gjort om.

Du er flink til å skrive ironiske innlegg. Bunaden er en tradisjonen i endring. På 1980-tallet ble ikke bunaden brukt av nye landsmenn, på 2000-tallet begynte våre nye landsmenn for alvor å ta bruk plagget, på 2020 tallet har bunaden blitt enda bedre tilpasset med hijab og bunad. 

I gamle dager brukte vi en heldekket bunad, deriblant bruk av skaut. I dag er plagget annerledes, da bunden ikke dekker hele kroppen slik den gjorde før. Med andre ord en tradisjon som er en forandring.

Det er bare positivt at hijaben og bunaden brukes sammen. Igjen, hvem er du til å bestemme hvordan folk skal kle på seg?

Anonymkode: 8152d...475

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi tilpasse oss? Ærlig talt dette er bare dumt. Fjerne korset i flagget også??

Ja, du har rett at vi bør fjerne korset. Ikke fordi vi skal tilpasse oss dem, men fordi vi er sekulær stat. Det vi si at vi i 2012 avskaffet kristendommen som statsreligion. Håper ikke du mener det motsatt, da blir det bare ironisk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er flink til å skrive ironiske innlegg. Bunaden er en tradisjonen i endring. På 1980-tallet ble ikke bunaden brukt av nye landsmenn, på 2000-tallet begynte våre nye landsmenn for alvor å ta bruk plagget, på 2020 tallet har bunaden blitt enda bedre tilpasset med hijab og bunad. 

I gamle dager brukte vi en heldekket bunad, deriblant bruk av skaut. I dag er plagget annerledes, da bunden ikke dekker hele kroppen slik den gjorde før. Med andre ord en tradisjon som er en forandring.

Det er bare positivt at hijaben og bunaden brukes sammen. Igjen, hvem er du til å bestemme hvordan folk skal kle på seg?

Jøss, hvilke bunader er dette snakk om? De har jeg aldri sett! Dessuten så er det skaut til en del bunader. Noen har lue og andre igjen har ikke hodeplagg. At folk velger å ikke bruke det er ikke det samme som at det ikke egentlig hører til. 

At den ikke ble brukt av nye landsmenn på 1980-tallet var delvis fordi det var svært få av dem og delvis fordi de som kom faktisk hadde respekt for det landet og den kulturen de kom til.

Hijab er ikke norsk, hijab er ikke en del av norsk kultur, og at folk likevel velger å bruke hijab til bunad er intet annet enn respektløst!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 13.6.2019 den 20.27, AnonymBruker skrev:

Jøss, hvilke bunader er dette snakk om? De har jeg aldri sett! Dessuten så er det skaut til en del bunader. Noen har lue og andre igjen har ikke hodeplagg. At folk velger å ikke bruke det er ikke det samme som at det ikke egentlig hører til. 

At den ikke ble brukt av nye landsmenn på 1980-tallet var delvis fordi det var svært få av dem og delvis fordi de som kom faktisk hadde respekt for det landet og den kulturen de kom til.

Hijab er ikke norsk, hijab er ikke en del av norsk kultur, og at folk likevel velger å bruke hijab til bunad er intet annet enn respektløst!

Har du virkelig ikke sett dette? På enkelte steder på Vestlandet brukes de fremdeles, kanskje du skal ta en tur dit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er problemet egentlig? 

Hvis de må dekke til håret når de bruker bunad, får de gå for en bunad med heldekkende hodeplagg. 

Bunaden skal ikke ødelegges. Nei til hijab og bunad! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Mrs Robinson skrev:

Hva er problemet egentlig? 

Hvis de må dekke til håret når de bruker bunad, får de gå for en bunad med heldekkende hodeplagg. 

Bunaden skal ikke ødelegges. Nei til hijab og bunad! 

Problemet er at bunaden slik den som defineres her er diskriminerende. Det betyr i praksis at vi ikke inkluderer våre nye landsmenn ved at de ikke kan bruke hijab sammen med bunaden. 

Det er en berikelse å bruke hijaben med bunaden. Det vil dukke opp noe markeder hvis bunad med hijab blir en trend. Den beriker både økonomisk og den norske kulturen. Det er direkte skremmende å se hvilke holdninger folk har i denne tråden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at bunaden slik den som defineres her er diskriminerende. Det betyr i praksis at vi ikke inkluderer våre nye landsmenn ved at de ikke kan bruke hijab sammen med bunaden. 

Det er en berikelse å bruke hijaben med bunaden. Det vil dukke opp noe markeder hvis bunad med hijab blir en trend. Den beriker både økonomisk og den norske kulturen. Det er direkte skremmende å se hvilke holdninger folk har i denne tråden.

Hvorfor er det en berikelse å bruke hijab til bunad? 

Hijab brukes for å dekke til håret. Dette klarer fint et bunadsskaut hvis behovet for å dekke til håret er stort. 

Innvandrere kan gjerne bruke hijab, men IKKE med bunaden! Det er respektløst ovenfor nordmenn som tross alt tar inn og huser innvandrere 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge nye landsmenn har mulighet til å ikle seg bunad på samme måte som nordmenn, er det ingen forskjellsbehandling inne i bildet og således ingen diskriminering.

Mer logisk enn å hevde at de ikke blir inkludert, er å hevde at de ikke ønsker å bli inkludert under de samme premissene og heller velger ekskludere seg selv. Hvorfor skulle vel ikke bunaden være bra nok som den er?

Hvis du finner innholdet i denne tråden direkte skremmende må du være temmelig skyggeredd og nevrotisk anlagt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du virkelig ikke sett dette? På enkelte steder på Vestlandet brukes de fremdeles, kanskje du skal ta en tur dit?

Kan ikke du heller komme med eksempler til meg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...
AnonymBruker

I år blir det ingen 17.mai så kan du vel gjøre som du vil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...