Gå til innhold

Sara Emilie Tandberg

Fremhevede innlegg

Skrevet
Wanda_2025 skrev (5 minutter siden):

Var det 9 millioner? Hva skjedde med de pengene? Ble de overført til Sara Emilie AS?

De fikk eierne fordelt mellom seg iht eierbrøk. Det vil si at Dignity Collective AS og Saraaemilie AS fikk 4,5 MNOK hver. 

Dette ser du tydelig i årsregnskapet til Saraaemilie AS for 2024, der hun har en fordring på 4 650 000 kr. (Tallet er ikke identisk, fordi gruppesummen er "andre fordringer" så den kan inneholde flere fordringer enn bare utbyttet).

Saraaemilie AS på sin side utbetalte totalt 10 389 000 kr i utbytte for regnskapsåret 2024. Så utbyttet fra Careless var i seg selv ikke nok til å dekke alt hun har tatt ut herfra. 

• Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Gjest Interiørgla
Skrevet
smikko skrev (11 minutter siden):

Ja, det er de 3000 kr i utvida aksjekapital jeg tenker på, ja. 

Aksjekapitalforhøyelse er når et aksje- eller allmennaksjeselskap øker sin aksjekapital. Aksjekapitalforhøyelsen kan enten skje ved det som heter fondsemisjon, eller nyemisjon. Ved fondsemisjon tilføres ikke selskapet ny kapital/nye penger, men midlene flyttes innad i regnskapet, fra opptjent egenkapital (tidligere opptjent overskudd) til aksjekapital. Ved nyemisjon/emisjon lages (utstedes) nye aksjer, eller verdien (pålydende) på eksisterende aksjer økes.De vanligste grunnene til at et selskap gjennomfører emisjon, er at de trenger kapital til å dekke gjeld eller underskudd; at de trenger penger til å utvide og utvikle selskapet, eller rett og slett ønsker seg bedre likviditet. Her er det kun bekreftet at ny styreleder har kjøpt aksjer av Reme, så fremt det kommer ny info er dette sannheten

Skrevet
smikko skrev (18 minutter siden):

Ja, det er de 3000 kr i utvida aksjekapital jeg tenker på, ja. 

Det har ikke skjedd noe utvidet aksjekapital så vidt vi vet. De pengene Reme har fått for sine aksjer er ikke investert tilbake i Careless. Eller er det de 5 % som ikke er gjort rede for du tenker på? 

• Liker 3
Skrevet
smikko skrev (10 minutter siden):

De fikk eierne fordelt mellom seg iht eierbrøk. Det vil si at Dignity Collective AS og Saraaemilie AS fikk 4,5 MNOK hver. 

Dette ser du tydelig i årsregnskapet til Saraaemilie AS for 2024, der hun har en fordring på 4 650 000 kr. (Tallet er ikke identisk, fordi gruppesummen er "andre fordringer" så den kan inneholde flere fordringer enn bare utbyttet).

Saraaemilie AS på sin side utbetalte totalt 10 389 000 kr i utbytte for regnskapsåret 2024. Så utbyttet fra Careless var i seg selv ikke nok til å dekke alt hun har tatt ut herfra. 

Så hun tok ut alt av utbytte fra Sara Emilie og 4,6 millioner var fra CL? Hvor mye var egenkapitalen i Sara Emilie AS etter at utbytte var tatt ut? 

• Liker 3
Skrevet
smikko skrev (31 minutter siden):

Ok, jeg er litt miljøskadd og tenkte at du mente basert på 2025-årsregnskapet, som ikke er offentliggjort ennå. 

Det var ikke jeg som skrev 2025 men regner med at personen me te 2024

• Liker 4
Gjest Interiørgla
Skrevet
Wanda_2025 skrev (1 minutt siden):

Så hun tok ut alt av utbytte fra Sara Emilie og 4,6 millioner var fra CL? Hvor mye var egenkapitalen i Sara Emilie AS etter at utbytte var tatt ut? 

Selvfølgelig sender hun utbytte fra Careless til saraemilie as, en vil vel ikke skatte unødvendig av utbytte. Holder med 1gang si

Skrevet
Interiørgla skrev (2 minutter siden):

Aksjekapitalforhøyelse er når et aksje- eller allmennaksjeselskap øker sin aksjekapital. Aksjekapitalforhøyelsen kan enten skje ved det som heter fondsemisjon, eller nyemisjon. Ved fondsemisjon tilføres ikke selskapet ny kapital/nye penger, men midlene flyttes innad i regnskapet, fra opptjent egenkapital (tidligere opptjent overskudd) til aksjekapital. Ved nyemisjon/emisjon lages (utstedes) nye aksjer, eller verdien (pålydende) på eksisterende aksjer økes.De vanligste grunnene til at et selskap gjennomfører emisjon, er at de trenger kapital til å dekke gjeld eller underskudd; at de trenger penger til å utvide og utvikle selskapet, eller rett og slett ønsker seg bedre likviditet. Her er det kun bekreftet at ny styreleder har kjøpt aksjer av Reme, så fremt det kommer ny info er dette sannheten

Det er ikke feil noe av det der.. men jeg tror fortsatt at utvidelsen av aksjekapitalen medførte utvidelse av aksjemassen, og at de 300 aksjene som oppstod da ble brukt til å verdimarkere aksjene i forbindelse med de neste salgene. 

Et mulig scenarie er at det hver aksje ble prissatt til 10 000 kr per stk (Hvilket gir Careless en verdi på 33 000 000 kr etter emisjonen) og at Reme og Sara da kjøpte 150 stk hver for 1 500 000 kr. Dette er kapital som blir tilført selskapet. 

Deretter selger Reme 25 % av 3300 aksjer: 825 stk, verdsatt til 10 000 kr pr: 8 250 000 kr til ham. 

Sara kjøper 330 aksjer = 3 300 000 kr

Investor kjøper 330 aksjer = 3 300 000 kr

Careless kjøper 165 egne aksjer = 1 650 000 kr. 

I så tilfelle har Sara brukt 4 800 000 kr for å kjøpe seg opp i eget selskap og sitter med 60 % = 1980 aksjer. 

Det er bare en mulighet. Ikke en sannhet. Ikke mer eller mindre sann enn det du postulerer.

• Nyttig 4
Skrevet
Wanda_2025 skrev (33 minutter siden):

Var det 9 millioner? Hva skjedde med de pengene? Ble de overført til Sara Emilie AS?

Det øverste bilde er careless 2024. Bilde 2 er Sara Emilie 2024

Bilde fra proff 

Screenshot_2026-03-10-23-29-01-942_com.android.chrome.jpg

Screenshot_2026-03-10-23-29-54-979_com.android.chrome.jpg

• Liker 1
Skrevet
elskersommer skrev (2 minutter siden):

Det øverste bilde er careless 2024. Bilde 2 er Sara Emilie 2024

Bilde fra proff 

Screenshot_2026-03-10-23-29-01-942_com.android.chrome.jpg

Screenshot_2026-03-10-23-29-54-979_com.android.chrome.jpg

Det står ikke hva Sara Emilie AS hadde av egenkapital i slutten av 2024?

• Liker 3
Gjest Interiørgla
Skrevet
smikko skrev (1 minutt siden):

Det er ikke feil noe av det der.. men jeg tror fortsatt at utvidelsen av aksjekapitalen medførte utvidelse av aksjemassen, og at de 300 aksjene som oppstod da ble brukt til å verdimarkere aksjene i forbindelse med de neste salgene. 

Et mulig scenarie er at det hver aksje ble prissatt til 10 000 kr per stk (Hvilket gir Careless en verdi på 33 000 000 kr etter emisjonen) og at Reme og Sara da kjøpte 150 stk hver for 1 500 000 kr. Dette er kapital som blir tilført selskapet. 

Deretter selger Reme 25 % av 3300 aksjer: 825 stk, verdsatt til 10 000 kr pr: 8 250 000 kr til ham. 

I så tilfelle har Sara brukt 4 800 000 kr for å kjøpe seg opp i eget selskap og sitter med 60 % = 1980 aksjer. 

Det er bare en mulighet. Ikke en sannhet. Ikke mer eller mindre sann enn det du postulerer.

Ja men dette du skisserer her er ikke offisielt om ett eventuelt oppkjøp av aksjer av en tredjepart. SET har kjøpt nye aksjer. jeg diskutere det som fremkommer i dagens lys, å diskutere hva som er morgendagens nyheter tar jeg da. 

IMG_0225.jpeg

Skrevet

Nei, 4,5 millioner var fra Careless, regner jeg med. Siden totalt utbytte utdelt fra Careless var 9 000 000 kr og Saraaemiliee eide 50 %. Altså får man 50 % av utbyttet. 

Egenkapitalen til Saraaemiliee AS er ca det den har vært/må være: 30 000 kr. Den har variert litt med åra, men den har aldri vært høyere enn 66 000 kr de siste fem åra.

• Nyttig 4
Skrevet
smikko skrev (5 minutter siden):

Det er bare et lite «men»  i dette regnestykket. Hvorfor har hun tatt opp 10. millioner i lån på firma for å kjøpe aksjer, hvis hun ikke trenger mer enn 4,8 M?

• Nyttig 5
Skrevet (endret)

Bilde 1.. egenkapital Sara Emilie privat 

Bilde 2.. egenkapital careless 

Bilde fra proff 

Screenshot_2026-03-10-23-35-35-108_com.android.chrome.jpg

Screenshot_2026-03-10-23-36-33-170_com.android.chrome.jpg

Endret av elskersommer
  • Liker 2
Skrevet

Men dette kjøpe av aksjer og lån og hele pakka, kom det brått på henne? Er det en - to uker siden hun pratet om uteområdet, basseng og hele pakka. Og nå plutselig må det vente?? 

• Nyttig 5
Skrevet
Interiørgla skrev (1 minutt siden):

Ja men dette du skisserer her er ikke offisielt om ett eventuelt oppkjøp av aksjer av en tredjepart. SET har kjøpt nye aksjer. jeg diskutere det som fremkommer i dagens lys, å diskutere hva som er morgendagens nyheter tar jeg da. 

Hæ? Jeg følger deg ikke. Det er utvida aksjekapital (kunngjort på Brønnøysundregisteret) og det er offisielt at det er solgt aksjer til ny investor. Fordelingen har jeg fra Reme sjøl, sånn sett. 

https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7437040854034452480/

Så er det som jeg sier - mange muligheter for hvordan det er gjort og løst rent praktisk. Jeg tegner et mulig scenarie - men ingen må tro at jeg vet at det er slik, eller at det er det mest sannsynlige. Det er bare en mulighet. Og så sier jo Sara at de har fått inn ny kapital.. så da er det en mulig måte det har skjedd på. 🫡

• Nyttig 4
Skrevet

@elskersommer så egenkapitalen var 30.000 i Sara Emilie AS, som betyr at alt over 30.000  forsvant ut av firma? 

• Liker 3
Gjest Interiørgla
Skrevet
smikko skrev (11 minutter siden):

Eneste investor som har kommet frem i dagens nyheter er SET selv. Hun har tatt opp lån og kjøpt flere aksjer. Så da er det ihvertfall kommet kapital inn i Careless fra SET selv. 

Skrevet (endret)
smikko skrev (2 minutter siden):

det er offisielt at det er solgt aksjer til ny investor. 

Men de pengene har ikke gått inn i CL, de har Reme puttet i egen lomme i følge Sara Emilie. 

Endret av Wanda_2025
  • Liker 1
  • Nyttig 5
Gjest Interiørgla
Skrevet
smikko skrev (1 minutt siden):

Hæ? Jeg følger deg ikke. Det er utvida aksjekapital (kunngjort på Brønnøysundregisteret) og det er offisielt at det er solgt aksjer til ny investor. Fordelingen har jeg fra Reme sjøl, sånn sett. 

https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7437040854034452480/

Så er det som jeg sier - mange muligheter for hvordan det er gjort og løst rent praktisk. Jeg tegner et mulig scenarie - men ingen må tro at jeg vet at det er slik, eller at det er det mest sannsynlige. Det er bare en mulighet. Og så sier jo Sara at de har fått inn ny kapital.. så da er det en mulig måte det har skjedd på. 🫡

Ja la ut akkurat at SET har tatt opp lån og kjøpt aksjer, så hun er jo en investor i sitt eget selskap. Kun denne informasjonen som har kommet frem til nå

Skrevet

Det er bare et lite «men»  i dette regnestykket. Hvorfor har hun tatt opp 10. millioner i lån på firma for å kjøpe aksjer, hvis hun ikke trenger mer enn 4,8 M?

Som jeg har FORSØKT å understreke: jeg driver bare med tenk på et tall. Jeg vet jo ikke hva verdsettelsen av Careless er satt til. 33 000 000 er helt sikkert for lavt, siden det er retail og verdi ofte defineres av omsetning. Konservative verdsettelser blir da gjerne at det er halvparten av omsetning, mens selskaper man tror på fortsatt vekst kan kanskje få 1,5x i stedet. Jeg har ikke noe forutsetning for å komme med noe verdifastsettelse av Careless. Jeg bare illustrerer logikken i en mulig aksjetransaksjon.

Dersom det er verdivurdere til 66 000 000 kr kan du bare ta alle tallene mine og gange med 2 (unntatt antallet aksjer da, det er konstant, det er verdiene det er snakk om). Da er man jo nærmere 10 mill, i såfall! Dersom det er et tall som må forklares.

• Liker 1
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...