Gå til innhold

Fremmed mann KLIKKET på meg på offentlig gate da jeg filmet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

TS her.

Jeg legger meg langflat i form av at det ikke er greit å filme folk som ikke ønsker det.

Som sagt så kom han kun med biiiittelitt i starten, man ville aldri tenkt over det. Det var flere mennesker det også, ikke bare han.

Årsaken til at jeg ikke ville gi han tlf min er fordi man jo ikke aner hva han hadde gjort. Kanskje han hadde kastet den langt avgårde eller knust den osv osv. Spesielt med tanke på hvor aggressiv han var. Jeg beklaget gang på gang, og holdt meg helt rolig.

Anonymkode: 1e0dc...bea

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel til og med lov til å fotografere og å publisere bildet når det er kun 1 person på fotografiet dersom det er et situasjonsbilde som feks en mann som går på bussen, når hensikten med fotograferingen er å ta bilde av en person som går på bussen, hvis jeg ikke husker feil :) 

Anonymkode: d74f5...843

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må nok du også lese. Det gjelder fremdeles selv om det er en situasjonsbilde/video hvis personen kan gjenkjennes. Vil vel tro det er stor forskjell på å filme 17 mai, en fotballkamp med mange mennesker, kontra å filme en tom gate med 1 person, selv om han ikke er i fokus. Personvernloven står veldig sterkt.

Anonymkode: 50a6a...c81

Nei. Situasjonsbilder trenger ikke samtykke for å publisere, det står klart og tydelig. 

Anonymkode: d87c0...004

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel til og med lov til å fotografere og å publisere bildet når det er kun 1 person på fotografiet dersom det er et situasjonsbilde som feks en mann som går på bussen, når hensikten med fotograferingen er å ta bilde av en person som går på bussen, hvis jeg ikke husker feil :) 

Anonymkode: d74f5...843

Som her feks. I slike tilfeller trenger man ikke å spørre om tillatelse til å fotografere/filme

buss-ski-sentrum.jpg

Anonymkode: d74f5...843

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei. Situasjonsbilder trenger ikke samtykke for å publisere, det står klart og tydelig. 

Anonymkode: d87c0...004

Og så må du lese resten. Mener du at å filme en hvilken som helst gate er av offentlig interesse? Dette var jo kun i ts sin interesse. 

Ts, vedkommendes reaksjoner er langt over grensen, og det er mye verre enn at du filmet ham. Det var nesten på grensen til at du kunne anmelde ham mener jeg. 

 

Anonymkode: 50a6a...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er massevis av slike bilder på nettet, som er publisert i avisartikler
3e17958b-1655-43f5-9f8d-de705cff3b5b?fit

 

Anonymkode: d74f5...843

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å filme fremmede er en uting, for man vet aldri om de har en god grunn til å ikke ville bli filmet eller ikke. I verste fall filmer man noen som lever på sperret adresse og offentliggjør det slik at feil person ser det. Med maksimal uflaks kan det å offentliggjøre bilder eller film av fremmede få alvorlige konsekvenser. 

Sannsynligvis var det ikke det som skjedde her, men det vet du ikke. Han burde uansett sagt fra på en annen og mer sivilisert måte, men du burde også umiddelbart ha tilbudt deg å slette klippet. Det er ikke ulovlig å filme noen som del av en større gruppe på et offentlig sted, og det er ikke ulovlig å dele eller offentliggjøre det heller. Men å respektere det når folk ber om å få film eller bilder av seg slettet er både den høflig og den riktige tingen å gjøre.  

Anonymkode: 6b1dd...050

Signerer denne. I byen jeg er oppvoks i, var det ei dame som bodde med sin datter, gjemt fra den gale mannen hennes. Han fant til slutt ut hvor hun bodde pga skolen la ut filmer som hun var med i, med datteren på 1 år. Moren ble drept av han, og datteren ble funnet gråtende i 20 timer alene i gangen i fjor, dehydrert, sulten å full bleie😭😭😭

Anonymkode: 1ed1f...ec3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke ulovlig å filme i offentligheten. Når man er utenfor sitt eget hjem, må man regne med at man kan bli sett - og filmet - av andre.

Det er heller ikke ulovlig å publisere det du har filmet. Du kan poste det hvor du vil.

Tenk på alle klipp du har sett på NRK, Tv2 osv som er filma på gata - nyhetsklipp, humorklipp osv. Du har like mye lov til å filme og publisere som en TV-kanal har.

Anonymkode: 8be01...a33

Må bare presisere at alt du skriver er riktig bortsett fra om et enkeltmenneske er i fokus (noe det forsåvidt ikke er i denne videoen utifra hva jeg forstod)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Situasjonsbilder trenger ikke samtykke for å publisere, det står klart og tydelig. 

Anonymkode: d87c0...004

Situasjonsbilder

Situasjonsbilder kan defineres som bilder der aktiviteten eller hendelsen på bildet er det egentlige motivet. Akkurat hvem som er med på bildet er da mindre viktig enn hovedinnholdet. Slike bilder kan gjengis offentlig uten samtykke fra de som er avbildet såfremt bildet gjengir forsamlinger eller hendelser som har allmenn interesse. Eksempler på dette kan være en gruppe mennesker på konsert, et idrettsarrangement eller et 17. mai tog.

Det er imidlertid viktig å være klar over at selv om publiseringen av et situasjonsbildet ikke må baseres på et samtykke vil det fortsatt være en behandling av personopplysninger som må oppfylle et av de andre rettslige grunnlagene personopplysningsloven, så fremt man kan kjenne igjen enkeltpersoner på bildet.

Et alternativt grunnlag for publiseringen er å foreta en interesseavveiing. Etter dette grunnlaget skal man gjøre en vurdering av om formålet med publiseringen er nødvendig for å vareta en berettiget interesse som veier tyngre enn hensynet til den enkeltes personvern. Vi har laget en veiledning om hvordan man skal gjøre en slik vurdering.

 

Det kan av og til være vanskelig å avgjøre hva som er et situasjonsbilde og portrettbilde, eller om situasjonen kan være krenkende for noen. Som hovedregel bør man derfor alltid be om samtykke dersom bilder eller filmer skal deles.

Husk også at dersom det gjelder bilder eller film av kriminelle handlinger (for eksempel noen som stjeler), er ikke det god nok grunn til å publisere det på nett. Bildene eller opptakene må da overleveres til politiet. Ved å publisere dette på nett slik at gjerningspersonen identifiseres, kan du havne i straffansvar selv siden publiseringen bryter med lovverket.

Anonymkode: 50a6a...c81

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En uting med filming generelt. Alle gjør det, forbanne galskap. Alt skal dokumenteres.

Håper det blir forbudt med sosiale media, og apper som snapchat/instagram etc. Smarttelefonen er det verste som har skjedd oss mennesker.

Anonymkode: df5ab...48f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Signerer denne. I byen jeg er oppvoks i, var det ei dame som bodde med sin datter, gjemt fra den gale mannen hennes. Han fant til slutt ut hvor hun bodde pga skolen la ut filmer som hun var med i, med datteren på 1 år. Moren ble drept av han, og datteren ble funnet gråtende i 20 timer alene i gangen i fjor, dehydrert, sulten å full bleie😭😭😭

Anonymkode: 1ed1f...ec3

Så grusomt! Skolen burde fått beskjed om å ikke filme henne og datteren.

Anonymkode: d74f5...843

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han hadde sikkert sine grunner til å reagere. Kanskje han er kriminell og paranoid eller noe, eller bare er vanskelig faen som liker å bråke. Uansett var du på rett side av loven, mens han på sin tide var i konflikt med flere lover: plagsom oppførsel som er til sjenanse for andre, prøvde true til seg andres eiendeler osv.

Anonymkode: b8577...db2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja jeg ble iallfall redd og gikk helt andre veien når jeg skulle tilbake!

Som sagt - jeg la meg flat, har ikke postet det noe sted og sa unnskyld! Direkte skummel var han!

Hilsen TS

Anonymkode: 1e0dc...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Situasjonsbilder

Situasjonsbilder kan defineres som bilder der aktiviteten eller hendelsen på bildet er det egentlige motivet. Akkurat hvem som er med på bildet er da mindre viktig enn hovedinnholdet. Slike bilder kan gjengis offentlig uten samtykke fra de som er avbildet såfremt bildet gjengir forsamlinger eller hendelser som har allmenn interesse. Eksempler på dette kan være en gruppe mennesker på konsert, et idrettsarrangement eller et 17. mai tog.

Det er imidlertid viktig å være klar over at selv om publiseringen av et situasjonsbildet ikke må baseres på et samtykke vil det fortsatt være en behandling av personopplysninger som må oppfylle et av de andre rettslige grunnlagene personopplysningsloven, så fremt man kan kjenne igjen enkeltpersoner på bildet.

Et alternativt grunnlag for publiseringen er å foreta en interesseavveiing. Etter dette grunnlaget skal man gjøre en vurdering av om formålet med publiseringen er nødvendig for å vareta en berettiget interesse som veier tyngre enn hensynet til den enkeltes personvern. Vi har laget en veiledning om hvordan man skal gjøre en slik vurdering.

 

Det kan av og til være vanskelig å avgjøre hva som er et situasjonsbilde og portrettbilde, eller om situasjonen kan være krenkende for noen. Som hovedregel bør man derfor alltid be om samtykke dersom bilder eller filmer skal deles.

Husk også at dersom det gjelder bilder eller film av kriminelle handlinger (for eksempel noen som stjeler), er ikke det god nok grunn til å publisere det på nett. Bildene eller opptakene må da overleveres til politiet. Ved å publisere dette på nett slik at gjerningspersonen identifiseres, kan du havne i straffansvar selv siden publiseringen bryter med lovverket.

Anonymkode: 50a6a...c81

Trenger ikke samtykke, som sagt. 

Anonymkode: d87c0...004

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart lever vi alle i et digitalt diktatur pga sosial kredit score og ansikts-gjenkjenning. 

 

Skremmende at ikke flere reagerer. 

Anonymkode: 104a4...ad4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, lowIQmoderneGaming said:

lol i dtedet for sorry meg ass. er jo bare å gi han telefonen å la han slette. er ikke verre vet du frøken

Hva slags hersketeknikker er det? Stiller i samme klasse skjønner jeg. 

Anonymkode: cfe3d...acf

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg filmet en gate for å vise min mor et sted jeg var bodd da jeg var yngre. Storby Norge.

Filmet i helt normalt tempo fra venstre mot høyre for å vise gaten. Da jeg var ferdig (Snap) skulle jeg til å skrive til mamma «dette er gaten jeg bodde i», mens jeg gjør det kommer det en sint fyr bort!

Hva i HÆLVETTE filmet du meg for? Jeg svarte vennlig med at beklager jeg filmet ikke deg, skulle bare vise min mor denne gaten da jeg bodde her før.

GI meg telefonen din, sa han! Jeg skal FAEN meg ikke sendes film av til NOEN!

Ikke for at utseendet har noe med saken å gjøre, men fyren hadde på seg wife beater singlet, og var full i tribal tatoveringer, skallet og så bare veldig aggressiv ut. Jeg lukket jo snap med en gang han kom bort og sa til han at beklager: jeg skal ikke legge det ut noe sted.

Han fortsatte med at han SKULLE ha telefonen min.

Selv er jeg en helt normal dame på 27 år og jeg ble faktisk redd. Han var veldig pågående.

Prøvde på nytt og beklage så mye, men han sa: sorry meg ditt og sorry meg datt, nytter ikke - GI MEG DEN JÆVLA TELEFONEN NÅÅÅÅ!

Til slutt valgte jeg bare å gå, for han ville ikke høre på meg uansett hva jeg sa og jeg turte ikke gi han min splitter nye iPhone heller.

Var livredd han skulle følge etter meg, det gjorde han heldigvis ikke.

Han ropte noe etter meg, det var det.

Da jeg kom meg unna sjekket jeg snapen, den var jo enda ikke sendt.

Altså man ser så viiiiidt mannen heeeelt i starten av videoen nederst i høyre hjørne. Altså det var så lite og så langt unna at man aldri hadde tenkt over det.

Fikk meg en real tankevekker hva angår å filme sporadisk, men jeg ble også virkelig vettskremt!

Så er jo spørsmålet mitt; er det ulovlig? Jeg skjønner at jeg ikke har lov å poste det offentlig eller publisere det, men kan en fremmed mann ha rett til å gå på angrep for meg pga dette?

Jeg forstår det var dumt, men jeg ønsker altså å lære sånn at jeg ikke driter meg ut igjen sånn.

Det var SVÆRT ubehagelig!

Anonymkode: 1e0dc...bea

Høres ut som den episoden jeg opplevde der den dama på toget kjefta så spyttet hennes bare spruta på oss. :kvalm:  Ehm. Nei han har nok ikke rett til det. Syns ikke du gjorde noe galt. Er vel heller han som burde beklage at han truet deg. Herregud for en oppførsel. :rolleyes: 

Fin klesstil btw. :ironi: 

Anonymkode: 0c1b9...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags hersketeknikker er det? Stiller i samme klasse skjønner jeg. 

Anonymkode: cfe3d...acf

Virker sånn. Gi fra seg telefonen. Hvorfor det? Folk er ikke normale! 

Anonymkode: 0c1b9...47a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så grusomt! Skolen burde fått beskjed om å ikke filme henne og datteren.

Anonymkode: d74f5...843

Helt enig, hun burde gitt beskjed til skolen om hun hadde en så farlig mann etter seg.. Hun trodde hele tiden at han skulle drepe henne.. Den eneste hun og datteren hadde kontakt med var huseierene, et gammelt ektepar. Hun snakket visst aldri om seg selv, så ingen i klassen hennes kjente henne.. På den filmen som ble lagt ut på Facebook var det kanskje rundt 40 stk på filmen, men hun og datteren står helt fremme så man ser de tydelig.. Filmen ble slettet etter hennes død😭😭 

Anonymkode: 1ed1f...ec3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...