Gå til innhold

Fremmed mann KLIKKET på meg på offentlig gate da jeg filmet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg filmet en gate for å vise min mor et sted jeg var bodd da jeg var yngre. Storby Norge.

Filmet i helt normalt tempo fra venstre mot høyre for å vise gaten. Da jeg var ferdig (Snap) skulle jeg til å skrive til mamma «dette er gaten jeg bodde i», mens jeg gjør det kommer det en sint fyr bort!

Hva i HÆLVETTE filmet du meg for? Jeg svarte vennlig med at beklager jeg filmet ikke deg, skulle bare vise min mor denne gaten da jeg bodde her før.

GI meg telefonen din, sa han! Jeg skal FAEN meg ikke sendes film av til NOEN!

Ikke for at utseendet har noe med saken å gjøre, men fyren hadde på seg wife beater singlet, og var full i tribal tatoveringer, skallet og så bare veldig aggressiv ut. Jeg lukket jo snap med en gang han kom bort og sa til han at beklager: jeg skal ikke legge det ut noe sted.

Han fortsatte med at han SKULLE ha telefonen min.

Selv er jeg en helt normal dame på 27 år og jeg ble faktisk redd. Han var veldig pågående.

Prøvde på nytt og beklage så mye, men han sa: sorry meg ditt og sorry meg datt, nytter ikke - GI MEG DEN JÆVLA TELEFONEN NÅÅÅÅ!

Til slutt valgte jeg bare å gå, for han ville ikke høre på meg uansett hva jeg sa og jeg turte ikke gi han min splitter nye iPhone heller.

Var livredd han skulle følge etter meg, det gjorde han heldigvis ikke.

Han ropte noe etter meg, det var det.

Da jeg kom meg unna sjekket jeg snapen, den var jo enda ikke sendt.

Altså man ser så viiiiidt mannen heeeelt i starten av videoen nederst i høyre hjørne. Altså det var så lite og så langt unna at man aldri hadde tenkt over det.

Fikk meg en real tankevekker hva angår å filme sporadisk, men jeg ble også virkelig vettskremt!

Så er jo spørsmålet mitt; er det ulovlig? Jeg skjønner at jeg ikke har lov å poste det offentlig eller publisere det, men kan en fremmed mann ha rett til å gå på angrep for meg pga dette?

Jeg forstår det var dumt, men jeg ønsker altså å lære sånn at jeg ikke driter meg ut igjen sånn.

Det var SVÆRT ubehagelig!

Anonymkode: 1e0dc...bea

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke ulovlig å filme i offentligheten. Når man er utenfor sitt eget hjem, må man regne med at man kan bli sett - og filmet - av andre.

Det er heller ikke ulovlig å publisere det du har filmet. Du kan poste det hvor du vil.

Tenk på alle klipp du har sett på NRK, Tv2 osv som er filma på gata - nyhetsklipp, humorklipp osv. Du har like mye lov til å filme og publisere som en TV-kanal har.

Anonymkode: 8be01...a33

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner reaksjonen hans selvom det du gjorde var uskyldig nok. Det har blitt velidg mye av dette og mye av privatlivet har blitt visket ut. Selvom jeg skjønner at det antageligvis ikke er meg som blir filmet når noen retter mobiltelefonen mot meg, føler jeg allikevel at de kan stikke mobilen opp et visst sted.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så er jo spørsmålet mitt; er det ulovlig? Jeg skjønner at jeg ikke har lov å poste det offentlig eller publisere det

Det er IKKE ulovlig å filme når det er flere mennesker med på bildene og det er også lov til å publisere det.

Anonymkode: d74f5...843

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var nok bare ikke helt god den mannen. 

Anonymkode: 96aa0...526

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår hvorfor han reagerte, men synes selvfølgelig at han var litt vel hard. Men P ikke filme fremmede, det bør være en selvfølge.

Anonymkode: f47ea...61b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel ikkje grunn til å klikke i vinkel uansett! Eg forstår verkeleg ikkje at det er så ille å bli sett på ei offentleg gate, med mindre denne premiegjøken var redd fordi han hadde gjort noko ulovlig der. 

Det er ikkje lov å skremme vettet av tilfeldige personar på gata heller!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Han var nok bare ikke helt god den mannen. 

Anonymkode: 96aa0...526

Eller kanskje han var på et sted han absolutt ikke burde vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fjaselina skrev:

Det er vel ikkje grunn til å klikke i vinkel uansett! Eg forstår verkeleg ikkje at det er så ille å bli sett på ei offentleg gate, med mindre denne premiegjøken var redd fordi han hadde gjort noko ulovlig der. 

Det er ikkje lov å skremme vettet av tilfeldige personar på gata heller!

Det er vel heller det at han har en mobiltelefon rettet mot seg som han klikket for. Ikke at noen så at han var i en offentlig gate.

Det er da ikke ulovlig å skremme vettet av folk på gata? Selv ville jeg aldri ha laget noe oppstyr, men jeg skjønner han godt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å filme fremmede er en uting, for man vet aldri om de har en god grunn til å ikke ville bli filmet eller ikke. I verste fall filmer man noen som lever på sperret adresse og offentliggjør det slik at feil person ser det. Med maksimal uflaks kan det å offentliggjøre bilder eller film av fremmede få alvorlige konsekvenser. 

Sannsynligvis var det ikke det som skjedde her, men det vet du ikke. Han burde uansett sagt fra på en annen og mer sivilisert måte, men du burde også umiddelbart ha tilbudt deg å slette klippet. Det er ikke ulovlig å filme noen som del av en større gruppe på et offentlig sted, og det er ikke ulovlig å dele eller offentliggjøre det heller. Men å respektere det når folk ber om å få film eller bilder av seg slettet er både den høflig og den riktige tingen å gjøre.  

Anonymkode: 6b1dd...050

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han reagerte helt hinnsides hva som er normalt, og nei man skremmer ikke vettet av folk som han gjorde.

Men til dere som mener det er lov å filme og legge ut bilder av folk på sosiale medier, så er vel ikke det lov uten samtykke?

 

Anonymkode: 50a6a...c81

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha lest at det ikke er ulovlig å publisere om det er 5 eller flere mennesker på bilde/video. 

Altså ikke ulovlig å ta bilde/filme, men er egentlig regler for hva som kan publiseres. 

Uansett en helt unødvendig reaksjon av mannen. 

Anonymkode: da6d2...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er IKKE ulovlig å filme når det er flere mennesker med på bildene og det er også lov til å publisere det.

Anonymkode: d74f5...843

Man er da ikke fritt vilt selv om man er på offentlig sted, så dette må du gjerne dokumentere.

Man trenger heller ikke være på et sted man ikke skal eller ha gjort noe galt. Mange liker rett og slett ikke å bli filmet, mens andre igjen kan leve under beskyttelse og bør ikke filmes. Tenk så kjipt å filme en dame/mann som er beskyttet fra voldelige og farlige personer, og nettopp din film gjør at personen blir funnet og utsatt for vold og/eller drap. 

Anonymkode: 27d58...f46

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke ulovlig å filme i offentligheten. Når man er utenfor sitt eget hjem, må man regne med at man kan bli sett - og filmet - av andre.

Det er heller ikke ulovlig å publisere det du har filmet. Du kan poste det hvor du vil.

Tenk på alle klipp du har sett på NRK, Tv2 osv som er filma på gata - nyhetsklipp, humorklipp osv. Du har like mye lov til å filme og publisere som en TV-kanal har.

Anonymkode: 8be01...a33

 

Dette er feil, det er ikke lov å filme eller ta bilder og legge ut uten samtykke. Tv har innhentet samtykke før de publiserer.
Se her.

https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/internett-og-apper/bilder-pa-nett/

 

Anonymkode: 50a6a...c81

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener å ha lest at det ikke er ulovlig å publisere om det er 5 eller flere mennesker på bilde/video. 

Altså ikke ulovlig å ta bilde/filme, men er egentlig regler for hva som kan publiseres. 

Uansett en helt unødvendig reaksjon av mannen. 

Anonymkode: da6d2...97c

Det har ingen ting med antall å gjøre

Det er ikke lov å publisere uten samtykke

https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/internett-og-apper/bilder-pa-nett/

Anonymkode: 50a6a...c81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er IKKE ulovlig å filme når det er flere mennesker med på bildene og det er også lov til å publisere det.

Anonymkode: d74f5...843

Neil dette stemmer ikke

https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/internett-og-apper/bilder-pa-nett/

Anonymkode: 50a6a...c81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det skilles mellom portrettbilder (hvor person(er) er det viktigste i bildet) og situasjonsbilder. Dette er et klart eksempel på situasjonsbilde, der du ville filme en gate, hvor det tilfeldigvis også oppholdt seg mennesker. I utgangspunktet uproblematisk.  Det som derimot ikke er lov er å filme folk som piller seg i nesa på bussen, den søte gamle dama på blomsterbutikken, den sørpefulle tenåringen som sover i grøfta - eller hvilken som helst annen situasjon der det er personen som er formålet med bildet. 

Anonymkode: 1f068...3f5

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ingen av dere som linker til denne som faktisk har lest gjennom hele? Står jo veldig klart at det er lov å publisere situasjonsbilder/videoer f.eks av et idrettsarrangement eller 17 mai tog. Det er altså ikke nødvendig med samtykke fra alle de som tilfeldigvis kommer med på film i slike situasjoner. Vil påstå at det HI gjorde går for det samme. Hun har filmet en gate, og han kom tilfeldigvis akkurat med i bildet der når hun filmet fra høyre til venstre.

Anonymkode: 5e10d...53d

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det ingen av dere som linker til denne som faktisk har lest gjennom hele? Står jo veldig klart at det er lov å publisere situasjonsbilder/videoer f.eks av et idrettsarrangement eller 17 mai tog. Det er altså ikke nødvendig med samtykke fra alle de som tilfeldigvis kommer med på film i slike situasjoner. Vil påstå at det HI gjorde går for det samme. Hun har filmet en gate, og han kom tilfeldigvis akkurat med i bildet der når hun filmet fra høyre til venstre.

Anonymkode: 5e10d...53d

Da må nok du også lese. Det gjelder fremdeles selv om det er en situasjonsbilde/video hvis personen kan gjenkjennes. Vil vel tro det er stor forskjell på å filme 17 mai, en fotballkamp med mange mennesker, kontra å filme en tom gate med 1 person, selv om han ikke er i fokus. Personvernloven står veldig sterkt.

Anonymkode: 50a6a...c81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...