Gå til innhold

Meninger om abort


Klut78

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

For min del er abort utelukket, og om det hadde vært fare for mitt liv.

Vil ikke forby abort, og etter å ha lest bøkene med nemsavgjørelser vil jeg ikke tilbake til nemder

Abort er en privat sak og en hver kvinne skal ha rett til å bestemme hva som er rett for henne.

Endret av Fru Uperfekt
Rettet autokorrigert ord
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe jeg kunne tatt selv med mindre fosteret var alvorlig sykt, men det er ikke opp til meg å bestemme hva andre gjør. 

Etisk riktig? Både ja og nei. Det er positive og negative sider ved alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner bli mange tråder om dette.. Men ja, er selvsagt for selvbestemt abort innen en rimelig frist. 12 uker er helt ok. Nemd kan avgjøres av Nemd. Vi lever tross alt i et moderne samfunn. Det kommer ikke noe godt ut av å gjøre abort ulovlig, det kan bli mange dårlige skjebner for både kvinner og uønskede barn. 

Anonymkode: 6f987...4b2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvbestemt abort (også tvillingabort) fram til uke 18 syns jeg er greit. Det er opp til kvinnen å avgjøre hva som passer henne og henes kropp.

Anonymkode: b0e46...76d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt abort en gang, og gjør det aldri igjen. Det går fint nå i ettertid og jeg taklet det fint da jeg avsluttet svangerskapet. Men jeg er sint på meg selv for at jeg havnet i en sånn situasjon at det ble nødvendig. Jeg viste at vi ikke kunne få ett barn sammen, og i hvertfall ikke nå. Likevel var vi uforsiktige og tenkte at «det går fint» Jeg føler at spørsmålet hvorvidt abort er uetisk eller ei kommer an på situasjonen. Blir man voldtatt, tenker jeg det etiske spørsmålet ikke eksisterer. Gjør man som meg derimot og er uforsiktig og tenker at det går fint, blir det uetisk. Abort er ingen prevensjon. 

Anonymkode: 9b73d...1fc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor ligger folk rundt i det hele tatt? Kan man ikke bare finne drømmemannen, bruke prevensjon og til slutt skaffe barna man vil ha? Uansvarlig å havne i en situasjon der man må ta abort. Man kan faktisk ende opp med å bli steril også. Synes seksualmoralen som kom med 68-erne samt vår egen generasjons trashy Tinderbruk burde frastøte flere enn meg. Kvalmt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes abort er et valg som burde være opp til den enkelte og hvis man er i en situasjon der man ikke burde få barn er det for "barnets" beste at man unngår det. I min mening er det helt etisk fram til fosteret får bevissthet, og etter det er det også etisk dersom det er fare for mors liv, voldtekt eller den gravide er mindreårig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, pistache skrev:

Hvorfor ligger folk rundt i det hele tatt? Kan man ikke bare finne drømmemannen, bruke prevensjon og til slutt skaffe barna man vil ha? Uansvarlig å havne i en situasjon der man må ta abort. Man kan faktisk ende opp med å bli steril også. Synes seksualmoralen som kom med 68-erne samt vår egen generasjons trashy Tinderbruk burde frastøte flere enn meg. Kvalmt. 

Nå er det jo sånn at prevensjon ikke er 100% sikkert. Er heller ikke sånn at bare de som "ligger rundt" ender opp med en uønsket graviditet.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, bobler skrev:

Nå er det jo sånn at prevensjon ikke er 100% sikkert. Er heller ikke sånn at bare de som "ligger rundt" ender opp med en uønsket graviditet.

Det er mange flere som tar abort enn den prosenten/promillen prevensjon ikke funker for. Og det er kanskje ikke å "ligge rundt" men folk flest hopper jo fra forhold til forhold og takler ikke å klare seg selv en periode på mer enn et par uker. At folk blir så lett betatt at man finner en ny etter kort tid er uforståelig for meg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvbestemt abort har vi vokst opp med som en selvfølge, og jeg synes det skal fortsette som en selvfølge, at krefter i samfunnet prøver å innskrenke kvinners rettighet til fri abort provoserer meg, og ja jeg hadde lett gått i tog for denne saken. 

Jeg synes mange tar altfor lett på denne rettigheten som vi har her i Norge, hardt tilkjempet av tidligere generasjoner. 

Anonymkode: 8a195...fed

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, pistache skrev:

Det er mange flere som tar abort enn den prosenten/promillen prevensjon ikke funker for. Og det er kanskje ikke å "ligge rundt" men folk flest hopper jo fra forhold til forhold og takler ikke å klare seg selv en periode på mer enn et par uker. At folk blir så lett betatt at man finner en ny etter kort tid er uforståelig for meg. 

Ja det forstår ikke jeg heller, men velger å ikke dømme folk som lever et annet liv enn meg. Du har rett i at vi har en "flåsete" seksual/datingmoral her i landet men jeg tror disse tingene går i bølger og at vi vil se en endring mot mer konservative holdninger på dette området hos framtidens voksne. Ser i allefall som ungdom selv at mine jevnaldrede er mer forsiktige enn foreldregenerasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det må få være opp til hver enkelt. Det finnes alt for mange barn idag som bor på institusjoner og fosterhjem som ikke har det så bra. Så er for hvis man selv vet at man ikke kan ta vare på barnet. Det kan forhindre uønskede barn.

Men er i mot at det skal bli brukt som et prevensjonsmiddel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, pistache skrev:

Det er mange flere som tar abort enn den prosenten/promillen prevensjon ikke funker for. Og det er kanskje ikke å "ligge rundt" men folk flest hopper jo fra forhold til forhold og takler ikke å klare seg selv en periode på mer enn et par uker. At folk blir så lett betatt at man finner en ny etter kort tid er uforståelig for meg. 

Så greit for deg at du kan leve livet ditt på en måte du har lyst til, da! 

Personlig så kjenner jeg ca 5 stk som har tatt abort, og alle disse har blitt gravide selv om de har brukt prevensjon. Bare fordi man har sex betyr det ikke at man har lyst på barn. Må være lov å bestemme selv om man ønsker barn eller ikke. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, deedee_ skrev:

Så greit for deg at du kan leve livet ditt på en måte du har lyst til, da! 

Personlig så kjenner jeg ca 5 stk som har tatt abort, og alle disse har blitt gravide selv om de har brukt prevensjon. Bare fordi man har sex betyr det ikke at man har lyst på barn. Må være lov å bestemme selv om man ønsker barn eller ikke. 

Da har de mest sannsynlig slurvet med prevensjonen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, pistache skrev:

Da har de mest sannsynlig slurvet med prevensjonen. 

Ikke nødvendigvis, nei. 

 

Anonymkode: ed8c4...d77

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke nødvendigvis, nei. 

 

Anonymkode: ed8c4...d77

Er bare 1 % som det ikke funker for. Eller enda mindre. Hvis hun kjenner 5 som har tatt abort betyr det at hun egentlig kjenner 500 kvinner som alle bruker prevensjon. Lite sannynlig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, pistache said:

Hvorfor ligger folk rundt i det hele tatt? Kan man ikke bare finne drømmemannen, bruke prevensjon og til slutt skaffe barna man vil ha? Uansvarlig å havne i en situasjon der man må ta abort. Man kan faktisk ende opp med å bli steril også. Synes seksualmoralen som kom med 68-erne samt vår egen generasjons trashy Tinderbruk burde frastøte flere enn meg. Kvalmt. 

Mener du at vi ikke skulle hatt selvbestemt abort i Norge?

Anonymkode: fe5aa...eb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mener du at vi ikke skulle hatt selvbestemt abort i Norge?

Anonymkode: fe5aa...eb4

Folk skulle tatt ansvar selv for å ikke havne i den situasjonen. I tillegg skulle vi hatt grense på 4-5 uker fremfor 12.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, pistache skrev:

Folk skulle tatt ansvar selv for å ikke havne i den situasjonen. I tillegg skulle vi hatt grense på 4-5 uker fremfor 12.

4-5 uker er EN uke forsinket mensen. Noe som ofte er helt normalt siden syklusen kan variere. Det er en ekstrem grense.

Endret av bobler
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...