Gå til innhold

Meninger om abort


Klut78

Anbefalte innlegg

"If you use condoms perfectly every single time you have sex, they’re 98% effective at preventing pregnancy. But people aren’t perfect, so in real life condoms are about 85% effective — that means about 15 out of 100 people who use condoms as their only birth control method will get pregnant each year."

Anonymkode: 802b1...95a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, pistache skrev:

Folk skulle tatt ansvar selv for å ikke havne i den situasjonen. I tillegg skulle vi hatt grense på 4-5 uker fremfor 12.

Ved 4-5 uker er ikke mange over forventet mens, engang 😂

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, pistache said:

Folk skulle tatt ansvar selv for å ikke havne i den situasjonen. I tillegg skulle vi hatt grense på 4-5 uker fremfor 12.

Så du er altså imot at kvinnen det gjelder selv skal bestemme?

Anonymkode: fe5aa...eb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, bobler skrev:

4-5 uker er EN uke forsinket mensen. Noe som ofte er helt normalt siden syklusen kan variere. Det er en ekstrem grense.

Kunne tatt graviditetstest med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, pistache skrev:

Da har de mest sannsynlig slurvet med prevensjonen. 

Mulig, men og så, da? Har uhellet skjedd kan man heldigvis unngå å måtte gå gjennom et uønsket svangerskap.

 

7 minutter siden, pistache skrev:

Folk skulle tatt ansvar selv for å ikke havne i den situasjonen. I tillegg skulle vi hatt grense på 4-5 uker fremfor 12.

De fleste gjør jo dette, men uhell kan skje. Man trenger ikke å bli straffet for uhell. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så du er altså imot at kvinnen det gjelder selv skal bestemme?

Anonymkode: fe5aa...eb4

Jeg er kvinne selv og ja, hvorfor skal kvinnen selv bestemme når det går utover et nesten levedyktig foster? Med den logikken der kan jo kvinnen bestemme at hun ikke vil belastes av å ha ansvaret for barn som allerede er født også. Da kan vi ta livet av barn frem til de er 18 fordi kvinnen vil ha "frihet". Det blir vel det neste fra dere liberale. I NY kan man jo ta abort frem til 9 måned. Så vi er på rett vei moralsk iallefall! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, pistache skrev:

Kunne tatt graviditetstest med jevne mellomrom.

Hysteri, dyrt og unødvendig for miljøet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, pistache skrev:

Jeg er kvinne selv og ja, hvorfor skal kvinnen selv bestemme når det går utover et nesten levedyktig foster? Med den logikken der kan jo kvinnen bestemme at hun ikke vil belastes av å ha ansvaret for barn som allerede er født også. Da kan vi ta livet av barn frem til de er 18 fordi kvinnen vil ha "frihet". Det blir vel det neste fra dere liberale. I NY kan man jo ta abort frem til 9 måned. Så vi er på rett vei moralsk iallefall! 

Et nesten levedyktig foster? Et foster i uke 12 er ikke "nesten levedyktig". 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, abc123detvardet skrev:

Hysteri, dyrt og unødvendig for miljøet.

Hysteri? Bedre å bruke abort som prevensjon? Er 100 kr en gang i måneden dyrt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sinsiew skrev:

Et nesten levedyktig foster? Et foster i uke 12 er ikke "nesten levedyktig". 

Ser ialefall ut som et barn og skal bare noen uker til før fosteret kan overleve utenfor livmoren med kunstig hjelp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, pistache said:

Jeg er kvinne selv og ja, hvorfor skal kvinnen selv bestemme når det går utover et nesten levedyktig foster? Med den logikken der kan jo kvinnen bestemme at hun ikke vil belastes av å ha ansvaret for barn som allerede er født også. Da kan vi ta livet av barn frem til de er 18 fordi kvinnen vil ha "frihet". Det blir vel det neste fra dere liberale. I NY kan man jo ta abort frem til 9 måned. Så vi er på rett vei moralsk iallefall! 

Herregud!!!

Anonymkode: fe5aa...eb4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, pistache skrev:

Ser ialefall ut som et barn og skal bare noen uker til før fosteret kan overleve utenfor livmoren med kunstig hjelp.

Før fosteret har en sjanse til å overleve utenfor livmoren, og da som oftest med store komplikasjoner. 

10 uker er ganske så mange uker altså, og det er utrolig mye som skjer på 10 uker, før fosteret har en liten sjanse til å overleve med mye medisinsk hjelp. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, pistache skrev:

Hysteri? Bedre å bruke abort som prevensjon? Er 100 kr en gang i måneden dyrt?

Graviditetstest er ikke sikkert at gir utslag før ikm. 

Eggløsning kan også variere fra syklus til syklus. Så når man kan ta graviditetstest, varierer også. 

Og hva skal å ta test hjelpe? Den viser jo bare om man er gravid eller ei. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er for abort i absolutt alle tilfeller. Voldtekt, incest, tvillinger og du vil bare ha en, du ikke gidder å bruke prevensjon, barnet er sykt eller du er syk. Jeg er for det absolutt uansett grunn. Et foster har i mine øyne 0 verdi. 

Anonymkode: fff6a...324

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke særlig politisk aktiv, men denne saken er vel den jeg har sterkest mening om. Jeg er imot selvbestemt abort. Jeg forstår at folk tar abort i vanskelige situasjoner, men jeg synes det er galt fordi det er et liv i mine øyne. 

Anonymkode: d8d49...a67

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvbestemt abort har vi vokst opp med som en selvfølge, og jeg synes det skal fortsette som en selvfølge, at krefter i samfunnet prøver å innskrenke kvinners rettighet til fri abort provoserer meg, og ja jeg hadde lett gtt i tog for denne saken. 

Jeg synes mange tar altfor lett på denne rettigheten som vi har her i Norge, hardt tilkjempet av tidligere generasjoner. 

Anonymkode: 8a195...fed

Hardt tilkjempet av tidligere generasjoner? Er vel bare tidenes verste generasjon (68-erne) som har kjempet for dette. Og nå fødes det knapt norske barn. 

Endret av pistache
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, pistache said:

Hardt tilkjempet av tidligere generasjoner? Er vel bare tidenes verste generasjon (68-erne) som har kjempet for dette. Og nå fødes det knapt norske barn. 

Tenker du på abort generelt eller selvbestemt abort nå?

Anonymkode: fe5aa...eb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er for abort i absolutt alle tilfeller. Voldtekt, incest, tvillinger og du vil bare ha en, du ikke gidder å bruke prevensjon, barnet er sykt eller du er syk. Jeg er for det absolutt uansett grunn. Et foster har i mine øyne 0 verdi. 

Anonymkode: fff6a...324

Hm, du er av den oppfatning at livet først starter ved fødselen? I så fall, rent biologisk, et kontroversielt standpunkt. Eller får dette fosteret verdi i løpet av svangerskapet? Når får det i så fall verdi, og på hvilket grunnlag?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen barn skulle behøve komme til verden som uønskede. Jeg er absolutt for selvbestemt abort, uansett grunn.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, pistache skrev:

Hvorfor ligger folk rundt i det hele tatt? Kan man ikke bare finne drømmemannen, bruke prevensjon og til slutt skaffe barna man vil ha? Uansvarlig å havne i en situasjon der man må ta abort. Man kan faktisk ende opp med å bli steril også. Synes seksualmoralen som kom med 68-erne samt vår egen generasjons trashy Tinderbruk burde frastøte flere enn meg. Kvalmt. 

Man kan like gjerne bli uønsket gravid i et kjæresteforhold eller ekteskap. Kanskje man ikke ønsker barn – skal man da leve i sølibat til man blir nærmere 60? – eller man har ikke mulighet til å ta vare på et barn akkurat nå, eller ikke i det hele tatt. 

1 time siden, pistache skrev:

Hardt tilkjempet av tidligere generasjoner? Er vel bare tidenes verste generasjon (68-erne) som har kjempet for dette. Og nå fødes det knapt norske barn. 

Da bør du lese litt mer historie, selvbestemt abort var noe man begynte å arbeide for allerede tidlig på 1900-tallet. https://snl.no/abortkampen

Jeg er 100 % for selvbestemt abort, uansett grunn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...